Corpo e mente: uma relação de sucesso
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28755 |
Resumo: | This paper aims to show the importance of physical activity in the training of individuals from early childhood, urging people to live more active, healthy and balanced. We used a theoretical research, which consisted in the reconstruction of theories, frameworks, and explanatory conditions of reality, polemics and discussions relevant. This theoretical research does not require immediate intervention in reality, but nonetheless still important, since their role is crucial in creating the conditions for intervention. The theorists underlying this research were: Henri Wallon, Jean Piaget, Joao Batista Freire, Fátima Gonçalves, Jean LeBoulch. It was concluded that we cannot treat children as a fragmented being, where the head and body are worked at separate times. We must look at children as a individuals with body, cognitive, emotional and social areas. Since the body is the vehicle that carries this whole individual. If this vehicle is dominated by the individual and appropriated, any experience is more easily absorbed. Children who have its body awareness believe in the power of your own body, has the confidence to experiment and explore the world |
id |
PUC_SP-1_ad3837ff117df1114015ead2551908c1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/28755 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Hessel, Ana Maria Di Gradohttp://lattes.cnpq.br/2150241303883701Guimarães, Silvia Pereira Barretto2022-10-11T11:48:20Z2022-10-11T11:48:20Z2011-11-23Guimarães, Silvia Pereira Barretto. Corpo e mente: uma relação de sucesso. 2011. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28755This paper aims to show the importance of physical activity in the training of individuals from early childhood, urging people to live more active, healthy and balanced. We used a theoretical research, which consisted in the reconstruction of theories, frameworks, and explanatory conditions of reality, polemics and discussions relevant. This theoretical research does not require immediate intervention in reality, but nonetheless still important, since their role is crucial in creating the conditions for intervention. The theorists underlying this research were: Henri Wallon, Jean Piaget, Joao Batista Freire, Fátima Gonçalves, Jean LeBoulch. It was concluded that we cannot treat children as a fragmented being, where the head and body are worked at separate times. We must look at children as a individuals with body, cognitive, emotional and social areas. Since the body is the vehicle that carries this whole individual. If this vehicle is dominated by the individual and appropriated, any experience is more easily absorbed. Children who have its body awareness believe in the power of your own body, has the confidence to experiment and explore the worldEste trabalho tem por objetivo, mostrar a importância da atividade física na formação dos indivíduos desde a primeira infância, incentivando a população a uma vida mais ativa, saudável e equilibrada. Utilizou-se uma pesquisa teórica a qual se constituiu na reconstrução de teorias, quadros de referência, condições explicativas da realidade, polêmicas e discussões pertinentes. Esta pesquisa teórica não implica imediata intervenção na realidade, mas nem por isso deixa de ser importante, pois seu papel é decisivo na criação de condições para a intervenção. Os teóricos que fundamentam esta pesquisa foram: Henri Wallon, Jean Piaget, João Batista Freire, Fátima Gonçalves, Jean Le Boulch. Concluiu-se que não podemos tratar as crianças como um ser fragmentado, onde a cabeça e o corpo são trabalhados em momentos separados. Temos que olhar para as crianças como um sujeito corporal, cognitivo, emocional e social. Sendo que o corpo é o veiculo que carrega todo este sujeito. Se este veiculo é dominado e apropriado pelo sujeito, qualquer experiência é absorvida com mais facilidade. As crianças que tem domínio e acreditam na capacidade do seu próprio corpo, tem segurança para se experimentar e explorar o mundoporPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em PedagogiaPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOAtividade físicaCriançaDomino corporalEquilibrioPhysical activityChildDomino body balanceCorpo e mente: uma relação de sucessoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALSILVIA PEREIRA BARRETTO GUIMARÃES - TCC.pdfapplication/pdf291780https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28755/1/SILVIA%20PEREIRA%20BARRETTO%20GUIMAR%c3%83ES%20-%20TCC.pdf5f392ba3fcb0dde327b62bfffc20232fMD51TEXTSILVIA PEREIRA BARRETTO GUIMARÃES - TCC.pdf.txtSILVIA PEREIRA BARRETTO GUIMARÃES - TCC.pdf.txtExtracted texttext/plain41394https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28755/2/SILVIA%20PEREIRA%20BARRETTO%20GUIMAR%c3%83ES%20-%20TCC.pdf.txt32697000043f4284d393c0a1a25fdbefMD52THUMBNAILSILVIA PEREIRA BARRETTO GUIMARÃES - TCC.pdf.jpgSILVIA PEREIRA BARRETTO GUIMARÃES - TCC.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1270https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28755/3/SILVIA%20PEREIRA%20BARRETTO%20GUIMAR%c3%83ES%20-%20TCC.pdf.jpgcb8723a2fbf2cfad46566459f98ca30cMD53handle/287552022-10-12 01:04:08.116oai:repositorio.pucsp.br:handle/28755Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-10-12T04:04:08Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
Corpo e mente: uma relação de sucesso |
title |
Corpo e mente: uma relação de sucesso |
spellingShingle |
Corpo e mente: uma relação de sucesso Guimarães, Silvia Pereira Barretto CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Atividade física Criança Domino corporal Equilibrio Physical activity Child Domino body balance |
title_short |
Corpo e mente: uma relação de sucesso |
title_full |
Corpo e mente: uma relação de sucesso |
title_fullStr |
Corpo e mente: uma relação de sucesso |
title_full_unstemmed |
Corpo e mente: uma relação de sucesso |
title_sort |
Corpo e mente: uma relação de sucesso |
author |
Guimarães, Silvia Pereira Barretto |
author_facet |
Guimarães, Silvia Pereira Barretto |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Hessel, Ana Maria Di Grado |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2150241303883701 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Guimarães, Silvia Pereira Barretto |
contributor_str_mv |
Hessel, Ana Maria Di Grado |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Atividade física Criança Domino corporal Equilibrio Physical activity Child Domino body balance |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Atividade física Criança Domino corporal Equilibrio |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Physical activity Child Domino body balance |
description |
This paper aims to show the importance of physical activity in the training of individuals from early childhood, urging people to live more active, healthy and balanced. We used a theoretical research, which consisted in the reconstruction of theories, frameworks, and explanatory conditions of reality, polemics and discussions relevant. This theoretical research does not require immediate intervention in reality, but nonetheless still important, since their role is crucial in creating the conditions for intervention. The theorists underlying this research were: Henri Wallon, Jean Piaget, Joao Batista Freire, Fátima Gonçalves, Jean LeBoulch. It was concluded that we cannot treat children as a fragmented being, where the head and body are worked at separate times. We must look at children as a individuals with body, cognitive, emotional and social areas. Since the body is the vehicle that carries this whole individual. If this vehicle is dominated by the individual and appropriated, any experience is more easily absorbed. Children who have its body awareness believe in the power of your own body, has the confidence to experiment and explore the world |
publishDate |
2011 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2011-11-23 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2022-10-11T11:48:20Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2022-10-11T11:48:20Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Guimarães, Silvia Pereira Barretto. Corpo e mente: uma relação de sucesso. 2011. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28755 |
identifier_str_mv |
Guimarães, Silvia Pereira Barretto. Corpo e mente: uma relação de sucesso. 2011. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28755 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Graduação em Pedagogia |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28755/1/SILVIA%20PEREIRA%20BARRETTO%20GUIMAR%c3%83ES%20-%20TCC.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28755/2/SILVIA%20PEREIRA%20BARRETTO%20GUIMAR%c3%83ES%20-%20TCC.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28755/3/SILVIA%20PEREIRA%20BARRETTO%20GUIMAR%c3%83ES%20-%20TCC.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
5f392ba3fcb0dde327b62bfffc20232f 32697000043f4284d393c0a1a25fdbef cb8723a2fbf2cfad46566459f98ca30c |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809278022685032448 |