Uma forma significativa das operações com números fracionários a partir da concepção parte-todo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Sidney Silva
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/35648
Resumo: This study aims to diagnose whether students from the sixth year of elementary school add, subtract, multiply and divide fractional numbers significantly by means of the equivalence of these numbers from figures and straight numerical. The study intented to answer the following research question: What are the strategies that students in the 6th grade of elementary school mobilize in solving activities involving operations with fractional numbers through the part-whole conception? For answer this question we chose a survey conducted with 22 students in a sixth-year class of elementary school of a private school in the São Paulo´s Coastal. Readings of recent research that has like theme the fractional numbers served like theoretical point for to substantiate our research. This research was developed from an instrument consisting of 25 activities involving operations with fractional numbers through the whole-part concept, although other conceptions can be mobilized in the resolution. The results show that the low rate of success in this research is reflected in teaching and in the lack of understanding about the rational field by the former teacher of the class. For only with a change in the teacher´s design who understands and dominates the set of rational numbers, the meaningful learning occurs, otherwise continue to make the same mistakes in her practice in the classroom. This study makes references to pedagogical practice used in the classroom, with the objective in select hypotheses for possible changes
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For answer this question we chose a survey conducted with 22 students in a sixth-year class of elementary school of a private school in the São Paulo´s Coastal. Readings of recent research that has like theme the fractional numbers served like theoretical point for to substantiate our research. This research was developed from an instrument consisting of 25 activities involving operations with fractional numbers through the whole-part concept, although other conceptions can be mobilized in the resolution. The results show that the low rate of success in this research is reflected in teaching and in the lack of understanding about the rational field by the former teacher of the class. For only with a change in the teacher´s design who understands and dominates the set of rational numbers, the meaningful learning occurs, otherwise continue to make the same mistakes in her practice in the classroom. This study makes references to pedagogical practice used in the classroom, with the objective in select hypotheses for possible changesO presente trabalho tem por objetivo diagnosticar se alunos do sexto anos do Ensino Fundamental adicionam, subtraem, multiplicam e dividem números fracionários de forma significativa por meio da equivalência desses números a partir de figuras e da reta numérica. O estudo se propôs a responder a seguinte questão de pesquisa: Quais estratégias que os alunos do 6º ano do Ensino Fundamental mobilizam na resolução de atividades envolvendo operações com números fracionários por meio da concepção parte-todo? Para responder essa questão optamos por uma pesquisa aplicada a 22 alunos de um sexto anos do Ensino Fundamental de uma escola particular do Litoral de São Paulo. Leituras de pesquisas recentes que tem como tema números fracionário serviram de aponte teórico para fundamentar nossa pesquisa. Essa pesquisa foi desenvolvida a partir de um instrumento composto por 25 atividades envolvendo operações com números fracionários por meio da concepção partetodo, embora outras concepções possam ser mobilizadas na resolução. Os resultados obtidos revelam que o baixo índice de acerto nesta pesquisa é reflexo da prática pedagógica e falta de compreensão do campo dos racionais por parte da ex-professora da turma. Pois só com uma mudança na concepção dessa professora e que compreenda e domine o conjunto dos números racionais ocorrerá aprendizagem significativa, caso contrário continuará a cometer os mesmos erros em relação a sua prática em sala de aula. Este estudo faz referências à prática pedagógica utilizada em sala de aula, com o objetivo de levantar hipóteses para possíveis mudançasporPontifícia Universidade Católica de São PauloEspecialização em Educação Matemática: Fundamentos Teóricos e MetodológicosPUC-SPBrasilFaculdade de Ciências Exatas e TecnologiaCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICANúmeros fracionáriosOperaçõesConcepção parte-todoReta numéricaEquivalência de números fracionáriosFractional numbersOperationswhole-part conceptionNumerical straightEquivalence of fractional numbersUma forma significativa das operações com números fracionários a partir da concepção parte-todoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALSIDNEY SILVA SANTOS.pdfapplication/pdf951918https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/35648/1/SIDNEY%20SILVA%20SANTOS.pdf20bd323c43f32f6040b485cff1961fbeMD51TEXTSIDNEY SILVA SANTOS.pdf.txtSIDNEY SILVA SANTOS.pdf.txtExtracted texttext/plain113773https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/35648/2/SIDNEY%20SILVA%20SANTOS.pdf.txt4ff383a6bf46db84a21e8264c2ac80e4MD52THUMBNAILSIDNEY SILVA SANTOS.pdf.jpgSIDNEY SILVA SANTOS.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1183https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/35648/3/SIDNEY%20SILVA%20SANTOS.pdf.jpge03e716a2293fdd7cec33d575bc39778MD53handle/356482023-07-06 01:41:13.931oai:repositorio.pucsp.br:handle/35648Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-07-06T04:41:13Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
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