Transformações lineares em um curso de Licenciatura em Matemática: uma estratégia didática com uso de tecnologias digitais
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11034 |
Resumo: | This research has as object of study the learning of linear transformations by undergraduates in mathematics and was held having as subjects eight students in a class of second year of the Licentiateship Degree in Mathematics from the State University of Pará. The theoretical framework of the investigation rests on the theory of didactic situations, used in order to produce a didactic sequence to investigate how Mathematics Degree students are able to solve conceptual problems related to the topic "linear transformations" in the context of didactic situations using digital technologies. The employed activities are based on a didactic situation architected in order to give to subjects conditions to develop, with autonomy, their own strategies, counting with the computer program GeoGebra 5 as mediating element. The theoretical review pointed to the existence of difficulties on the part of college students in learning linear algebra contents, which were confirmed in this study. The research results showed also that the development of activities based on the conceptual framework presented through a didactic sequence properly planned and with mediation by digital technologies can help students develop autonomy in learning and considerable cognitive gains, despite remaining difficulties related to the conceptual construction |
id |
PUC_SP-1_b0e5958222a8814ae6b9d2e6c6a5809d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/11034 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Oliveira, Gerson Pastre dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4790356U9Silva, Eliza Souza da2016-04-27T16:57:37Z2015-06-252015-04-13Silva, Eliza Souza da. Transformações lineares em um curso de Licenciatura em Matemática: uma estratégia didática com uso de tecnologias digitais. 2015. 197 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11034This research has as object of study the learning of linear transformations by undergraduates in mathematics and was held having as subjects eight students in a class of second year of the Licentiateship Degree in Mathematics from the State University of Pará. The theoretical framework of the investigation rests on the theory of didactic situations, used in order to produce a didactic sequence to investigate how Mathematics Degree students are able to solve conceptual problems related to the topic "linear transformations" in the context of didactic situations using digital technologies. The employed activities are based on a didactic situation architected in order to give to subjects conditions to develop, with autonomy, their own strategies, counting with the computer program GeoGebra 5 as mediating element. The theoretical review pointed to the existence of difficulties on the part of college students in learning linear algebra contents, which were confirmed in this study. The research results showed also that the development of activities based on the conceptual framework presented through a didactic sequence properly planned and with mediation by digital technologies can help students develop autonomy in learning and considerable cognitive gains, despite remaining difficulties related to the conceptual constructionEsta pesquisa tem como objeto de estudo a aprendizagem das transformações lineares por licenciandos em Matemática e foi realizada tendo como sujeitos oito alunos de uma turma do segundo ano do curso de Licenciatura em Matemática da Universidade Estadual do Pará. O referencial teórico da investigação repousa sobre a teoria das situações didáticas, utilizada com o intuito de produzir uma sequência didática com o propósito de investigar de que forma estudantes de Licenciatura em Matemática resolvem problemas conceituais em relação ao tema transformações lineares no âmbito de situações didáticas e com o uso de tecnologias digitais. As atividades empregadas têm por base uma situação didática arquitetada para dar aos sujeitos condições de desenvolverem, com autonomia, suas próprias estratégias, contando, para este fim, com o uso do programa computacional GeoGebra 5 como elemento mediador. A revisão bibliográfica realizada apontou para a existência de dificuldades, por parte dos estudantes universitários, na aprendizagem de conteúdos de álgebra linear, as quais foram confirmadas ao longo deste estudo. Os resultados da pesquisa apontaram, também, que o desenvolvimento de atividades baseadas nos pressupostos teóricos apresentados, por meio de uma sequência didática adequadamente planejada e com mediação por tecnologias digitais pode auxiliar os estudantes a desenvolver autonomia na aprendizagem e ganhos cognitivos consideráveis, ainda que permaneçam dificuldades relacionadas à construção conceitualUniversidade do Estado do Paráapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/24269/Eliza%20Souza%20da%20Silva.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoÁlgebra LinearTransformações LinearesVisualização e experimentaçãoTecnologias digitaisTeoria das situações didáticasGeoGebraLinear transformationsVisualization and experimentationDigital technologiesTheory of Didactical SituationsCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICATransformações lineares em um curso de Licenciatura em Matemática: uma estratégia didática com uso de tecnologias digitaisinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTEliza Souza da Silva.pdf.txtEliza Souza da Silva.pdf.txtExtracted texttext/plain347545https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11034/3/Eliza%20Souza%20da%20Silva.pdf.txt8e0d517fa9f6ccf7843c2016842cdc42MD53ORIGINALEliza Souza da Silva.pdfapplication/pdf8116412https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11034/1/Eliza%20Souza%20da%20Silva.pdfdd5a67c0829fe181eff2da3e6e8e1881MD51THUMBNAILEliza Souza da Silva.pdf.jpgEliza Souza da Silva.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11034/2/Eliza%20Souza%20da%20Silva.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/110342022-04-27 13:17:35.462oai:repositorio.pucsp.br:handle/11034Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T16:17:35Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Transformações lineares em um curso de Licenciatura em Matemática: uma estratégia didática com uso de tecnologias digitais |
title |
Transformações lineares em um curso de Licenciatura em Matemática: uma estratégia didática com uso de tecnologias digitais |
spellingShingle |
Transformações lineares em um curso de Licenciatura em Matemática: uma estratégia didática com uso de tecnologias digitais Silva, Eliza Souza da Álgebra Linear Transformações Lineares Visualização e experimentação Tecnologias digitais Teoria das situações didáticas GeoGebra Linear transformations Visualization and experimentation Digital technologies Theory of Didactical Situations CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
Transformações lineares em um curso de Licenciatura em Matemática: uma estratégia didática com uso de tecnologias digitais |
title_full |
Transformações lineares em um curso de Licenciatura em Matemática: uma estratégia didática com uso de tecnologias digitais |
title_fullStr |
Transformações lineares em um curso de Licenciatura em Matemática: uma estratégia didática com uso de tecnologias digitais |
title_full_unstemmed |
Transformações lineares em um curso de Licenciatura em Matemática: uma estratégia didática com uso de tecnologias digitais |
title_sort |
Transformações lineares em um curso de Licenciatura em Matemática: uma estratégia didática com uso de tecnologias digitais |
author |
Silva, Eliza Souza da |
author_facet |
Silva, Eliza Souza da |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Oliveira, Gerson Pastre de |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4790356U9 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Eliza Souza da |
contributor_str_mv |
Oliveira, Gerson Pastre de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Álgebra Linear Transformações Lineares Visualização e experimentação Tecnologias digitais Teoria das situações didáticas GeoGebra |
topic |
Álgebra Linear Transformações Lineares Visualização e experimentação Tecnologias digitais Teoria das situações didáticas GeoGebra Linear transformations Visualization and experimentation Digital technologies Theory of Didactical Situations CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Linear transformations Visualization and experimentation Digital technologies Theory of Didactical Situations |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
This research has as object of study the learning of linear transformations by undergraduates in mathematics and was held having as subjects eight students in a class of second year of the Licentiateship Degree in Mathematics from the State University of Pará. The theoretical framework of the investigation rests on the theory of didactic situations, used in order to produce a didactic sequence to investigate how Mathematics Degree students are able to solve conceptual problems related to the topic "linear transformations" in the context of didactic situations using digital technologies. The employed activities are based on a didactic situation architected in order to give to subjects conditions to develop, with autonomy, their own strategies, counting with the computer program GeoGebra 5 as mediating element. The theoretical review pointed to the existence of difficulties on the part of college students in learning linear algebra contents, which were confirmed in this study. The research results showed also that the development of activities based on the conceptual framework presented through a didactic sequence properly planned and with mediation by digital technologies can help students develop autonomy in learning and considerable cognitive gains, despite remaining difficulties related to the conceptual construction |
publishDate |
2015 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2015-06-25 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2015-04-13 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T16:57:37Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Silva, Eliza Souza da. Transformações lineares em um curso de Licenciatura em Matemática: uma estratégia didática com uso de tecnologias digitais. 2015. 197 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11034 |
identifier_str_mv |
Silva, Eliza Souza da. Transformações lineares em um curso de Licenciatura em Matemática: uma estratégia didática com uso de tecnologias digitais. 2015. 197 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11034 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11034/3/Eliza%20Souza%20da%20Silva.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11034/1/Eliza%20Souza%20da%20Silva.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11034/2/Eliza%20Souza%20da%20Silva.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
8e0d517fa9f6ccf7843c2016842cdc42 dd5a67c0829fe181eff2da3e6e8e1881 cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277834197204992 |