Transformações lineares em um curso de Licenciatura em Matemática: uma estratégia didática com uso de tecnologias digitais

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Eliza Souza da
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11034
Resumo: This research has as object of study the learning of linear transformations by undergraduates in mathematics and was held having as subjects eight students in a class of second year of the Licentiateship Degree in Mathematics from the State University of Pará. The theoretical framework of the investigation rests on the theory of didactic situations, used in order to produce a didactic sequence to investigate how Mathematics Degree students are able to solve conceptual problems related to the topic "linear transformations" in the context of didactic situations using digital technologies. The employed activities are based on a didactic situation architected in order to give to subjects conditions to develop, with autonomy, their own strategies, counting with the computer program GeoGebra 5 as mediating element. The theoretical review pointed to the existence of difficulties on the part of college students in learning linear algebra contents, which were confirmed in this study. The research results showed also that the development of activities based on the conceptual framework presented through a didactic sequence properly planned and with mediation by digital technologies can help students develop autonomy in learning and considerable cognitive gains, despite remaining difficulties related to the conceptual construction
id PUC_SP-1_b0e5958222a8814ae6b9d2e6c6a5809d
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/11034
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Oliveira, Gerson Pastre dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4790356U9Silva, Eliza Souza da2016-04-27T16:57:37Z2015-06-252015-04-13Silva, Eliza Souza da. Transformações lineares em um curso de Licenciatura em Matemática: uma estratégia didática com uso de tecnologias digitais. 2015. 197 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11034This research has as object of study the learning of linear transformations by undergraduates in mathematics and was held having as subjects eight students in a class of second year of the Licentiateship Degree in Mathematics from the State University of Pará. The theoretical framework of the investigation rests on the theory of didactic situations, used in order to produce a didactic sequence to investigate how Mathematics Degree students are able to solve conceptual problems related to the topic "linear transformations" in the context of didactic situations using digital technologies. The employed activities are based on a didactic situation architected in order to give to subjects conditions to develop, with autonomy, their own strategies, counting with the computer program GeoGebra 5 as mediating element. The theoretical review pointed to the existence of difficulties on the part of college students in learning linear algebra contents, which were confirmed in this study. The research results showed also that the development of activities based on the conceptual framework presented through a didactic sequence properly planned and with mediation by digital technologies can help students develop autonomy in learning and considerable cognitive gains, despite remaining difficulties related to the conceptual constructionEsta pesquisa tem como objeto de estudo a aprendizagem das transformações lineares por licenciandos em Matemática e foi realizada tendo como sujeitos oito alunos de uma turma do segundo ano do curso de Licenciatura em Matemática da Universidade Estadual do Pará. O referencial teórico da investigação repousa sobre a teoria das situações didáticas, utilizada com o intuito de produzir uma sequência didática com o propósito de investigar de que forma estudantes de Licenciatura em Matemática resolvem problemas conceituais em relação ao tema transformações lineares no âmbito de situações didáticas e com o uso de tecnologias digitais. As atividades empregadas têm por base uma situação didática arquitetada para dar aos sujeitos condições de desenvolverem, com autonomia, suas próprias estratégias, contando, para este fim, com o uso do programa computacional GeoGebra 5 como elemento mediador. A revisão bibliográfica realizada apontou para a existência de dificuldades, por parte dos estudantes universitários, na aprendizagem de conteúdos de álgebra linear, as quais foram confirmadas ao longo deste estudo. Os resultados da pesquisa apontaram, também, que o desenvolvimento de atividades baseadas nos pressupostos teóricos apresentados, por meio de uma sequência didática adequadamente planejada e com mediação por tecnologias digitais pode auxiliar os estudantes a desenvolver autonomia na aprendizagem e ganhos cognitivos consideráveis, ainda que permaneçam dificuldades relacionadas à construção conceitualUniversidade do Estado do Paráapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/24269/Eliza%20Souza%20da%20Silva.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoÁlgebra LinearTransformações LinearesVisualização e experimentaçãoTecnologias digitaisTeoria das situações didáticasGeoGebraLinear transformationsVisualization and experimentationDigital technologiesTheory of Didactical SituationsCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICATransformações lineares em um curso de Licenciatura em Matemática: uma estratégia didática com uso de tecnologias digitaisinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTEliza Souza da Silva.pdf.txtEliza Souza da Silva.pdf.txtExtracted texttext/plain347545https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11034/3/Eliza%20Souza%20da%20Silva.pdf.txt8e0d517fa9f6ccf7843c2016842cdc42MD53ORIGINALEliza Souza da Silva.pdfapplication/pdf8116412https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11034/1/Eliza%20Souza%20da%20Silva.pdfdd5a67c0829fe181eff2da3e6e8e1881MD51THUMBNAILEliza Souza da Silva.pdf.jpgEliza Souza da Silva.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11034/2/Eliza%20Souza%20da%20Silva.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/110342022-04-27 13:17:35.462oai:repositorio.pucsp.br:handle/11034Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T16:17:35Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Transformações lineares em um curso de Licenciatura em Matemática: uma estratégia didática com uso de tecnologias digitais
title Transformações lineares em um curso de Licenciatura em Matemática: uma estratégia didática com uso de tecnologias digitais
spellingShingle Transformações lineares em um curso de Licenciatura em Matemática: uma estratégia didática com uso de tecnologias digitais
Silva, Eliza Souza da
Álgebra Linear
Transformações Lineares
Visualização e experimentação
Tecnologias digitais
Teoria das situações didáticas
GeoGebra
Linear transformations
Visualization and experimentation
Digital technologies
Theory of Didactical Situations
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short Transformações lineares em um curso de Licenciatura em Matemática: uma estratégia didática com uso de tecnologias digitais
title_full Transformações lineares em um curso de Licenciatura em Matemática: uma estratégia didática com uso de tecnologias digitais
title_fullStr Transformações lineares em um curso de Licenciatura em Matemática: uma estratégia didática com uso de tecnologias digitais
title_full_unstemmed Transformações lineares em um curso de Licenciatura em Matemática: uma estratégia didática com uso de tecnologias digitais
title_sort Transformações lineares em um curso de Licenciatura em Matemática: uma estratégia didática com uso de tecnologias digitais
author Silva, Eliza Souza da
author_facet Silva, Eliza Souza da
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Oliveira, Gerson Pastre de
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4790356U9
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Eliza Souza da
contributor_str_mv Oliveira, Gerson Pastre de
dc.subject.por.fl_str_mv Álgebra Linear
Transformações Lineares
Visualização e experimentação
Tecnologias digitais
Teoria das situações didáticas
GeoGebra
topic Álgebra Linear
Transformações Lineares
Visualização e experimentação
Tecnologias digitais
Teoria das situações didáticas
GeoGebra
Linear transformations
Visualization and experimentation
Digital technologies
Theory of Didactical Situations
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
dc.subject.eng.fl_str_mv Linear transformations
Visualization and experimentation
Digital technologies
Theory of Didactical Situations
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description This research has as object of study the learning of linear transformations by undergraduates in mathematics and was held having as subjects eight students in a class of second year of the Licentiateship Degree in Mathematics from the State University of Pará. The theoretical framework of the investigation rests on the theory of didactic situations, used in order to produce a didactic sequence to investigate how Mathematics Degree students are able to solve conceptual problems related to the topic "linear transformations" in the context of didactic situations using digital technologies. The employed activities are based on a didactic situation architected in order to give to subjects conditions to develop, with autonomy, their own strategies, counting with the computer program GeoGebra 5 as mediating element. The theoretical review pointed to the existence of difficulties on the part of college students in learning linear algebra contents, which were confirmed in this study. The research results showed also that the development of activities based on the conceptual framework presented through a didactic sequence properly planned and with mediation by digital technologies can help students develop autonomy in learning and considerable cognitive gains, despite remaining difficulties related to the conceptual construction
publishDate 2015
dc.date.available.fl_str_mv 2015-06-25
dc.date.issued.fl_str_mv 2015-04-13
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T16:57:37Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Silva, Eliza Souza da. Transformações lineares em um curso de Licenciatura em Matemática: uma estratégia didática com uso de tecnologias digitais. 2015. 197 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11034
identifier_str_mv Silva, Eliza Souza da. Transformações lineares em um curso de Licenciatura em Matemática: uma estratégia didática com uso de tecnologias digitais. 2015. 197 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11034
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11034/3/Eliza%20Souza%20da%20Silva.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11034/1/Eliza%20Souza%20da%20Silva.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11034/2/Eliza%20Souza%20da%20Silva.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 8e0d517fa9f6ccf7843c2016842cdc42
dd5a67c0829fe181eff2da3e6e8e1881
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277834197204992