Jogo eletrônico, flow e cognição
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18075 |
Resumo: | This research investigates the videogame experience as a synesthetic interaction with an encoded and intentionally proposed world, which produces a specific cognitive impact. Following this path, we initiallly intend to identify some of the characteristics that define the electronic game and its primary coupling interfaces: the hand and the eye, guided by Frank Wilson s research and the concept of technoimages formulated by Vilém Flusser. Then we will consider Mihaly Csíkszentmihályi s theory of optimal experience (flow) and its implications on games. The goal is to understand how play generates knowledge in the body that undergoes experience, and for this we need to define what cognition is, based on theories from three different schools of cognitive science: Cognitivism, Conexionism and Enaction. Finally we will discuss playing as knowing and the role of the game designer as the creator of experiences with cognitive potential |
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Basbaum, Sérgio RoclawPiacentini, Mauricio Teixeira2016-04-29T14:22:53Z2011-06-142011-05-13Piacentini, Mauricio Teixeira. Jogo eletrônico, flow e cognição. 2011. 102 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologias da Inteligência e Design Digital) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Tecnologias da Inteligência e Design Digital, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18075This research investigates the videogame experience as a synesthetic interaction with an encoded and intentionally proposed world, which produces a specific cognitive impact. Following this path, we initiallly intend to identify some of the characteristics that define the electronic game and its primary coupling interfaces: the hand and the eye, guided by Frank Wilson s research and the concept of technoimages formulated by Vilém Flusser. Then we will consider Mihaly Csíkszentmihályi s theory of optimal experience (flow) and its implications on games. The goal is to understand how play generates knowledge in the body that undergoes experience, and for this we need to define what cognition is, based on theories from three different schools of cognitive science: Cognitivism, Conexionism and Enaction. Finally we will discuss playing as knowing and the role of the game designer as the creator of experiences with cognitive potentialEssa pesquisa investiga a experiência do jogo eletrônico como uma interação sinestésica com um mundo codificado e proposto intencionalmente, que produz um impacto cognitivo específico. Neste percurso, pretende-se inicialmente identificar algumas das características que definem o jogo eletrônico e seus canais primários de acoplamento: a mão e o olho. Para isso, utilizaremos como guias a pesquisa de Frank Wilson e o conceito de tecnoimagem formulado por Vilém Flusser. Em seguida, consideramos a teoria da experiência ótima (flow) de Mihaly Csíkszentmihályi e suas implicações sobre o jogo eletrônico. O objetivo é entender como o jogar gera conhecimento no corpo que experimenta, e portanto faz-se necessário definir o que é cognição, a partir de um levantamento fundamentado nas teorias de três escolas das ciências cognitivas: o Cognitivismo, o Conexionismo e a corrente Encenativa. Finalmente, discutiremos o jogar como conhecer e o papel do game designer como criador de experiências que carregam potencial cognitivoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/37101/Mauricio%20Teixeira%20Piace.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Tecnologias da Inteligência e Design DigitalPUC-SPBRFaculdade de Ciências Exatas e TecnologiaJogo eletrônicoInteratividadeTecnoimagensCogniçãoElectronic gameInteractivityTechnoimagesCognitionFlowGame designCNPQ::ENGENHARIASJogo eletrônico, flow e cogniçãoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTMauricio Teixeira Piace.pdf.txtMauricio Teixeira Piace.pdf.txtExtracted texttext/plain159027https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18075/3/Mauricio%20Teixeira%20Piace.pdf.txt2725f7ce0350cfd580212a3080085025MD53ORIGINALMauricio Teixeira Piace.pdfapplication/pdf2957479https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18075/1/Mauricio%20Teixeira%20Piace.pdf94bc9239c0ce2573dbc043fe36ef0298MD51THUMBNAILMauricio Teixeira Piace.pdf.jpgMauricio Teixeira Piace.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3514https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18075/2/Mauricio%20Teixeira%20Piace.pdf.jpga82725056ec44c32e2832de93e41a7a9MD52handle/180752022-06-15 10:07:09.779oai:repositorio.pucsp.br:handle/18075Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-06-15T13:07:09Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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