O ensino superior no Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza: sujeitos, experiências e currículo (1969-1976)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10369 |
Resumo: | The research analyzed the history of the State Center for Technological Education Paula Souza (CEETEPS), between the years 1969 to 1976. We examined the first curriculum of the institution, within the mentioned period, emphasizing the relationship between curriculum and context. In addition, the survey sought to identify individuals who played important role in the institutional trajectory CEETEPS. The selected fonts are stored in the Document Management Center of the institution (CGD). The documentation has been analyzed from different types located in the collection. The analysis was based on theoretical references that discuss the curriculum and its relations with society, with emphasis on ideas and categories, and Michael W. Ivor F.Goodson Apple, in addition to the theoretical framework developed by the English historian EP Thompson. Inserted within the framework of social and economic transformations of the state of Sao Paulo in the early 1970s, the institution was an important vehicle for development policy of the state government in the period highlighted. Its curriculum was in line with situation university reform of 1968, based in many ways, in the human capital theory |
id |
PUC_SP-1_b348fa39bd6bbeae48b209d33d41c0a2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/10369 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Gonçalves, Mauro Castilhohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4792176Y6http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4450172T2Broti, Marcelo Peralli2016-04-27T16:32:40Z2012-09-132012-08-31Broti, Marcelo Peralli. O ensino superior no Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza: sujeitos, experiências e currículo (1969-1976). 2012. 97 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10369The research analyzed the history of the State Center for Technological Education Paula Souza (CEETEPS), between the years 1969 to 1976. We examined the first curriculum of the institution, within the mentioned period, emphasizing the relationship between curriculum and context. In addition, the survey sought to identify individuals who played important role in the institutional trajectory CEETEPS. The selected fonts are stored in the Document Management Center of the institution (CGD). The documentation has been analyzed from different types located in the collection. The analysis was based on theoretical references that discuss the curriculum and its relations with society, with emphasis on ideas and categories, and Michael W. Ivor F.Goodson Apple, in addition to the theoretical framework developed by the English historian EP Thompson. Inserted within the framework of social and economic transformations of the state of Sao Paulo in the early 1970s, the institution was an important vehicle for development policy of the state government in the period highlighted. Its curriculum was in line with situation university reform of 1968, based in many ways, in the human capital theoryA pesquisa analisou a história do Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza (CEETEPS), entre os anos de 1969 a 1976. Foram examinadas as primeiras grades curriculares da referida instituição, dentro do período citado, privilegiando as relações entre currículo e contexto. Além disso, a pesquisa procurou identificar sujeitos que desempenharam papel relevante na trajetória institucional do CEETEPS. As fontes selecionadas estão arquivadas no Centro de Gestão Documental da instituição (CGD). A documentação foi analisada a partir das diferentes tipologias localizadas no acervo. A análise fundamentou-se em referenciais teóricos que discutem o currículo e suas relações com a sociedade, com destaque às ideias e categorias de Ivor F.Goodson e Michael W. Apple, além dos aportes teóricos desenvolvidos pelo historiador inglês E.P. Thompson. Inserida nos marcos das transformações sociais e econômicas do estado de São Paulo no início da década de 1970, a instituição foi um importante veículo da política desenvolvimentista do governo paulista no período em destaque. Sua proposta curricular esteve em consonância à conjuntura da reforma universitária de 1968, fundamentada, em muitos aspectos, na teoria do capital humanoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23090/Marcelo%20Peralli%20Broti.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, SociedadePUC-SPBREducaçãoCETEEPSCentro Estadual de Educação Tecnológica Paula SouzaEnsino tecnológicoCurrículoTeoria do capital humanoTechnological educationCurriculumHuman capital theoryCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOO ensino superior no Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza: sujeitos, experiências e currículo (1969-1976)info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTMarcelo Peralli Broti.pdf.txtMarcelo Peralli Broti.pdf.txtExtracted texttext/plain215193https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10369/3/Marcelo%20Peralli%20Broti.pdf.txt669479ea458656e6fa838d3146ad1d61MD53ORIGINALMarcelo Peralli Broti.pdfapplication/pdf1573445https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10369/1/Marcelo%20Peralli%20Broti.pdfeb0b57c529d022bfd305725bd7d674e8MD51THUMBNAILMarcelo Peralli Broti.pdf.jpgMarcelo Peralli Broti.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10369/2/Marcelo%20Peralli%20Broti.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/103692022-06-28 09:30:47.014oai:repositorio.pucsp.br:handle/10369Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-06-28T12:30:47Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
O ensino superior no Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza: sujeitos, experiências e currículo (1969-1976) |
title |
O ensino superior no Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza: sujeitos, experiências e currículo (1969-1976) |
spellingShingle |
O ensino superior no Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza: sujeitos, experiências e currículo (1969-1976) Broti, Marcelo Peralli CETEEPS Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza Ensino tecnológico Currículo Teoria do capital humano Technological education Curriculum Human capital theory CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
title_short |
O ensino superior no Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza: sujeitos, experiências e currículo (1969-1976) |
title_full |
O ensino superior no Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza: sujeitos, experiências e currículo (1969-1976) |
title_fullStr |
O ensino superior no Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza: sujeitos, experiências e currículo (1969-1976) |
title_full_unstemmed |
O ensino superior no Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza: sujeitos, experiências e currículo (1969-1976) |
title_sort |
O ensino superior no Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza: sujeitos, experiências e currículo (1969-1976) |
author |
Broti, Marcelo Peralli |
author_facet |
Broti, Marcelo Peralli |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Gonçalves, Mauro Castilho |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4792176Y6 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4450172T2 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Broti, Marcelo Peralli |
contributor_str_mv |
Gonçalves, Mauro Castilho |
dc.subject.por.fl_str_mv |
CETEEPS Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza Ensino tecnológico Currículo Teoria do capital humano |
topic |
CETEEPS Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza Ensino tecnológico Currículo Teoria do capital humano Technological education Curriculum Human capital theory CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Technological education Curriculum Human capital theory |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
description |
The research analyzed the history of the State Center for Technological Education Paula Souza (CEETEPS), between the years 1969 to 1976. We examined the first curriculum of the institution, within the mentioned period, emphasizing the relationship between curriculum and context. In addition, the survey sought to identify individuals who played important role in the institutional trajectory CEETEPS. The selected fonts are stored in the Document Management Center of the institution (CGD). The documentation has been analyzed from different types located in the collection. The analysis was based on theoretical references that discuss the curriculum and its relations with society, with emphasis on ideas and categories, and Michael W. Ivor F.Goodson Apple, in addition to the theoretical framework developed by the English historian EP Thompson. Inserted within the framework of social and economic transformations of the state of Sao Paulo in the early 1970s, the institution was an important vehicle for development policy of the state government in the period highlighted. Its curriculum was in line with situation university reform of 1968, based in many ways, in the human capital theory |
publishDate |
2012 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2012-09-13 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2012-08-31 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T16:32:40Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Broti, Marcelo Peralli. O ensino superior no Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza: sujeitos, experiências e currículo (1969-1976). 2012. 97 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10369 |
identifier_str_mv |
Broti, Marcelo Peralli. O ensino superior no Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza: sujeitos, experiências e currículo (1969-1976). 2012. 97 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10369 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10369/3/Marcelo%20Peralli%20Broti.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10369/1/Marcelo%20Peralli%20Broti.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10369/2/Marcelo%20Peralli%20Broti.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
669479ea458656e6fa838d3146ad1d61 eb0b57c529d022bfd305725bd7d674e8 cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277884620079104 |