Sistema inteligente e otimizado para controle de semáforos de trânsito
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/32975 |
Resumo: | This study addresses the implementation of an intelligent system to control traffic lights in a city, aiming to optimize traffic flow and reduce congestion. Given the problem of urban congestion, the use of fixed-cycle traffic lights has proven to be inefficient in dealing with heavy traffic. The objective is to develop a reinforcement learning model that adjusts traffic light timings based on traffic intensity on each street.Using the SUMO simulator, an urban traffic simulation was created to collect data such as waiting time and vehicle volume. These data were used to train the reinforcement learning model. The results showed that the proposed model reduced the average vehicle waiting time by half compared to fixed traffic light timings.In summary, this study presents an innovative approach to improve urban traffic flow, using data processing techniques and reinforcement learning. The results suggest that the implementation of an intelligent traffic light control system can significantly contribute to congestion reduction and improve traffic efficiency in cities, with potential implications for the quality of life of drivers and the economy of congestion-affected urban areas |
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Braga, André LuizLira, BrunoRangel, GuilhermeRestaino, PauloCouto, Victor2023-06-28T14:45:37Z2023-06-28T14:45:37Z2023-06-21Lira, Bruno; Rangel, Guilherme; Restaino, Paulo; Couto, Victor. Sistema inteligente e otimizado para controle de semáforos de trânsito. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciência de Dados e Inteligência Artificial) - Faculdade de Estudos Interdisciplinares da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2023.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/32975This study addresses the implementation of an intelligent system to control traffic lights in a city, aiming to optimize traffic flow and reduce congestion. Given the problem of urban congestion, the use of fixed-cycle traffic lights has proven to be inefficient in dealing with heavy traffic. The objective is to develop a reinforcement learning model that adjusts traffic light timings based on traffic intensity on each street.Using the SUMO simulator, an urban traffic simulation was created to collect data such as waiting time and vehicle volume. These data were used to train the reinforcement learning model. The results showed that the proposed model reduced the average vehicle waiting time by half compared to fixed traffic light timings.In summary, this study presents an innovative approach to improve urban traffic flow, using data processing techniques and reinforcement learning. The results suggest that the implementation of an intelligent traffic light control system can significantly contribute to congestion reduction and improve traffic efficiency in cities, with potential implications for the quality of life of drivers and the economy of congestion-affected urban areasEste estudo aborda a implementação de um sistema inteligente para controlar semáforos visando otimizar o fluxo de tráfego e reduzir congestionamentos. O objetivo é desenvolver um modelo de aprendizado por reforço que ajuste os tempos de semáforo com base na intensidade do tráfego em cada rua.Utilizando o simulador SUMO, foi criada uma simulação de tráfego urbano para coletar dados como tempo de espera e volume de veículos. Esses dados foram utilizados para treinar o modelo de aprendizado por reforço. Os resultados mostraram que o modelo reduziu o tempo de espera médio dos veículos pela metade em comparação aos tempos de semáforo fixos.Em suma, este estudo apresenta uma abordagem inovadora para melhorar o fluxo de tráfego urbano, utilizando técnicas de processamento de dados e aprendizado por reforço. Os resultados sugerem que a implementação de um sistema inteligente de controle de semáforos pode contribuir significativamente para a redução de congestionamentos e melhorar a eficiência do trânsito nas cidades, com potenciais implicações na qualidade de vida dos motoristas e na economia urbana afetada pelo congestionamentoporPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em Ciência de Dados e Inteligência ArtificialPUC-SPBrasilFaculdade de Estudos InterdisciplinaresCNPQ::ENGENHARIASAprendizado por reforçoInteligência artificialSemáforoSimuladorTrânsitoArtificial intelligenceReinforcement learningSUMOTrafficTraffic lightSistema inteligente e otimizado para controle de semáforos de trânsitoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALBruno Hora Alves Lira.pdfapplication/pdf1113360https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/32975/1/Bruno%20Hora%20Alves%20Lira.pdf2d3873bed0ba271a48b20f542d7a3bd7MD51TEXTBruno Hora Alves Lira.pdf.txtBruno Hora Alves Lira.pdf.txtExtracted texttext/plain37312https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/32975/2/Bruno%20Hora%20Alves%20Lira.pdf.txt671d36a41a177b54a1afd0c7ac060475MD52THUMBNAILBruno Hora Alves Lira.pdf.jpgBruno Hora Alves Lira.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1548https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/32975/3/Bruno%20Hora%20Alves%20Lira.pdf.jpgb16a3062825cc26322ac1435f96c15edMD53handle/329752023-06-29 01:05:06.737oai:repositorio.pucsp.br:handle/32975Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-06-29T04:05:06Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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