Cliente oculto: um estudo da técnica na pesquisa qualitativa
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/1369 |
Resumo: | The purpose of this study was to discuss the technique of qualitative research known as mystery shopper as a mean to decrease the biases shown by other qualitative techniques. As an specific goal, this work brought the possibility to overview all the other techniques in comparison to mystery shopper. The theory brought in this study supported an historical context to social research and its appliance to corporate field, mainly to marketing area. Also was discussed the definitions of quantitative and qualitative research, deeply of the last one applied to marketing research. An exploratory research was made, a case study, aiming to verify the possibility to apply a model originated from the theoretical research. This study contributed to verify the possibility of using mystery shopper technique in any type of company. This research brought the possibility to access customers´ perspective, helping in a closer analysis of an expected pattern and to lower the biases because of the possibility this technique gives to reanalyze all collected material |
id |
PUC_SP-1_b4b0729877c5a986e1f98dba3c25b243 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/1369 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Serralvo, Francisco Antoniohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4234924T9Christovam, Antonieta2016-04-25T16:45:24Z2010-03-022009-11-09Christovam, Antonieta. Cliente oculto: um estudo da técnica na pesquisa qualitativa. 2009. 97 f. Dissertação (Mestrado em Administração) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/1369The purpose of this study was to discuss the technique of qualitative research known as mystery shopper as a mean to decrease the biases shown by other qualitative techniques. As an specific goal, this work brought the possibility to overview all the other techniques in comparison to mystery shopper. The theory brought in this study supported an historical context to social research and its appliance to corporate field, mainly to marketing area. Also was discussed the definitions of quantitative and qualitative research, deeply of the last one applied to marketing research. An exploratory research was made, a case study, aiming to verify the possibility to apply a model originated from the theoretical research. This study contributed to verify the possibility of using mystery shopper technique in any type of company. This research brought the possibility to access customers´ perspective, helping in a closer analysis of an expected pattern and to lower the biases because of the possibility this technique gives to reanalyze all collected materialEste trabalho teve por objetivo a discussão do uso da técnica conhecida por cliente oculto como forma de minimização dos vieses apresentados por outras técnicas de pesquisa, em particular as de caráter qualitativo. Como objetivo específico, este trabalho teve ainda o intuito de abrir a possibilidade aos interessados em pesquisa qualitativa de terem acesso a um panorama geral sobre as mais conhecidas técnicas em comparação à técnica cliente oculto. Por meio da revisão teórica buscou-se trazer um apanhado da história da pesquisa social e a entrada em cena desta na área corporativa, mais especificamente mercadológica. Também foram discutidos conceitos de pesquisa quantitativa e qualitativa, além de se trazer uma análise desta última na área de marketing. Por meio de uma pesquisa empírica exploratória, do tipo estudo de caso único, buscou-se verificar a aplicabilidade do referencial teórico exposto e do modelo advindo do estudo. Este trabalho contribui para verificar a possibilidade de aplicação da técnica de cliente oculto em qualquer tipo de empresa. Essa pesquisa trouxe à tona a possibilidade de ter-se uma gama de informações sob a perspectiva do cliente, contribuindo para uma análise mais próxima aos modelos esperados pelas companhias e a minimização de eventuais biases pela possibilidade de reanálise do material coletadoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/2292/Antonieta%20Christovam.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em AdministraçãoPUC-SPBRFaculdade de Economia, Administração, Contábeis e AtuariaisCliente ocultoPesquisa de mercadoPesquisa qualitativaMystery shopperQualitative researchCustomer perceptionCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO DE EMPRESASCliente oculto: um estudo da técnica na pesquisa qualitativainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTAntonieta Christovam.pdf.txtAntonieta Christovam.pdf.txtExtracted texttext/plain233237https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/1369/3/Antonieta%20Christovam.pdf.txt13b4c762675efd73d49b6b35838f6eb9MD53ORIGINALAntonieta Christovam.pdfapplication/pdf545293https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/1369/1/Antonieta%20Christovam.pdf392714c1398a2ae647aaa0a494819805MD51THUMBNAILAntonieta Christovam.pdf.jpgAntonieta Christovam.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3344https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/1369/2/Antonieta%20Christovam.pdf.jpg91a99a1255f1885353d776fe7539b5a6MD52handle/13692022-12-20 11:09:01.099oai:repositorio.pucsp.br:handle/1369Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-12-20T14:09:01Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Cliente oculto: um estudo da técnica na pesquisa qualitativa |
title |
Cliente oculto: um estudo da técnica na pesquisa qualitativa |
spellingShingle |
Cliente oculto: um estudo da técnica na pesquisa qualitativa Christovam, Antonieta Cliente oculto Pesquisa de mercado Pesquisa qualitativa Mystery shopper Qualitative research Customer perception CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO DE EMPRESAS |
title_short |
Cliente oculto: um estudo da técnica na pesquisa qualitativa |
title_full |
Cliente oculto: um estudo da técnica na pesquisa qualitativa |
title_fullStr |
Cliente oculto: um estudo da técnica na pesquisa qualitativa |
title_full_unstemmed |
Cliente oculto: um estudo da técnica na pesquisa qualitativa |
title_sort |
Cliente oculto: um estudo da técnica na pesquisa qualitativa |
author |
Christovam, Antonieta |
author_facet |
Christovam, Antonieta |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Serralvo, Francisco Antonio |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4234924T9 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Christovam, Antonieta |
contributor_str_mv |
Serralvo, Francisco Antonio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cliente oculto Pesquisa de mercado Pesquisa qualitativa |
topic |
Cliente oculto Pesquisa de mercado Pesquisa qualitativa Mystery shopper Qualitative research Customer perception CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO DE EMPRESAS |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Mystery shopper Qualitative research Customer perception |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO DE EMPRESAS |
description |
The purpose of this study was to discuss the technique of qualitative research known as mystery shopper as a mean to decrease the biases shown by other qualitative techniques. As an specific goal, this work brought the possibility to overview all the other techniques in comparison to mystery shopper. The theory brought in this study supported an historical context to social research and its appliance to corporate field, mainly to marketing area. Also was discussed the definitions of quantitative and qualitative research, deeply of the last one applied to marketing research. An exploratory research was made, a case study, aiming to verify the possibility to apply a model originated from the theoretical research. This study contributed to verify the possibility of using mystery shopper technique in any type of company. This research brought the possibility to access customers´ perspective, helping in a closer analysis of an expected pattern and to lower the biases because of the possibility this technique gives to reanalyze all collected material |
publishDate |
2009 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2009-11-09 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2010-03-02 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-25T16:45:24Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Christovam, Antonieta. Cliente oculto: um estudo da técnica na pesquisa qualitativa. 2009. 97 f. Dissertação (Mestrado em Administração) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/1369 |
identifier_str_mv |
Christovam, Antonieta. Cliente oculto: um estudo da técnica na pesquisa qualitativa. 2009. 97 f. Dissertação (Mestrado em Administração) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/1369 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Administração |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Economia, Administração, Contábeis e Atuariais |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/1369/3/Antonieta%20Christovam.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/1369/1/Antonieta%20Christovam.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/1369/2/Antonieta%20Christovam.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
13b4c762675efd73d49b6b35838f6eb9 392714c1398a2ae647aaa0a494819805 91a99a1255f1885353d776fe7539b5a6 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809278010131480576 |