O ensino de geometria plana: o saber do aluno e o saber escolar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Arbach, Nelson
Data de Publicação: 2002
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18484
Resumo: On this work, it is presented and evaluated some activities developed by two groups of students at the last level of high school in the field of plain geometry with different objectives. These activities were made into two directions: one using the theories developed by Balacheff (1987) and Polya (1978) by demonstrating and, on the other hand, considering the notion of the pedagogical contract, based on the ideas of Brousseau (1986). The aim of this research was to investigate procedures, actions of students in situations of learning with the objective to demonstrate and / or talk about and test possible inferences of the propositions of learning in the two groups. It could be observed similarities and differences between the two groups. Talking about participation, both are very similar. Students were allowed to talk about and discuss among them and with the teacher. The difference is shown by validation system and its use. The first demonstrations are used to validate its theories and the second the test mechanisms are, basically, the examples. This research aimed to present some contributions for the teaching of plain geometry, based on the development of Mathematics and in particular of geometry, is given by means of global process of statements and refutations
id PUC_SP-1_b579e55c83704826920e1914d4858662
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/18484
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Igliori, Sonia Barbosa CamargoArbach, Nelson2016-04-29T14:32:24Z2008-02-282002-12-10Arbach, Nelson. O ensino de geometria plana: o saber do aluno e o saber escolar. 2002. 96 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2002.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18484On this work, it is presented and evaluated some activities developed by two groups of students at the last level of high school in the field of plain geometry with different objectives. These activities were made into two directions: one using the theories developed by Balacheff (1987) and Polya (1978) by demonstrating and, on the other hand, considering the notion of the pedagogical contract, based on the ideas of Brousseau (1986). The aim of this research was to investigate procedures, actions of students in situations of learning with the objective to demonstrate and / or talk about and test possible inferences of the propositions of learning in the two groups. It could be observed similarities and differences between the two groups. Talking about participation, both are very similar. Students were allowed to talk about and discuss among them and with the teacher. The difference is shown by validation system and its use. The first demonstrations are used to validate its theories and the second the test mechanisms are, basically, the examples. This research aimed to present some contributions for the teaching of plain geometry, based on the development of Mathematics and in particular of geometry, is given by means of global process of statements and refutationsNeste trabalho, apresentamos e avaliamos algumas atividades desenvolvidas por alunos de duas classes das séries finais do ensino fundamental, na área da Geometria Plana, com propostas de ensino diferentes. Tais atividades foram elaboradas em duas direções? por um lado, tomando como base teorias desenvolvidas por Balacheff (1987) e por Polya (1954) sobre demonstração?e, por outro lado, considerando a noção de contrato didático, com base nas idéias de Brousseau (1986). O objeto de pesquisa foi o de investigar procedimentos e ações de alunos em situações de ensino, com o propósito de demonstrar e/ou conjecturar e avaliar possíveis interferências das propostas de ensino nas duas classes. Pudemos observar semelhanças e diferenças entre as duas classes. Quanto aos aspectos referentes à participação, ambas são muito parecidas: aos alunos são permitidas as argumentações e discussões entre si e com o professor. A diferença se apresenta quanto aos sistemas de validação e à sua utilização?enquanto que na primeira as demonstrações são utilizadas nas validações das conjecturas,na segunda, os mecanismos de prova são, basicamente, os exemplos. Esta pesquisa pretendeu apresentar algumas contribuições para o ensino da Geometria Plana, tendo por base que o desenvolvimento da Matemática e, em particular da Geometria, dá-se principalmente por meio de um processo heurístico de provas e refutaçõesapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/35281/dissertacao_nelson_arbach.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoGeometria plana -- Estudo e ensinoMatematica -- Estudo e ensinoAvaliacaoCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAO ensino de geometria plana: o saber do aluno e o saber escolarinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTdissertacao_nelson_arbach.pdf.txtdissertacao_nelson_arbach.pdf.txtExtracted texttext/plain88001https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18484/3/dissertacao_nelson_arbach.pdf.txtbed1097801f31974889a385ba3c2798cMD53ORIGINALdissertacao_nelson_arbach.pdfapplication/pdf229795https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18484/1/dissertacao_nelson_arbach.pdf3158f3ece701fd6efad0ccc60726d71eMD51THUMBNAILdissertacao_nelson_arbach.pdf.jpgdissertacao_nelson_arbach.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18484/2/dissertacao_nelson_arbach.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/184842022-04-28 14:08:38.687oai:repositorio.pucsp.br:handle/18484Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T17:08:38Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv O ensino de geometria plana: o saber do aluno e o saber escolar
title O ensino de geometria plana: o saber do aluno e o saber escolar
spellingShingle O ensino de geometria plana: o saber do aluno e o saber escolar
Arbach, Nelson
Geometria plana -- Estudo e ensino
Matematica -- Estudo e ensino
Avaliacao
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short O ensino de geometria plana: o saber do aluno e o saber escolar
title_full O ensino de geometria plana: o saber do aluno e o saber escolar
title_fullStr O ensino de geometria plana: o saber do aluno e o saber escolar
title_full_unstemmed O ensino de geometria plana: o saber do aluno e o saber escolar
title_sort O ensino de geometria plana: o saber do aluno e o saber escolar
author Arbach, Nelson
author_facet Arbach, Nelson
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Igliori, Sonia Barbosa Camargo
dc.contributor.author.fl_str_mv Arbach, Nelson
contributor_str_mv Igliori, Sonia Barbosa Camargo
dc.subject.por.fl_str_mv Geometria plana -- Estudo e ensino
Matematica -- Estudo e ensino
Avaliacao
topic Geometria plana -- Estudo e ensino
Matematica -- Estudo e ensino
Avaliacao
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description On this work, it is presented and evaluated some activities developed by two groups of students at the last level of high school in the field of plain geometry with different objectives. These activities were made into two directions: one using the theories developed by Balacheff (1987) and Polya (1978) by demonstrating and, on the other hand, considering the notion of the pedagogical contract, based on the ideas of Brousseau (1986). The aim of this research was to investigate procedures, actions of students in situations of learning with the objective to demonstrate and / or talk about and test possible inferences of the propositions of learning in the two groups. It could be observed similarities and differences between the two groups. Talking about participation, both are very similar. Students were allowed to talk about and discuss among them and with the teacher. The difference is shown by validation system and its use. The first demonstrations are used to validate its theories and the second the test mechanisms are, basically, the examples. This research aimed to present some contributions for the teaching of plain geometry, based on the development of Mathematics and in particular of geometry, is given by means of global process of statements and refutations
publishDate 2002
dc.date.issued.fl_str_mv 2002-12-10
dc.date.available.fl_str_mv 2008-02-28
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-29T14:32:24Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Arbach, Nelson. O ensino de geometria plana: o saber do aluno e o saber escolar. 2002. 96 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2002.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18484
identifier_str_mv Arbach, Nelson. O ensino de geometria plana: o saber do aluno e o saber escolar. 2002. 96 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2002.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18484
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18484/3/dissertacao_nelson_arbach.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18484/1/dissertacao_nelson_arbach.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18484/2/dissertacao_nelson_arbach.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv bed1097801f31974889a385ba3c2798c
3158f3ece701fd6efad0ccc60726d71e
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277904485351424