A formação reflexiva do professor de inglês: reflexo em sua prática e perfil profissional
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26602 |
Resumo: | This research approach aspects of teacher education in Brazil, having as the main perspective reflection as a way for the transformation of teaching practice, also presents the concepts of reflection, as well as the concepts of technical, practical and critical reflection. This case study, which aims to answer questions about the reflections of reflective training in the professional profile of teachers, and also their relationship and participation in their school environment, having as a data collection instrument the questionnaire applied to English language teachers of public school of the State of São Paulo, who attended the Graduate in Reflective Formation in 2018-2019 at the Pontifical Catholic University, whose answers are presented in the data analysis in graphics |
id |
PUC_SP-1_b5b9079f23ea570da015204fbc883584 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/26602 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Cunha, Ana Maria AffonsoMendes, Ana Paula Moura2022-08-12T22:04:19Z2022-08-12T22:04:19Z2020-12-01https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26602This research approach aspects of teacher education in Brazil, having as the main perspective reflection as a way for the transformation of teaching practice, also presents the concepts of reflection, as well as the concepts of technical, practical and critical reflection. This case study, which aims to answer questions about the reflections of reflective training in the professional profile of teachers, and also their relationship and participation in their school environment, having as a data collection instrument the questionnaire applied to English language teachers of public school of the State of São Paulo, who attended the Graduate in Reflective Formation in 2018-2019 at the Pontifical Catholic University, whose answers are presented in the data analysis in graphicsEsta pesquisa aborda aspectos da formação do docente no Brasil, tendo como principal perspectiva a reflexão como meio para a transformação da prática docente, apresenta ainda os conceitos de reflexão, bem como as concepções de reflexão técnica, prática e crítica. Este estudo de caso, que objetiva responder questionamentos acerca dos reflexos da formação reflexiva no perfil profissional do docente, e em sua relação e participação no seu ambiente escolar, possui como instrumento de coleta de dados o questionário aplicado a professores de Língua Inglesa na rede pública de ensino do Estado de São Paulo, participantes deste trabalho, que cursaram a Pós-Graduação em formação reflexiva em 2018-2019 na Pontifícia Universidade Católica, cujas respostas estão apresentadas na análise de dados em forma de gráficosporPontifícia Universidade Católica de São PauloEspecialização em Práticas Reflexivas e Ensino-Aprendizagem de Inglês na EscolaPUC-SPBrasilFaculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e ArtesCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNASFormação reflexivaFormação de professorProfessor reflexivoPrática reflexivaReflective formationTeacher trainingReflective teacherReflexive practiceA formação reflexiva do professor de inglês: reflexo em sua prática e perfil profissionalinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALAna Paula Moura Mendes.pdfapplication/pdf1003592https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26602/1/Ana%20Paula%20Moura%20Mendes.pdfcf48400ff6e2772e9cdade2d7826deb2MD51TEXTAna Paula Moura Mendes.pdf.txtAna Paula Moura Mendes.pdf.txtExtracted texttext/plain137595https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26602/2/Ana%20Paula%20Moura%20Mendes.pdf.txt49a542046d91707a8048a743e77801acMD52THUMBNAILAna Paula Moura Mendes.pdf.jpgAna Paula Moura Mendes.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1343https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26602/3/Ana%20Paula%20Moura%20Mendes.pdf.jpgef8fac5b6c4aa27f13aa947befdec73bMD53handle/266022022-08-19 13:59:28.704oai:repositorio.pucsp.br:handle/26602Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-08-19T16:59:28Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
A formação reflexiva do professor de inglês: reflexo em sua prática e perfil profissional |
title |
A formação reflexiva do professor de inglês: reflexo em sua prática e perfil profissional |
spellingShingle |
A formação reflexiva do professor de inglês: reflexo em sua prática e perfil profissional Mendes, Ana Paula Moura CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNAS Formação reflexiva Formação de professor Professor reflexivo Prática reflexiva Reflective formation Teacher training Reflective teacher Reflexive practice |
title_short |
A formação reflexiva do professor de inglês: reflexo em sua prática e perfil profissional |
title_full |
A formação reflexiva do professor de inglês: reflexo em sua prática e perfil profissional |
title_fullStr |
A formação reflexiva do professor de inglês: reflexo em sua prática e perfil profissional |
title_full_unstemmed |
A formação reflexiva do professor de inglês: reflexo em sua prática e perfil profissional |
title_sort |
A formação reflexiva do professor de inglês: reflexo em sua prática e perfil profissional |
author |
Mendes, Ana Paula Moura |
author_facet |
Mendes, Ana Paula Moura |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Cunha, Ana Maria Affonso |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mendes, Ana Paula Moura |
contributor_str_mv |
Cunha, Ana Maria Affonso |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNAS |
topic |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNAS Formação reflexiva Formação de professor Professor reflexivo Prática reflexiva Reflective formation Teacher training Reflective teacher Reflexive practice |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação reflexiva Formação de professor Professor reflexivo Prática reflexiva |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Reflective formation Teacher training Reflective teacher Reflexive practice |
description |
This research approach aspects of teacher education in Brazil, having as the main perspective reflection as a way for the transformation of teaching practice, also presents the concepts of reflection, as well as the concepts of technical, practical and critical reflection. This case study, which aims to answer questions about the reflections of reflective training in the professional profile of teachers, and also their relationship and participation in their school environment, having as a data collection instrument the questionnaire applied to English language teachers of public school of the State of São Paulo, who attended the Graduate in Reflective Formation in 2018-2019 at the Pontifical Catholic University, whose answers are presented in the data analysis in graphics |
publishDate |
2020 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2020-12-01 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2022-08-12T22:04:19Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2022-08-12T22:04:19Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26602 |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26602 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Especialização em Práticas Reflexivas e Ensino-Aprendizagem de Inglês na Escola |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26602/1/Ana%20Paula%20Moura%20Mendes.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26602/2/Ana%20Paula%20Moura%20Mendes.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26602/3/Ana%20Paula%20Moura%20Mendes.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
cf48400ff6e2772e9cdade2d7826deb2 49a542046d91707a8048a743e77801ac ef8fac5b6c4aa27f13aa947befdec73b |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277951335727104 |