A formação reflexiva do professor de inglês: reflexo em sua prática e perfil profissional

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mendes, Ana Paula Moura
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26602
Resumo: This research approach aspects of teacher education in Brazil, having as the main perspective reflection as a way for the transformation of teaching practice, also presents the concepts of reflection, as well as the concepts of technical, practical and critical reflection. This case study, which aims to answer questions about the reflections of reflective training in the professional profile of teachers, and also their relationship and participation in their school environment, having as a data collection instrument the questionnaire applied to English language teachers of public school of the State of São Paulo, who attended the Graduate in Reflective Formation in 2018-2019 at the Pontifical Catholic University, whose answers are presented in the data analysis in graphics
id PUC_SP-1_b5b9079f23ea570da015204fbc883584
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/26602
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Cunha, Ana Maria AffonsoMendes, Ana Paula Moura2022-08-12T22:04:19Z2022-08-12T22:04:19Z2020-12-01https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26602This research approach aspects of teacher education in Brazil, having as the main perspective reflection as a way for the transformation of teaching practice, also presents the concepts of reflection, as well as the concepts of technical, practical and critical reflection. This case study, which aims to answer questions about the reflections of reflective training in the professional profile of teachers, and also their relationship and participation in their school environment, having as a data collection instrument the questionnaire applied to English language teachers of public school of the State of São Paulo, who attended the Graduate in Reflective Formation in 2018-2019 at the Pontifical Catholic University, whose answers are presented in the data analysis in graphicsEsta pesquisa aborda aspectos da formação do docente no Brasil, tendo como principal perspectiva a reflexão como meio para a transformação da prática docente, apresenta ainda os conceitos de reflexão, bem como as concepções de reflexão técnica, prática e crítica. Este estudo de caso, que objetiva responder questionamentos acerca dos reflexos da formação reflexiva no perfil profissional do docente, e em sua relação e participação no seu ambiente escolar, possui como instrumento de coleta de dados o questionário aplicado a professores de Língua Inglesa na rede pública de ensino do Estado de São Paulo, participantes deste trabalho, que cursaram a Pós-Graduação em formação reflexiva em 2018-2019 na Pontifícia Universidade Católica, cujas respostas estão apresentadas na análise de dados em forma de gráficosporPontifícia Universidade Católica de São PauloEspecialização em Práticas Reflexivas e Ensino-Aprendizagem de Inglês na EscolaPUC-SPBrasilFaculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e ArtesCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNASFormação reflexivaFormação de professorProfessor reflexivoPrática reflexivaReflective formationTeacher trainingReflective teacherReflexive practiceA formação reflexiva do professor de inglês: reflexo em sua prática e perfil profissionalinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALAna Paula Moura Mendes.pdfapplication/pdf1003592https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26602/1/Ana%20Paula%20Moura%20Mendes.pdfcf48400ff6e2772e9cdade2d7826deb2MD51TEXTAna Paula Moura Mendes.pdf.txtAna Paula Moura Mendes.pdf.txtExtracted texttext/plain137595https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26602/2/Ana%20Paula%20Moura%20Mendes.pdf.txt49a542046d91707a8048a743e77801acMD52THUMBNAILAna Paula Moura Mendes.pdf.jpgAna Paula Moura Mendes.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1343https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26602/3/Ana%20Paula%20Moura%20Mendes.pdf.jpgef8fac5b6c4aa27f13aa947befdec73bMD53handle/266022022-08-19 13:59:28.704oai:repositorio.pucsp.br:handle/26602Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-08-19T16:59:28Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv A formação reflexiva do professor de inglês: reflexo em sua prática e perfil profissional
title A formação reflexiva do professor de inglês: reflexo em sua prática e perfil profissional
spellingShingle A formação reflexiva do professor de inglês: reflexo em sua prática e perfil profissional
Mendes, Ana Paula Moura
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNAS
Formação reflexiva
Formação de professor
Professor reflexivo
Prática reflexiva
Reflective formation
Teacher training
Reflective teacher
Reflexive practice
title_short A formação reflexiva do professor de inglês: reflexo em sua prática e perfil profissional
title_full A formação reflexiva do professor de inglês: reflexo em sua prática e perfil profissional
title_fullStr A formação reflexiva do professor de inglês: reflexo em sua prática e perfil profissional
title_full_unstemmed A formação reflexiva do professor de inglês: reflexo em sua prática e perfil profissional
title_sort A formação reflexiva do professor de inglês: reflexo em sua prática e perfil profissional
author Mendes, Ana Paula Moura
author_facet Mendes, Ana Paula Moura
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Cunha, Ana Maria Affonso
dc.contributor.author.fl_str_mv Mendes, Ana Paula Moura
contributor_str_mv Cunha, Ana Maria Affonso
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNAS
topic CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUAS ESTRANGEIRAS MODERNAS
Formação reflexiva
Formação de professor
Professor reflexivo
Prática reflexiva
Reflective formation
Teacher training
Reflective teacher
Reflexive practice
dc.subject.por.fl_str_mv Formação reflexiva
Formação de professor
Professor reflexivo
Prática reflexiva
dc.subject.eng.fl_str_mv Reflective formation
Teacher training
Reflective teacher
Reflexive practice
description This research approach aspects of teacher education in Brazil, having as the main perspective reflection as a way for the transformation of teaching practice, also presents the concepts of reflection, as well as the concepts of technical, practical and critical reflection. This case study, which aims to answer questions about the reflections of reflective training in the professional profile of teachers, and also their relationship and participation in their school environment, having as a data collection instrument the questionnaire applied to English language teachers of public school of the State of São Paulo, who attended the Graduate in Reflective Formation in 2018-2019 at the Pontifical Catholic University, whose answers are presented in the data analysis in graphics
publishDate 2020
dc.date.issued.fl_str_mv 2020-12-01
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2022-08-12T22:04:19Z
dc.date.available.fl_str_mv 2022-08-12T22:04:19Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26602
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26602
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Especialização em Práticas Reflexivas e Ensino-Aprendizagem de Inglês na Escola
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26602/1/Ana%20Paula%20Moura%20Mendes.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26602/2/Ana%20Paula%20Moura%20Mendes.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26602/3/Ana%20Paula%20Moura%20Mendes.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv cf48400ff6e2772e9cdade2d7826deb2
49a542046d91707a8048a743e77801ac
ef8fac5b6c4aa27f13aa947befdec73b
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277951335727104