Modelos heroicos no desenvolvimento infantil e adolescente: uma compreensão junguiana
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/15797 |
Resumo: | This essay aims to verify the choice of heroic models of children and adolescents that are members of a social project as well as it generates reflection on their relations in the identity formation, according to the referential or Analytical Psychology. The heroic models were conceived as culture icons that receive projections of a symbolic life of the hero archetype which is needed to the psychic estruturation in human development. Interviews have been done to obtain the definition of a hero, the election of heroic models, their capacities and the use of these capacities in case subjects get them. The population was made of 188 subjects, children and adolescents of both sexes, taken care of for a social project, with the age between 06 to 16 years old. The method used was the quantitative and qualitative ones, having analytical answers created. The data obtained was analysed accordingly to the referential of the Analytical Psychology. It was concluded that there is a large influence of the Christian religions on the population, which directly interferes in the definition and choice of the heroic models, no matter real or fictitious, as well as in the pointing of their abilities. Parents were also elected as heroes by a major part of the population, being attributed powers in their relation to the child. The variables gender and age were compared in all items, presenting percentage differences in some points representing different tendencies of age and gender. The use of powers presented statistic relevance according to use in other people´s benefit, making possible to reflect about the concept of generosity as archetype psychic instance |
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Interviews have been done to obtain the definition of a hero, the election of heroic models, their capacities and the use of these capacities in case subjects get them. The population was made of 188 subjects, children and adolescents of both sexes, taken care of for a social project, with the age between 06 to 16 years old. The method used was the quantitative and qualitative ones, having analytical answers created. The data obtained was analysed accordingly to the referential of the Analytical Psychology. It was concluded that there is a large influence of the Christian religions on the population, which directly interferes in the definition and choice of the heroic models, no matter real or fictitious, as well as in the pointing of their abilities. Parents were also elected as heroes by a major part of the population, being attributed powers in their relation to the child. The variables gender and age were compared in all items, presenting percentage differences in some points representing different tendencies of age and gender. The use of powers presented statistic relevance according to use in other people´s benefit, making possible to reflect about the concept of generosity as archetype psychic instanceO estudo objetivou averiguar a escolha dos modelos heroicos de crianças e adolescentes membros de um Projeto Social e refletir sobre as relações destes na formação de identidade, dentro do referencial da Psicologia Analítica. Os modelos heroicos foram concebidos como ícones da cultura que recebem projeções de uma vivência simbólica do arquétipo do herói, necessário à estruturação psíquica no desenvolvimento humano. Foram realizadas entrevistas que visavam obter a definição de herói, a eleição de modelos heroicos, suas capacidades e a utilização dessas capacidades caso os sujeitos as obtivessem. A população foi composta por 188 sujeitos, crianças e adolescentes, de ambos os sexos, com idade entre 06 e 16 anos, atendidos por um Projeto Social. O método utilizado foi o quantitativo e qualitativo, sendo criadas categorias de análise das respostas. Os dados obtidos foram analisados sob o prisma do referencial da Psicologia Analítica. Foi concluído que há uma grande influência de religiões cristãs na população, o que interferiu diretamente na definição e escolha dos modelos heroicos, fossem eles fictícios ou reais, bem como no apontamento de suas habilidades. Os pais também foram eleitos como heróis por grande parte da população, e a eles foram atribuídos poderes referentes à relação da criança com estes. As variáveis gênero e idade foram comparadas em todos os itens, apresentando diferenças percentuais em alguns pontos, que representam tendências distintas em termos de idade e gênero. O uso dos poderes apresentou significância estatística quanto à utilização em benefício alheio, o que possibilitou uma reflexão sobre o conceito de generosidade enquanto instância psíquica arquetípicaCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/32016/Gustavo%20Orlandeli%20Marques.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Psicologia: Psicologia ClínicaPUC-SPBRPsicologiaDesenvolvimento infantil e adolescentePsicologia analíticaCriancas -- DesenvolvimentoHeroisPsicologia do adolescentePsicologia junguianaInfantile and adolescent developmentHeroAnalytical psychologyCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIAModelos heroicos no desenvolvimento infantil e adolescente: uma compreensão junguianaHeroic models in child and adolescent development: a jungian comprehensioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTGustavo Orlandeli Marques.pdf.txtGustavo Orlandeli Marques.pdf.txtExtracted texttext/plain227128https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/15797/3/Gustavo%20Orlandeli%20Marques.pdf.txtc821b6f19893409aa4615bafaacfb19aMD53ORIGINALGustavo Orlandeli Marques.pdfapplication/pdf1736153https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/15797/1/Gustavo%20Orlandeli%20Marques.pdf21676686f2c0a961700e8eea58a7a999MD51THUMBNAILGustavo Orlandeli Marques.pdf.jpgGustavo Orlandeli Marques.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/15797/2/Gustavo%20Orlandeli%20Marques.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/157972022-04-28 00:16:04.943oai:repositorio.pucsp.br:handle/15797Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T03:16:04Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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