South Park: (des)construção iconoclasta das celebridades

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Érico Fernando de
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4436
Resumo: The reason of this research is studying the contemporary and social construction of the celebrities as well as the role that it exerts at the mediatic civilization. Therefore we focused on the American TV show South Park, an animation that is dedicated at caricature them. We worked with the hypothesis that the idol is a simulacrum that doesn t resist to humor desecrate. In order to do that we adopted as the main investigative theorist reference the concepts of dispositive and profanation from Giorgio Agamben s philosophy, to whom the caricature present on the cartoons reveals the human and ordinary character of the idols, taking off the phantasy veil which sacralizes it. But we also mobilize as other conceptual operators the lacanian real , once that by definition he doesn´t let himself lose from the imaginary as well as the symbolic and cynical subject notion, as developed by Slavoj i ek, which takes us to elaborate another hypothesis, the one that the engaging at the modalization defiler of the show might not occur because of the cynical reception of its audience. The corpus selected to analysis constitutes of 71 episodes of 22 minutes duration selected among more than 200 of the previously mentioned TV show, aired between 1997 and 2011, as well as the feature film South Park: bigger, better and uncut (1999). The selection was made mostly based on the purpose of what we intend to show
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In order to do that we adopted as the main investigative theorist reference the concepts of dispositive and profanation from Giorgio Agamben s philosophy, to whom the caricature present on the cartoons reveals the human and ordinary character of the idols, taking off the phantasy veil which sacralizes it. But we also mobilize as other conceptual operators the lacanian real , once that by definition he doesn´t let himself lose from the imaginary as well as the symbolic and cynical subject notion, as developed by Slavoj i ek, which takes us to elaborate another hypothesis, the one that the engaging at the modalization defiler of the show might not occur because of the cynical reception of its audience. The corpus selected to analysis constitutes of 71 episodes of 22 minutes duration selected among more than 200 of the previously mentioned TV show, aired between 1997 and 2011, as well as the feature film South Park: bigger, better and uncut (1999). The selection was made mostly based on the purpose of what we intend to showO intuito desta pesquisa é estudar a construção social contemporânea das celebridades, bem como o papel que ela exerce na civilização midiática. Para tanto, debruçamo-nos sobre o programa televisivo norte-americano South Park, uma animação que se dedica a caricaturálas. Trabalhamos com a hipótese de que o ídolo é um simulacro que não resiste à profanação do humor. Nesse sentido, tomamos como principal referencial teórico-investigativo os conceitos de dispositivo e profanação de Giorgio Agamben, para quem a caricatura presente nos cartoons desvela o caráter humano e ordinário do ídolo, removendo o véu da fantasia que o sacraliza. Mas mobilizamos também, como outros operadores conceituais, o real lacaniano, uma vez que, por definição, ele não se deixa desprender nem do imaginário nem do simbólico e também a noção de sujeito cínico, conforme desenvolvido por Slavoj i ek, o que nos leva a elaborar uma outra hipótese, a de que o engajamento na modalização profanatória do programa pode não ocorrer em razão justamente dessa recepção cínica por parte de sua audiência. O corpus selecionado para análise constitui-se de 71 episódios de 22 minutos de duração, selecionados dentre mais de 200 do referido programa, exibidos entre 1997 e 2011 e também o longa-metragem, South Park: maior, melhor e sem cortes (1999). A seleção recorta principalmente os episódios que se prestam particularmente ao que se pretende demonstrarCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/13099/Erico%20Fernando%20de%20Oliveira.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e SemióticaPUC-SPBRComunicaçãoSouth ParkCelebridadeProfanaçãoDesenho animadoFantasiaSouth ParkCelebrityProfanationCartoon, PhantasyCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOSouth Park: (des)construção iconoclasta das celebridadesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTErico Fernando de Oliveira.pdf.txtErico Fernando de Oliveira.pdf.txtExtracted texttext/plain344075https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4436/3/Erico%20Fernando%20de%20Oliveira.pdf.txt4ec80a2796f64d3cf20de5a2224dd679MD53ORIGINALErico Fernando de Oliveira.pdfapplication/pdf5223723https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4436/1/Erico%20Fernando%20de%20Oliveira.pdf1749e79bae5a6d85c540c5a643463e3bMD51THUMBNAILErico Fernando de Oliveira.pdf.jpgErico Fernando de Oliveira.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3311https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4436/2/Erico%20Fernando%20de%20Oliveira.pdf.jpgd7d255f03aa9ed2542802d38bcc6b378MD52handle/44362022-04-27 15:34:07.285oai:repositorio.pucsp.br:handle/4436Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T18:34:07Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
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