Ensino-aprendizagem da álgebra linear: as pesquisas brasileiras na década de 90
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2000 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11157 |
Resumo: | The researches on teaching-learning of the Linear Algebra come "globally" obtaining a larger attention of the investigators in Mathematical Education. This work objectified to collect and to present the Brazilian authors researches on the teaching-learning of the Linear Algebra, accomplished in the 90's decade. The Brazilian contribution was analyzed and inserted in the context of the researches done in world level in the area. It was ended that, although there was a small number of Brazilian works, these presented coherent results with the "world" researches, sometimes contributing with unpublished results; besides, they aimed suggestions for another investigations in the area of teaching-learning of the Linear Algebra |
id |
PUC_SP-1_b8e08d91ed5a2cc1287c4165781f3abd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/11157 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Machado, Silvia Dias AlcântaraCelestino, Marcos Roberto2016-04-27T16:58:04Z2007-07-302000-10-09Celestino, Marcos Roberto. Ensino-aprendizagem da álgebra linear: as pesquisas brasileiras na década de 90. 2000. 114 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2000.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11157The researches on teaching-learning of the Linear Algebra come "globally" obtaining a larger attention of the investigators in Mathematical Education. This work objectified to collect and to present the Brazilian authors researches on the teaching-learning of the Linear Algebra, accomplished in the 90's decade. The Brazilian contribution was analyzed and inserted in the context of the researches done in world level in the area. It was ended that, although there was a small number of Brazilian works, these presented coherent results with the "world" researches, sometimes contributing with unpublished results; besides, they aimed suggestions for another investigations in the area of teaching-learning of the Linear AlgebraAs pesquisas sobre ensino-aprendizagem da Álgebra Linear vêm obtendo mundialmente uma maior atenção dos investigadores em Educação Matemática. Este trabalho objetivou coletar e apresentar as pesquisas de autores brasileiros sobre o ensino-aprendizagem da Álgebra Linear, realizadas na década de 90. A contribuição brasileira foi analisada e inserida no contexto das pesquisas feitas em nível mundial na área. Concluiu-se que, embora houvesse um pequeno número de obras brasileiras, estas apresentavam resultados coerentes com as pesquisas mundiais , algumas vezes contribuindo com resultados inéditos; além disso, apontavam sugestões para outras investigações na área de ensino-aprendizagem da Álgebra Linearapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/24422/dissertacao_marcos_roberto_celestino.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoestado da arteensino-aprendizagem da álgebra linearpesquisas brasileirasEducacao matematicaAlgebra linear -- Estudo e ensinostate of the artteaching-learning of the linear algebraBrazilian researchesCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAEnsino-aprendizagem da álgebra linear: as pesquisas brasileiras na década de 90info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTdissertacao_marcos_roberto_celestino.pdf.txtdissertacao_marcos_roberto_celestino.pdf.txtExtracted texttext/plain180790https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11157/3/dissertacao_marcos_roberto_celestino.pdf.txt23f1eb3b270367634b2070e967cba0a8MD53ORIGINALdissertacao_marcos_roberto_celestino.pdfapplication/pdf366226https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11157/1/dissertacao_marcos_roberto_celestino.pdfce28d8d3d5ba303737754934ffc55b37MD51THUMBNAILdissertacao_marcos_roberto_celestino.pdf.jpgdissertacao_marcos_roberto_celestino.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2799https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11157/2/dissertacao_marcos_roberto_celestino.pdf.jpg767ac04b2a6c6e84bfbc001e4dc20dacMD52handle/111572022-04-27 13:44:45.065oai:repositorio.pucsp.br:handle/11157Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T16:44:45Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Ensino-aprendizagem da álgebra linear: as pesquisas brasileiras na década de 90 |
title |
Ensino-aprendizagem da álgebra linear: as pesquisas brasileiras na década de 90 |
spellingShingle |
Ensino-aprendizagem da álgebra linear: as pesquisas brasileiras na década de 90 Celestino, Marcos Roberto estado da arte ensino-aprendizagem da álgebra linear pesquisas brasileiras Educacao matematica Algebra linear -- Estudo e ensino state of the art teaching-learning of the linear algebra Brazilian researches CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
Ensino-aprendizagem da álgebra linear: as pesquisas brasileiras na década de 90 |
title_full |
Ensino-aprendizagem da álgebra linear: as pesquisas brasileiras na década de 90 |
title_fullStr |
Ensino-aprendizagem da álgebra linear: as pesquisas brasileiras na década de 90 |
title_full_unstemmed |
Ensino-aprendizagem da álgebra linear: as pesquisas brasileiras na década de 90 |
title_sort |
Ensino-aprendizagem da álgebra linear: as pesquisas brasileiras na década de 90 |
author |
Celestino, Marcos Roberto |
author_facet |
Celestino, Marcos Roberto |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Machado, Silvia Dias Alcântara |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Celestino, Marcos Roberto |
contributor_str_mv |
Machado, Silvia Dias Alcântara |
dc.subject.por.fl_str_mv |
estado da arte ensino-aprendizagem da álgebra linear pesquisas brasileiras Educacao matematica Algebra linear -- Estudo e ensino |
topic |
estado da arte ensino-aprendizagem da álgebra linear pesquisas brasileiras Educacao matematica Algebra linear -- Estudo e ensino state of the art teaching-learning of the linear algebra Brazilian researches CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
state of the art teaching-learning of the linear algebra Brazilian researches |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
The researches on teaching-learning of the Linear Algebra come "globally" obtaining a larger attention of the investigators in Mathematical Education. This work objectified to collect and to present the Brazilian authors researches on the teaching-learning of the Linear Algebra, accomplished in the 90's decade. The Brazilian contribution was analyzed and inserted in the context of the researches done in world level in the area. It was ended that, although there was a small number of Brazilian works, these presented coherent results with the "world" researches, sometimes contributing with unpublished results; besides, they aimed suggestions for another investigations in the area of teaching-learning of the Linear Algebra |
publishDate |
2000 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2000-10-09 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2007-07-30 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T16:58:04Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Celestino, Marcos Roberto. Ensino-aprendizagem da álgebra linear: as pesquisas brasileiras na década de 90. 2000. 114 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2000. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11157 |
identifier_str_mv |
Celestino, Marcos Roberto. Ensino-aprendizagem da álgebra linear: as pesquisas brasileiras na década de 90. 2000. 114 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2000. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11157 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11157/3/dissertacao_marcos_roberto_celestino.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11157/1/dissertacao_marcos_roberto_celestino.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11157/2/dissertacao_marcos_roberto_celestino.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
23f1eb3b270367634b2070e967cba0a8 ce28d8d3d5ba303737754934ffc55b37 767ac04b2a6c6e84bfbc001e4dc20dac |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277774728265728 |