O ensino de Álgebra Linear e de Álgebra Abstrata em trabalhos do Laboratório de Pesquisa Multimeios da Universidade Federal do Ceará

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Maria Vanísia Mendonça de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Borges Neto, Hermínio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
Texto Completo: https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/41580
Resumo: Linear Algebra and Abstract Algebra are disciplines in evidence in the undergraduate degrees in Mathematics and in higher courses related to them. Likewise, considering the importance of these curricular units, this article aims to discuss the relevance of the research in Mathematical Education of the Multimedia Research Laboratory of the Federal University of Ceará for the teaching of the aforementioned disciplines. It is bibliographical research carried out by means of scientific production originating from two studies of two researchers from the aforementioned laboratory. We conclude from the study that the productions of the aforementioned research environment are of great relevance for the teaching of Linear Algebra and Abstract Algebra, because we will present ways of working on some two contents of these disciplines so that some students have an active role in the construction of knowledge and a more significant learning.
id UFJF-6_5df3f57c420756dc153a18ebae116ef9
oai_identifier_str oai:periodicos.ufjf.br:article/41580
network_acronym_str UFJF-6
network_name_str Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
repository_id_str
spelling O ensino de Álgebra Linear e de Álgebra Abstrata em trabalhos do Laboratório de Pesquisa Multimeios da Universidade Federal do CearáLaboratório Multimeios; Álgebra Linear; Álgebra Abstrata; Educação MatemáticaMultimedia Laboratory; Linear Algebra; Abstract Algebra; Mathematics EducationLinear Algebra and Abstract Algebra are disciplines in evidence in the undergraduate degrees in Mathematics and in higher courses related to them. Likewise, considering the importance of these curricular units, this article aims to discuss the relevance of the research in Mathematical Education of the Multimedia Research Laboratory of the Federal University of Ceará for the teaching of the aforementioned disciplines. It is bibliographical research carried out by means of scientific production originating from two studies of two researchers from the aforementioned laboratory. We conclude from the study that the productions of the aforementioned research environment are of great relevance for the teaching of Linear Algebra and Abstract Algebra, because we will present ways of working on some two contents of these disciplines so that some students have an active role in the construction of knowledge and a more significant learning.A Álgebra Linear e a Álgebra Abstrata são disciplinas em evidência na licenciatura em Matemática e nos cursos superiores relacionados as exatas. Considerando a importância dessas unidades curriculares, este artigo tem como objetivo compreender como os pesquisadores do Laboratório de Pesquisa Multimeios da Universidade Federal do Ceará têm trabalhado com o ensino das referidas disciplinas. Trata-se de uma pesquisa bibliográfica executada por meio da produção científica oriunda dos trabalhos produzidos no citado laboratório. Com a pesquisa encontramos 05 trabalhos relacionados a Álgebra Linear e 01 atinente a Álgebra Abstrata. Os resultados apontam que os pesquisadores do Laboratório de Pesquisa Multimeios priorizam um ensino de Álgebra em que a aprendizagem ocorre por reflexão e ação dos estudantes. Também mostram a preocupação com a postura docente, destacando a necessidade de proporcionar vivências em que o aluno, por meio da mediação apropriada do professor, possa refletir, interagir e elaborar conjecturas. Para isso fundamentam as suas pesquisas na metodologia de ensino nominada de Sequência Fedathi e a apontam como uma proposta de ensino viável a aprendizagem dos conteúdos algébricos.Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática2023-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/4158010.34019/2594-4673.2023.v7.41580Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 7 n. 1 (2023): Janeiro-Dezembro2594-4673reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemáticainstname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/41580/26692Copyright (c) 2023 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática info:eu-repo/semantics/openAccessLima, Maria Vanísia Mendonça deBorges Neto, Hermínio2023-10-28T12:25:28Zoai:periodicos.ufjf.br:article/41580Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/indexPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/oairevista.ridema@gmail.com||2594-46732594-4673opendoar:2023-10-28T12:25:28Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)false
dc.title.none.fl_str_mv O ensino de Álgebra Linear e de Álgebra Abstrata em trabalhos do Laboratório de Pesquisa Multimeios da Universidade Federal do Ceará
title O ensino de Álgebra Linear e de Álgebra Abstrata em trabalhos do Laboratório de Pesquisa Multimeios da Universidade Federal do Ceará
spellingShingle O ensino de Álgebra Linear e de Álgebra Abstrata em trabalhos do Laboratório de Pesquisa Multimeios da Universidade Federal do Ceará
Lima, Maria Vanísia Mendonça de
Laboratório Multimeios; Álgebra Linear; Álgebra Abstrata; Educação Matemática
Multimedia Laboratory; Linear Algebra; Abstract Algebra; Mathematics Education
title_short O ensino de Álgebra Linear e de Álgebra Abstrata em trabalhos do Laboratório de Pesquisa Multimeios da Universidade Federal do Ceará
title_full O ensino de Álgebra Linear e de Álgebra Abstrata em trabalhos do Laboratório de Pesquisa Multimeios da Universidade Federal do Ceará
title_fullStr O ensino de Álgebra Linear e de Álgebra Abstrata em trabalhos do Laboratório de Pesquisa Multimeios da Universidade Federal do Ceará
title_full_unstemmed O ensino de Álgebra Linear e de Álgebra Abstrata em trabalhos do Laboratório de Pesquisa Multimeios da Universidade Federal do Ceará
title_sort O ensino de Álgebra Linear e de Álgebra Abstrata em trabalhos do Laboratório de Pesquisa Multimeios da Universidade Federal do Ceará
author Lima, Maria Vanísia Mendonça de
author_facet Lima, Maria Vanísia Mendonça de
Borges Neto, Hermínio
author_role author
author2 Borges Neto, Hermínio
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Maria Vanísia Mendonça de
Borges Neto, Hermínio
dc.subject.por.fl_str_mv Laboratório Multimeios; Álgebra Linear; Álgebra Abstrata; Educação Matemática
Multimedia Laboratory; Linear Algebra; Abstract Algebra; Mathematics Education
topic Laboratório Multimeios; Álgebra Linear; Álgebra Abstrata; Educação Matemática
Multimedia Laboratory; Linear Algebra; Abstract Algebra; Mathematics Education
description Linear Algebra and Abstract Algebra are disciplines in evidence in the undergraduate degrees in Mathematics and in higher courses related to them. Likewise, considering the importance of these curricular units, this article aims to discuss the relevance of the research in Mathematical Education of the Multimedia Research Laboratory of the Federal University of Ceará for the teaching of the aforementioned disciplines. It is bibliographical research carried out by means of scientific production originating from two studies of two researchers from the aforementioned laboratory. We conclude from the study that the productions of the aforementioned research environment are of great relevance for the teaching of Linear Algebra and Abstract Algebra, because we will present ways of working on some two contents of these disciplines so that some students have an active role in the construction of knowledge and a more significant learning.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/41580
10.34019/2594-4673.2023.v7.41580
url https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/41580
identifier_str_mv 10.34019/2594-4673.2023.v7.41580
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/41580/26692
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 7 n. 1 (2023): Janeiro-Dezembro
2594-4673
reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron:UFJF
instname_str Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron_str UFJF
institution UFJF
reponame_str Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
collection Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática
repository.name.fl_str_mv Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
repository.mail.fl_str_mv revista.ridema@gmail.com||
_version_ 1797069117540270080