O ensino de Álgebra Linear e de Álgebra Abstrata em trabalhos do Laboratório de Pesquisa Multimeios da Universidade Federal do Ceará
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
Texto Completo: | https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/41580 |
Resumo: | Linear Algebra and Abstract Algebra are disciplines in evidence in the undergraduate degrees in Mathematics and in higher courses related to them. Likewise, considering the importance of these curricular units, this article aims to discuss the relevance of the research in Mathematical Education of the Multimedia Research Laboratory of the Federal University of Ceará for the teaching of the aforementioned disciplines. It is bibliographical research carried out by means of scientific production originating from two studies of two researchers from the aforementioned laboratory. We conclude from the study that the productions of the aforementioned research environment are of great relevance for the teaching of Linear Algebra and Abstract Algebra, because we will present ways of working on some two contents of these disciplines so that some students have an active role in the construction of knowledge and a more significant learning. |
id |
UFJF-6_5df3f57c420756dc153a18ebae116ef9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufjf.br:article/41580 |
network_acronym_str |
UFJF-6 |
network_name_str |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
repository_id_str |
|
spelling |
O ensino de Álgebra Linear e de Álgebra Abstrata em trabalhos do Laboratório de Pesquisa Multimeios da Universidade Federal do CearáLaboratório Multimeios; Álgebra Linear; Álgebra Abstrata; Educação MatemáticaMultimedia Laboratory; Linear Algebra; Abstract Algebra; Mathematics EducationLinear Algebra and Abstract Algebra are disciplines in evidence in the undergraduate degrees in Mathematics and in higher courses related to them. Likewise, considering the importance of these curricular units, this article aims to discuss the relevance of the research in Mathematical Education of the Multimedia Research Laboratory of the Federal University of Ceará for the teaching of the aforementioned disciplines. It is bibliographical research carried out by means of scientific production originating from two studies of two researchers from the aforementioned laboratory. We conclude from the study that the productions of the aforementioned research environment are of great relevance for the teaching of Linear Algebra and Abstract Algebra, because we will present ways of working on some two contents of these disciplines so that some students have an active role in the construction of knowledge and a more significant learning.A Álgebra Linear e a Álgebra Abstrata são disciplinas em evidência na licenciatura em Matemática e nos cursos superiores relacionados as exatas. Considerando a importância dessas unidades curriculares, este artigo tem como objetivo compreender como os pesquisadores do Laboratório de Pesquisa Multimeios da Universidade Federal do Ceará têm trabalhado com o ensino das referidas disciplinas. Trata-se de uma pesquisa bibliográfica executada por meio da produção científica oriunda dos trabalhos produzidos no citado laboratório. Com a pesquisa encontramos 05 trabalhos relacionados a Álgebra Linear e 01 atinente a Álgebra Abstrata. Os resultados apontam que os pesquisadores do Laboratório de Pesquisa Multimeios priorizam um ensino de Álgebra em que a aprendizagem ocorre por reflexão e ação dos estudantes. Também mostram a preocupação com a postura docente, destacando a necessidade de proporcionar vivências em que o aluno, por meio da mediação apropriada do professor, possa refletir, interagir e elaborar conjecturas. Para isso fundamentam as suas pesquisas na metodologia de ensino nominada de Sequência Fedathi e a apontam como uma proposta de ensino viável a aprendizagem dos conteúdos algébricos.Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática2023-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/4158010.34019/2594-4673.2023.v7.41580Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 7 n. 1 (2023): Janeiro-Dezembro2594-4673reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemáticainstname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/41580/26692Copyright (c) 2023 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática info:eu-repo/semantics/openAccessLima, Maria Vanísia Mendonça deBorges Neto, Hermínio2023-10-28T12:25:28Zoai:periodicos.ufjf.br:article/41580Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/indexPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/oairevista.ridema@gmail.com||2594-46732594-4673opendoar:2023-10-28T12:25:28Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O ensino de Álgebra Linear e de Álgebra Abstrata em trabalhos do Laboratório de Pesquisa Multimeios da Universidade Federal do Ceará |
title |
O ensino de Álgebra Linear e de Álgebra Abstrata em trabalhos do Laboratório de Pesquisa Multimeios da Universidade Federal do Ceará |
spellingShingle |
O ensino de Álgebra Linear e de Álgebra Abstrata em trabalhos do Laboratório de Pesquisa Multimeios da Universidade Federal do Ceará Lima, Maria Vanísia Mendonça de Laboratório Multimeios; Álgebra Linear; Álgebra Abstrata; Educação Matemática Multimedia Laboratory; Linear Algebra; Abstract Algebra; Mathematics Education |
title_short |
O ensino de Álgebra Linear e de Álgebra Abstrata em trabalhos do Laboratório de Pesquisa Multimeios da Universidade Federal do Ceará |
title_full |
O ensino de Álgebra Linear e de Álgebra Abstrata em trabalhos do Laboratório de Pesquisa Multimeios da Universidade Federal do Ceará |
title_fullStr |
O ensino de Álgebra Linear e de Álgebra Abstrata em trabalhos do Laboratório de Pesquisa Multimeios da Universidade Federal do Ceará |
title_full_unstemmed |
O ensino de Álgebra Linear e de Álgebra Abstrata em trabalhos do Laboratório de Pesquisa Multimeios da Universidade Federal do Ceará |
title_sort |
O ensino de Álgebra Linear e de Álgebra Abstrata em trabalhos do Laboratório de Pesquisa Multimeios da Universidade Federal do Ceará |
author |
Lima, Maria Vanísia Mendonça de |
author_facet |
Lima, Maria Vanísia Mendonça de Borges Neto, Hermínio |
author_role |
author |
author2 |
Borges Neto, Hermínio |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima, Maria Vanísia Mendonça de Borges Neto, Hermínio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Laboratório Multimeios; Álgebra Linear; Álgebra Abstrata; Educação Matemática Multimedia Laboratory; Linear Algebra; Abstract Algebra; Mathematics Education |
topic |
Laboratório Multimeios; Álgebra Linear; Álgebra Abstrata; Educação Matemática Multimedia Laboratory; Linear Algebra; Abstract Algebra; Mathematics Education |
description |
Linear Algebra and Abstract Algebra are disciplines in evidence in the undergraduate degrees in Mathematics and in higher courses related to them. Likewise, considering the importance of these curricular units, this article aims to discuss the relevance of the research in Mathematical Education of the Multimedia Research Laboratory of the Federal University of Ceará for the teaching of the aforementioned disciplines. It is bibliographical research carried out by means of scientific production originating from two studies of two researchers from the aforementioned laboratory. We conclude from the study that the productions of the aforementioned research environment are of great relevance for the teaching of Linear Algebra and Abstract Algebra, because we will present ways of working on some two contents of these disciplines so that some students have an active role in the construction of knowledge and a more significant learning. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/41580 10.34019/2594-4673.2023.v7.41580 |
url |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/41580 |
identifier_str_mv |
10.34019/2594-4673.2023.v7.41580 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/ridema/article/view/41580/26692 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática ; v. 7 n. 1 (2023): Janeiro-Dezembro 2594-4673 reponame:Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) instacron:UFJF |
instname_str |
Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
instacron_str |
UFJF |
institution |
UFJF |
reponame_str |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
collection |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Investigação e Divulgação em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.ridema@gmail.com|| |
_version_ |
1797069117540270080 |