A criança surda: aspectos educacionais
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28758 |
Resumo: | This Course Conclusion Work aims to reflect about education process of deaf children. For that were addressed the following objectives: definition and consequences of deafness; historical view of education process of deaf; characterize the Brazilian Sign Language, and describe the process of educating the deaf child today, based on legal texts, especially the PCN. Held in the form of literature and documentary is divided into the following chapters: definition and consequences of deafness; historical overview of education of the deaf, sign language, characterization, description of the deaf education today. Throughout the investigation it was many achievements of deaf community established that there were many achievements of the deaf community, such as the recognition of sign language and the regulation of several laws that guarantee their rights, especially in education. However, still is missing viable alternatives of inclusion, in other words, discuss and create conditions so that the Brazilian educational system can be adapted to new educational paradigms |
id |
PUC_SP-1_b906164218c3ab1a8cc0b1a212c942e2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/28758 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Carlini, Alda LuizaAfoz, Lodoane Almeida Paulo2022-10-11T11:48:21Z2022-10-11T11:48:21Z2011-11-21Afoz, Lodoane Almeida Paulo. A criança surda: aspectos educacionais. 2011. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28758This Course Conclusion Work aims to reflect about education process of deaf children. For that were addressed the following objectives: definition and consequences of deafness; historical view of education process of deaf; characterize the Brazilian Sign Language, and describe the process of educating the deaf child today, based on legal texts, especially the PCN. Held in the form of literature and documentary is divided into the following chapters: definition and consequences of deafness; historical overview of education of the deaf, sign language, characterization, description of the deaf education today. Throughout the investigation it was many achievements of deaf community established that there were many achievements of the deaf community, such as the recognition of sign language and the regulation of several laws that guarantee their rights, especially in education. However, still is missing viable alternatives of inclusion, in other words, discuss and create conditions so that the Brazilian educational system can be adapted to new educational paradigmsEste Trabalho de Conclusão de Curso tem por objetivo geral refletir sobre o processo de educação de crianças surdas. Para tanto, considera como objetivos específicos: definir surdez e suas consequências; retomar aspectos históricos da educação do surdo; caracterizar a Língua Brasileira de Sinais; e descrever o processo de educação da criança surda nos dias atuais, com base nos textos legais, especialmente o PCN. Realizado na forma de pesquisa bibliográfica e documental divide-se nos seguintes capítulos: definição e conseqüências da surdez; panorama histórico da educação do surdo; caracterização da língua de sinais; descrição do processo de educação dos surdos nos dias atuais. Ao longo da investigação foi possível constatar que foram muitas as conquistas da comunidade surda, como o reconhecimento da língua de sinais e a regulamentação de várias leis que garantem os seus direitos, especialmente na educação. Contudo, observa-se também que ainda falta oferecer alternativas viáveis de inclusão, ou seja, discutir e criar condições para que o sistema educacional e a sociedade brasileira se adaptem verdadeiramente às determinações legais e aos novos paradigmas educacionaisporPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em PedagogiaPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOSurdezCrianças surdasEducação inclusivaLíngua de sinaisLíngua Brasileira de SinaisDeafDeaf childrenInclusive educationSign languageBrazilian Sign LanguageA criança surda: aspectos educacionaisThe deaf child: educational aspectsinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALLIDIANE ALMEIDA PAULO AFOZ - TCC.pdfapplication/pdf685741https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28758/1/LIDIANE%20ALMEIDA%20PAULO%20AFOZ%20-%20TCC.pdfc8ce55b486e855e659ac3d0ff14d5976MD51TEXTLIDIANE ALMEIDA PAULO AFOZ - TCC.pdf.txtLIDIANE ALMEIDA PAULO AFOZ - TCC.pdf.txtExtracted texttext/plain74556https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28758/2/LIDIANE%20ALMEIDA%20PAULO%20AFOZ%20-%20TCC.pdf.txtb416372a576806af4193124813233622MD52THUMBNAILLIDIANE ALMEIDA PAULO AFOZ - TCC.pdf.jpgLIDIANE ALMEIDA PAULO AFOZ - TCC.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1139https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28758/3/LIDIANE%20ALMEIDA%20PAULO%20AFOZ%20-%20TCC.pdf.jpgf0b0d5e2277cb165ed0463b4f187cc8cMD53handle/287582022-10-12 01:04:09.785oai:repositorio.pucsp.br:handle/28758Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-10-12T04:04:09Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
A criança surda: aspectos educacionais |
dc.title.alternative.en_US.fl_str_mv |
The deaf child: educational aspects |
title |
A criança surda: aspectos educacionais |
spellingShingle |
A criança surda: aspectos educacionais Afoz, Lodoane Almeida Paulo CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Surdez Crianças surdas Educação inclusiva Língua de sinais Língua Brasileira de Sinais Deaf Deaf children Inclusive education Sign language Brazilian Sign Language |
title_short |
A criança surda: aspectos educacionais |
title_full |
A criança surda: aspectos educacionais |
title_fullStr |
A criança surda: aspectos educacionais |
title_full_unstemmed |
A criança surda: aspectos educacionais |
title_sort |
A criança surda: aspectos educacionais |
author |
Afoz, Lodoane Almeida Paulo |
author_facet |
Afoz, Lodoane Almeida Paulo |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Carlini, Alda Luiza |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Afoz, Lodoane Almeida Paulo |
contributor_str_mv |
Carlini, Alda Luiza |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Surdez Crianças surdas Educação inclusiva Língua de sinais Língua Brasileira de Sinais Deaf Deaf children Inclusive education Sign language Brazilian Sign Language |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Surdez Crianças surdas Educação inclusiva Língua de sinais Língua Brasileira de Sinais |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Deaf Deaf children Inclusive education Sign language Brazilian Sign Language |
description |
This Course Conclusion Work aims to reflect about education process of deaf children. For that were addressed the following objectives: definition and consequences of deafness; historical view of education process of deaf; characterize the Brazilian Sign Language, and describe the process of educating the deaf child today, based on legal texts, especially the PCN. Held in the form of literature and documentary is divided into the following chapters: definition and consequences of deafness; historical overview of education of the deaf, sign language, characterization, description of the deaf education today. Throughout the investigation it was many achievements of deaf community established that there were many achievements of the deaf community, such as the recognition of sign language and the regulation of several laws that guarantee their rights, especially in education. However, still is missing viable alternatives of inclusion, in other words, discuss and create conditions so that the Brazilian educational system can be adapted to new educational paradigms |
publishDate |
2011 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2011-11-21 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2022-10-11T11:48:21Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2022-10-11T11:48:21Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Afoz, Lodoane Almeida Paulo. A criança surda: aspectos educacionais. 2011. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28758 |
identifier_str_mv |
Afoz, Lodoane Almeida Paulo. A criança surda: aspectos educacionais. 2011. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28758 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Graduação em Pedagogia |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28758/1/LIDIANE%20ALMEIDA%20PAULO%20AFOZ%20-%20TCC.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28758/2/LIDIANE%20ALMEIDA%20PAULO%20AFOZ%20-%20TCC.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28758/3/LIDIANE%20ALMEIDA%20PAULO%20AFOZ%20-%20TCC.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
c8ce55b486e855e659ac3d0ff14d5976 b416372a576806af4193124813233622 f0b0d5e2277cb165ed0463b4f187cc8c |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1791080729548947456 |