A criança surda: aspectos educacionais

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Afoz, Lodoane Almeida Paulo
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28758
Resumo: This Course Conclusion Work aims to reflect about education process of deaf children. For that were addressed the following objectives: definition and consequences of deafness; historical view of education process of deaf; characterize the Brazilian Sign Language, and describe the process of educating the deaf child today, based on legal texts, especially the PCN. Held in the form of literature and documentary is divided into the following chapters: definition and consequences of deafness; historical overview of education of the deaf, sign language, characterization, description of the deaf education today. Throughout the investigation it was many achievements of deaf community established that there were many achievements of the deaf community, such as the recognition of sign language and the regulation of several laws that guarantee their rights, especially in education. However, still is missing viable alternatives of inclusion, in other words, discuss and create conditions so that the Brazilian educational system can be adapted to new educational paradigms
id PUC_SP-1_b906164218c3ab1a8cc0b1a212c942e2
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/28758
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Carlini, Alda LuizaAfoz, Lodoane Almeida Paulo2022-10-11T11:48:21Z2022-10-11T11:48:21Z2011-11-21Afoz, Lodoane Almeida Paulo. A criança surda: aspectos educacionais. 2011. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28758This Course Conclusion Work aims to reflect about education process of deaf children. For that were addressed the following objectives: definition and consequences of deafness; historical view of education process of deaf; characterize the Brazilian Sign Language, and describe the process of educating the deaf child today, based on legal texts, especially the PCN. Held in the form of literature and documentary is divided into the following chapters: definition and consequences of deafness; historical overview of education of the deaf, sign language, characterization, description of the deaf education today. Throughout the investigation it was many achievements of deaf community established that there were many achievements of the deaf community, such as the recognition of sign language and the regulation of several laws that guarantee their rights, especially in education. However, still is missing viable alternatives of inclusion, in other words, discuss and create conditions so that the Brazilian educational system can be adapted to new educational paradigmsEste Trabalho de Conclusão de Curso tem por objetivo geral refletir sobre o processo de educação de crianças surdas. Para tanto, considera como objetivos específicos: definir surdez e suas consequências; retomar aspectos históricos da educação do surdo; caracterizar a Língua Brasileira de Sinais; e descrever o processo de educação da criança surda nos dias atuais, com base nos textos legais, especialmente o PCN. Realizado na forma de pesquisa bibliográfica e documental divide-se nos seguintes capítulos: definição e conseqüências da surdez; panorama histórico da educação do surdo; caracterização da língua de sinais; descrição do processo de educação dos surdos nos dias atuais. Ao longo da investigação foi possível constatar que foram muitas as conquistas da comunidade surda, como o reconhecimento da língua de sinais e a regulamentação de várias leis que garantem os seus direitos, especialmente na educação. Contudo, observa-se também que ainda falta oferecer alternativas viáveis de inclusão, ou seja, discutir e criar condições para que o sistema educacional e a sociedade brasileira se adaptem verdadeiramente às determinações legais e aos novos paradigmas educacionaisporPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em PedagogiaPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOSurdezCrianças surdasEducação inclusivaLíngua de sinaisLíngua Brasileira de SinaisDeafDeaf childrenInclusive educationSign languageBrazilian Sign LanguageA criança surda: aspectos educacionaisThe deaf child: educational aspectsinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALLIDIANE ALMEIDA PAULO AFOZ - TCC.pdfapplication/pdf685741https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28758/1/LIDIANE%20ALMEIDA%20PAULO%20AFOZ%20-%20TCC.pdfc8ce55b486e855e659ac3d0ff14d5976MD51TEXTLIDIANE ALMEIDA PAULO AFOZ - TCC.pdf.txtLIDIANE ALMEIDA PAULO AFOZ - TCC.pdf.txtExtracted texttext/plain74556https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28758/2/LIDIANE%20ALMEIDA%20PAULO%20AFOZ%20-%20TCC.pdf.txtb416372a576806af4193124813233622MD52THUMBNAILLIDIANE ALMEIDA PAULO AFOZ - TCC.pdf.jpgLIDIANE ALMEIDA PAULO AFOZ - TCC.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1139https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28758/3/LIDIANE%20ALMEIDA%20PAULO%20AFOZ%20-%20TCC.pdf.jpgf0b0d5e2277cb165ed0463b4f187cc8cMD53handle/287582022-10-12 01:04:09.785oai:repositorio.pucsp.br:handle/28758Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-10-12T04:04:09Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv A criança surda: aspectos educacionais
dc.title.alternative.en_US.fl_str_mv The deaf child: educational aspects
title A criança surda: aspectos educacionais
spellingShingle A criança surda: aspectos educacionais
Afoz, Lodoane Almeida Paulo
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Surdez
Crianças surdas
Educação inclusiva
Língua de sinais
Língua Brasileira de Sinais
Deaf
Deaf children
Inclusive education
Sign language
Brazilian Sign Language
title_short A criança surda: aspectos educacionais
title_full A criança surda: aspectos educacionais
title_fullStr A criança surda: aspectos educacionais
title_full_unstemmed A criança surda: aspectos educacionais
title_sort A criança surda: aspectos educacionais
author Afoz, Lodoane Almeida Paulo
author_facet Afoz, Lodoane Almeida Paulo
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Carlini, Alda Luiza
dc.contributor.author.fl_str_mv Afoz, Lodoane Almeida Paulo
contributor_str_mv Carlini, Alda Luiza
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Surdez
Crianças surdas
Educação inclusiva
Língua de sinais
Língua Brasileira de Sinais
Deaf
Deaf children
Inclusive education
Sign language
Brazilian Sign Language
dc.subject.por.fl_str_mv Surdez
Crianças surdas
Educação inclusiva
Língua de sinais
Língua Brasileira de Sinais
dc.subject.eng.fl_str_mv Deaf
Deaf children
Inclusive education
Sign language
Brazilian Sign Language
description This Course Conclusion Work aims to reflect about education process of deaf children. For that were addressed the following objectives: definition and consequences of deafness; historical view of education process of deaf; characterize the Brazilian Sign Language, and describe the process of educating the deaf child today, based on legal texts, especially the PCN. Held in the form of literature and documentary is divided into the following chapters: definition and consequences of deafness; historical overview of education of the deaf, sign language, characterization, description of the deaf education today. Throughout the investigation it was many achievements of deaf community established that there were many achievements of the deaf community, such as the recognition of sign language and the regulation of several laws that guarantee their rights, especially in education. However, still is missing viable alternatives of inclusion, in other words, discuss and create conditions so that the Brazilian educational system can be adapted to new educational paradigms
publishDate 2011
dc.date.issued.fl_str_mv 2011-11-21
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2022-10-11T11:48:21Z
dc.date.available.fl_str_mv 2022-10-11T11:48:21Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Afoz, Lodoane Almeida Paulo. A criança surda: aspectos educacionais. 2011. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28758
identifier_str_mv Afoz, Lodoane Almeida Paulo. A criança surda: aspectos educacionais. 2011. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28758
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Graduação em Pedagogia
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28758/1/LIDIANE%20ALMEIDA%20PAULO%20AFOZ%20-%20TCC.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28758/2/LIDIANE%20ALMEIDA%20PAULO%20AFOZ%20-%20TCC.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28758/3/LIDIANE%20ALMEIDA%20PAULO%20AFOZ%20-%20TCC.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv c8ce55b486e855e659ac3d0ff14d5976
b416372a576806af4193124813233622
f0b0d5e2277cb165ed0463b4f187cc8c
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1791080729548947456