Pedagogia hospitalar e a atuação do pedagogo frente à classe hospitalar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferragut, Adriana
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28440
Resumo: This work aims to analyze the importance of the role of the school in the hospital environment and how education contributes to the recovery of child health . The way taken was based on the personal professional career of the author, followed by theoretical research on the history and legislation of hospital classes , study of children hospitalized and contributions of the hospital class . The approach regarding hospitalization and hospital class emphasizes the importance of unity between education and health aiming to meet the needs of the student with a personalized service that respects their limitations. With respect to contributions , the author shows that attend classes during the hospitalization period brings several benefits to the child's life , besides continuing the studies that were stopped because of the disease and eventually , the classes also contribute to the improvement clinical and psychological status including making the hospital stay is shorter than expected .The main sources we can cite ASSIS (2009), CECCIM (1999), FONSECA (1999), and MATOS & MUGIATTI (2007)
id PUC_SP-1_bb6576eefe2fde8b5577f0997901451c
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/28440
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Marino, Marilia Josefinahttp://lattes.cnpq.br/0426885698853664Ferragut, Adriana2022-10-05T22:04:09Z2022-10-05T22:04:09Z2013-12-02Ferragut, Adriana. Pedagogia hospitalar e a atuação do pedagogo frente à classe hospitalar. 2013. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28440This work aims to analyze the importance of the role of the school in the hospital environment and how education contributes to the recovery of child health . The way taken was based on the personal professional career of the author, followed by theoretical research on the history and legislation of hospital classes , study of children hospitalized and contributions of the hospital class . The approach regarding hospitalization and hospital class emphasizes the importance of unity between education and health aiming to meet the needs of the student with a personalized service that respects their limitations. With respect to contributions , the author shows that attend classes during the hospitalization period brings several benefits to the child's life , besides continuing the studies that were stopped because of the disease and eventually , the classes also contribute to the improvement clinical and psychological status including making the hospital stay is shorter than expected .The main sources we can cite ASSIS (2009), CECCIM (1999), FONSECA (1999), and MATOS & MUGIATTI (2007)Esse trabalho tem por objetivo analisar a importância da atuação da escola no ambiente hospitalar e de que maneira a educação contribui para a recuperação da saúde da criança. O percurso realizado partiu da trajetória pessoal profissional da autora, seguida de pesquisa teórica sobre histórico e legislação das classes hospitalares, estudo da hospitalização da criança e as contribuições da classe hospitalar. A abordagem com relação à hospitalização e a classe hospitalar põe em evidência a importância da união entre a educação e a saúde buscando atender às necessidades do educando com um atendimento personalizado que respeite suas limitações. Com relação às contribuições, a autora mostra que o participar das aulas durante o período de hospitalização traz vários benefícios para a vida da criança, além de dar continuidade aos estudos que estariam parados por motivo da doença e acabariam; as aulas contribuem também para a melhoria do quadro clínico e psicológico fazendo inclusive com que o período de internação seja mais curto do que o previsto. Como fontes principais podemos citar ASSIS (2009), CECCIM (1999), FONSECA( 1999) , e MATOS & MUGIATTI (2007)porPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em PedagogiaPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOPedagogia hospitalarHospitalização da criançaContribuições da classe hospitalarHospital pedagogyThe child's hospitalizationHospital class contributionsPedagogia hospitalar e a atuação do pedagogo frente à classe hospitalarHospital pedagogy and the role of educator regarding hospital classinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALADRIANA FERRAGUT - TCC.pdfapplication/pdf116657https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28440/1/ADRIANA%20FERRAGUT%20-%20TCC.pdfc477d32cc9d4c25d2b8e39310810d22dMD51TEXTADRIANA FERRAGUT - TCC.pdf.txtADRIANA FERRAGUT - TCC.pdf.txtExtracted texttext/plain51954https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28440/2/ADRIANA%20FERRAGUT%20-%20TCC.pdf.txt8f906ad88223dea3414f9520ad5ee85bMD52THUMBNAILADRIANA FERRAGUT - TCC.pdf.jpgADRIANA FERRAGUT - TCC.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1306https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28440/3/ADRIANA%20FERRAGUT%20-%20TCC.pdf.jpg4d95e3a090f46ba3ee145a3fa44fe1e3MD53handle/284402022-10-06 01:02:26.633oai:repositorio.pucsp.br:handle/28440Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-10-06T04:02:26Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv Pedagogia hospitalar e a atuação do pedagogo frente à classe hospitalar
dc.title.alternative.en_US.fl_str_mv Hospital pedagogy and the role of educator regarding hospital class
title Pedagogia hospitalar e a atuação do pedagogo frente à classe hospitalar
spellingShingle Pedagogia hospitalar e a atuação do pedagogo frente à classe hospitalar
Ferragut, Adriana
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Pedagogia hospitalar
Hospitalização da criança
Contribuições da classe hospitalar
Hospital pedagogy
The child's hospitalization
Hospital class contributions
title_short Pedagogia hospitalar e a atuação do pedagogo frente à classe hospitalar
title_full Pedagogia hospitalar e a atuação do pedagogo frente à classe hospitalar
title_fullStr Pedagogia hospitalar e a atuação do pedagogo frente à classe hospitalar
title_full_unstemmed Pedagogia hospitalar e a atuação do pedagogo frente à classe hospitalar
title_sort Pedagogia hospitalar e a atuação do pedagogo frente à classe hospitalar
author Ferragut, Adriana
author_facet Ferragut, Adriana
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Marino, Marilia Josefina
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0426885698853664
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferragut, Adriana
contributor_str_mv Marino, Marilia Josefina
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Pedagogia hospitalar
Hospitalização da criança
Contribuições da classe hospitalar
Hospital pedagogy
The child's hospitalization
Hospital class contributions
dc.subject.por.fl_str_mv Pedagogia hospitalar
Hospitalização da criança
Contribuições da classe hospitalar
dc.subject.eng.fl_str_mv Hospital pedagogy
The child's hospitalization
Hospital class contributions
description This work aims to analyze the importance of the role of the school in the hospital environment and how education contributes to the recovery of child health . The way taken was based on the personal professional career of the author, followed by theoretical research on the history and legislation of hospital classes , study of children hospitalized and contributions of the hospital class . The approach regarding hospitalization and hospital class emphasizes the importance of unity between education and health aiming to meet the needs of the student with a personalized service that respects their limitations. With respect to contributions , the author shows that attend classes during the hospitalization period brings several benefits to the child's life , besides continuing the studies that were stopped because of the disease and eventually , the classes also contribute to the improvement clinical and psychological status including making the hospital stay is shorter than expected .The main sources we can cite ASSIS (2009), CECCIM (1999), FONSECA (1999), and MATOS & MUGIATTI (2007)
publishDate 2013
dc.date.issued.fl_str_mv 2013-12-02
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2022-10-05T22:04:09Z
dc.date.available.fl_str_mv 2022-10-05T22:04:09Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Ferragut, Adriana. Pedagogia hospitalar e a atuação do pedagogo frente à classe hospitalar. 2013. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28440
identifier_str_mv Ferragut, Adriana. Pedagogia hospitalar e a atuação do pedagogo frente à classe hospitalar. 2013. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28440
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Graduação em Pedagogia
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28440/1/ADRIANA%20FERRAGUT%20-%20TCC.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28440/2/ADRIANA%20FERRAGUT%20-%20TCC.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28440/3/ADRIANA%20FERRAGUT%20-%20TCC.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv c477d32cc9d4c25d2b8e39310810d22d
8f906ad88223dea3414f9520ad5ee85b
4d95e3a090f46ba3ee145a3fa44fe1e3
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277773904084992