As Equações Diofantinas Lineares e o Professor de Matemática do Ensino Médio
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11124 |
Resumo: | This work involves a qualitative study about whether and how mathematics High-School teachers work with their students the trouble-situations regarding linear Diophantine equations. The study was performed by means of analyzing semi-structured interviews applied on six mathematics teachers from the states of São Paulo and Minas Gerais, teaching at high-school level. The Numbers Elementary Theory has been treated by several researchers on Mathematical Education, as Campbell e Zazkis (2002), Resende (2007), as an adequate subject for the introduction and development of fundamental Mathematical ideas in High- School. However, the results of such investigation show that, although the interviewed teachers affirmed that they did work with problems of discreet mathematics that can be modeled through linear Diophantine equations, none of them seemed to work with their students using the knowledge of these equations properties in order to decide whether they have solution, and what these solutions would be |
id |
PUC_SP-1_bbdaa3fbfd823733e0e20eede16a7bbd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/11124 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Machado, Silvia Dias AlcântaraCosta, Eduardo Sad da2016-04-27T16:57:53Z2007-06-152007-05-21Costa, Eduardo Sad da. As Equações Diofantinas Lineares e o Professor de Matemática do Ensino Médio. 2007. 119 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11124This work involves a qualitative study about whether and how mathematics High-School teachers work with their students the trouble-situations regarding linear Diophantine equations. The study was performed by means of analyzing semi-structured interviews applied on six mathematics teachers from the states of São Paulo and Minas Gerais, teaching at high-school level. The Numbers Elementary Theory has been treated by several researchers on Mathematical Education, as Campbell e Zazkis (2002), Resende (2007), as an adequate subject for the introduction and development of fundamental Mathematical ideas in High- School. However, the results of such investigation show that, although the interviewed teachers affirmed that they did work with problems of discreet mathematics that can be modeled through linear Diophantine equations, none of them seemed to work with their students using the knowledge of these equations properties in order to decide whether they have solution, and what these solutions would beNeste trabalho apresento um estudo qualitativo sobre se, e como, professores de Matemática do Ensino Médio trabalham com seus alunos situações-problema que recaem em equações diofantinas lineares. O estudo foi feito por meio da análise de entrevistas semi-estruturadas realizadas com seis professores de Matemática dos estados de São Paulo e Minas Gerais que lecionam no Ensino Médio. A Teoria Elementar dos Números vem sendo tratada por diversos pesquisadores de Educação Matemática, como Campbell & Zazkis (2002), Resende (2007), como assunto propício para a introdução e desenvolvimento de idéias Matemáticas fundamentais no Ensino Básico. No entanto os resultados desta investigação indicam que embora os professores entrevistados afirmassem trabalhar com problemas de matemática discreta modeláveis via equação diofantina linear, nenhum deles deu indícios de trabalhar com seus alunos utilizando conhecimentos das propriedades dessas equações para decidir se as mesmas tem solução e quais seriam essas soluçõesCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/24332/dissertacao_eduardo_sad_costa.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoTeoria Elementar dos Númerosequações diofantinas linearesprofessores de Matemática do Ensino Médioeducação algébricaEducacao matematicaMatematica -- Estudo e ensinoTeoria dos numerosElementary number theorylinear Diophantine equationsHigh school Mathematics teachersalgebra educationCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAAs Equações Diofantinas Lineares e o Professor de Matemática do Ensino Médioinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTdissertacao_eduardo_sad_costa.pdf.txtdissertacao_eduardo_sad_costa.pdf.txtExtracted texttext/plain182300https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11124/3/dissertacao_eduardo_sad_costa.pdf.txta92b26b301885fada8b23b56481c38ccMD53ORIGINALdissertacao_eduardo_sad_costa.pdfapplication/pdf3568903https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11124/1/dissertacao_eduardo_sad_costa.pdf4e09f1b15f7714b64ad56708b0bd9974MD51THUMBNAILdissertacao_eduardo_sad_costa.pdf.jpgdissertacao_eduardo_sad_costa.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11124/2/dissertacao_eduardo_sad_costa.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/111242022-04-27 13:22:57.384oai:repositorio.pucsp.br:handle/11124Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T16:22:57Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
As Equações Diofantinas Lineares e o Professor de Matemática do Ensino Médio |
title |
As Equações Diofantinas Lineares e o Professor de Matemática do Ensino Médio |
spellingShingle |
As Equações Diofantinas Lineares e o Professor de Matemática do Ensino Médio Costa, Eduardo Sad da Teoria Elementar dos Números equações diofantinas lineares professores de Matemática do Ensino Médio educação algébrica Educacao matematica Matematica -- Estudo e ensino Teoria dos numeros Elementary number theory linear Diophantine equations High school Mathematics teachers algebra education CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
As Equações Diofantinas Lineares e o Professor de Matemática do Ensino Médio |
title_full |
As Equações Diofantinas Lineares e o Professor de Matemática do Ensino Médio |
title_fullStr |
As Equações Diofantinas Lineares e o Professor de Matemática do Ensino Médio |
title_full_unstemmed |
As Equações Diofantinas Lineares e o Professor de Matemática do Ensino Médio |
title_sort |
As Equações Diofantinas Lineares e o Professor de Matemática do Ensino Médio |
author |
Costa, Eduardo Sad da |
author_facet |
Costa, Eduardo Sad da |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Machado, Silvia Dias Alcântara |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa, Eduardo Sad da |
contributor_str_mv |
Machado, Silvia Dias Alcântara |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teoria Elementar dos Números equações diofantinas lineares professores de Matemática do Ensino Médio educação algébrica Educacao matematica Matematica -- Estudo e ensino Teoria dos numeros |
topic |
Teoria Elementar dos Números equações diofantinas lineares professores de Matemática do Ensino Médio educação algébrica Educacao matematica Matematica -- Estudo e ensino Teoria dos numeros Elementary number theory linear Diophantine equations High school Mathematics teachers algebra education CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Elementary number theory linear Diophantine equations High school Mathematics teachers algebra education |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
This work involves a qualitative study about whether and how mathematics High-School teachers work with their students the trouble-situations regarding linear Diophantine equations. The study was performed by means of analyzing semi-structured interviews applied on six mathematics teachers from the states of São Paulo and Minas Gerais, teaching at high-school level. The Numbers Elementary Theory has been treated by several researchers on Mathematical Education, as Campbell e Zazkis (2002), Resende (2007), as an adequate subject for the introduction and development of fundamental Mathematical ideas in High- School. However, the results of such investigation show that, although the interviewed teachers affirmed that they did work with problems of discreet mathematics that can be modeled through linear Diophantine equations, none of them seemed to work with their students using the knowledge of these equations properties in order to decide whether they have solution, and what these solutions would be |
publishDate |
2007 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2007-06-15 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2007-05-21 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T16:57:53Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Costa, Eduardo Sad da. As Equações Diofantinas Lineares e o Professor de Matemática do Ensino Médio. 2007. 119 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11124 |
identifier_str_mv |
Costa, Eduardo Sad da. As Equações Diofantinas Lineares e o Professor de Matemática do Ensino Médio. 2007. 119 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11124 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11124/3/dissertacao_eduardo_sad_costa.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11124/1/dissertacao_eduardo_sad_costa.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11124/2/dissertacao_eduardo_sad_costa.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
a92b26b301885fada8b23b56481c38cc 4e09f1b15f7714b64ad56708b0bd9974 cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277864473788416 |