As Equações Diofantinas Lineares e o Professor de Matemática do Ensino Médio

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Eduardo Sad da
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11124
Resumo: This work involves a qualitative study about whether and how mathematics High-School teachers work with their students the trouble-situations regarding linear Diophantine equations. The study was performed by means of analyzing semi-structured interviews applied on six mathematics teachers from the states of São Paulo and Minas Gerais, teaching at high-school level. The Numbers Elementary Theory has been treated by several researchers on Mathematical Education, as Campbell e Zazkis (2002), Resende (2007), as an adequate subject for the introduction and development of fundamental Mathematical ideas in High- School. However, the results of such investigation show that, although the interviewed teachers affirmed that they did work with problems of discreet mathematics that can be modeled through linear Diophantine equations, none of them seemed to work with their students using the knowledge of these equations properties in order to decide whether they have solution, and what these solutions would be
id PUC_SP-1_bbdaa3fbfd823733e0e20eede16a7bbd
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/11124
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Machado, Silvia Dias AlcântaraCosta, Eduardo Sad da2016-04-27T16:57:53Z2007-06-152007-05-21Costa, Eduardo Sad da. As Equações Diofantinas Lineares e o Professor de Matemática do Ensino Médio. 2007. 119 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11124This work involves a qualitative study about whether and how mathematics High-School teachers work with their students the trouble-situations regarding linear Diophantine equations. The study was performed by means of analyzing semi-structured interviews applied on six mathematics teachers from the states of São Paulo and Minas Gerais, teaching at high-school level. The Numbers Elementary Theory has been treated by several researchers on Mathematical Education, as Campbell e Zazkis (2002), Resende (2007), as an adequate subject for the introduction and development of fundamental Mathematical ideas in High- School. However, the results of such investigation show that, although the interviewed teachers affirmed that they did work with problems of discreet mathematics that can be modeled through linear Diophantine equations, none of them seemed to work with their students using the knowledge of these equations properties in order to decide whether they have solution, and what these solutions would beNeste trabalho apresento um estudo qualitativo sobre se, e como, professores de Matemática do Ensino Médio trabalham com seus alunos situações-problema que recaem em equações diofantinas lineares. O estudo foi feito por meio da análise de entrevistas semi-estruturadas realizadas com seis professores de Matemática dos estados de São Paulo e Minas Gerais que lecionam no Ensino Médio. A Teoria Elementar dos Números vem sendo tratada por diversos pesquisadores de Educação Matemática, como Campbell & Zazkis (2002), Resende (2007), como assunto propício para a introdução e desenvolvimento de idéias Matemáticas fundamentais no Ensino Básico. No entanto os resultados desta investigação indicam que embora os professores entrevistados afirmassem trabalhar com problemas de matemática discreta modeláveis via equação diofantina linear, nenhum deles deu indícios de trabalhar com seus alunos utilizando conhecimentos das propriedades dessas equações para decidir se as mesmas tem solução e quais seriam essas soluçõesCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/24332/dissertacao_eduardo_sad_costa.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoTeoria Elementar dos Númerosequações diofantinas linearesprofessores de Matemática do Ensino Médioeducação algébricaEducacao matematicaMatematica -- Estudo e ensinoTeoria dos numerosElementary number theorylinear Diophantine equationsHigh school Mathematics teachersalgebra educationCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAAs Equações Diofantinas Lineares e o Professor de Matemática do Ensino Médioinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTdissertacao_eduardo_sad_costa.pdf.txtdissertacao_eduardo_sad_costa.pdf.txtExtracted texttext/plain182300https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11124/3/dissertacao_eduardo_sad_costa.pdf.txta92b26b301885fada8b23b56481c38ccMD53ORIGINALdissertacao_eduardo_sad_costa.pdfapplication/pdf3568903https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11124/1/dissertacao_eduardo_sad_costa.pdf4e09f1b15f7714b64ad56708b0bd9974MD51THUMBNAILdissertacao_eduardo_sad_costa.pdf.jpgdissertacao_eduardo_sad_costa.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11124/2/dissertacao_eduardo_sad_costa.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/111242022-04-27 13:22:57.384oai:repositorio.pucsp.br:handle/11124Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T16:22:57Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv As Equações Diofantinas Lineares e o Professor de Matemática do Ensino Médio
title As Equações Diofantinas Lineares e o Professor de Matemática do Ensino Médio
spellingShingle As Equações Diofantinas Lineares e o Professor de Matemática do Ensino Médio
Costa, Eduardo Sad da
Teoria Elementar dos Números
equações diofantinas lineares
professores de Matemática do Ensino Médio
educação algébrica
Educacao matematica
Matematica -- Estudo e ensino
Teoria dos numeros
Elementary number theory
linear Diophantine equations
High school Mathematics teachers
algebra education
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short As Equações Diofantinas Lineares e o Professor de Matemática do Ensino Médio
title_full As Equações Diofantinas Lineares e o Professor de Matemática do Ensino Médio
title_fullStr As Equações Diofantinas Lineares e o Professor de Matemática do Ensino Médio
title_full_unstemmed As Equações Diofantinas Lineares e o Professor de Matemática do Ensino Médio
title_sort As Equações Diofantinas Lineares e o Professor de Matemática do Ensino Médio
author Costa, Eduardo Sad da
author_facet Costa, Eduardo Sad da
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Machado, Silvia Dias Alcântara
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Eduardo Sad da
contributor_str_mv Machado, Silvia Dias Alcântara
dc.subject.por.fl_str_mv Teoria Elementar dos Números
equações diofantinas lineares
professores de Matemática do Ensino Médio
educação algébrica
Educacao matematica
Matematica -- Estudo e ensino
Teoria dos numeros
topic Teoria Elementar dos Números
equações diofantinas lineares
professores de Matemática do Ensino Médio
educação algébrica
Educacao matematica
Matematica -- Estudo e ensino
Teoria dos numeros
Elementary number theory
linear Diophantine equations
High school Mathematics teachers
algebra education
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
dc.subject.eng.fl_str_mv Elementary number theory
linear Diophantine equations
High school Mathematics teachers
algebra education
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description This work involves a qualitative study about whether and how mathematics High-School teachers work with their students the trouble-situations regarding linear Diophantine equations. The study was performed by means of analyzing semi-structured interviews applied on six mathematics teachers from the states of São Paulo and Minas Gerais, teaching at high-school level. The Numbers Elementary Theory has been treated by several researchers on Mathematical Education, as Campbell e Zazkis (2002), Resende (2007), as an adequate subject for the introduction and development of fundamental Mathematical ideas in High- School. However, the results of such investigation show that, although the interviewed teachers affirmed that they did work with problems of discreet mathematics that can be modeled through linear Diophantine equations, none of them seemed to work with their students using the knowledge of these equations properties in order to decide whether they have solution, and what these solutions would be
publishDate 2007
dc.date.available.fl_str_mv 2007-06-15
dc.date.issued.fl_str_mv 2007-05-21
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T16:57:53Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Costa, Eduardo Sad da. As Equações Diofantinas Lineares e o Professor de Matemática do Ensino Médio. 2007. 119 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11124
identifier_str_mv Costa, Eduardo Sad da. As Equações Diofantinas Lineares e o Professor de Matemática do Ensino Médio. 2007. 119 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11124
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11124/3/dissertacao_eduardo_sad_costa.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11124/1/dissertacao_eduardo_sad_costa.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11124/2/dissertacao_eduardo_sad_costa.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv a92b26b301885fada8b23b56481c38cc
4e09f1b15f7714b64ad56708b0bd9974
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1799796084308967424