Há vida para além da sala de aula: Um estudo sobre a identidade do aluno de EJA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Paim, Jussara Ferreira
Data de Publicação: 2005
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16494
Resumo: This investigation was inspired by the teachers s lack of knowledge about the students reality of Youth and Adults Education program. This study presents the student s profile from a Youth and Adults Education program and one student s life s history analysis, trying to understand the social relationships that constitute. The goal is to contribute with the educators of this and others programs of Youth and Adults Education so they can focus their look on the student and base their education s actions in the reality of the assisted group, comprehending their thoughts, their language and how he perceive his own reality. The research was done in two phases: the first one using a questionary which had the aim of identify the general characteristics of a student s group that attend the program. That resulted on the establishment of his profile. The second one included a choice of a person who with his life s history narrative brought elements for the comprehension of his constitution as a person, as an identity that is constructed in the relationships that are established with nature and the human world. The investigation brought up some important questions that can add to a bigger involvement between teacher s educative action, and the desire of the youth and adults to learn and come to the school
id PUC_SP-1_be3f368cc562bab10fad768c45df9635
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/16494
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Antunes, Mitsuko Aparecida MakinoPaim, Jussara Ferreira2016-04-28T20:57:50Z2007-04-242005-06-10Paim, Jussara Ferreira. Há vida para além da sala de aula: Um estudo sobre a identidade do aluno de EJA. 2005. 151 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, são Paulo, 2005.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16494This investigation was inspired by the teachers s lack of knowledge about the students reality of Youth and Adults Education program. This study presents the student s profile from a Youth and Adults Education program and one student s life s history analysis, trying to understand the social relationships that constitute. The goal is to contribute with the educators of this and others programs of Youth and Adults Education so they can focus their look on the student and base their education s actions in the reality of the assisted group, comprehending their thoughts, their language and how he perceive his own reality. The research was done in two phases: the first one using a questionary which had the aim of identify the general characteristics of a student s group that attend the program. That resulted on the establishment of his profile. The second one included a choice of a person who with his life s history narrative brought elements for the comprehension of his constitution as a person, as an identity that is constructed in the relationships that are established with nature and the human world. The investigation brought up some important questions that can add to a bigger involvement between teacher s educative action, and the desire of the youth and adults to learn and come to the schoolA constatação do desconhecimento dos educadores de um programa de EJA sobre a realidade de seus alunos incentivou esta investigação. O estudo apresenta um quadro referente ao perfil dos alunos atendidos por um programa de EJA e a análise da narrativa de história de vida de um destes alunos adultos alfabetizandos, procurando compreender as relações sociais que fundamentam a constituição de sua identidade. O objetivo é contribuir para que os educadores desse, e de outros programas de educação de jovens e adultos, voltem o olhar para o aluno e pautem as ações educativas na realidade do grupo atendido, compreendendo seu pensamento, sua linguagem e como ele próprio percebe sua realidade. A pesquisa foi feita em duas etapas. A primeira, com uso de um questionário que tinha como objetivo identificar características gerais do grupo de alunos que freqüenta o programa, resultando no estabelecimento de seu perfil. A segunda, com a escolha de um sujeito que, por meio da narrativa de sua história de vida, trouxe elementos fundamentais para a compreensão de sua constituição como sujeito, como identidade que se constrói nas relações que estabelece com a natureza e com o mundo humano. A investigação resultou no levantamento de algumas questões importantes que podem contribuir para uma articulação maior entre a ação educativa dos professores e o desejo de aprender do aluno jovem ou adulto que procura a escolaCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/32700/Dissertacao%20Jussara%20Paim.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da EducaçãoPUC-SPBRPsicologiaEJAeducação de jovens e adultosEducação de adultosIdentidadeYouth and Adults EducationknowledgeCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONALHá vida para além da sala de aula: Um estudo sobre a identidade do aluno de EJAinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTDissertacao Jussara Paim.pdf.txtDissertacao Jussara Paim.pdf.txtExtracted texttext/plain299437https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16494/3/Dissertacao%20Jussara%20Paim.pdf.txt88ee72b5cfb7094c1a26110dae92a5b9MD53ORIGINALDissertacao Jussara Paim.pdfapplication/pdf665315https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16494/1/Dissertacao%20Jussara%20Paim.pdffe8b3b2402babbfd46829a05d9cf96e8MD51THUMBNAILDissertacao Jussara Paim.pdf.jpgDissertacao Jussara Paim.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3102https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16494/2/Dissertacao%20Jussara%20Paim.pdf.jpgff1214aba4ba0cfeedf368dee1c12b02MD52handle/164942022-04-27 16:27:15.056oai:repositorio.pucsp.br:handle/16494Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T19:27:15Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Há vida para além da sala de aula: Um estudo sobre a identidade do aluno de EJA
title Há vida para além da sala de aula: Um estudo sobre a identidade do aluno de EJA
spellingShingle Há vida para além da sala de aula: Um estudo sobre a identidade do aluno de EJA
Paim, Jussara Ferreira
EJA
educação de jovens e adultos
Educação de adultos
Identidade
Youth and Adults Education
knowledge
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL
title_short Há vida para além da sala de aula: Um estudo sobre a identidade do aluno de EJA
title_full Há vida para além da sala de aula: Um estudo sobre a identidade do aluno de EJA
title_fullStr Há vida para além da sala de aula: Um estudo sobre a identidade do aluno de EJA
title_full_unstemmed Há vida para além da sala de aula: Um estudo sobre a identidade do aluno de EJA
title_sort Há vida para além da sala de aula: Um estudo sobre a identidade do aluno de EJA
author Paim, Jussara Ferreira
author_facet Paim, Jussara Ferreira
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Antunes, Mitsuko Aparecida Makino
dc.contributor.author.fl_str_mv Paim, Jussara Ferreira
contributor_str_mv Antunes, Mitsuko Aparecida Makino
dc.subject.por.fl_str_mv EJA
educação de jovens e adultos
Educação de adultos
Identidade
topic EJA
educação de jovens e adultos
Educação de adultos
Identidade
Youth and Adults Education
knowledge
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL
dc.subject.eng.fl_str_mv Youth and Adults Education
knowledge
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL
description This investigation was inspired by the teachers s lack of knowledge about the students reality of Youth and Adults Education program. This study presents the student s profile from a Youth and Adults Education program and one student s life s history analysis, trying to understand the social relationships that constitute. The goal is to contribute with the educators of this and others programs of Youth and Adults Education so they can focus their look on the student and base their education s actions in the reality of the assisted group, comprehending their thoughts, their language and how he perceive his own reality. The research was done in two phases: the first one using a questionary which had the aim of identify the general characteristics of a student s group that attend the program. That resulted on the establishment of his profile. The second one included a choice of a person who with his life s history narrative brought elements for the comprehension of his constitution as a person, as an identity that is constructed in the relationships that are established with nature and the human world. The investigation brought up some important questions that can add to a bigger involvement between teacher s educative action, and the desire of the youth and adults to learn and come to the school
publishDate 2005
dc.date.issued.fl_str_mv 2005-06-10
dc.date.available.fl_str_mv 2007-04-24
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-28T20:57:50Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Paim, Jussara Ferreira. Há vida para além da sala de aula: Um estudo sobre a identidade do aluno de EJA. 2005. 151 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, são Paulo, 2005.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16494
identifier_str_mv Paim, Jussara Ferreira. Há vida para além da sala de aula: Um estudo sobre a identidade do aluno de EJA. 2005. 151 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, são Paulo, 2005.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16494
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Psicologia
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16494/3/Dissertacao%20Jussara%20Paim.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16494/1/Dissertacao%20Jussara%20Paim.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16494/2/Dissertacao%20Jussara%20Paim.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 88ee72b5cfb7094c1a26110dae92a5b9
fe8b3b2402babbfd46829a05d9cf96e8
ff1214aba4ba0cfeedf368dee1c12b02
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277783507992576