O uso do nome social como estratégia de inclusão escolar de transexuais e travestis
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16998 |
Resumo: | In 2008, the Government of Pará authorized transvestites and transsexuals to use their social names at public schools. Focusing on this event, we grounded on theories developed by the philosopher Michel Foucault to examine the effects of social name policy as a strategy for school inclusion of travestities and transsexuals. We describe life stories of eight travestites/transsexuals interviewed, and also present pieces of information produced in various situations, to problematize the government of transvestites and transsexuals through inclusion policy. To build the field in which this study is situated, we discuss how knowledge of transvestites and transsexuals experiences are fabricated as a problem. The ministerial order that establishes the social name is, as well, understood as a governamentality strategy and we give visibility to their elaboration process as well as oppositions and difficulties faced in implementation process. Finally, we present the effects of this legislation. These effects are not reducible to the desired insertion of the target public at schools because they also cover their potential to produce modes of subjectification. We intend to demonstrate that such policy creates tension zones between normalization strategies of modes of living and practice of resistance. It is argued that educational inclusion of diverse modes of living depends on multiple factors, and inclusion policies are only one of these many aspects |
id |
PUC_SP-1_be59aac0ab56d62a1ce5283ba79d07e6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/16998 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Spink, Mary Jane Parishttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4702723P6Lima, Maria Lúcia Chaves2016-04-29T13:31:01Z2013-06-252013-05-13Lima, Maria Lúcia Chaves. The use of social name as a school inclusion strategy of transsexuals and transvestites. 2013. 186 f. Tese (Doutorado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16998In 2008, the Government of Pará authorized transvestites and transsexuals to use their social names at public schools. Focusing on this event, we grounded on theories developed by the philosopher Michel Foucault to examine the effects of social name policy as a strategy for school inclusion of travestities and transsexuals. We describe life stories of eight travestites/transsexuals interviewed, and also present pieces of information produced in various situations, to problematize the government of transvestites and transsexuals through inclusion policy. To build the field in which this study is situated, we discuss how knowledge of transvestites and transsexuals experiences are fabricated as a problem. The ministerial order that establishes the social name is, as well, understood as a governamentality strategy and we give visibility to their elaboration process as well as oppositions and difficulties faced in implementation process. Finally, we present the effects of this legislation. These effects are not reducible to the desired insertion of the target public at schools because they also cover their potential to produce modes of subjectification. We intend to demonstrate that such policy creates tension zones between normalization strategies of modes of living and practice of resistance. It is argued that educational inclusion of diverse modes of living depends on multiple factors, and inclusion policies are only one of these many aspectsEm 2008, o governo do Estado do Pará autorizou o uso do nome social para travestis e transexuais em todas as unidades escolares da rede pública. Diante desse acontecimento, fez-se uso das teorizações do filósofo Michel Foucault para analisar os efeitos da política do nome social como estratégia de inclusão escolar de travestis e transexuais. Parte-se de histórias de vida de oito travestis/transexuais entrevistadas, além de outras informações produzidas em situações diversas, para problematizar o governo de travestis e transexuais por meio de uma política de inclusão. Para a construção do campo no qual este estudo se insere, apresentam-se os saberes que produzem a travestilidade e a transexualidade como um problema. Do mesmo modo, circunscreve-se a Portaria do nome social como uma estratégia de governamentalidade, dando visibilidade ao seu processo de formulação, assim como as oposições e dificuldades de implementação encontradas. Por fim, apresentam-se aos efeitos da legislação em questão, efeitos estes não redutíveis à almejada inserção do seu público-alvo nas escolas, pois abrangem também o seu potencial em produzir modos de subjetivação. Procura-se demonstrar que tal política cria zonas de tensão entre estratégias de normalização das formas de viver e as práticas de resistência a elas direcionadas. Defende-se que a inclusão escolar da diversidade de modos de viver depende de múltiplos fatores, sendo as políticas de inclusão existentes apenas um dentre esses muitos aspectosCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/35815/Maria%20Lucia%20Chaves%20Lima.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Serviço SocialPUC-SPBRPsicologiaTravestisTransexuaisGovernamentalidadeInclusão escolarTransvestitesTranssexualsGovernmentalitySchool inclusionCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA SOCIALO uso do nome social como estratégia de inclusão escolar de transexuais e travestisThe use of social name as a school inclusion strategy of transsexuals and transvestitesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTMaria Lucia Chaves Lima.pdf.txtMaria Lucia Chaves Lima.pdf.txtExtracted texttext/plain477050https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16998/3/Maria%20Lucia%20Chaves%20Lima.pdf.txtd3b80c74ea6f00bf0d622281d0bc5ed3MD53ORIGINALMaria Lucia Chaves Lima.pdfapplication/pdf1901287https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16998/1/Maria%20Lucia%20Chaves%20Lima.pdf35fc62fe1bd05c1c60cbffd326e1a262MD51THUMBNAILMaria Lucia Chaves Lima.pdf.jpgMaria Lucia Chaves Lima.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16998/2/Maria%20Lucia%20Chaves%20Lima.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/169982022-04-28 14:41:15.892oai:repositorio.pucsp.br:handle/16998Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T17:41:15Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
O uso do nome social como estratégia de inclusão escolar de transexuais e travestis |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The use of social name as a school inclusion strategy of transsexuals and transvestites |
title |
O uso do nome social como estratégia de inclusão escolar de transexuais e travestis |
spellingShingle |
O uso do nome social como estratégia de inclusão escolar de transexuais e travestis Lima, Maria Lúcia Chaves Travestis Transexuais Governamentalidade Inclusão escolar Transvestites Transsexuals Governmentality School inclusion CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA SOCIAL |
title_short |
O uso do nome social como estratégia de inclusão escolar de transexuais e travestis |
title_full |
O uso do nome social como estratégia de inclusão escolar de transexuais e travestis |
title_fullStr |
O uso do nome social como estratégia de inclusão escolar de transexuais e travestis |
title_full_unstemmed |
O uso do nome social como estratégia de inclusão escolar de transexuais e travestis |
title_sort |
O uso do nome social como estratégia de inclusão escolar de transexuais e travestis |
author |
Lima, Maria Lúcia Chaves |
author_facet |
Lima, Maria Lúcia Chaves |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Spink, Mary Jane Paris |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4702723P6 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima, Maria Lúcia Chaves |
contributor_str_mv |
Spink, Mary Jane Paris |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Travestis Transexuais Governamentalidade Inclusão escolar |
topic |
Travestis Transexuais Governamentalidade Inclusão escolar Transvestites Transsexuals Governmentality School inclusion CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA SOCIAL |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Transvestites Transsexuals Governmentality School inclusion |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA SOCIAL |
description |
In 2008, the Government of Pará authorized transvestites and transsexuals to use their social names at public schools. Focusing on this event, we grounded on theories developed by the philosopher Michel Foucault to examine the effects of social name policy as a strategy for school inclusion of travestities and transsexuals. We describe life stories of eight travestites/transsexuals interviewed, and also present pieces of information produced in various situations, to problematize the government of transvestites and transsexuals through inclusion policy. To build the field in which this study is situated, we discuss how knowledge of transvestites and transsexuals experiences are fabricated as a problem. The ministerial order that establishes the social name is, as well, understood as a governamentality strategy and we give visibility to their elaboration process as well as oppositions and difficulties faced in implementation process. Finally, we present the effects of this legislation. These effects are not reducible to the desired insertion of the target public at schools because they also cover their potential to produce modes of subjectification. We intend to demonstrate that such policy creates tension zones between normalization strategies of modes of living and practice of resistance. It is argued that educational inclusion of diverse modes of living depends on multiple factors, and inclusion policies are only one of these many aspects |
publishDate |
2013 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2013-06-25 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2013-05-13 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-29T13:31:01Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Lima, Maria Lúcia Chaves. The use of social name as a school inclusion strategy of transsexuals and transvestites. 2013. 186 f. Tese (Doutorado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16998 |
identifier_str_mv |
Lima, Maria Lúcia Chaves. The use of social name as a school inclusion strategy of transsexuals and transvestites. 2013. 186 f. Tese (Doutorado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16998 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Serviço Social |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Psicologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16998/3/Maria%20Lucia%20Chaves%20Lima.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16998/1/Maria%20Lucia%20Chaves%20Lima.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16998/2/Maria%20Lucia%20Chaves%20Lima.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
d3b80c74ea6f00bf0d622281d0bc5ed3 35fc62fe1bd05c1c60cbffd326e1a262 cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277995310907392 |