O uso do nome social como estratégia de inclusão escolar de transexuais e travestis

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Maria Lúcia Chaves
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16998
Resumo: In 2008, the Government of Pará authorized transvestites and transsexuals to use their social names at public schools. Focusing on this event, we grounded on theories developed by the philosopher Michel Foucault to examine the effects of social name policy as a strategy for school inclusion of travestities and transsexuals. We describe life stories of eight travestites/transsexuals interviewed, and also present pieces of information produced in various situations, to problematize the government of transvestites and transsexuals through inclusion policy. To build the field in which this study is situated, we discuss how knowledge of transvestites and transsexuals experiences are fabricated as a problem. The ministerial order that establishes the social name is, as well, understood as a governamentality strategy and we give visibility to their elaboration process as well as oppositions and difficulties faced in implementation process. Finally, we present the effects of this legislation. These effects are not reducible to the desired insertion of the target public at schools because they also cover their potential to produce modes of subjectification. We intend to demonstrate that such policy creates tension zones between normalization strategies of modes of living and practice of resistance. It is argued that educational inclusion of diverse modes of living depends on multiple factors, and inclusion policies are only one of these many aspects
id PUC_SP-1_be59aac0ab56d62a1ce5283ba79d07e6
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/16998
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Spink, Mary Jane Parishttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4702723P6Lima, Maria Lúcia Chaves2016-04-29T13:31:01Z2013-06-252013-05-13Lima, Maria Lúcia Chaves. The use of social name as a school inclusion strategy of transsexuals and transvestites. 2013. 186 f. Tese (Doutorado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16998In 2008, the Government of Pará authorized transvestites and transsexuals to use their social names at public schools. Focusing on this event, we grounded on theories developed by the philosopher Michel Foucault to examine the effects of social name policy as a strategy for school inclusion of travestities and transsexuals. We describe life stories of eight travestites/transsexuals interviewed, and also present pieces of information produced in various situations, to problematize the government of transvestites and transsexuals through inclusion policy. To build the field in which this study is situated, we discuss how knowledge of transvestites and transsexuals experiences are fabricated as a problem. The ministerial order that establishes the social name is, as well, understood as a governamentality strategy and we give visibility to their elaboration process as well as oppositions and difficulties faced in implementation process. Finally, we present the effects of this legislation. These effects are not reducible to the desired insertion of the target public at schools because they also cover their potential to produce modes of subjectification. We intend to demonstrate that such policy creates tension zones between normalization strategies of modes of living and practice of resistance. It is argued that educational inclusion of diverse modes of living depends on multiple factors, and inclusion policies are only one of these many aspectsEm 2008, o governo do Estado do Pará autorizou o uso do nome social para travestis e transexuais em todas as unidades escolares da rede pública. Diante desse acontecimento, fez-se uso das teorizações do filósofo Michel Foucault para analisar os efeitos da política do nome social como estratégia de inclusão escolar de travestis e transexuais. Parte-se de histórias de vida de oito travestis/transexuais entrevistadas, além de outras informações produzidas em situações diversas, para problematizar o governo de travestis e transexuais por meio de uma política de inclusão. Para a construção do campo no qual este estudo se insere, apresentam-se os saberes que produzem a travestilidade e a transexualidade como um problema. Do mesmo modo, circunscreve-se a Portaria do nome social como uma estratégia de governamentalidade, dando visibilidade ao seu processo de formulação, assim como as oposições e dificuldades de implementação encontradas. Por fim, apresentam-se aos efeitos da legislação em questão, efeitos estes não redutíveis à almejada inserção do seu público-alvo nas escolas, pois abrangem também o seu potencial em produzir modos de subjetivação. Procura-se demonstrar que tal política cria zonas de tensão entre estratégias de normalização das formas de viver e as práticas de resistência a elas direcionadas. Defende-se que a inclusão escolar da diversidade de modos de viver depende de múltiplos fatores, sendo as políticas de inclusão existentes apenas um dentre esses muitos aspectosCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/35815/Maria%20Lucia%20Chaves%20Lima.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Serviço SocialPUC-SPBRPsicologiaTravestisTransexuaisGovernamentalidadeInclusão escolarTransvestitesTranssexualsGovernmentalitySchool inclusionCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA SOCIALO uso do nome social como estratégia de inclusão escolar de transexuais e travestisThe use of social name as a school inclusion strategy of transsexuals and transvestitesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTMaria Lucia Chaves Lima.pdf.txtMaria Lucia Chaves Lima.pdf.txtExtracted texttext/plain477050https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16998/3/Maria%20Lucia%20Chaves%20Lima.pdf.txtd3b80c74ea6f00bf0d622281d0bc5ed3MD53ORIGINALMaria Lucia Chaves Lima.pdfapplication/pdf1901287https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16998/1/Maria%20Lucia%20Chaves%20Lima.pdf35fc62fe1bd05c1c60cbffd326e1a262MD51THUMBNAILMaria Lucia Chaves Lima.pdf.jpgMaria Lucia Chaves Lima.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16998/2/Maria%20Lucia%20Chaves%20Lima.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/169982022-04-28 14:41:15.892oai:repositorio.pucsp.br:handle/16998Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T17:41:15Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv O uso do nome social como estratégia de inclusão escolar de transexuais e travestis
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv The use of social name as a school inclusion strategy of transsexuals and transvestites
title O uso do nome social como estratégia de inclusão escolar de transexuais e travestis
spellingShingle O uso do nome social como estratégia de inclusão escolar de transexuais e travestis
Lima, Maria Lúcia Chaves
Travestis
Transexuais
Governamentalidade
Inclusão escolar
Transvestites
Transsexuals
Governmentality
School inclusion
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA SOCIAL
title_short O uso do nome social como estratégia de inclusão escolar de transexuais e travestis
title_full O uso do nome social como estratégia de inclusão escolar de transexuais e travestis
title_fullStr O uso do nome social como estratégia de inclusão escolar de transexuais e travestis
title_full_unstemmed O uso do nome social como estratégia de inclusão escolar de transexuais e travestis
title_sort O uso do nome social como estratégia de inclusão escolar de transexuais e travestis
author Lima, Maria Lúcia Chaves
author_facet Lima, Maria Lúcia Chaves
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Spink, Mary Jane Paris
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4702723P6
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Maria Lúcia Chaves
contributor_str_mv Spink, Mary Jane Paris
dc.subject.por.fl_str_mv Travestis
Transexuais
Governamentalidade
Inclusão escolar
topic Travestis
Transexuais
Governamentalidade
Inclusão escolar
Transvestites
Transsexuals
Governmentality
School inclusion
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA SOCIAL
dc.subject.eng.fl_str_mv Transvestites
Transsexuals
Governmentality
School inclusion
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA SOCIAL
description In 2008, the Government of Pará authorized transvestites and transsexuals to use their social names at public schools. Focusing on this event, we grounded on theories developed by the philosopher Michel Foucault to examine the effects of social name policy as a strategy for school inclusion of travestities and transsexuals. We describe life stories of eight travestites/transsexuals interviewed, and also present pieces of information produced in various situations, to problematize the government of transvestites and transsexuals through inclusion policy. To build the field in which this study is situated, we discuss how knowledge of transvestites and transsexuals experiences are fabricated as a problem. The ministerial order that establishes the social name is, as well, understood as a governamentality strategy and we give visibility to their elaboration process as well as oppositions and difficulties faced in implementation process. Finally, we present the effects of this legislation. These effects are not reducible to the desired insertion of the target public at schools because they also cover their potential to produce modes of subjectification. We intend to demonstrate that such policy creates tension zones between normalization strategies of modes of living and practice of resistance. It is argued that educational inclusion of diverse modes of living depends on multiple factors, and inclusion policies are only one of these many aspects
publishDate 2013
dc.date.available.fl_str_mv 2013-06-25
dc.date.issued.fl_str_mv 2013-05-13
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-29T13:31:01Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Lima, Maria Lúcia Chaves. The use of social name as a school inclusion strategy of transsexuals and transvestites. 2013. 186 f. Tese (Doutorado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16998
identifier_str_mv Lima, Maria Lúcia Chaves. The use of social name as a school inclusion strategy of transsexuals and transvestites. 2013. 186 f. Tese (Doutorado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16998
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Serviço Social
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Psicologia
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16998/3/Maria%20Lucia%20Chaves%20Lima.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16998/1/Maria%20Lucia%20Chaves%20Lima.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16998/2/Maria%20Lucia%20Chaves%20Lima.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv d3b80c74ea6f00bf0d622281d0bc5ed3
35fc62fe1bd05c1c60cbffd326e1a262
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277995310907392