Shiva abandona seu trono: destradicionalização da dança Hindu e sua difusão no Brasil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Andrade, Joachim
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/2018
Resumo: Hindu Dance one of the most popular artistic forms of India, has received universal acclamation including in Brazil as one of the subtlest expressions of Hinduism. Its intimate connection with the temple, as a ritualistic art, mirroring the imperceptible feelings of devadasis the dancing girls , reflects he inwardness of Hindu culture. This dance is performed according to the most delicate nuances of a musical piece, or a poem, through the vehicle of a body, reflecting the principles laid down by the Natya Shastra treatise. Through some of the pioneer performing artists and a few dedicated visionaries at the beginning of the XX century, the Hindu dance gained unprecedented popularity and initiated its process of detraditionalization. Accompanying the historical processes of modernization and secularization of India the Hindu dance initially did its passage from temple to theater; e then to the other religions in India and consequently to the west and finally to Brazil. In this research the process of detraditionalization as been organized in three parts. In the first part, some questions have been raised with regard to the changes that the dance would face during the process of detraditinalization and also has shown panoramic view of the dance in Brazil. The second part establishes approximation of the Hindu dance with the empirical analyses of the detraditionalization process from the temple until its arrival to the west. In the third part, we treat the modifications suffered by the art as well as the changes occurred in the lives of the dancers. The conclusion deals with the possible contribution this process has given to the society as general and the Sciences of Religion in particular
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Through some of the pioneer performing artists and a few dedicated visionaries at the beginning of the XX century, the Hindu dance gained unprecedented popularity and initiated its process of detraditionalization. Accompanying the historical processes of modernization and secularization of India the Hindu dance initially did its passage from temple to theater; e then to the other religions in India and consequently to the west and finally to Brazil. In this research the process of detraditionalization as been organized in three parts. In the first part, some questions have been raised with regard to the changes that the dance would face during the process of detraditinalization and also has shown panoramic view of the dance in Brazil. The second part establishes approximation of the Hindu dance with the empirical analyses of the detraditionalization process from the temple until its arrival to the west. In the third part, we treat the modifications suffered by the art as well as the changes occurred in the lives of the dancers. The conclusion deals with the possible contribution this process has given to the society as general and the Sciences of Religion in particularA dança hindu, uma das formas artísticas mais populares na Índia, tem recebido reconhecimento universal (inclusive no Brasil) como expressão das mais sutis do Hinduísmo. Sua conexão íntima com o templo, como arte ritualística que espelha sentimentos imperceptíveis das devadasis, dançarinas do Senhor , reflete a tendência introspectiva da cultura hindu. Essa dança era realizada conforme os matizes mais delicados de uma peça, ou de um poema, por intermédio do corpo, refletindo os princípios explicitados no tratado mais antigo da dança, o Natya Shastra . Por meio de dançarinos pioneiros e de visionários dedicados no início do século XX, essa dança alcançou uma popularidade sem precedentes e iniciou o processo de destradicionalização. Acompanhando o processo histórico de modernização e secularização da Índia, a dança hindu inicialmente passou do templo ao teatro; depois para as outras religiões na Índia, para o Ocidente e, por fim, para o Brasil. Nesta pesquisa, organizamos o processo da destradicionalização em três blocos. No primeiro, questionamos as possíveis mudanças que a dança deve enfrentar no processo da destradicionalização; também mapeamos a dança no Brasil. O segundo estabelece uma aproximação entre a dança hindu e a análise empírica da destradicionalização, do templo ao Ocidente. No terceiro bloco examinamos as modificações na arte e também as mudanças na vida dos bailarinos. Conclui-se visando a possível contribuição que esse processo faz à sociedade, em particular aos estudos de Ciência da Religiãoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/3292/Joachim%20Andrade.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Ciência da ReligiãoPUC-SPBRCiências da Religiãodança hindureligiãoritualtradiçãoculturaidentidademudançaDanca -- Aspectos religiosos -- HinduismoDanca -- IndiaHinduismo -- RituaisHindu dancereligionritualtraditioncultureidentitychangeCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::TEOLOGIAShiva abandona seu trono: destradicionalização da dança Hindu e sua difusão no Brasil Shiva abandons his throne - The Detraditionalization of Hindu Dance and its diffusion in Brazilinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTJoachim Andrade.pdf.txtJoachim Andrade.pdf.txtExtracted texttext/plain655938https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/2018/3/Joachim%20Andrade.pdf.txta0c30193ad893da840b21fd1624d3b08MD53ORIGINALJoachim Andrade.pdfapplication/pdf4023198https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/2018/1/Joachim%20Andrade.pdfdc0d71e18966f32fcf73e535661bb773MD51THUMBNAILJoachim Andrade.pdf.jpgJoachim Andrade.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3094https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/2018/2/Joachim%20Andrade.pdf.jpg04f9ef88fe79c5f0616d3ba60e88b75cMD52handle/20182022-04-28 17:20:53.172oai:repositorio.pucsp.br:handle/2018Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T20:20:53Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
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description Hindu Dance one of the most popular artistic forms of India, has received universal acclamation including in Brazil as one of the subtlest expressions of Hinduism. Its intimate connection with the temple, as a ritualistic art, mirroring the imperceptible feelings of devadasis the dancing girls , reflects he inwardness of Hindu culture. This dance is performed according to the most delicate nuances of a musical piece, or a poem, through the vehicle of a body, reflecting the principles laid down by the Natya Shastra treatise. Through some of the pioneer performing artists and a few dedicated visionaries at the beginning of the XX century, the Hindu dance gained unprecedented popularity and initiated its process of detraditionalization. Accompanying the historical processes of modernization and secularization of India the Hindu dance initially did its passage from temple to theater; e then to the other religions in India and consequently to the west and finally to Brazil. In this research the process of detraditionalization as been organized in three parts. In the first part, some questions have been raised with regard to the changes that the dance would face during the process of detraditinalization and also has shown panoramic view of the dance in Brazil. The second part establishes approximation of the Hindu dance with the empirical analyses of the detraditionalization process from the temple until its arrival to the west. In the third part, we treat the modifications suffered by the art as well as the changes occurred in the lives of the dancers. The conclusion deals with the possible contribution this process has given to the society as general and the Sciences of Religion in particular
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