Jogos educacionais e informática educativa: limites e possibilidades

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marques, Fabrício Rodrigo
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28495
Resumo: The growing demand for virtual technologies has encouraged software developers to invest in new products. And, according to this demand, software (mainly games) have been constantly improved and gained greater power of attraction among the users. With the increasing spread of virtual content, various approaches (social, cultural and cognitive) have been present in these resources. And school and computer rooms are not outside this process. The increasing demand for new programs or games, to work in the classroom, calls into question the teacher's knowledge about learning opportunities stimulated by the use of games. In general, the teacher understands the game much more as a possibility entertainment and use of the idle time. Thus, this research aims General: Identify the design of teaching and learning for teachers of educational computing. And, by specific objectives: Describe virtual games and educational possibilities they offer; characterize the process of teacher training educational computing; Propose alternative work with games in virtual educational computing. The research was based on literature review of printed and digital, seeking to answer the question posed. The final text was organized into three sections that correspond to each of the defined objectives
id PUC_SP-1_c48af6cfe900562f4061f4929bc14b5d
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/28495
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Carlini, Alda LuizaMarques, Fabrício Rodrigo2022-10-05T22:07:54Z2022-10-05T22:07:54Z2012-11-27Marques, Fabrício Rodrigo. Jogos educacionais e informática educativa: limites e possibilidades. 2012. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28495The growing demand for virtual technologies has encouraged software developers to invest in new products. And, according to this demand, software (mainly games) have been constantly improved and gained greater power of attraction among the users. With the increasing spread of virtual content, various approaches (social, cultural and cognitive) have been present in these resources. And school and computer rooms are not outside this process. The increasing demand for new programs or games, to work in the classroom, calls into question the teacher's knowledge about learning opportunities stimulated by the use of games. In general, the teacher understands the game much more as a possibility entertainment and use of the idle time. Thus, this research aims General: Identify the design of teaching and learning for teachers of educational computing. And, by specific objectives: Describe virtual games and educational possibilities they offer; characterize the process of teacher training educational computing; Propose alternative work with games in virtual educational computing. The research was based on literature review of printed and digital, seeking to answer the question posed. The final text was organized into three sections that correspond to each of the defined objectivesA crescente procura por tecnologias virtuais tem estimulado os desenvolvedores de softwares a investir em novos produtos. E, em função dessa demanda, os softwares (principalmente os jogos) têm sido constantemente aprimorados e conquistado maior poder de atratividade junto os usuários. Com a crescente disseminação de conteúdo virtual, várias abordagens (social, cultural e cognitivas) têm estado presentes nesses recursos. E a escola e as salas de informática não estão à margem desse processo. A crescente procura por novos programas ou jogos, para trabalhar em sala de aula, põe em questão o conhecimento do professor sobre as possibilidades de aprendizagem estimuladas pela utilização de jogos. Em geral, o professor entende o jogo muito mais como uma possibilidade de entretenimento e utilização do tempo ocioso. Dessa forma, esta pesquisa tem como objetivo geral: Identificar a concepção de ensino e aprendizagem dos professores de informática educativa. E, por objetivos específicos: Descrever jogos virtuais e as possibilidades educativas que oferecem; Caracterizar o processo de formação de professores de informática educativa; Propor alternativas de trabalho com jogos virtuais em informática educativa. A investigação apoiou-se em pesquisa bibliográfica de material impresso e digital, em busca de responder à questão proposta. O texto final foi organizado em três capítulos que correspondem a cada um dos objetivos definidosporPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em PedagogiaPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOJogos educacionaisInformática educativaFormação de professores em informáticaEducational gamesEducational computingTeacher training in computer scienceJogos educacionais e informática educativa: limites e possibilidadesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALFABRÍCIO RODRIGO MARQUES - TCC.pdfapplication/pdf566737https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28495/1/FABR%c3%8dCIO%20RODRIGO%20MARQUES%20-%20TCC.pdf819aca6785dc2bd130b0fb2b6f12e6d4MD51TEXTFABRÍCIO RODRIGO MARQUES - TCC.pdf.txtFABRÍCIO RODRIGO MARQUES - TCC.pdf.txtExtracted texttext/plain95607https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28495/2/FABR%c3%8dCIO%20RODRIGO%20MARQUES%20-%20TCC.pdf.txt8eaf3d391a6c1fbfea69713ec35d1391MD52THUMBNAILFABRÍCIO RODRIGO MARQUES - TCC.pdf.jpgFABRÍCIO RODRIGO MARQUES - TCC.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1258https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28495/3/FABR%c3%8dCIO%20RODRIGO%20MARQUES%20-%20TCC.pdf.jpgd74b7c9375d5ac22fe57c53e4ff7382dMD53handle/284952022-12-21 17:01:29.6oai:repositorio.pucsp.br:handle/28495Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-12-21T20:01:29Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv Jogos educacionais e informática educativa: limites e possibilidades
title Jogos educacionais e informática educativa: limites e possibilidades
spellingShingle Jogos educacionais e informática educativa: limites e possibilidades
Marques, Fabrício Rodrigo
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Jogos educacionais
Informática educativa
Formação de professores em informática
Educational games
Educational computing
Teacher training in computer science
title_short Jogos educacionais e informática educativa: limites e possibilidades
title_full Jogos educacionais e informática educativa: limites e possibilidades
title_fullStr Jogos educacionais e informática educativa: limites e possibilidades
title_full_unstemmed Jogos educacionais e informática educativa: limites e possibilidades
title_sort Jogos educacionais e informática educativa: limites e possibilidades
author Marques, Fabrício Rodrigo
author_facet Marques, Fabrício Rodrigo
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Carlini, Alda Luiza
dc.contributor.author.fl_str_mv Marques, Fabrício Rodrigo
contributor_str_mv Carlini, Alda Luiza
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Jogos educacionais
Informática educativa
Formação de professores em informática
Educational games
Educational computing
Teacher training in computer science
dc.subject.por.fl_str_mv Jogos educacionais
Informática educativa
Formação de professores em informática
dc.subject.eng.fl_str_mv Educational games
Educational computing
Teacher training in computer science
description The growing demand for virtual technologies has encouraged software developers to invest in new products. And, according to this demand, software (mainly games) have been constantly improved and gained greater power of attraction among the users. With the increasing spread of virtual content, various approaches (social, cultural and cognitive) have been present in these resources. And school and computer rooms are not outside this process. The increasing demand for new programs or games, to work in the classroom, calls into question the teacher's knowledge about learning opportunities stimulated by the use of games. In general, the teacher understands the game much more as a possibility entertainment and use of the idle time. Thus, this research aims General: Identify the design of teaching and learning for teachers of educational computing. And, by specific objectives: Describe virtual games and educational possibilities they offer; characterize the process of teacher training educational computing; Propose alternative work with games in virtual educational computing. The research was based on literature review of printed and digital, seeking to answer the question posed. The final text was organized into three sections that correspond to each of the defined objectives
publishDate 2012
dc.date.issued.fl_str_mv 2012-11-27
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2022-10-05T22:07:54Z
dc.date.available.fl_str_mv 2022-10-05T22:07:54Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Marques, Fabrício Rodrigo. Jogos educacionais e informática educativa: limites e possibilidades. 2012. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28495
identifier_str_mv Marques, Fabrício Rodrigo. Jogos educacionais e informática educativa: limites e possibilidades. 2012. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012.
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28495
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Graduação em Pedagogia
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28495/1/FABR%c3%8dCIO%20RODRIGO%20MARQUES%20-%20TCC.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28495/2/FABR%c3%8dCIO%20RODRIGO%20MARQUES%20-%20TCC.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28495/3/FABR%c3%8dCIO%20RODRIGO%20MARQUES%20-%20TCC.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 819aca6785dc2bd130b0fb2b6f12e6d4
8eaf3d391a6c1fbfea69713ec35d1391
d74b7c9375d5ac22fe57c53e4ff7382d
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809278025968123904