A formação do leitor literário juvenil: uma proposta de diálogo entre o verbal e o visual

Bibliographic Details
Main Author: Silva, Sandra de Melo
Publication Date: 2021
Format: Master thesis
Language: por
Source: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Download full: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/24921
Summary: The present work proposes a reflection on alternatives of contents and procedures for the formation of young literary readers in Middle School, through the dialogue between the works: The tale of the unknown island, by writer José Saramago, and the short film My friend Nietzsche, by director Fáuston da Silva. The goal of this proposal is to contribute to and develop the students’ interests and their interaction with literary reading and non-verbal text. To make the proposal viable, we chose texts that dialogue with each other. The study undertaken here and our experience with teaching has shown that this formation is increasingly necessary at all levels of basic education, as it helps in the human and cognitive development of the students. Considering the contemporary society, which increasingly demands proficient and critical readers, we developed, as a product of this research, reflective analysis that would improve the reading competence through literature and cinema. We believe that the analysis of the relationship between Literature and Cinema can broaden and enrich the author-text-reader interaction, providing the better development of interpretation, understanding, and reading skills. Our theoretical support includes Cosson (2014), Candido (2004), Aguiar and Bordini (1988), Zilberman (1989), Colomer (2007), Bakhtin (1986), Duarte (2002) Koch (2012), PCNs (1998), among others
id PUC_SP-1_c507260f5b7a62aa02b0789cf18606ac
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/24921
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Bastazin, Vera Lúciahttp://lattes.cnpq.br/4107059968334160http://lattes.cnpq.br/1893020147693896Silva, Sandra de Melo2022-02-22T18:13:14Z2022-02-22T18:13:14Z2021-09-23Silva, Sandra de Melo. A formação do leitor literário juvenil: uma proposta de diálogo entre o verbal e o visual. 2021. Dissertação (Mestrado em Literatura e Crítica Literária) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Literatura e Crítica Literária da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2021.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/24921The present work proposes a reflection on alternatives of contents and procedures for the formation of young literary readers in Middle School, through the dialogue between the works: The tale of the unknown island, by writer José Saramago, and the short film My friend Nietzsche, by director Fáuston da Silva. The goal of this proposal is to contribute to and develop the students’ interests and their interaction with literary reading and non-verbal text. To make the proposal viable, we chose texts that dialogue with each other. The study undertaken here and our experience with teaching has shown that this formation is increasingly necessary at all levels of basic education, as it helps in the human and cognitive development of the students. Considering the contemporary society, which increasingly demands proficient and critical readers, we developed, as a product of this research, reflective analysis that would improve the reading competence through literature and cinema. We believe that the analysis of the relationship between Literature and Cinema can broaden and enrich the author-text-reader interaction, providing the better development of interpretation, understanding, and reading skills. Our theoretical support includes Cosson (2014), Candido (2004), Aguiar and Bordini (1988), Zilberman (1989), Colomer (2007), Bakhtin (1986), Duarte (2002) Koch (2012), PCNs (1998), among othersO presente trabalho propõe uma reflexão sobre alternativas de conteúdos e procedimentos para a formação do leitor literário juvenil do Ensino Fundamental ll, por meio do diálogo entre as obras: O conto da ilha desconhecida, do escritor José Saramago, e o curta-metragem Meu amigo Nietzsche, do diretor Fáuston da Silva. O objetivo de tal proposta é contribuir e desenvolver o gosto e uma interação dos estudantes diante da leitura literária e do texto não verbal. Para viabilizar a proposta, optamos por textos que dialogam entre si. O estudo empreendido aqui e a nossa trajetória, enquanto docente, tem mostrado que esta formação é cada vez mais necessária em todos os níveis do ensino básico, uma vez que auxilia no desenvolvimento humano e cognitivo dos sujeitos. Considerando a sociedade contemporânea, que exige cada vez mais leitores proficientes e críticos, elaboramos, como produto desta pesquisa, análises reflexivas que aprimorassem a competência leitora pelo viés da literatura e do cinema. Acreditamos que a análise entre Literatura e Cinema pode ampliar e enriquecer a interação autor-texto-leitor, proporcionando uma melhor interpretação, compreensão e desenvolvimento de habilidades de leitura. Nosso aporte teórico tem como base Cosson (2014), Candido (2004), Aguiar e Bordini (1988), Zilberman (1989), Colomer (2007), Bakhtin (1986), Duarte (2002), Koch (2012), PCNs (1998), dentre outrosporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Literatura e Crítica LiteráriaPUC-SPBrasilFaculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e ArtesCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::TEORIA LITERARIALiteratura e CinemaEnsino de LiteraturaLeitura LiteráriaLiterature and CinemaTeaching LiteratureLiterary ReadingA formação do leitor literário juvenil: uma proposta de diálogo entre o verbal e o visualThe formation of the young literary reader: a proposal for a dialogue between the verbal and the visualinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALSandra de Melo Silva.pdfapplication/pdf948736https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24921/1/Sandra%20de%20Melo%20Silva.pdf04bb4a0dfc92cafa5d83a1b2b30d7aabMD51TEXTSandra de Melo Silva.pdf.txtSandra de Melo Silva.pdf.txtExtracted texttext/plain167511https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24921/2/Sandra%20de%20Melo%20Silva.pdf.txtd70d85e53cfafc6a69d31dead1d5f8fcMD52THUMBNAILSandra de Melo Silva.pdf.jpgSandra de Melo Silva.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1111https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24921/3/Sandra%20de%20Melo%20Silva.pdf.jpg5786f08cdf5c34d8ad7406f41f6dfa28MD53handle/249212023-06-22 13:23:20.672oai:repositorio.pucsp.br:handle/24921Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-06-22T16:23:20Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv A formação do leitor literário juvenil: uma proposta de diálogo entre o verbal e o visual
dc.title.alternative.en_US.fl_str_mv The formation of the young literary reader: a proposal for a dialogue between the verbal and the visual
title A formação do leitor literário juvenil: uma proposta de diálogo entre o verbal e o visual
spellingShingle A formação do leitor literário juvenil: uma proposta de diálogo entre o verbal e o visual
Silva, Sandra de Melo
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::TEORIA LITERARIA
Literatura e Cinema
Ensino de Literatura
Leitura Literária
Literature and Cinema
Teaching Literature
Literary Reading
title_short A formação do leitor literário juvenil: uma proposta de diálogo entre o verbal e o visual
title_full A formação do leitor literário juvenil: uma proposta de diálogo entre o verbal e o visual
title_fullStr A formação do leitor literário juvenil: uma proposta de diálogo entre o verbal e o visual
title_full_unstemmed A formação do leitor literário juvenil: uma proposta de diálogo entre o verbal e o visual
title_sort A formação do leitor literário juvenil: uma proposta de diálogo entre o verbal e o visual
author Silva, Sandra de Melo
author_facet Silva, Sandra de Melo
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Bastazin, Vera Lúcia
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4107059968334160
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1893020147693896
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Sandra de Melo
contributor_str_mv Bastazin, Vera Lúcia
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::TEORIA LITERARIA
topic CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::TEORIA LITERARIA
Literatura e Cinema
Ensino de Literatura
Leitura Literária
Literature and Cinema
Teaching Literature
Literary Reading
dc.subject.por.fl_str_mv Literatura e Cinema
Ensino de Literatura
Leitura Literária
dc.subject.eng.fl_str_mv Literature and Cinema
Teaching Literature
Literary Reading
description The present work proposes a reflection on alternatives of contents and procedures for the formation of young literary readers in Middle School, through the dialogue between the works: The tale of the unknown island, by writer José Saramago, and the short film My friend Nietzsche, by director Fáuston da Silva. The goal of this proposal is to contribute to and develop the students’ interests and their interaction with literary reading and non-verbal text. To make the proposal viable, we chose texts that dialogue with each other. The study undertaken here and our experience with teaching has shown that this formation is increasingly necessary at all levels of basic education, as it helps in the human and cognitive development of the students. Considering the contemporary society, which increasingly demands proficient and critical readers, we developed, as a product of this research, reflective analysis that would improve the reading competence through literature and cinema. We believe that the analysis of the relationship between Literature and Cinema can broaden and enrich the author-text-reader interaction, providing the better development of interpretation, understanding, and reading skills. Our theoretical support includes Cosson (2014), Candido (2004), Aguiar and Bordini (1988), Zilberman (1989), Colomer (2007), Bakhtin (1986), Duarte (2002) Koch (2012), PCNs (1998), among others
publishDate 2021
dc.date.issued.fl_str_mv 2021-09-23
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2022-02-22T18:13:14Z
dc.date.available.fl_str_mv 2022-02-22T18:13:14Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Silva, Sandra de Melo. A formação do leitor literário juvenil: uma proposta de diálogo entre o verbal e o visual. 2021. Dissertação (Mestrado em Literatura e Crítica Literária) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Literatura e Crítica Literária da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2021.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/24921
identifier_str_mv Silva, Sandra de Melo. A formação do leitor literário juvenil: uma proposta de diálogo entre o verbal e o visual. 2021. Dissertação (Mestrado em Literatura e Crítica Literária) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Literatura e Crítica Literária da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2021.
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/24921
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Literatura e Crítica Literária
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24921/1/Sandra%20de%20Melo%20Silva.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24921/2/Sandra%20de%20Melo%20Silva.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24921/3/Sandra%20de%20Melo%20Silva.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 04bb4a0dfc92cafa5d83a1b2b30d7aab
d70d85e53cfafc6a69d31dead1d5f8fc
5786f08cdf5c34d8ad7406f41f6dfa28
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1799796199844216832