A formação do leitor literário juvenil: uma proposta de diálogo entre o verbal e o visual
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/24921 |
Resumo: | The present work proposes a reflection on alternatives of contents and procedures for the formation of young literary readers in Middle School, through the dialogue between the works: The tale of the unknown island, by writer José Saramago, and the short film My friend Nietzsche, by director Fáuston da Silva. The goal of this proposal is to contribute to and develop the students’ interests and their interaction with literary reading and non-verbal text. To make the proposal viable, we chose texts that dialogue with each other. The study undertaken here and our experience with teaching has shown that this formation is increasingly necessary at all levels of basic education, as it helps in the human and cognitive development of the students. Considering the contemporary society, which increasingly demands proficient and critical readers, we developed, as a product of this research, reflective analysis that would improve the reading competence through literature and cinema. We believe that the analysis of the relationship between Literature and Cinema can broaden and enrich the author-text-reader interaction, providing the better development of interpretation, understanding, and reading skills. Our theoretical support includes Cosson (2014), Candido (2004), Aguiar and Bordini (1988), Zilberman (1989), Colomer (2007), Bakhtin (1986), Duarte (2002) Koch (2012), PCNs (1998), among others |
id |
PUC_SP-1_c507260f5b7a62aa02b0789cf18606ac |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/24921 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Bastazin, Vera Lúciahttp://lattes.cnpq.br/4107059968334160http://lattes.cnpq.br/1893020147693896Silva, Sandra de Melo2022-02-22T18:13:14Z2022-02-22T18:13:14Z2021-09-23Silva, Sandra de Melo. A formação do leitor literário juvenil: uma proposta de diálogo entre o verbal e o visual. 2021. Dissertação (Mestrado em Literatura e Crítica Literária) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Literatura e Crítica Literária da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2021.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/24921The present work proposes a reflection on alternatives of contents and procedures for the formation of young literary readers in Middle School, through the dialogue between the works: The tale of the unknown island, by writer José Saramago, and the short film My friend Nietzsche, by director Fáuston da Silva. The goal of this proposal is to contribute to and develop the students’ interests and their interaction with literary reading and non-verbal text. To make the proposal viable, we chose texts that dialogue with each other. The study undertaken here and our experience with teaching has shown that this formation is increasingly necessary at all levels of basic education, as it helps in the human and cognitive development of the students. Considering the contemporary society, which increasingly demands proficient and critical readers, we developed, as a product of this research, reflective analysis that would improve the reading competence through literature and cinema. We believe that the analysis of the relationship between Literature and Cinema can broaden and enrich the author-text-reader interaction, providing the better development of interpretation, understanding, and reading skills. Our theoretical support includes Cosson (2014), Candido (2004), Aguiar and Bordini (1988), Zilberman (1989), Colomer (2007), Bakhtin (1986), Duarte (2002) Koch (2012), PCNs (1998), among othersO presente trabalho propõe uma reflexão sobre alternativas de conteúdos e procedimentos para a formação do leitor literário juvenil do Ensino Fundamental ll, por meio do diálogo entre as obras: O conto da ilha desconhecida, do escritor José Saramago, e o curta-metragem Meu amigo Nietzsche, do diretor Fáuston da Silva. O objetivo de tal proposta é contribuir e desenvolver o gosto e uma interação dos estudantes diante da leitura literária e do texto não verbal. Para viabilizar a proposta, optamos por textos que dialogam entre si. O estudo empreendido aqui e a nossa trajetória, enquanto docente, tem mostrado que esta formação é cada vez mais necessária em todos os níveis do ensino básico, uma vez que auxilia no desenvolvimento humano e cognitivo dos sujeitos. Considerando a sociedade contemporânea, que exige cada vez mais leitores proficientes e críticos, elaboramos, como produto desta pesquisa, análises reflexivas que aprimorassem a competência leitora pelo viés da literatura e do cinema. Acreditamos que a análise entre Literatura e Cinema pode ampliar e enriquecer a interação autor-texto-leitor, proporcionando uma melhor interpretação, compreensão e desenvolvimento de habilidades de leitura. Nosso aporte teórico tem como base Cosson (2014), Candido (2004), Aguiar e Bordini (1988), Zilberman (1989), Colomer (2007), Bakhtin (1986), Duarte (2002), Koch (2012), PCNs (1998), dentre outrosporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Literatura e Crítica LiteráriaPUC-SPBrasilFaculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e ArtesCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::TEORIA LITERARIALiteratura e CinemaEnsino de LiteraturaLeitura LiteráriaLiterature and CinemaTeaching LiteratureLiterary ReadingA formação do leitor literário juvenil: uma proposta de diálogo entre o verbal e o visualThe formation of the young literary reader: a proposal for a dialogue between the verbal and the visualinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALSandra de Melo Silva.pdfapplication/pdf948736https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24921/1/Sandra%20de%20Melo%20Silva.pdf04bb4a0dfc92cafa5d83a1b2b30d7aabMD51TEXTSandra de Melo Silva.pdf.txtSandra de Melo Silva.pdf.txtExtracted texttext/plain167511https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24921/2/Sandra%20de%20Melo%20Silva.pdf.txtd70d85e53cfafc6a69d31dead1d5f8fcMD52THUMBNAILSandra de Melo Silva.pdf.jpgSandra de Melo Silva.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1111https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24921/3/Sandra%20de%20Melo%20Silva.pdf.jpg5786f08cdf5c34d8ad7406f41f6dfa28MD53handle/249212023-06-22 13:23:20.672oai:repositorio.pucsp.br:handle/24921Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-06-22T16:23:20Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
A formação do leitor literário juvenil: uma proposta de diálogo entre o verbal e o visual |
dc.title.alternative.en_US.fl_str_mv |
The formation of the young literary reader: a proposal for a dialogue between the verbal and the visual |
title |
A formação do leitor literário juvenil: uma proposta de diálogo entre o verbal e o visual |
spellingShingle |
A formação do leitor literário juvenil: uma proposta de diálogo entre o verbal e o visual Silva, Sandra de Melo CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::TEORIA LITERARIA Literatura e Cinema Ensino de Literatura Leitura Literária Literature and Cinema Teaching Literature Literary Reading |
title_short |
A formação do leitor literário juvenil: uma proposta de diálogo entre o verbal e o visual |
title_full |
A formação do leitor literário juvenil: uma proposta de diálogo entre o verbal e o visual |
title_fullStr |
A formação do leitor literário juvenil: uma proposta de diálogo entre o verbal e o visual |
title_full_unstemmed |
A formação do leitor literário juvenil: uma proposta de diálogo entre o verbal e o visual |
title_sort |
A formação do leitor literário juvenil: uma proposta de diálogo entre o verbal e o visual |
author |
Silva, Sandra de Melo |
author_facet |
Silva, Sandra de Melo |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Bastazin, Vera Lúcia |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4107059968334160 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1893020147693896 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Sandra de Melo |
contributor_str_mv |
Bastazin, Vera Lúcia |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::TEORIA LITERARIA |
topic |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::TEORIA LITERARIA Literatura e Cinema Ensino de Literatura Leitura Literária Literature and Cinema Teaching Literature Literary Reading |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Literatura e Cinema Ensino de Literatura Leitura Literária |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Literature and Cinema Teaching Literature Literary Reading |
description |
The present work proposes a reflection on alternatives of contents and procedures for the formation of young literary readers in Middle School, through the dialogue between the works: The tale of the unknown island, by writer José Saramago, and the short film My friend Nietzsche, by director Fáuston da Silva. The goal of this proposal is to contribute to and develop the students’ interests and their interaction with literary reading and non-verbal text. To make the proposal viable, we chose texts that dialogue with each other. The study undertaken here and our experience with teaching has shown that this formation is increasingly necessary at all levels of basic education, as it helps in the human and cognitive development of the students. Considering the contemporary society, which increasingly demands proficient and critical readers, we developed, as a product of this research, reflective analysis that would improve the reading competence through literature and cinema. We believe that the analysis of the relationship between Literature and Cinema can broaden and enrich the author-text-reader interaction, providing the better development of interpretation, understanding, and reading skills. Our theoretical support includes Cosson (2014), Candido (2004), Aguiar and Bordini (1988), Zilberman (1989), Colomer (2007), Bakhtin (1986), Duarte (2002) Koch (2012), PCNs (1998), among others |
publishDate |
2021 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2021-09-23 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2022-02-22T18:13:14Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2022-02-22T18:13:14Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Silva, Sandra de Melo. A formação do leitor literário juvenil: uma proposta de diálogo entre o verbal e o visual. 2021. Dissertação (Mestrado em Literatura e Crítica Literária) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Literatura e Crítica Literária da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2021. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/24921 |
identifier_str_mv |
Silva, Sandra de Melo. A formação do leitor literário juvenil: uma proposta de diálogo entre o verbal e o visual. 2021. Dissertação (Mestrado em Literatura e Crítica Literária) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Literatura e Crítica Literária da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2021. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/24921 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Literatura e Crítica Literária |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24921/1/Sandra%20de%20Melo%20Silva.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24921/2/Sandra%20de%20Melo%20Silva.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24921/3/Sandra%20de%20Melo%20Silva.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
04bb4a0dfc92cafa5d83a1b2b30d7aab d70d85e53cfafc6a69d31dead1d5f8fc 5786f08cdf5c34d8ad7406f41f6dfa28 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277976212144128 |