Uma análise do aspecto educacional do Programa Bolsa Família na União da Vila Nova/Vila Nair, bairro do município de São Paulo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10272 |
Resumo: | Whereas the emphasis in the public policy of the Programa Bolsa Família as a way to combat poverty, also considering the governmental discourse, according to which, education is a key element for social inclusion, considering that the Programa Bolsa Família is a public policy that assumes that access to education and staying in school would enable the social inclusion of families served, this paper aims to analyze the Bolsa Família implemented by Law 10.836/04, to identify the effects of the program in its educational aspect intended, or that is, access to education and school attendance of the children and youth served as a means of social inclusion. To this end we analyzed the rates of absences and academic achievement of students from 8th grade at a school in Sao Paulo State, located in União Vila Nova/Vila Nair, District Jacuí, at the East Zone, a region with the lowest IDH-M of São Paulo. In addition, we conducted interviews with four mothers selected from the income of children; two with good school performance, two with low school performance. Here, we used as the main theoretical base, the contributions of Bourdieu, Lahire and Charlot, referring to exclusion from school, viewed from the perspective of school failure. For this analysis we resort to an empirical and qualitative data obtained through documentary analysis of records of children school data and interviews transcript |
id |
PUC_SP-1_c5ce1c68af4940b4bd60b1434ff66ff6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/10272 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Rodrigues, Leda Maria de Oliveirahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4296495T8Santos, Danielle de Sousa2016-04-27T16:32:22Z2010-09-222010-08-26Santos, Danielle de Sousa. Uma análise do aspecto educacional do Programa Bolsa Família na União da Vila Nova/Vila Nair, bairro do município de São Paulo. 2010. 120 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10272Whereas the emphasis in the public policy of the Programa Bolsa Família as a way to combat poverty, also considering the governmental discourse, according to which, education is a key element for social inclusion, considering that the Programa Bolsa Família is a public policy that assumes that access to education and staying in school would enable the social inclusion of families served, this paper aims to analyze the Bolsa Família implemented by Law 10.836/04, to identify the effects of the program in its educational aspect intended, or that is, access to education and school attendance of the children and youth served as a means of social inclusion. To this end we analyzed the rates of absences and academic achievement of students from 8th grade at a school in Sao Paulo State, located in União Vila Nova/Vila Nair, District Jacuí, at the East Zone, a region with the lowest IDH-M of São Paulo. In addition, we conducted interviews with four mothers selected from the income of children; two with good school performance, two with low school performance. Here, we used as the main theoretical base, the contributions of Bourdieu, Lahire and Charlot, referring to exclusion from school, viewed from the perspective of school failure. For this analysis we resort to an empirical and qualitative data obtained through documentary analysis of records of children school data and interviews transcriptConsiderando o destaque no âmbito das políticas públicas do Programa Bolsa Família como forma de combate à pobreza, considerando ainda o discurso governamental, segundo o qual, a educação é um elemento fundamental para inclusão social, considerando que o Programa Bolsa Família é uma política pública que pressupõe que o acesso à educação e a permanência na escola possibilitariam a inclusão social das famílias atendidas, este trabalho tem como objetivo analisar o Programa Bolsa Família implementado pela Lei 10.836/04, a fim de identificar os efeitos do programa no seu aspecto educacional pretendido, ou seja, o acesso à educação e a permanência na escola das crianças e jovens atendidos como meio de inclusão social. Para tanto analisamos os índices de faltas e o rendimento escolar de alunos de uma 8ª série em uma escola da rede estadual de São Paulo, localizada na União Vila Nova/Vila Nair distrito do Jacuí, Zona Leste da cidade, região com menor IDH-M do município de São Paulo. Alem disso, realizamos entrevistas com quatro mães selecionadas a partir do rendimento das crianças; duas com bom rendimento, duas com baixo rendimento. Neste trabalho, utilizamos como principais bases teóricas as contribuições de Bourdieu, Lahire e Charlot referentes à exclusão escolar, considerada na perspectiva do fracasso escolar. Para esta análise recorremos a uma pesquisa empírica e qualitativa de dados obtidos através da análise documental dos prontuários das crianças e da transcrição das entrevistasCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22578/Danielle%20de%20Sousa%20Santos.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, SociedadePUC-SPBREducaçãoBolsa FamíliaExclusão escolarSucesso escolarInclusão socialEducationSchool exclusionSchool successSocial inclusionCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOUma análise do aspecto educacional do Programa Bolsa Família na União da Vila Nova/Vila Nair, bairro do município de São Pauloinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTDanielle de Sousa Santos.pdf.txtDanielle de Sousa Santos.pdf.txtExtracted texttext/plain249425https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10272/3/Danielle%20de%20Sousa%20Santos.pdf.txt830a17a963ba4bebf47bf0c7b803898fMD53ORIGINALDanielle de Sousa Santos.pdfapplication/pdf5040845https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10272/1/Danielle%20de%20Sousa%20Santos.pdff47c3978bf60f774b0858622080000b8MD51THUMBNAILDanielle de Sousa Santos.pdf.jpgDanielle de Sousa Santos.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3759https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10272/2/Danielle%20de%20Sousa%20Santos.pdf.jpg7783a74ffcf63fb52c8da31d0c30b0e1MD52handle/102722022-06-10 13:36:50.056oai:repositorio.pucsp.br:handle/10272Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-06-10T16:36:50Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Uma análise do aspecto educacional do Programa Bolsa Família na União da Vila Nova/Vila Nair, bairro do município de São Paulo |
title |
Uma análise do aspecto educacional do Programa Bolsa Família na União da Vila Nova/Vila Nair, bairro do município de São Paulo |
spellingShingle |
Uma análise do aspecto educacional do Programa Bolsa Família na União da Vila Nova/Vila Nair, bairro do município de São Paulo Santos, Danielle de Sousa Bolsa Família Exclusão escolar Sucesso escolar Inclusão social Education School exclusion School success Social inclusion CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Uma análise do aspecto educacional do Programa Bolsa Família na União da Vila Nova/Vila Nair, bairro do município de São Paulo |
title_full |
Uma análise do aspecto educacional do Programa Bolsa Família na União da Vila Nova/Vila Nair, bairro do município de São Paulo |
title_fullStr |
Uma análise do aspecto educacional do Programa Bolsa Família na União da Vila Nova/Vila Nair, bairro do município de São Paulo |
title_full_unstemmed |
Uma análise do aspecto educacional do Programa Bolsa Família na União da Vila Nova/Vila Nair, bairro do município de São Paulo |
title_sort |
Uma análise do aspecto educacional do Programa Bolsa Família na União da Vila Nova/Vila Nair, bairro do município de São Paulo |
author |
Santos, Danielle de Sousa |
author_facet |
Santos, Danielle de Sousa |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Rodrigues, Leda Maria de Oliveira |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4296495T8 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Danielle de Sousa |
contributor_str_mv |
Rodrigues, Leda Maria de Oliveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Bolsa Família Exclusão escolar Sucesso escolar Inclusão social |
topic |
Bolsa Família Exclusão escolar Sucesso escolar Inclusão social Education School exclusion School success Social inclusion CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Education School exclusion School success Social inclusion |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
Whereas the emphasis in the public policy of the Programa Bolsa Família as a way to combat poverty, also considering the governmental discourse, according to which, education is a key element for social inclusion, considering that the Programa Bolsa Família is a public policy that assumes that access to education and staying in school would enable the social inclusion of families served, this paper aims to analyze the Bolsa Família implemented by Law 10.836/04, to identify the effects of the program in its educational aspect intended, or that is, access to education and school attendance of the children and youth served as a means of social inclusion. To this end we analyzed the rates of absences and academic achievement of students from 8th grade at a school in Sao Paulo State, located in União Vila Nova/Vila Nair, District Jacuí, at the East Zone, a region with the lowest IDH-M of São Paulo. In addition, we conducted interviews with four mothers selected from the income of children; two with good school performance, two with low school performance. Here, we used as the main theoretical base, the contributions of Bourdieu, Lahire and Charlot, referring to exclusion from school, viewed from the perspective of school failure. For this analysis we resort to an empirical and qualitative data obtained through documentary analysis of records of children school data and interviews transcript |
publishDate |
2010 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2010-09-22 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2010-08-26 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T16:32:22Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Santos, Danielle de Sousa. Uma análise do aspecto educacional do Programa Bolsa Família na União da Vila Nova/Vila Nair, bairro do município de São Paulo. 2010. 120 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10272 |
identifier_str_mv |
Santos, Danielle de Sousa. Uma análise do aspecto educacional do Programa Bolsa Família na União da Vila Nova/Vila Nair, bairro do município de São Paulo. 2010. 120 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10272 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10272/3/Danielle%20de%20Sousa%20Santos.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10272/1/Danielle%20de%20Sousa%20Santos.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10272/2/Danielle%20de%20Sousa%20Santos.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
830a17a963ba4bebf47bf0c7b803898f f47c3978bf60f774b0858622080000b8 7783a74ffcf63fb52c8da31d0c30b0e1 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277972705705984 |