Dos Cursos complementares aos cursos clássico e científico: A mudança na Organização dos ensinos de matemática
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2006 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11081 |
Resumo: | The aim of this search is to add to the investigations about the mathematic education history in Brazil, especially in the age from 1930 to 1940. The purpose is the happened transformations of the Mathematic teaching organization from the Complementary Grades, established in the Francisco Campos reform to the Classic and the Scientific Grades, established in the Gustavo Capanema s reform. Well-founded in the theoretical lessons of André Chervel, Alain Choppin and Roger Chartier, the study asks the question: What happened transformations in the mathematic teaching organization, from the Francisco Campos reform to the Capanema s? To answer this question, we use the legislation of the educational reforms and the Mathematic s books of the studied age as principal search authority |
id |
PUC_SP-1_cc59ca476f6e71cbce03a6c530fdedf3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/11081 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Valente, Wagner RodriguesRibeiro, Denise Franco Capello2016-04-27T16:57:46Z2007-06-052006-10-06Ribeiro, Denise Franco Capello. Dos Cursos complementares aos cursos clássico e científico: A mudança na Organização dos ensinos de matemática. 2006. 254 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11081The aim of this search is to add to the investigations about the mathematic education history in Brazil, especially in the age from 1930 to 1940. The purpose is the happened transformations of the Mathematic teaching organization from the Complementary Grades, established in the Francisco Campos reform to the Classic and the Scientific Grades, established in the Gustavo Capanema s reform. Well-founded in the theoretical lessons of André Chervel, Alain Choppin and Roger Chartier, the study asks the question: What happened transformations in the mathematic teaching organization, from the Francisco Campos reform to the Capanema s? To answer this question, we use the legislation of the educational reforms and the Mathematic s books of the studied age as principal search authorityEsta pesquisa tem por objetivo contribuir com as investigações sobre a história da educação matemática no Brasil, especialmente no período compreendido entre as décadas de 1930 a 1940. O trabalho tem por objeto o estudo das transformações ocorridas na organização dos ensinos de Matemática dos Cursos Complementares, instituídos na Reforma Francisco Campos; aos Cursos Clássico e Científico, criados na Reforma Gustavo Capanema, visando ao processo de disciplinarização da Matemática para esse nível escolar. Baseado nos ensinamentos teóricos de André Chervel, Alain Choppin e Roger Chartier, o trabalho busca responder à questão: Que transformações ocorreram na organização dos ensinos de Matemática, da Reforma Francisco Campos para a Capanema? Para responder a esta questão, utilizamos como principais fontes de pesquisa a legislação das respectivas reformas educacionais e livros didáticos de Matemática editados para o período estudadoSecretaria da Educação do Estado de São Pauloapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/24312/EDM%20-%20Denise%20Franco%20C%20Ribeiro.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoCurso ComplementarCurso ClássicoCurso CientíficoHistória da Educação MatemáticaReforma Francisco CamposReforma Gustavo Capanemalivros didáticosEducacao matematicaMatematica -- Estudo e ensinoComplementary GradeClassic GradeScientific Grademathematic education historyFrancisco Campos s reformGustavo Capanema s reformschoolbooksCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICADos Cursos complementares aos cursos clássico e científico: A mudança na Organização dos ensinos de matemáticainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTEDM - Denise Franco C Ribeiro.pdf.txtEDM - Denise Franco C Ribeiro.pdf.txtExtracted texttext/plain252423https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11081/3/EDM%20-%20Denise%20Franco%20C%20Ribeiro.pdf.txt3aa3c2e2fe864b477054125f14fcab0fMD53ORIGINALEDM - Denise Franco C Ribeiro.pdfapplication/pdf50065410https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11081/1/EDM%20-%20Denise%20Franco%20C%20Ribeiro.pdf48537d98b22a72eb67e7a3648a60dfabMD51THUMBNAILEDM - Denise Franco C Ribeiro.pdf.jpgEDM - Denise Franco C Ribeiro.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3747https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11081/2/EDM%20-%20Denise%20Franco%20C%20Ribeiro.pdf.jpg174fe69c8aadcb58176f6dd4accf40bcMD52handle/110812022-04-27 13:22:16.547oai:repositorio.pucsp.br:handle/11081Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T16:22:16Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Dos Cursos complementares aos cursos clássico e científico: A mudança na Organização dos ensinos de matemática |
title |
Dos Cursos complementares aos cursos clássico e científico: A mudança na Organização dos ensinos de matemática |
spellingShingle |
Dos Cursos complementares aos cursos clássico e científico: A mudança na Organização dos ensinos de matemática Ribeiro, Denise Franco Capello Curso Complementar Curso Clássico Curso Científico História da Educação Matemática Reforma Francisco Campos Reforma Gustavo Capanema livros didáticos Educacao matematica Matematica -- Estudo e ensino Complementary Grade Classic Grade Scientific Grade mathematic education history Francisco Campos s reform Gustavo Capanema s reform schoolbooks CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
Dos Cursos complementares aos cursos clássico e científico: A mudança na Organização dos ensinos de matemática |
title_full |
Dos Cursos complementares aos cursos clássico e científico: A mudança na Organização dos ensinos de matemática |
title_fullStr |
Dos Cursos complementares aos cursos clássico e científico: A mudança na Organização dos ensinos de matemática |
title_full_unstemmed |
Dos Cursos complementares aos cursos clássico e científico: A mudança na Organização dos ensinos de matemática |
title_sort |
Dos Cursos complementares aos cursos clássico e científico: A mudança na Organização dos ensinos de matemática |
author |
Ribeiro, Denise Franco Capello |
author_facet |
Ribeiro, Denise Franco Capello |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Valente, Wagner Rodrigues |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ribeiro, Denise Franco Capello |
contributor_str_mv |
Valente, Wagner Rodrigues |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Curso Complementar Curso Clássico Curso Científico História da Educação Matemática Reforma Francisco Campos Reforma Gustavo Capanema livros didáticos Educacao matematica Matematica -- Estudo e ensino |
topic |
Curso Complementar Curso Clássico Curso Científico História da Educação Matemática Reforma Francisco Campos Reforma Gustavo Capanema livros didáticos Educacao matematica Matematica -- Estudo e ensino Complementary Grade Classic Grade Scientific Grade mathematic education history Francisco Campos s reform Gustavo Capanema s reform schoolbooks CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Complementary Grade Classic Grade Scientific Grade mathematic education history Francisco Campos s reform Gustavo Capanema s reform schoolbooks |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
The aim of this search is to add to the investigations about the mathematic education history in Brazil, especially in the age from 1930 to 1940. The purpose is the happened transformations of the Mathematic teaching organization from the Complementary Grades, established in the Francisco Campos reform to the Classic and the Scientific Grades, established in the Gustavo Capanema s reform. Well-founded in the theoretical lessons of André Chervel, Alain Choppin and Roger Chartier, the study asks the question: What happened transformations in the mathematic teaching organization, from the Francisco Campos reform to the Capanema s? To answer this question, we use the legislation of the educational reforms and the Mathematic s books of the studied age as principal search authority |
publishDate |
2006 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2006-10-06 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2007-06-05 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T16:57:46Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Ribeiro, Denise Franco Capello. Dos Cursos complementares aos cursos clássico e científico: A mudança na Organização dos ensinos de matemática. 2006. 254 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11081 |
identifier_str_mv |
Ribeiro, Denise Franco Capello. Dos Cursos complementares aos cursos clássico e científico: A mudança na Organização dos ensinos de matemática. 2006. 254 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11081 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11081/3/EDM%20-%20Denise%20Franco%20C%20Ribeiro.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11081/1/EDM%20-%20Denise%20Franco%20C%20Ribeiro.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11081/2/EDM%20-%20Denise%20Franco%20C%20Ribeiro.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
3aa3c2e2fe864b477054125f14fcab0f 48537d98b22a72eb67e7a3648a60dfab 174fe69c8aadcb58176f6dd4accf40bc |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277902164852736 |