Estudo comparativo sobre a Educação Matemática presente em currículos: Brasil e Uruguai

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rosenbaum, Luciane Santos
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10996
Resumo: This research aims to develop comparative analyses about organization and curriculum development in the area of mathematics education, between Brazil and Uruguay, considering the importance of seeking solutions to challenging problems related to curriculum design. This is a qualitative research. Using literature in the area, we are going to analyze in the prescribed and presented curricula, the evidence or not of the knowledge of research results in Mathematics Education in the official documents of these countries. From interviews with actors of the curriculum from the two countries, we identified common aspects and specific items of mathematics curricula and forms of organization. We raised data that show acceptance or rejection of teachers of mathematics to the curriculum guidelines in the official documents, looking for evidences about the effectiveness of such curricula in the classroom. The analyzes reveal many similarities concerning contents in the curricular requirements and evidence of the influence of research results in Mathematics Education in curriculum development of the countries surveyed. However, we found differences in implementation, organization of the curriculum and in the attitude of teachers concerning recommendations
id PUC_SP-1_cdb5451ef537407374e0a748099f615b
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/10996
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Pires, Celia Maria Carolinohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4294773E5Rosenbaum, Luciane Santos2016-04-27T16:57:31Z2014-07-282014-05-06Rosenbaum, Luciane Santos. Comparative Study on Mathematics Education in curricula: Brazil and Uruguay. 2014. 403 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10996This research aims to develop comparative analyses about organization and curriculum development in the area of mathematics education, between Brazil and Uruguay, considering the importance of seeking solutions to challenging problems related to curriculum design. This is a qualitative research. Using literature in the area, we are going to analyze in the prescribed and presented curricula, the evidence or not of the knowledge of research results in Mathematics Education in the official documents of these countries. From interviews with actors of the curriculum from the two countries, we identified common aspects and specific items of mathematics curricula and forms of organization. We raised data that show acceptance or rejection of teachers of mathematics to the curriculum guidelines in the official documents, looking for evidences about the effectiveness of such curricula in the classroom. The analyzes reveal many similarities concerning contents in the curricular requirements and evidence of the influence of research results in Mathematics Education in curriculum development of the countries surveyed. However, we found differences in implementation, organization of the curriculum and in the attitude of teachers concerning recommendationsA presente investigação tem como objetivo desenvolver análises comparativas sobre organização e desenvolvimento curricular, na área de Educação Matemática, entre Brasil e Uruguai, tendo em vista a importância de se buscarem soluções para problemas desafiadores relativos à elaboração curricular. Trata-se de pesquisa de natureza qualitativa, e, utilizando pesquisa bibliográfica, analisaremos nos currículos prescritos e nos apresentados evidências da apropriação ou não de resultados de pesquisa em Educação Matemática nos documentos oficiais desses países. A partir de entrevistas realizadas com atores do currículo dos dois países, identificamos aspectos comuns e especificidades dos currículos de Matemática e suas formas de organização e levantamos dados que evidenciam a adesão, ou a rejeição, dos professores de Matemática às orientações curriculares prescritas nos documentos oficiais, procurando indícios sobre a efetivação de tais currículos na sala de aula. As análises efetuadas revelam muitas similaridades no tocante aos conteúdos apresentados nas prescrições curriculares e indícios da influência de resultados da pesquisa em Educação Matemática no desenvolvimento dos currículos dos países pesquisados. No entanto, encontramos diferenças na implementação, na organização dos currículos e na postura dos professores diante das recomendações curricularesCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/24238/Luciane%20Santos%20Rosenbaum.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoEstudo comparativoEducação Matemática no Brasil e UruguaiCurrículo de MatemáticaComparative studyMathematics education in Brazil and UruguayMath CurriculumCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAEstudo comparativo sobre a Educação Matemática presente em currículos: Brasil e UruguaiComparative Study on Mathematics Education in curricula: Brazil and Uruguayinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTLuciane Santos Rosenbaum.pdf.txtLuciane Santos Rosenbaum.pdf.txtExtracted texttext/plain993264https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10996/3/Luciane%20Santos%20Rosenbaum.pdf.txt37e6fe35234e70f2a1873681ff259bfeMD53ORIGINALLuciane Santos Rosenbaum.pdfapplication/pdf3608132https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10996/1/Luciane%20Santos%20Rosenbaum.pdf65222331b4e5ccfee8bb815dd8dd1553MD51THUMBNAILLuciane Santos Rosenbaum.pdf.jpgLuciane Santos Rosenbaum.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10996/2/Luciane%20Santos%20Rosenbaum.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/109962022-04-27 13:13:58.378oai:repositorio.pucsp.br:handle/10996Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T16:13:58Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Estudo comparativo sobre a Educação Matemática presente em currículos: Brasil e Uruguai
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Comparative Study on Mathematics Education in curricula: Brazil and Uruguay
title Estudo comparativo sobre a Educação Matemática presente em currículos: Brasil e Uruguai
spellingShingle Estudo comparativo sobre a Educação Matemática presente em currículos: Brasil e Uruguai
Rosenbaum, Luciane Santos
Estudo comparativo
Educação Matemática no Brasil e Uruguai
Currículo de Matemática
Comparative study
Mathematics education in Brazil and Uruguay
Math Curriculum
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short Estudo comparativo sobre a Educação Matemática presente em currículos: Brasil e Uruguai
title_full Estudo comparativo sobre a Educação Matemática presente em currículos: Brasil e Uruguai
title_fullStr Estudo comparativo sobre a Educação Matemática presente em currículos: Brasil e Uruguai
title_full_unstemmed Estudo comparativo sobre a Educação Matemática presente em currículos: Brasil e Uruguai
title_sort Estudo comparativo sobre a Educação Matemática presente em currículos: Brasil e Uruguai
author Rosenbaum, Luciane Santos
author_facet Rosenbaum, Luciane Santos
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Pires, Celia Maria Carolino
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4294773E5
dc.contributor.author.fl_str_mv Rosenbaum, Luciane Santos
contributor_str_mv Pires, Celia Maria Carolino
dc.subject.por.fl_str_mv Estudo comparativo
Educação Matemática no Brasil e Uruguai
Currículo de Matemática
topic Estudo comparativo
Educação Matemática no Brasil e Uruguai
Currículo de Matemática
Comparative study
Mathematics education in Brazil and Uruguay
Math Curriculum
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
dc.subject.eng.fl_str_mv Comparative study
Mathematics education in Brazil and Uruguay
Math Curriculum
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description This research aims to develop comparative analyses about organization and curriculum development in the area of mathematics education, between Brazil and Uruguay, considering the importance of seeking solutions to challenging problems related to curriculum design. This is a qualitative research. Using literature in the area, we are going to analyze in the prescribed and presented curricula, the evidence or not of the knowledge of research results in Mathematics Education in the official documents of these countries. From interviews with actors of the curriculum from the two countries, we identified common aspects and specific items of mathematics curricula and forms of organization. We raised data that show acceptance or rejection of teachers of mathematics to the curriculum guidelines in the official documents, looking for evidences about the effectiveness of such curricula in the classroom. The analyzes reveal many similarities concerning contents in the curricular requirements and evidence of the influence of research results in Mathematics Education in curriculum development of the countries surveyed. However, we found differences in implementation, organization of the curriculum and in the attitude of teachers concerning recommendations
publishDate 2014
dc.date.available.fl_str_mv 2014-07-28
dc.date.issued.fl_str_mv 2014-05-06
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T16:57:31Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Rosenbaum, Luciane Santos. Comparative Study on Mathematics Education in curricula: Brazil and Uruguay. 2014. 403 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10996
identifier_str_mv Rosenbaum, Luciane Santos. Comparative Study on Mathematics Education in curricula: Brazil and Uruguay. 2014. 403 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10996
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10996/3/Luciane%20Santos%20Rosenbaum.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10996/1/Luciane%20Santos%20Rosenbaum.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10996/2/Luciane%20Santos%20Rosenbaum.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 37e6fe35234e70f2a1873681ff259bfe
65222331b4e5ccfee8bb815dd8dd1553
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1799796215430250496