Estudo comparativo sobre a Educação Matemática presente em currículos: Brasil e Uruguai
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10996 |
Resumo: | This research aims to develop comparative analyses about organization and curriculum development in the area of mathematics education, between Brazil and Uruguay, considering the importance of seeking solutions to challenging problems related to curriculum design. This is a qualitative research. Using literature in the area, we are going to analyze in the prescribed and presented curricula, the evidence or not of the knowledge of research results in Mathematics Education in the official documents of these countries. From interviews with actors of the curriculum from the two countries, we identified common aspects and specific items of mathematics curricula and forms of organization. We raised data that show acceptance or rejection of teachers of mathematics to the curriculum guidelines in the official documents, looking for evidences about the effectiveness of such curricula in the classroom. The analyzes reveal many similarities concerning contents in the curricular requirements and evidence of the influence of research results in Mathematics Education in curriculum development of the countries surveyed. However, we found differences in implementation, organization of the curriculum and in the attitude of teachers concerning recommendations |
id |
PUC_SP-1_cdb5451ef537407374e0a748099f615b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/10996 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Pires, Celia Maria Carolinohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4294773E5Rosenbaum, Luciane Santos2016-04-27T16:57:31Z2014-07-282014-05-06Rosenbaum, Luciane Santos. Comparative Study on Mathematics Education in curricula: Brazil and Uruguay. 2014. 403 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10996This research aims to develop comparative analyses about organization and curriculum development in the area of mathematics education, between Brazil and Uruguay, considering the importance of seeking solutions to challenging problems related to curriculum design. This is a qualitative research. Using literature in the area, we are going to analyze in the prescribed and presented curricula, the evidence or not of the knowledge of research results in Mathematics Education in the official documents of these countries. From interviews with actors of the curriculum from the two countries, we identified common aspects and specific items of mathematics curricula and forms of organization. We raised data that show acceptance or rejection of teachers of mathematics to the curriculum guidelines in the official documents, looking for evidences about the effectiveness of such curricula in the classroom. The analyzes reveal many similarities concerning contents in the curricular requirements and evidence of the influence of research results in Mathematics Education in curriculum development of the countries surveyed. However, we found differences in implementation, organization of the curriculum and in the attitude of teachers concerning recommendationsA presente investigação tem como objetivo desenvolver análises comparativas sobre organização e desenvolvimento curricular, na área de Educação Matemática, entre Brasil e Uruguai, tendo em vista a importância de se buscarem soluções para problemas desafiadores relativos à elaboração curricular. Trata-se de pesquisa de natureza qualitativa, e, utilizando pesquisa bibliográfica, analisaremos nos currículos prescritos e nos apresentados evidências da apropriação ou não de resultados de pesquisa em Educação Matemática nos documentos oficiais desses países. A partir de entrevistas realizadas com atores do currículo dos dois países, identificamos aspectos comuns e especificidades dos currículos de Matemática e suas formas de organização e levantamos dados que evidenciam a adesão, ou a rejeição, dos professores de Matemática às orientações curriculares prescritas nos documentos oficiais, procurando indícios sobre a efetivação de tais currículos na sala de aula. As análises efetuadas revelam muitas similaridades no tocante aos conteúdos apresentados nas prescrições curriculares e indícios da influência de resultados da pesquisa em Educação Matemática no desenvolvimento dos currículos dos países pesquisados. No entanto, encontramos diferenças na implementação, na organização dos currículos e na postura dos professores diante das recomendações curricularesCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/24238/Luciane%20Santos%20Rosenbaum.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoEstudo comparativoEducação Matemática no Brasil e UruguaiCurrículo de MatemáticaComparative studyMathematics education in Brazil and UruguayMath CurriculumCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAEstudo comparativo sobre a Educação Matemática presente em currículos: Brasil e UruguaiComparative Study on Mathematics Education in curricula: Brazil and Uruguayinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTLuciane Santos Rosenbaum.pdf.txtLuciane Santos Rosenbaum.pdf.txtExtracted texttext/plain993264https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10996/3/Luciane%20Santos%20Rosenbaum.pdf.txt37e6fe35234e70f2a1873681ff259bfeMD53ORIGINALLuciane Santos Rosenbaum.pdfapplication/pdf3608132https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10996/1/Luciane%20Santos%20Rosenbaum.pdf65222331b4e5ccfee8bb815dd8dd1553MD51THUMBNAILLuciane Santos Rosenbaum.pdf.jpgLuciane Santos Rosenbaum.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10996/2/Luciane%20Santos%20Rosenbaum.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/109962022-04-27 13:13:58.378oai:repositorio.pucsp.br:handle/10996Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T16:13:58Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Estudo comparativo sobre a Educação Matemática presente em currículos: Brasil e Uruguai |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Comparative Study on Mathematics Education in curricula: Brazil and Uruguay |
title |
Estudo comparativo sobre a Educação Matemática presente em currículos: Brasil e Uruguai |
spellingShingle |
Estudo comparativo sobre a Educação Matemática presente em currículos: Brasil e Uruguai Rosenbaum, Luciane Santos Estudo comparativo Educação Matemática no Brasil e Uruguai Currículo de Matemática Comparative study Mathematics education in Brazil and Uruguay Math Curriculum CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
Estudo comparativo sobre a Educação Matemática presente em currículos: Brasil e Uruguai |
title_full |
Estudo comparativo sobre a Educação Matemática presente em currículos: Brasil e Uruguai |
title_fullStr |
Estudo comparativo sobre a Educação Matemática presente em currículos: Brasil e Uruguai |
title_full_unstemmed |
Estudo comparativo sobre a Educação Matemática presente em currículos: Brasil e Uruguai |
title_sort |
Estudo comparativo sobre a Educação Matemática presente em currículos: Brasil e Uruguai |
author |
Rosenbaum, Luciane Santos |
author_facet |
Rosenbaum, Luciane Santos |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Pires, Celia Maria Carolino |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4294773E5 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rosenbaum, Luciane Santos |
contributor_str_mv |
Pires, Celia Maria Carolino |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Estudo comparativo Educação Matemática no Brasil e Uruguai Currículo de Matemática |
topic |
Estudo comparativo Educação Matemática no Brasil e Uruguai Currículo de Matemática Comparative study Mathematics education in Brazil and Uruguay Math Curriculum CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Comparative study Mathematics education in Brazil and Uruguay Math Curriculum |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
This research aims to develop comparative analyses about organization and curriculum development in the area of mathematics education, between Brazil and Uruguay, considering the importance of seeking solutions to challenging problems related to curriculum design. This is a qualitative research. Using literature in the area, we are going to analyze in the prescribed and presented curricula, the evidence or not of the knowledge of research results in Mathematics Education in the official documents of these countries. From interviews with actors of the curriculum from the two countries, we identified common aspects and specific items of mathematics curricula and forms of organization. We raised data that show acceptance or rejection of teachers of mathematics to the curriculum guidelines in the official documents, looking for evidences about the effectiveness of such curricula in the classroom. The analyzes reveal many similarities concerning contents in the curricular requirements and evidence of the influence of research results in Mathematics Education in curriculum development of the countries surveyed. However, we found differences in implementation, organization of the curriculum and in the attitude of teachers concerning recommendations |
publishDate |
2014 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2014-07-28 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2014-05-06 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T16:57:31Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Rosenbaum, Luciane Santos. Comparative Study on Mathematics Education in curricula: Brazil and Uruguay. 2014. 403 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10996 |
identifier_str_mv |
Rosenbaum, Luciane Santos. Comparative Study on Mathematics Education in curricula: Brazil and Uruguay. 2014. 403 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10996 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10996/3/Luciane%20Santos%20Rosenbaum.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10996/1/Luciane%20Santos%20Rosenbaum.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10996/2/Luciane%20Santos%20Rosenbaum.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
37e6fe35234e70f2a1873681ff259bfe 65222331b4e5ccfee8bb815dd8dd1553 cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277990103678976 |