Leitura e escrita no contexto da alfabetização crítica proposta por Paulo Freire: estudo de caso no município de Embu das Artes
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9711 |
Resumo: | Literacy is a topic that is constantly present on the agenda of teacher training programs, in election campaigns, in political speeches and academics. There are many publications that deal with the theme, and each new publication, new questions, new methodologies and new hypotheses arise in trying to find solutions to address the difficulties faced by schools in teaching reading and writing. Aiming point out ways to improve the process of teaching and learning of reading and writing, this research, based on the political and epistemological assumptions proposed by Paulo Freire, indicates possible paths to achieving literacy practices critical and significant. This study is part of a broader research developed in Paulo Freire Chair of the Pontifical Catholic University of São Paulo, coordinated by Professor Dr. Ana Maria Saul, who investigates the presence of referential freireanos in Brazilian education. The town of Embu das Artes was chosen in this research to investigate how assumptions about critical literacy freireanos materialize in policy and practice curriculum this school system. The results demonstrate the possibility of reinventing the thought of Paulo Freire, the floor of the school, in the context of critical literacy |
id |
PUC_SP-1_cdbe837cb8d9d2fb328384baeb53fd20 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/9711 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Saul, Ana Mariahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4473901J2Souza, Edilene de Oliveira Francisco2016-04-27T14:31:07Z2013-07-052013-05-07Souza, Edilene de Oliveira Francisco. Reading and writing in the context of critical literacy proposed by Paulo Freire: a case study in the municipality of Embu das Artes. 2013. 130 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9711Literacy is a topic that is constantly present on the agenda of teacher training programs, in election campaigns, in political speeches and academics. There are many publications that deal with the theme, and each new publication, new questions, new methodologies and new hypotheses arise in trying to find solutions to address the difficulties faced by schools in teaching reading and writing. Aiming point out ways to improve the process of teaching and learning of reading and writing, this research, based on the political and epistemological assumptions proposed by Paulo Freire, indicates possible paths to achieving literacy practices critical and significant. This study is part of a broader research developed in Paulo Freire Chair of the Pontifical Catholic University of São Paulo, coordinated by Professor Dr. Ana Maria Saul, who investigates the presence of referential freireanos in Brazilian education. The town of Embu das Artes was chosen in this research to investigate how assumptions about critical literacy freireanos materialize in policy and practice curriculum this school system. The results demonstrate the possibility of reinventing the thought of Paulo Freire, the floor of the school, in the context of critical literacyA alfabetização é um tema que está constantemente presente em pauta de programas de formação de educadores, em campanhas eleitorais, em discursos políticos e acadêmicos. Muitas são as publicações que tratam sobre o tema e, em cada nova publicação, novos questionamentos, novas hipóteses e novas metodologias surgem na tentativa de se buscar soluções para resolver as dificuldades enfrentadas pelas escolas em ensinar a ler e a escrever. Objetivando apontar caminhos para melhoria no processo de ensino-aprendizagem da leitura e da escrita, essa pesquisa, fundamentada nos pressupostos políticos e epistemológicos propostos por Paulo Freire, indica possíveis caminhos para a concretização de práticas de alfabetização crítica e significativa. Esse estudo integra uma pesquisa mais ampla desenvolvida na Cátedra Paulo Freire da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, coordenada pela professora Dra. Ana Maria Saul, que investiga a presença dos referenciais freireanos na educação brasileira. O município de Embu das Artes foi escolhido nessa pesquisa para investigar como os pressupostos freireanos sobre alfabetização crítica se concretizam na política e na pratica curricular dessa rede de ensino. Os resultados demonstram a possibilidade de reinvenção do pensamento de Paulo Freire, no chão da escola, no contexto da alfabetização críticaCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22731/Edilene%20de%20Oliveira%20Francisco%20Souza.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: CurrículoPUC-SPBREducaçãoAlfabetizaçãoPedagogia freireanaLiteracy Curriculum and Pedagogy FreireanCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULOLeitura e escrita no contexto da alfabetização crítica proposta por Paulo Freire: estudo de caso no município de Embu das ArtesReading and writing in the context of critical literacy proposed by Paulo Freire: a case study in the municipality of Embu das Artesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTEdilene de Oliveira Francisco Souza.pdf.txtEdilene de Oliveira Francisco Souza.pdf.txtExtracted texttext/plain204662https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9711/3/Edilene%20de%20Oliveira%20Francisco%20Souza.pdf.txtb003954ce4e517f45364b3c3491076a0MD53ORIGINALEdilene de Oliveira Francisco Souza.pdfapplication/pdf904468https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9711/1/Edilene%20de%20Oliveira%20Francisco%20Souza.pdfffc19a1a499bf24a03a9979f8a3bd7efMD51THUMBNAILEdilene de Oliveira Francisco Souza.pdf.jpgEdilene de Oliveira Francisco Souza.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9711/2/Edilene%20de%20Oliveira%20Francisco%20Souza.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/97112022-04-27 08:52:42.031oai:repositorio.pucsp.br:handle/9711Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T11:52:42Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Leitura e escrita no contexto da alfabetização crítica proposta por Paulo Freire: estudo de caso no município de Embu das Artes |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Reading and writing in the context of critical literacy proposed by Paulo Freire: a case study in the municipality of Embu das Artes |
title |
Leitura e escrita no contexto da alfabetização crítica proposta por Paulo Freire: estudo de caso no município de Embu das Artes |
spellingShingle |
Leitura e escrita no contexto da alfabetização crítica proposta por Paulo Freire: estudo de caso no município de Embu das Artes Souza, Edilene de Oliveira Francisco Alfabetização Pedagogia freireana Literacy Curriculum and Pedagogy Freirean CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO |
title_short |
Leitura e escrita no contexto da alfabetização crítica proposta por Paulo Freire: estudo de caso no município de Embu das Artes |
title_full |
Leitura e escrita no contexto da alfabetização crítica proposta por Paulo Freire: estudo de caso no município de Embu das Artes |
title_fullStr |
Leitura e escrita no contexto da alfabetização crítica proposta por Paulo Freire: estudo de caso no município de Embu das Artes |
title_full_unstemmed |
Leitura e escrita no contexto da alfabetização crítica proposta por Paulo Freire: estudo de caso no município de Embu das Artes |
title_sort |
Leitura e escrita no contexto da alfabetização crítica proposta por Paulo Freire: estudo de caso no município de Embu das Artes |
author |
Souza, Edilene de Oliveira Francisco |
author_facet |
Souza, Edilene de Oliveira Francisco |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Saul, Ana Maria |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4473901J2 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Edilene de Oliveira Francisco |
contributor_str_mv |
Saul, Ana Maria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Alfabetização Pedagogia freireana |
topic |
Alfabetização Pedagogia freireana Literacy Curriculum and Pedagogy Freirean CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Literacy Curriculum and Pedagogy Freirean |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO |
description |
Literacy is a topic that is constantly present on the agenda of teacher training programs, in election campaigns, in political speeches and academics. There are many publications that deal with the theme, and each new publication, new questions, new methodologies and new hypotheses arise in trying to find solutions to address the difficulties faced by schools in teaching reading and writing. Aiming point out ways to improve the process of teaching and learning of reading and writing, this research, based on the political and epistemological assumptions proposed by Paulo Freire, indicates possible paths to achieving literacy practices critical and significant. This study is part of a broader research developed in Paulo Freire Chair of the Pontifical Catholic University of São Paulo, coordinated by Professor Dr. Ana Maria Saul, who investigates the presence of referential freireanos in Brazilian education. The town of Embu das Artes was chosen in this research to investigate how assumptions about critical literacy freireanos materialize in policy and practice curriculum this school system. The results demonstrate the possibility of reinventing the thought of Paulo Freire, the floor of the school, in the context of critical literacy |
publishDate |
2013 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2013-07-05 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2013-05-07 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T14:31:07Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Souza, Edilene de Oliveira Francisco. Reading and writing in the context of critical literacy proposed by Paulo Freire: a case study in the municipality of Embu das Artes. 2013. 130 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9711 |
identifier_str_mv |
Souza, Edilene de Oliveira Francisco. Reading and writing in the context of critical literacy proposed by Paulo Freire: a case study in the municipality of Embu das Artes. 2013. 130 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9711 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9711/3/Edilene%20de%20Oliveira%20Francisco%20Souza.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9711/1/Edilene%20de%20Oliveira%20Francisco%20Souza.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9711/2/Edilene%20de%20Oliveira%20Francisco%20Souza.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
b003954ce4e517f45364b3c3491076a0 ffc19a1a499bf24a03a9979f8a3bd7ef cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809278027871289344 |