A formação de professores de matemática para uso das tecnologias de informação e comunicação: uma abordagem baseada no ensino de funções polinomiais de primeiro e segundo graus
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10849 |
Resumo: | This work refers to the research accomplished in the extent of the Didactic Workshops of Mathematical Education and Technologies; promoted by the group of researches TecMEM, of the Program of Postgraduate Studies in Mathematical Education of PUC/SP. The specific themes are the polynomial functions of first and second degrees, that were study object and discussion, on the part of teachers of Mathematics, that they teach in the first year of the Medium Teaching in schools of the public net of the State of São Paulo. The study tried to clean the possibilities and difficulties in the treatment with the content, mathematical specific and with the interfaces used computation, more specifically involving the software Winplot. Another objective was it of investigating, the elements considered by the teachers to the they elaborate, in groups, pedagogic strategies with the use of TICs, for eventual classes, that would give to their students on functions algebraic expressions. The analysis of the data allowed to identify some linked difficulties to the interpretation of statements, to the algebraic generalization, to the maintenance of expository practices on the part of the subject of the research, as well as concerning interesting possibilities to the experimentation and the dynamics of the educational practice of the same ones |
id |
PUC_SP-1_cdd347d8adb5a8c9148f8c8756414d21 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/10849 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Oliveira, Gerson Pastre deCosta, Ricardo Carvalho2016-04-27T16:57:03Z2011-01-272010-11-24Costa, Ricardo Carvalho. A formação de professores de matemática para uso das tecnologias de informação e comunicação: uma abordagem baseada no ensino de funções polinomiais de primeiro e segundo graus. 2010. 119 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10849This work refers to the research accomplished in the extent of the Didactic Workshops of Mathematical Education and Technologies; promoted by the group of researches TecMEM, of the Program of Postgraduate Studies in Mathematical Education of PUC/SP. The specific themes are the polynomial functions of first and second degrees, that were study object and discussion, on the part of teachers of Mathematics, that they teach in the first year of the Medium Teaching in schools of the public net of the State of São Paulo. The study tried to clean the possibilities and difficulties in the treatment with the content, mathematical specific and with the interfaces used computation, more specifically involving the software Winplot. Another objective was it of investigating, the elements considered by the teachers to the they elaborate, in groups, pedagogic strategies with the use of TICs, for eventual classes, that would give to their students on functions algebraic expressions. The analysis of the data allowed to identify some linked difficulties to the interpretation of statements, to the algebraic generalization, to the maintenance of expository practices on the part of the subject of the research, as well as concerning interesting possibilities to the experimentation and the dynamics of the educational practice of the same onesEste trabalho refere-se à pesquisa realizada no âmbito das Oficinas Didáticas de Educação Matemática e Tecnologias, promovidas pelo grupo de pesquisas TecMEM do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática da PUC/SP. Os temas específicos da oficina a que se refere este trabalho são as funções polinomiais de primeiro e segundo graus, que foram objeto de estudo e discussão por parte de professores de Matemática que lecionam no primeiro ano do Ensino Médio em escolas da rede pública do Estado de São Paulo. O estudo procurou apurar as possibilidades e dificuldades no trato com o conteúdo matemático específico e com as interfaces computacionais utilizadas, mais especificamente envolvendo o software Winplot. Outro objetivo foi o de investigar os elementos considerados pelos professores ao elaborarem, em grupos, estratégias pedagógicas com o uso de TICs para eventuais aulas que dariam a seus alunos sobre funções polinomiais. A análise dos dados permitiu identificar algumas dificuldades ligadas à interpretação de enunciados, à generalização algébrica e à manutenção de práticas expositivas por parte dos sujeitos da pesquisa, bem como possibilidades interessantes atinentes à experimentação e à dinâmica da prática docente dos mesmosSecretaria da Educação do Estado de São Pauloapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23760/Ricardo%20Carvalho%20Costa.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoTecnologias de informação e comunicaçãoFunções polinomiaisEducação matemáticaTechnologies of information and communicationPolynomial functionsMathematical educationCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAA formação de professores de matemática para uso das tecnologias de informação e comunicação: uma abordagem baseada no ensino de funções polinomiais de primeiro e segundo grausinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTRicardo Carvalho Costa.pdf.txtRicardo Carvalho Costa.pdf.txtExtracted texttext/plain191569https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10849/3/Ricardo%20Carvalho%20Costa.pdf.txteac279f2745fd552f26b150cc8889b1bMD53ORIGINALRicardo Carvalho Costa.pdfapplication/pdf815443https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10849/1/Ricardo%20Carvalho%20Costa.pdfe0237d33ddfc13d65730d8d76e2fb871MD51THUMBNAILRicardo Carvalho Costa.pdf.jpgRicardo Carvalho Costa.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10849/2/Ricardo%20Carvalho%20Costa.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/108492022-04-27 12:32:58.752oai:repositorio.pucsp.br:handle/10849Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T15:32:58Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A formação de professores de matemática para uso das tecnologias de informação e comunicação: uma abordagem baseada no ensino de funções polinomiais de primeiro e segundo graus |
title |
A formação de professores de matemática para uso das tecnologias de informação e comunicação: uma abordagem baseada no ensino de funções polinomiais de primeiro e segundo graus |
spellingShingle |
A formação de professores de matemática para uso das tecnologias de informação e comunicação: uma abordagem baseada no ensino de funções polinomiais de primeiro e segundo graus Costa, Ricardo Carvalho Tecnologias de informação e comunicação Funções polinomiais Educação matemática Technologies of information and communication Polynomial functions Mathematical education CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
A formação de professores de matemática para uso das tecnologias de informação e comunicação: uma abordagem baseada no ensino de funções polinomiais de primeiro e segundo graus |
title_full |
A formação de professores de matemática para uso das tecnologias de informação e comunicação: uma abordagem baseada no ensino de funções polinomiais de primeiro e segundo graus |
title_fullStr |
A formação de professores de matemática para uso das tecnologias de informação e comunicação: uma abordagem baseada no ensino de funções polinomiais de primeiro e segundo graus |
title_full_unstemmed |
A formação de professores de matemática para uso das tecnologias de informação e comunicação: uma abordagem baseada no ensino de funções polinomiais de primeiro e segundo graus |
title_sort |
A formação de professores de matemática para uso das tecnologias de informação e comunicação: uma abordagem baseada no ensino de funções polinomiais de primeiro e segundo graus |
author |
Costa, Ricardo Carvalho |
author_facet |
Costa, Ricardo Carvalho |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Oliveira, Gerson Pastre de |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa, Ricardo Carvalho |
contributor_str_mv |
Oliveira, Gerson Pastre de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Tecnologias de informação e comunicação Funções polinomiais Educação matemática |
topic |
Tecnologias de informação e comunicação Funções polinomiais Educação matemática Technologies of information and communication Polynomial functions Mathematical education CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Technologies of information and communication Polynomial functions Mathematical education |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
This work refers to the research accomplished in the extent of the Didactic Workshops of Mathematical Education and Technologies; promoted by the group of researches TecMEM, of the Program of Postgraduate Studies in Mathematical Education of PUC/SP. The specific themes are the polynomial functions of first and second degrees, that were study object and discussion, on the part of teachers of Mathematics, that they teach in the first year of the Medium Teaching in schools of the public net of the State of São Paulo. The study tried to clean the possibilities and difficulties in the treatment with the content, mathematical specific and with the interfaces used computation, more specifically involving the software Winplot. Another objective was it of investigating, the elements considered by the teachers to the they elaborate, in groups, pedagogic strategies with the use of TICs, for eventual classes, that would give to their students on functions algebraic expressions. The analysis of the data allowed to identify some linked difficulties to the interpretation of statements, to the algebraic generalization, to the maintenance of expository practices on the part of the subject of the research, as well as concerning interesting possibilities to the experimentation and the dynamics of the educational practice of the same ones |
publishDate |
2010 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2010-11-24 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2011-01-27 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T16:57:03Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Costa, Ricardo Carvalho. A formação de professores de matemática para uso das tecnologias de informação e comunicação: uma abordagem baseada no ensino de funções polinomiais de primeiro e segundo graus. 2010. 119 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10849 |
identifier_str_mv |
Costa, Ricardo Carvalho. A formação de professores de matemática para uso das tecnologias de informação e comunicação: uma abordagem baseada no ensino de funções polinomiais de primeiro e segundo graus. 2010. 119 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10849 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10849/3/Ricardo%20Carvalho%20Costa.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10849/1/Ricardo%20Carvalho%20Costa.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10849/2/Ricardo%20Carvalho%20Costa.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
eac279f2745fd552f26b150cc8889b1b e0237d33ddfc13d65730d8d76e2fb871 cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1799796195821879296 |