A formação de professores de matemática para uso das tecnologias de informação e comunicação: uma abordagem baseada no ensino de funções polinomiais de primeiro e segundo graus

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Ricardo Carvalho
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10849
Resumo: This work refers to the research accomplished in the extent of the Didactic Workshops of Mathematical Education and Technologies; promoted by the group of researches TecMEM, of the Program of Postgraduate Studies in Mathematical Education of PUC/SP. The specific themes are the polynomial functions of first and second degrees, that were study object and discussion, on the part of teachers of Mathematics, that they teach in the first year of the Medium Teaching in schools of the public net of the State of São Paulo. The study tried to clean the possibilities and difficulties in the treatment with the content, mathematical specific and with the interfaces used computation, more specifically involving the software Winplot. Another objective was it of investigating, the elements considered by the teachers to the they elaborate, in groups, pedagogic strategies with the use of TICs, for eventual classes, that would give to their students on functions algebraic expressions. The analysis of the data allowed to identify some linked difficulties to the interpretation of statements, to the algebraic generalization, to the maintenance of expository practices on the part of the subject of the research, as well as concerning interesting possibilities to the experimentation and the dynamics of the educational practice of the same ones
id PUC_SP-1_cdd347d8adb5a8c9148f8c8756414d21
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/10849
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Oliveira, Gerson Pastre deCosta, Ricardo Carvalho2016-04-27T16:57:03Z2011-01-272010-11-24Costa, Ricardo Carvalho. A formação de professores de matemática para uso das tecnologias de informação e comunicação: uma abordagem baseada no ensino de funções polinomiais de primeiro e segundo graus. 2010. 119 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10849This work refers to the research accomplished in the extent of the Didactic Workshops of Mathematical Education and Technologies; promoted by the group of researches TecMEM, of the Program of Postgraduate Studies in Mathematical Education of PUC/SP. The specific themes are the polynomial functions of first and second degrees, that were study object and discussion, on the part of teachers of Mathematics, that they teach in the first year of the Medium Teaching in schools of the public net of the State of São Paulo. The study tried to clean the possibilities and difficulties in the treatment with the content, mathematical specific and with the interfaces used computation, more specifically involving the software Winplot. Another objective was it of investigating, the elements considered by the teachers to the they elaborate, in groups, pedagogic strategies with the use of TICs, for eventual classes, that would give to their students on functions algebraic expressions. The analysis of the data allowed to identify some linked difficulties to the interpretation of statements, to the algebraic generalization, to the maintenance of expository practices on the part of the subject of the research, as well as concerning interesting possibilities to the experimentation and the dynamics of the educational practice of the same onesEste trabalho refere-se à pesquisa realizada no âmbito das Oficinas Didáticas de Educação Matemática e Tecnologias, promovidas pelo grupo de pesquisas TecMEM do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática da PUC/SP. Os temas específicos da oficina a que se refere este trabalho são as funções polinomiais de primeiro e segundo graus, que foram objeto de estudo e discussão por parte de professores de Matemática que lecionam no primeiro ano do Ensino Médio em escolas da rede pública do Estado de São Paulo. O estudo procurou apurar as possibilidades e dificuldades no trato com o conteúdo matemático específico e com as interfaces computacionais utilizadas, mais especificamente envolvendo o software Winplot. Outro objetivo foi o de investigar os elementos considerados pelos professores ao elaborarem, em grupos, estratégias pedagógicas com o uso de TICs para eventuais aulas que dariam a seus alunos sobre funções polinomiais. A análise dos dados permitiu identificar algumas dificuldades ligadas à interpretação de enunciados, à generalização algébrica e à manutenção de práticas expositivas por parte dos sujeitos da pesquisa, bem como possibilidades interessantes atinentes à experimentação e à dinâmica da prática docente dos mesmosSecretaria da Educação do Estado de São Pauloapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23760/Ricardo%20Carvalho%20Costa.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoTecnologias de informação e comunicaçãoFunções polinomiaisEducação matemáticaTechnologies of information and communicationPolynomial functionsMathematical educationCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAA formação de professores de matemática para uso das tecnologias de informação e comunicação: uma abordagem baseada no ensino de funções polinomiais de primeiro e segundo grausinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTRicardo Carvalho Costa.pdf.txtRicardo Carvalho Costa.pdf.txtExtracted texttext/plain191569https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10849/3/Ricardo%20Carvalho%20Costa.pdf.txteac279f2745fd552f26b150cc8889b1bMD53ORIGINALRicardo Carvalho Costa.pdfapplication/pdf815443https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10849/1/Ricardo%20Carvalho%20Costa.pdfe0237d33ddfc13d65730d8d76e2fb871MD51THUMBNAILRicardo Carvalho Costa.pdf.jpgRicardo Carvalho Costa.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10849/2/Ricardo%20Carvalho%20Costa.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/108492022-04-27 12:32:58.752oai:repositorio.pucsp.br:handle/10849Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T15:32:58Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv A formação de professores de matemática para uso das tecnologias de informação e comunicação: uma abordagem baseada no ensino de funções polinomiais de primeiro e segundo graus
title A formação de professores de matemática para uso das tecnologias de informação e comunicação: uma abordagem baseada no ensino de funções polinomiais de primeiro e segundo graus
spellingShingle A formação de professores de matemática para uso das tecnologias de informação e comunicação: uma abordagem baseada no ensino de funções polinomiais de primeiro e segundo graus
Costa, Ricardo Carvalho
Tecnologias de informação e comunicação
Funções polinomiais
Educação matemática
Technologies of information and communication
Polynomial functions
Mathematical education
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short A formação de professores de matemática para uso das tecnologias de informação e comunicação: uma abordagem baseada no ensino de funções polinomiais de primeiro e segundo graus
title_full A formação de professores de matemática para uso das tecnologias de informação e comunicação: uma abordagem baseada no ensino de funções polinomiais de primeiro e segundo graus
title_fullStr A formação de professores de matemática para uso das tecnologias de informação e comunicação: uma abordagem baseada no ensino de funções polinomiais de primeiro e segundo graus
title_full_unstemmed A formação de professores de matemática para uso das tecnologias de informação e comunicação: uma abordagem baseada no ensino de funções polinomiais de primeiro e segundo graus
title_sort A formação de professores de matemática para uso das tecnologias de informação e comunicação: uma abordagem baseada no ensino de funções polinomiais de primeiro e segundo graus
author Costa, Ricardo Carvalho
author_facet Costa, Ricardo Carvalho
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Oliveira, Gerson Pastre de
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Ricardo Carvalho
contributor_str_mv Oliveira, Gerson Pastre de
dc.subject.por.fl_str_mv Tecnologias de informação e comunicação
Funções polinomiais
Educação matemática
topic Tecnologias de informação e comunicação
Funções polinomiais
Educação matemática
Technologies of information and communication
Polynomial functions
Mathematical education
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
dc.subject.eng.fl_str_mv Technologies of information and communication
Polynomial functions
Mathematical education
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description This work refers to the research accomplished in the extent of the Didactic Workshops of Mathematical Education and Technologies; promoted by the group of researches TecMEM, of the Program of Postgraduate Studies in Mathematical Education of PUC/SP. The specific themes are the polynomial functions of first and second degrees, that were study object and discussion, on the part of teachers of Mathematics, that they teach in the first year of the Medium Teaching in schools of the public net of the State of São Paulo. The study tried to clean the possibilities and difficulties in the treatment with the content, mathematical specific and with the interfaces used computation, more specifically involving the software Winplot. Another objective was it of investigating, the elements considered by the teachers to the they elaborate, in groups, pedagogic strategies with the use of TICs, for eventual classes, that would give to their students on functions algebraic expressions. The analysis of the data allowed to identify some linked difficulties to the interpretation of statements, to the algebraic generalization, to the maintenance of expository practices on the part of the subject of the research, as well as concerning interesting possibilities to the experimentation and the dynamics of the educational practice of the same ones
publishDate 2010
dc.date.issued.fl_str_mv 2010-11-24
dc.date.available.fl_str_mv 2011-01-27
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T16:57:03Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Costa, Ricardo Carvalho. A formação de professores de matemática para uso das tecnologias de informação e comunicação: uma abordagem baseada no ensino de funções polinomiais de primeiro e segundo graus. 2010. 119 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10849
identifier_str_mv Costa, Ricardo Carvalho. A formação de professores de matemática para uso das tecnologias de informação e comunicação: uma abordagem baseada no ensino de funções polinomiais de primeiro e segundo graus. 2010. 119 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10849
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10849/3/Ricardo%20Carvalho%20Costa.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10849/1/Ricardo%20Carvalho%20Costa.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10849/2/Ricardo%20Carvalho%20Costa.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv eac279f2745fd552f26b150cc8889b1b
e0237d33ddfc13d65730d8d76e2fb871
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1799796195821879296