O conhecimento matemático escolar e as relações com a marchetaria

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sacardi, Kelly Kett
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11328
Resumo: This dissertation has had as goal to understand the mathematical relations established by Elementary School students Cycle I, before the cultural work of marquetry. I have presented marquetry as a possibility to enrich school activities, recalling its origin and essence through works of an arts and craft artist from São Paulo, Brasil, who reuses wood from restorations, turning them into his main source. The first part of the research was developed at the artist s locus, within his natural habitat, with the objective of analyzing and valuing his know-how and understanding the mathematical knowledge involved in the marquetrist elaboration and his creation execution at his day-by-day knowledge. To the analysis, I have taken as main support the Etnomathematics Program and its dimensions, by the perspective of the educator Ubiratan D Ambrosio. In the second part, the art researched was taken to the class, aiming to understand school mathematical knowledge and the associations established by the students before marquetry objects. I have analyzed their associations and reactions caused by being in touch with the works, as well as their school knowledge. At the end of the research, verifying Mathematics is in total integration with the other manifestations of culture, I have noted the need for enrichment in the activities developed in the school environment, for example via diverse situations with objects from the real world, such as the marquetry works
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The first part of the research was developed at the artist s locus, within his natural habitat, with the objective of analyzing and valuing his know-how and understanding the mathematical knowledge involved in the marquetrist elaboration and his creation execution at his day-by-day knowledge. To the analysis, I have taken as main support the Etnomathematics Program and its dimensions, by the perspective of the educator Ubiratan D Ambrosio. In the second part, the art researched was taken to the class, aiming to understand school mathematical knowledge and the associations established by the students before marquetry objects. I have analyzed their associations and reactions caused by being in touch with the works, as well as their school knowledge. At the end of the research, verifying Mathematics is in total integration with the other manifestations of culture, I have noted the need for enrichment in the activities developed in the school environment, for example via diverse situations with objects from the real world, such as the marquetry worksEsta dissertação teve como propósito compreender as relações matemáticas estabelecidas por alunos do Ensino Fundamental Ciclo I, frente a peça cultural de marchetaria. Apresentei a marchetaria como uma possibilidade de enriquecimento das atividades escolares, resgatando sua origem e essência por meio das confecções de um artesão de São Paulo, Brasil, que reutiliza madeiras provenientes de restaurações tornando-as sua principal matéria-prima. A primeira parte da pesquisa foi desenvolvida no lócus do artesão, em meio ao seu ambiente natural, com o objetivo de analisar e valorizar o seu saber-fazer e compreender o conhecimento matemático envolvido na elaboração e execução de um marcheteiro que possui um conhecimento cotidiano. Para a análise, tomei como principal fundamento o Programa Etnomatemática e as suas dimensões, na perspectiva do educador Ubiratan D Ambrosio. Na segunda parte, a arte pesquisada foi levada para a sala de aula, cuja finalidade foi compreender o conhecimento matemático escolar e as relações estabelecidas pelos alunos frente aos objetos de marchetaria. Analisei suas relações e reações causadas pelo contato com as peças, bem como seu conhecimento escolar. No final da pesquisa, ao verificar que a Matemática está em total integração com as demais manifestações da cultura, constatei a necessidade de enriquecimento nas atividades desenvolvidas no âmbito escolar, como por exemplo, por meio da diversificação de situações com objetos do mundo real, tais quais as peças de marchetariaSecretaria da Educação do Estado de São Pauloapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23616/Kelly%20Kett%20Sacardi.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoEducação matemáticaConhecimento escolarEtnomatematicaMatematica -- Estudo e ensinoMatematica (Elementar)MarchetariaMathematics educationEtnomathematicsMarquetrySchool knowledgeCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAO conhecimento matemático escolar e as relações com a marchetariainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTKelly Kett Sacardi.pdf.txtKelly Kett Sacardi.pdf.txtExtracted texttext/plain187599https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11328/3/Kelly%20Kett%20Sacardi.pdf.txt320b1e244e3784703569c5c6ab5b358fMD53ORIGINALKelly Kett Sacardi.pdfapplication/pdf1270981https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11328/1/Kelly%20Kett%20Sacardi.pdfb29b0fdd4285998b48823ec088ead827MD51THUMBNAILKelly Kett Sacardi.pdf.jpgKelly Kett Sacardi.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11328/2/Kelly%20Kett%20Sacardi.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/113282022-04-27 12:17:50.832oai:repositorio.pucsp.br:handle/11328Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T15:17:50Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
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