Processos de escolarização e deficiência: trajetórias escolares singulares de ex-alunos de classe especial para deficientes mentais

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Roseli Albino dos
Data de Publicação: 2006
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10597
Resumo: This Doctorate's thesis thema, focuses the relationship between mental deficiency and the school processes. The objective of this study is to understand and explain, from the subject's point of view how was his school trajectory and the results reached in the school process. The study had as main theorical source the theories of Sociology iof Education, specially those who permit us to understand the student's school trajectory in the context of social relationns highlighting the study of Pierre Bourdieu and Bernard Lahire. About special education we specially relied on the studies of Bueno. In relation to the problem of stigma we highlighted the studies of Goffman. The empiric data extracted from the interviews of the 5 ex students of special classes of mental deficients were worked in a relational perspective, of the interdependence of factors. In this way, 3 big axis of analisys were constructed and in them the definition of some topics as, from meaningful aspects for the possible examination of singularity of each trajectory, being them : 1) family environmen; 2) school environment; 3) social contact. The analisys of this data revealed that even though the envolved subjects of the research attended the special the special classes for mental deficients, there are significant differences in the school processes that they lived. The school trajectories were developed in the net of the social relations lived in the family contexts, school context and in other social environments
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The study had as main theorical source the theories of Sociology iof Education, specially those who permit us to understand the student's school trajectory in the context of social relationns highlighting the study of Pierre Bourdieu and Bernard Lahire. About special education we specially relied on the studies of Bueno. In relation to the problem of stigma we highlighted the studies of Goffman. The empiric data extracted from the interviews of the 5 ex students of special classes of mental deficients were worked in a relational perspective, of the interdependence of factors. In this way, 3 big axis of analisys were constructed and in them the definition of some topics as, from meaningful aspects for the possible examination of singularity of each trajectory, being them : 1) family environmen; 2) school environment; 3) social contact. The analisys of this data revealed that even though the envolved subjects of the research attended the special the special classes for mental deficients, there are significant differences in the school processes that they lived. The school trajectories were developed in the net of the social relations lived in the family contexts, school context and in other social environmentsO recorte temático dessa tese de Doutorado centra-se na relação deficiência mental e processos de escolarização. Objetivaram-se neste estudo compreender e explicar, a partir do relato do próprio sujeito que freqüentou classe especial para deficientes mentais, como se constituiu a sua trajetória escolar e os resultados alcançados no processo de escolarização. O estudo teve como fonte teórica principal as teorias da Sociologia da Educação, especialmente, aquelas que nos permitam compreender a trajetória escolar dos alunos no contexto das relações sociais, em destaqueos estudos de Pierre Bourdieu e Bernard Lahire . No que se refere à educação especial, nos apoiamos especialmente nos estudos de Bueno. Com relação à problemática do estigma, destacamos os estudos de Goffman. Os dados empíricos extraídos de entrevistas com cinco ex-alunos de classe especial para deficientes mentais foram trabalhados numa perspectiva relacional, de interdependências de fatores. Nesse sentido, foram construídos três grandes eixos de análise e, dentro deles, a definição de alguns tópicos, a partir de aspectos significativos para que se pudesse examinar a singularidadede cada uma dessas trajetórias, sendo eles: 1. AMBIENTE FAMILIAR; 2. ESCOLARIZAÇÃO; 3. CONVÍVIO SOCIAL. A análise dos dados revelou que, apesar de todos os sujeitos envolvidos na pesquisas terem freqüentado classe especial para deficientes mentais, há diferenças evidentes nos processos de escolarização por eles vividos. As trajetórias escolares foram tecidas nas redes de relações sociais vividas no contexto familiar, no contexto escolar e em outros ambientes sociaisUniversidade de Taubatéapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23454/roseli%20albino%20dos%20santos.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, SociedadePUC-SPBREducaçãoDeficiência mentalEducação especialFamíliaProcessos de escolarizaçãoEducacao do deficiente mentalEducacao especialMental deficiencySpecial educationFamilySchool processesCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOProcessos de escolarização e deficiência: trajetórias escolares singulares de ex-alunos de classe especial para deficientes mentaisinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTroseli albino dos santos.pdf.txtroseli albino dos santos.pdf.txtExtracted texttext/plain197https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10597/3/roseli%20albino%20dos%20santos.pdf.txtc7f6a029456e1df78f3fd862f1600150MD53ORIGINALroseli albino dos santos.pdfapplication/pdf8447141https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10597/1/roseli%20albino%20dos%20santos.pdfcc5442eaea772a28497790a7e55d1da8MD51THUMBNAILroseli albino dos santos.pdf.jpgroseli albino dos santos.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3676https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10597/2/roseli%20albino%20dos%20santos.pdf.jpg02cf4b2decbc412356f3dc0755b395b7MD52handle/105972022-06-28 16:33:05.545oai:repositorio.pucsp.br:handle/10597Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-06-28T19:33:05Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
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