O Projeto Minerva e o desafio de ensinar matemática via rádio

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Castro, Márcia Prado
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11498
Resumo: The purpose of this study was to investigate the history of the Minerva Project, rescuing the Mathematics discipline. In order to do this, a bibliographic, documental research and interviews were done. A report about Brazilian and world radio broadcasting was done and, also, of Distance Education, highlighting the characters of priest Roberto Landell de Moura and Edgard Roquette Pinto. The study showed the importance of the Minerva Project, which was a supplementary course of Elementary and High School, by radio in the beginning of 1970 and showed its main characteristics and the Mathematics discipline which was a part of it. The questions that originated the research were: What is the importance of the historical recovery of a pioneer project by radio (Minerva Project) of national dimension? What are the limits and problems faced in the Mathematics course in the Minerva Project? In the analysis of the data group it was possible to rescue the experience of an educational radio in the Mathematics discipline and it was verified that its great challenge was to transpose a Mathematics class to the radio language; the editor had difficulties to create a script that the newscaster could understand and the complexity of this to give the intonation, in order for the text to be understood by the students
id PUC_SP-1_d25a0152d8abbfd74f1c6447d42f0487
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/11498
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling D'Ambrósio, UbiratanCastro, Márcia Prado2016-04-27T17:12:59Z2016-08-25T17:25:38Z2007-07-262007-05-18Castro, Márcia Prado. O Projeto Minerva e o desafio de ensinar matemática via rádio. 2007. 105 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11498The purpose of this study was to investigate the history of the Minerva Project, rescuing the Mathematics discipline. In order to do this, a bibliographic, documental research and interviews were done. A report about Brazilian and world radio broadcasting was done and, also, of Distance Education, highlighting the characters of priest Roberto Landell de Moura and Edgard Roquette Pinto. The study showed the importance of the Minerva Project, which was a supplementary course of Elementary and High School, by radio in the beginning of 1970 and showed its main characteristics and the Mathematics discipline which was a part of it. The questions that originated the research were: What is the importance of the historical recovery of a pioneer project by radio (Minerva Project) of national dimension? What are the limits and problems faced in the Mathematics course in the Minerva Project? In the analysis of the data group it was possible to rescue the experience of an educational radio in the Mathematics discipline and it was verified that its great challenge was to transpose a Mathematics class to the radio language; the editor had difficulties to create a script that the newscaster could understand and the complexity of this to give the intonation, in order for the text to be understood by the studentsO presente estudo teve como objetivo investigar a história do Projeto Minerva, resgatando a disciplina matemática. Para isto, foi realizada uma pesquisa bibliográfica, documental e entrevistas. Foi feito um relato a respeito da radiodifusão brasileira e mundial e, também, da Educação a Distância, destacando as figuras do padre Roberto Landell de Moura e Edgard Roquette Pinto. O estudo mostrou a importância do Projeto Minerva, que foi um Curso Supletivo de 1º e 2º graus, via rádio no início de 1970 e retratou suas principais características e a disciplina matemática que dele fazia parte. As questões que orientaram a pesquisa foram: Qual a importância da recuperação histórica de um projeto pioneiro via rádio (Projeto Minerva) de dimensão nacional? Quais os limites e problemas encontrados no curso de matemática no Projeto Minerva? Com a análise do conjunto de dados, foi possível resgatar a experiência de uma rádio educativa na disciplina de matemática e verificar que seu grande desafio foi transpor uma aula de matemática para a linguagem radiofônica; o redator com dificuldade para fazer um roteiro que o locutor pudesse entender e a complexidade deste para dar a entonação, a fim de que o texto pudesse ser entendido pelos alunosCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/24161/Marcia%20Prado%20Castro.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoEducação a distânciaRádioMatemáticaProjeto MinervaRadio na educacaoMatematica (Supletivo)Educacao matematicaMatematica -- Estudo e ensinoDistance educationRadioMathematicsMinerva ProjectCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAO Projeto Minerva e o desafio de ensinar matemática via rádioinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTMarcia Prado Castro.pdf.txtMarcia Prado Castro.pdf.txtExtracted texttext/plain132118https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11498/3/Marcia%20Prado%20Castro.pdf.txt9dbf710a2050880220a2d832ea4e08b3MD53THUMBNAILMarcia Prado Castro.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3263https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11498/1/Marcia%20Prado%20Castro.pdf.jpga6a9d2d65b0302ae212c6c71bd768394MD51ORIGINALMarcia Prado Castro.pdfapplication/pdf37390285https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11498/2/Marcia%20Prado%20Castro.pdf185707ce191a41f18137b2ffd0bc1f19MD52handle/114982022-04-28 14:26:50.496oai:repositorio.pucsp.br:handle/11498Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T17:26:50Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv O Projeto Minerva e o desafio de ensinar matemática via rádio
title O Projeto Minerva e o desafio de ensinar matemática via rádio
spellingShingle O Projeto Minerva e o desafio de ensinar matemática via rádio
Castro, Márcia Prado
Educação a distância
Rádio
Matemática
Projeto Minerva
Radio na educacao
Matematica (Supletivo)
Educacao matematica
Matematica -- Estudo e ensino
Distance education
Radio
Mathematics
Minerva Project
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short O Projeto Minerva e o desafio de ensinar matemática via rádio
title_full O Projeto Minerva e o desafio de ensinar matemática via rádio
title_fullStr O Projeto Minerva e o desafio de ensinar matemática via rádio
title_full_unstemmed O Projeto Minerva e o desafio de ensinar matemática via rádio
title_sort O Projeto Minerva e o desafio de ensinar matemática via rádio
author Castro, Márcia Prado
author_facet Castro, Márcia Prado
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv D'Ambrósio, Ubiratan
dc.contributor.author.fl_str_mv Castro, Márcia Prado
contributor_str_mv D'Ambrósio, Ubiratan
dc.subject.por.fl_str_mv Educação a distância
Rádio
Matemática
Projeto Minerva
Radio na educacao
Matematica (Supletivo)
Educacao matematica
Matematica -- Estudo e ensino
topic Educação a distância
Rádio
Matemática
Projeto Minerva
Radio na educacao
Matematica (Supletivo)
Educacao matematica
Matematica -- Estudo e ensino
Distance education
Radio
Mathematics
Minerva Project
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
dc.subject.eng.fl_str_mv Distance education
Radio
Mathematics
Minerva Project
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description The purpose of this study was to investigate the history of the Minerva Project, rescuing the Mathematics discipline. In order to do this, a bibliographic, documental research and interviews were done. A report about Brazilian and world radio broadcasting was done and, also, of Distance Education, highlighting the characters of priest Roberto Landell de Moura and Edgard Roquette Pinto. The study showed the importance of the Minerva Project, which was a supplementary course of Elementary and High School, by radio in the beginning of 1970 and showed its main characteristics and the Mathematics discipline which was a part of it. The questions that originated the research were: What is the importance of the historical recovery of a pioneer project by radio (Minerva Project) of national dimension? What are the limits and problems faced in the Mathematics course in the Minerva Project? In the analysis of the data group it was possible to rescue the experience of an educational radio in the Mathematics discipline and it was verified that its great challenge was to transpose a Mathematics class to the radio language; the editor had difficulties to create a script that the newscaster could understand and the complexity of this to give the intonation, in order for the text to be understood by the students
publishDate 2007
dc.date.available.fl_str_mv 2007-07-26
dc.date.issued.fl_str_mv 2007-05-18
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T17:12:59Z
2016-08-25T17:25:38Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Castro, Márcia Prado. O Projeto Minerva e o desafio de ensinar matemática via rádio. 2007. 105 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11498
identifier_str_mv Castro, Márcia Prado. O Projeto Minerva e o desafio de ensinar matemática via rádio. 2007. 105 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11498
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11498/3/Marcia%20Prado%20Castro.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11498/1/Marcia%20Prado%20Castro.pdf.jpg
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11498/2/Marcia%20Prado%20Castro.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 9dbf710a2050880220a2d832ea4e08b3
a6a9d2d65b0302ae212c6c71bd768394
185707ce191a41f18137b2ffd0bc1f19
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277802326786048