O rádio e as matemáticas: um estudo sobre o Projeto Minerva

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pinto, Thiago Pedro [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Garnica, Antonio Vicente Marafioti [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://seer.ufms.br/index.php/pedmat/article/view/489
http://hdl.handle.net/11449/135448
Resumo: According to our conceptions, to study the so called Projeto Minerva (PMi) – an action of Brazilian Military Dictatorship, implemented in the 1970s, which intended to provide access to Primary and Secondary Schools for thousands of Brazilians throughout the country, using a cheap, and at that time a widely -spread medium, the radio – implies to study not only a unique education strategy, but a variety of circumstances that allows it to be created and developed throughout its 10 years of existence in various Brazilian locations. Each circumstance, each region, each way of doing of each person involved in its development constitutes a different Minerva – that’s why we choose the plural to treat it: the Minerva ProjectS. In this paper we present one of the many possible histories about such project. Synthetically, we present some historiographical aspects of its creation, development and extinction and, based on a study about one of its lessons (related to Analitic Geometry), we try to evidence differences between a spoken mathematics and a written mathematics. According to the the oretical framework used in this text, inspired by the Wittgenstein's language philosophy, the Project articulates various mathematics, what is different of saying that the project deals with the "usual" Mathematics merely changing the way of communicate it.
id UNSP_5c9d0c277cc70a23a8678f4a7e3af436
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/135448
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling O rádio e as matemáticas: um estudo sobre o Projeto MinervaRadio and mathematics: one study about Projeto MinervaMinerva project(s)Education by radioLanguage-gamesHistory of mathematics educationProjeto(s) MinervaEducação via rádioJogos de linguagemHistória da educação matemáticaAccording to our conceptions, to study the so called Projeto Minerva (PMi) – an action of Brazilian Military Dictatorship, implemented in the 1970s, which intended to provide access to Primary and Secondary Schools for thousands of Brazilians throughout the country, using a cheap, and at that time a widely -spread medium, the radio – implies to study not only a unique education strategy, but a variety of circumstances that allows it to be created and developed throughout its 10 years of existence in various Brazilian locations. Each circumstance, each region, each way of doing of each person involved in its development constitutes a different Minerva – that’s why we choose the plural to treat it: the Minerva ProjectS. In this paper we present one of the many possible histories about such project. Synthetically, we present some historiographical aspects of its creation, development and extinction and, based on a study about one of its lessons (related to Analitic Geometry), we try to evidence differences between a spoken mathematics and a written mathematics. According to the the oretical framework used in this text, inspired by the Wittgenstein's language philosophy, the Project articulates various mathematics, what is different of saying that the project deals with the "usual" Mathematics merely changing the way of communicate it.Estudar o Projeto Minerva, segundo nossas concepções, implica tematizar uma série de circunstâncias que o constituem não como uma estratégia educativa una, mas plural, considerando suas diversas, possíveis e diferenciadas configurações nas várias localidades do país e suas circunstâncias ao longo de seus dez anos de existência. Disso, nossa opção por enfatizar o plural: oS ProjetoS Minerva. Neste texto, apresentamos uma dentre as diversas histórias que produzimos ao longo de um estudo de doutorado (PINTO, 2013). Sinteticamente, o Projeto Minerva foi uma ação do Governo Militar, implantada em 1970, que visava a permitir o acesso ao Primeiro e, posteriormente, Segundo Graus a milhares de brasileiros espalhados pelo país, valendo -se de um veículo barato e muito popular à época: o rádio. Problematizamos, aqui, alguns aspectos historiográficos sobre a criação, desenvolvimento e extinção do Projeto Minerva e, a partir de um estudo sobre uma de suas radioaulas, buscamos evidenciar as diferenças entre uma matemática falada e uma matemática escrita. Segundo a perspectiva teórica mobilizada, inspirada na Filosofia da Linguagem de Wittgenstein, estudamos as várias matemáticas que o projeto articula e permite articular, tratando-as como matemáticas distintas, não como uma "mesma" matemática que se manifesta em distintos suportes.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Ciências (FC), Departamento de Matemática, Bauru, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Faculdade de Ciências (FC), Departamento de Matemática, Bauru, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Pinto, Thiago Pedro [UNESP]Garnica, Antonio Vicente Marafioti [UNESP]2016-03-02T13:02:51Z2016-03-02T13:02:51Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article152-180application/pdfhttp://seer.ufms.br/index.php/pedmat/article/view/489Perspectivas da Educação Matemática, v. 7, n. 13, p. 152-180, 2014.1982-7652http://hdl.handle.net/11449/135448ISSN1982-7652-2014-07-13-152-180.pdf5089072868644414Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPerspectivas da Educação Matemáticainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-29T14:59:53Zoai:repositorio.unesp.br:11449/135448Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:19:43.681625Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O rádio e as matemáticas: um estudo sobre o Projeto Minerva
Radio and mathematics: one study about Projeto Minerva
title O rádio e as matemáticas: um estudo sobre o Projeto Minerva
spellingShingle O rádio e as matemáticas: um estudo sobre o Projeto Minerva
Pinto, Thiago Pedro [UNESP]
Minerva project(s)
Education by radio
Language-games
History of mathematics education
Projeto(s) Minerva
Educação via rádio
Jogos de linguagem
História da educação matemática
title_short O rádio e as matemáticas: um estudo sobre o Projeto Minerva
title_full O rádio e as matemáticas: um estudo sobre o Projeto Minerva
title_fullStr O rádio e as matemáticas: um estudo sobre o Projeto Minerva
title_full_unstemmed O rádio e as matemáticas: um estudo sobre o Projeto Minerva
title_sort O rádio e as matemáticas: um estudo sobre o Projeto Minerva
author Pinto, Thiago Pedro [UNESP]
author_facet Pinto, Thiago Pedro [UNESP]
Garnica, Antonio Vicente Marafioti [UNESP]
author_role author
author2 Garnica, Antonio Vicente Marafioti [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Pinto, Thiago Pedro [UNESP]
Garnica, Antonio Vicente Marafioti [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Minerva project(s)
Education by radio
Language-games
History of mathematics education
Projeto(s) Minerva
Educação via rádio
Jogos de linguagem
História da educação matemática
topic Minerva project(s)
Education by radio
Language-games
History of mathematics education
Projeto(s) Minerva
Educação via rádio
Jogos de linguagem
História da educação matemática
description According to our conceptions, to study the so called Projeto Minerva (PMi) – an action of Brazilian Military Dictatorship, implemented in the 1970s, which intended to provide access to Primary and Secondary Schools for thousands of Brazilians throughout the country, using a cheap, and at that time a widely -spread medium, the radio – implies to study not only a unique education strategy, but a variety of circumstances that allows it to be created and developed throughout its 10 years of existence in various Brazilian locations. Each circumstance, each region, each way of doing of each person involved in its development constitutes a different Minerva – that’s why we choose the plural to treat it: the Minerva ProjectS. In this paper we present one of the many possible histories about such project. Synthetically, we present some historiographical aspects of its creation, development and extinction and, based on a study about one of its lessons (related to Analitic Geometry), we try to evidence differences between a spoken mathematics and a written mathematics. According to the the oretical framework used in this text, inspired by the Wittgenstein's language philosophy, the Project articulates various mathematics, what is different of saying that the project deals with the "usual" Mathematics merely changing the way of communicate it.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2016-03-02T13:02:51Z
2016-03-02T13:02:51Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://seer.ufms.br/index.php/pedmat/article/view/489
Perspectivas da Educação Matemática, v. 7, n. 13, p. 152-180, 2014.
1982-7652
http://hdl.handle.net/11449/135448
ISSN1982-7652-2014-07-13-152-180.pdf
5089072868644414
url http://seer.ufms.br/index.php/pedmat/article/view/489
http://hdl.handle.net/11449/135448
identifier_str_mv Perspectivas da Educação Matemática, v. 7, n. 13, p. 152-180, 2014.
1982-7652
ISSN1982-7652-2014-07-13-152-180.pdf
5089072868644414
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Perspectivas da Educação Matemática
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 152-180
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129415560822784