O descritivo no ensino: limites de possibilidades
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14484 |
Resumo: | This present dissertation is related to the field research of the Text and Discourse on Speaking and Writing Ways and has as objective the teaching of reading from the descriptive text, in genres discourses Due to the importance of descriptive text in the development of lexical, textual and communicative skills of the student, two questions are issued: how the textbooks through genres discourses show the descriptive texts and how it can be possible to work the descriptive texts in the classroom through theoretical principles of the textual Linguistic To guide the discussion of these issues, this dissertation is based on studies of genres of Bakhtin (2003[1979] and 2004[1929]), Marcuschi (2002 e 2005) and Travaglia (2003, 2004 e 2006), in addition to the guidelines of the PCNS (1998); under studies on the descriptive text from the authors Genette (1966), Hamom (1972), Adam (1992), Neis (1986), Fávero & Koch (1987) and Marquesi ( 2004[1990]) and finally when it comes about textbook, it is based on Bezerra (2002) and on Guia Didático da Língua Portuguesa (2007). The results highlight the need of working the descriptive text, through discursive genres, as it is an omnipresent text in our daily life. Therefore, it is showed at the end of the dissertation, a proposal for activity of reading from the descriptive text shown in two different genres discourses |
id |
PUC_SP-1_d4d95f6d741a65e6e142b444800409b6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/14484 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Marquesi, Sueli Cristinahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4569952Y9Catharino, Adriana Lemes2016-04-28T19:34:19Z2008-01-292007-11-14Catharino, Adriana Lemes. O descritivo no ensino: limites de possibilidades. 2007. 131 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14484This present dissertation is related to the field research of the Text and Discourse on Speaking and Writing Ways and has as objective the teaching of reading from the descriptive text, in genres discourses Due to the importance of descriptive text in the development of lexical, textual and communicative skills of the student, two questions are issued: how the textbooks through genres discourses show the descriptive texts and how it can be possible to work the descriptive texts in the classroom through theoretical principles of the textual Linguistic To guide the discussion of these issues, this dissertation is based on studies of genres of Bakhtin (2003[1979] and 2004[1929]), Marcuschi (2002 e 2005) and Travaglia (2003, 2004 e 2006), in addition to the guidelines of the PCNS (1998); under studies on the descriptive text from the authors Genette (1966), Hamom (1972), Adam (1992), Neis (1986), Fávero & Koch (1987) and Marquesi ( 2004[1990]) and finally when it comes about textbook, it is based on Bezerra (2002) and on Guia Didático da Língua Portuguesa (2007). The results highlight the need of working the descriptive text, through discursive genres, as it is an omnipresent text in our daily life. Therefore, it is showed at the end of the dissertation, a proposal for activity of reading from the descriptive text shown in two different genres discoursesEsta dissertação insere-se na linha de pesquisa Texto e Discurso nas Modalidades Oral e Escrita e tem como foco o ensino de leitura do texto descritivo, nos gêneros discursivos. Devido à importância do descritivo no desenvolvimento das competências lexical, textual e comunicativa do aluno, duas questões são problematizadas: como os livros didáticos por meio dos gêneros discursivos apresentam o descritivo e como é possível trabalhar em sala de aula o descritivo por meio dos princípios teóricos da Lingüística Textual. Para orientar a discussão dessas questões, esta dissertação fundamenta-se nos estudos de gêneros de Bakhtin (2003[1979]) e 2004[1929]), Marcuschi (2002 e 2005) e Travaglia (2003, 2004 e 2006), além das orientações dos PCNs (1998); em estudos a respeito do descritivo dos autores Genette (1966), Hamon (1972), Adam (1992), Neis (1986), Fávero & Koch (1987) e Marquesi (2004[1990]) e por fim em se tratando do livro didático, baseia-se em Bezerra (2002) e no Guia Didático de Língua Portuguesa (2007). Os resultados obtidos evidenciam a necessidade de se trabalhar o texto descritivo, por meio dos gêneros discursivos, pois é um texto onipresente em nosso cotidiano. Diante disso, apresenta-se, no final da dissertação, uma proposta de atividade de leitura do texto descritivo manifestado em dois gêneros discursivos diferentesSecretaria da Educação do Estado de São Pauloapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/29891/Adriana%20Lemes%20Catharino.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Língua PortuguesaPUC-SPBRLíngua PortuguesaTipo descritivoGêneros discursivosLivro didáticoLingua portuguesa -- Estudo e ensinoLingua portuguesa -- Livro didaticoLinguisticaType of descriptive textGenrer discoursesTextbookCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESAO descritivo no ensino: limites de possibilidadesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTAdriana Lemes Catharino.pdf.txtAdriana Lemes Catharino.pdf.txtExtracted texttext/plain191743https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14484/3/Adriana%20Lemes%20Catharino.pdf.txt7dd5f9d14785b40deeaf82057375cc84MD53ORIGINALAdriana Lemes Catharino.pdfapplication/pdf1710698https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14484/1/Adriana%20Lemes%20Catharino.pdfb09c979f97e0592ee5ee3c51dd7334b1MD51THUMBNAILAdriana Lemes Catharino.pdf.jpgAdriana Lemes Catharino.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14484/2/Adriana%20Lemes%20Catharino.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/144842022-04-28 10:23:27.204oai:repositorio.pucsp.br:handle/14484Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T13:23:27Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
O descritivo no ensino: limites de possibilidades |
title |
O descritivo no ensino: limites de possibilidades |
spellingShingle |
O descritivo no ensino: limites de possibilidades Catharino, Adriana Lemes Tipo descritivo Gêneros discursivos Livro didático Lingua portuguesa -- Estudo e ensino Lingua portuguesa -- Livro didatico Linguistica Type of descriptive text Genrer discourses Textbook CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
title_short |
O descritivo no ensino: limites de possibilidades |
title_full |
O descritivo no ensino: limites de possibilidades |
title_fullStr |
O descritivo no ensino: limites de possibilidades |
title_full_unstemmed |
O descritivo no ensino: limites de possibilidades |
title_sort |
O descritivo no ensino: limites de possibilidades |
author |
Catharino, Adriana Lemes |
author_facet |
Catharino, Adriana Lemes |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Marquesi, Sueli Cristina |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4569952Y9 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Catharino, Adriana Lemes |
contributor_str_mv |
Marquesi, Sueli Cristina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Tipo descritivo Gêneros discursivos Livro didático Lingua portuguesa -- Estudo e ensino Lingua portuguesa -- Livro didatico Linguistica |
topic |
Tipo descritivo Gêneros discursivos Livro didático Lingua portuguesa -- Estudo e ensino Lingua portuguesa -- Livro didatico Linguistica Type of descriptive text Genrer discourses Textbook CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Type of descriptive text Genrer discourses Textbook |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
description |
This present dissertation is related to the field research of the Text and Discourse on Speaking and Writing Ways and has as objective the teaching of reading from the descriptive text, in genres discourses Due to the importance of descriptive text in the development of lexical, textual and communicative skills of the student, two questions are issued: how the textbooks through genres discourses show the descriptive texts and how it can be possible to work the descriptive texts in the classroom through theoretical principles of the textual Linguistic To guide the discussion of these issues, this dissertation is based on studies of genres of Bakhtin (2003[1979] and 2004[1929]), Marcuschi (2002 e 2005) and Travaglia (2003, 2004 e 2006), in addition to the guidelines of the PCNS (1998); under studies on the descriptive text from the authors Genette (1966), Hamom (1972), Adam (1992), Neis (1986), Fávero & Koch (1987) and Marquesi ( 2004[1990]) and finally when it comes about textbook, it is based on Bezerra (2002) and on Guia Didático da Língua Portuguesa (2007). The results highlight the need of working the descriptive text, through discursive genres, as it is an omnipresent text in our daily life. Therefore, it is showed at the end of the dissertation, a proposal for activity of reading from the descriptive text shown in two different genres discourses |
publishDate |
2007 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2007-11-14 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2008-01-29 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-28T19:34:19Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Catharino, Adriana Lemes. O descritivo no ensino: limites de possibilidades. 2007. 131 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14484 |
identifier_str_mv |
Catharino, Adriana Lemes. O descritivo no ensino: limites de possibilidades. 2007. 131 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14484 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Língua Portuguesa |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Língua Portuguesa |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14484/3/Adriana%20Lemes%20Catharino.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14484/1/Adriana%20Lemes%20Catharino.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14484/2/Adriana%20Lemes%20Catharino.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
7dd5f9d14785b40deeaf82057375cc84 b09c979f97e0592ee5ee3c51dd7334b1 cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277802256531456 |