O descritivo no ensino: limites de possibilidades

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Catharino, Adriana Lemes
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14484
Resumo: This present dissertation is related to the field research of the Text and Discourse on Speaking and Writing Ways and has as objective the teaching of reading from the descriptive text, in genres discourses Due to the importance of descriptive text in the development of lexical, textual and communicative skills of the student, two questions are issued: how the textbooks through genres discourses show the descriptive texts and how it can be possible to work the descriptive texts in the classroom through theoretical principles of the textual Linguistic To guide the discussion of these issues, this dissertation is based on studies of genres of Bakhtin (2003[1979] and 2004[1929]), Marcuschi (2002 e 2005) and Travaglia (2003, 2004 e 2006), in addition to the guidelines of the PCNS (1998); under studies on the descriptive text from the authors Genette (1966), Hamom (1972), Adam (1992), Neis (1986), Fávero & Koch (1987) and Marquesi ( 2004[1990]) and finally when it comes about textbook, it is based on Bezerra (2002) and on Guia Didático da Língua Portuguesa (2007). The results highlight the need of working the descriptive text, through discursive genres, as it is an omnipresent text in our daily life. Therefore, it is showed at the end of the dissertation, a proposal for activity of reading from the descriptive text shown in two different genres discourses
id PUC_SP-1_d4d95f6d741a65e6e142b444800409b6
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/14484
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Marquesi, Sueli Cristinahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4569952Y9Catharino, Adriana Lemes2016-04-28T19:34:19Z2008-01-292007-11-14Catharino, Adriana Lemes. O descritivo no ensino: limites de possibilidades. 2007. 131 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14484This present dissertation is related to the field research of the Text and Discourse on Speaking and Writing Ways and has as objective the teaching of reading from the descriptive text, in genres discourses Due to the importance of descriptive text in the development of lexical, textual and communicative skills of the student, two questions are issued: how the textbooks through genres discourses show the descriptive texts and how it can be possible to work the descriptive texts in the classroom through theoretical principles of the textual Linguistic To guide the discussion of these issues, this dissertation is based on studies of genres of Bakhtin (2003[1979] and 2004[1929]), Marcuschi (2002 e 2005) and Travaglia (2003, 2004 e 2006), in addition to the guidelines of the PCNS (1998); under studies on the descriptive text from the authors Genette (1966), Hamom (1972), Adam (1992), Neis (1986), Fávero & Koch (1987) and Marquesi ( 2004[1990]) and finally when it comes about textbook, it is based on Bezerra (2002) and on Guia Didático da Língua Portuguesa (2007). The results highlight the need of working the descriptive text, through discursive genres, as it is an omnipresent text in our daily life. Therefore, it is showed at the end of the dissertation, a proposal for activity of reading from the descriptive text shown in two different genres discoursesEsta dissertação insere-se na linha de pesquisa Texto e Discurso nas Modalidades Oral e Escrita e tem como foco o ensino de leitura do texto descritivo, nos gêneros discursivos. Devido à importância do descritivo no desenvolvimento das competências lexical, textual e comunicativa do aluno, duas questões são problematizadas: como os livros didáticos por meio dos gêneros discursivos apresentam o descritivo e como é possível trabalhar em sala de aula o descritivo por meio dos princípios teóricos da Lingüística Textual. Para orientar a discussão dessas questões, esta dissertação fundamenta-se nos estudos de gêneros de Bakhtin (2003[1979]) e 2004[1929]), Marcuschi (2002 e 2005) e Travaglia (2003, 2004 e 2006), além das orientações dos PCNs (1998); em estudos a respeito do descritivo dos autores Genette (1966), Hamon (1972), Adam (1992), Neis (1986), Fávero & Koch (1987) e Marquesi (2004[1990]) e por fim em se tratando do livro didático, baseia-se em Bezerra (2002) e no Guia Didático de Língua Portuguesa (2007). Os resultados obtidos evidenciam a necessidade de se trabalhar o texto descritivo, por meio dos gêneros discursivos, pois é um texto onipresente em nosso cotidiano. Diante disso, apresenta-se, no final da dissertação, uma proposta de atividade de leitura do texto descritivo manifestado em dois gêneros discursivos diferentesSecretaria da Educação do Estado de São Pauloapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/29891/Adriana%20Lemes%20Catharino.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Língua PortuguesaPUC-SPBRLíngua PortuguesaTipo descritivoGêneros discursivosLivro didáticoLingua portuguesa -- Estudo e ensinoLingua portuguesa -- Livro didaticoLinguisticaType of descriptive textGenrer discoursesTextbookCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESAO descritivo no ensino: limites de possibilidadesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTAdriana Lemes Catharino.pdf.txtAdriana Lemes Catharino.pdf.txtExtracted texttext/plain191743https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14484/3/Adriana%20Lemes%20Catharino.pdf.txt7dd5f9d14785b40deeaf82057375cc84MD53ORIGINALAdriana Lemes Catharino.pdfapplication/pdf1710698https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14484/1/Adriana%20Lemes%20Catharino.pdfb09c979f97e0592ee5ee3c51dd7334b1MD51THUMBNAILAdriana Lemes Catharino.pdf.jpgAdriana Lemes Catharino.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14484/2/Adriana%20Lemes%20Catharino.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/144842022-04-28 10:23:27.204oai:repositorio.pucsp.br:handle/14484Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T13:23:27Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv O descritivo no ensino: limites de possibilidades
title O descritivo no ensino: limites de possibilidades
spellingShingle O descritivo no ensino: limites de possibilidades
Catharino, Adriana Lemes
Tipo descritivo
Gêneros discursivos
Livro didático
Lingua portuguesa -- Estudo e ensino
Lingua portuguesa -- Livro didatico
Linguistica
Type of descriptive text
Genrer discourses
Textbook
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
title_short O descritivo no ensino: limites de possibilidades
title_full O descritivo no ensino: limites de possibilidades
title_fullStr O descritivo no ensino: limites de possibilidades
title_full_unstemmed O descritivo no ensino: limites de possibilidades
title_sort O descritivo no ensino: limites de possibilidades
author Catharino, Adriana Lemes
author_facet Catharino, Adriana Lemes
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Marquesi, Sueli Cristina
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4569952Y9
dc.contributor.author.fl_str_mv Catharino, Adriana Lemes
contributor_str_mv Marquesi, Sueli Cristina
dc.subject.por.fl_str_mv Tipo descritivo
Gêneros discursivos
Livro didático
Lingua portuguesa -- Estudo e ensino
Lingua portuguesa -- Livro didatico
Linguistica
topic Tipo descritivo
Gêneros discursivos
Livro didático
Lingua portuguesa -- Estudo e ensino
Lingua portuguesa -- Livro didatico
Linguistica
Type of descriptive text
Genrer discourses
Textbook
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
dc.subject.eng.fl_str_mv Type of descriptive text
Genrer discourses
Textbook
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
description This present dissertation is related to the field research of the Text and Discourse on Speaking and Writing Ways and has as objective the teaching of reading from the descriptive text, in genres discourses Due to the importance of descriptive text in the development of lexical, textual and communicative skills of the student, two questions are issued: how the textbooks through genres discourses show the descriptive texts and how it can be possible to work the descriptive texts in the classroom through theoretical principles of the textual Linguistic To guide the discussion of these issues, this dissertation is based on studies of genres of Bakhtin (2003[1979] and 2004[1929]), Marcuschi (2002 e 2005) and Travaglia (2003, 2004 e 2006), in addition to the guidelines of the PCNS (1998); under studies on the descriptive text from the authors Genette (1966), Hamom (1972), Adam (1992), Neis (1986), Fávero & Koch (1987) and Marquesi ( 2004[1990]) and finally when it comes about textbook, it is based on Bezerra (2002) and on Guia Didático da Língua Portuguesa (2007). The results highlight the need of working the descriptive text, through discursive genres, as it is an omnipresent text in our daily life. Therefore, it is showed at the end of the dissertation, a proposal for activity of reading from the descriptive text shown in two different genres discourses
publishDate 2007
dc.date.issued.fl_str_mv 2007-11-14
dc.date.available.fl_str_mv 2008-01-29
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-28T19:34:19Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Catharino, Adriana Lemes. O descritivo no ensino: limites de possibilidades. 2007. 131 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14484
identifier_str_mv Catharino, Adriana Lemes. O descritivo no ensino: limites de possibilidades. 2007. 131 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14484
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Língua Portuguesa
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Língua Portuguesa
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14484/3/Adriana%20Lemes%20Catharino.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14484/1/Adriana%20Lemes%20Catharino.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14484/2/Adriana%20Lemes%20Catharino.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 7dd5f9d14785b40deeaf82057375cc84
b09c979f97e0592ee5ee3c51dd7334b1
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277802256531456