A experiência norte-americana de fusão da aritmética, álgebra e geometria e sua apropriação pela educação matemática brasileira
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Data de Publicação: | 2003 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11170 |
Resumo: | This dissertation is a study on the North American experiment of merging subjects such as Arithmetic, Algebra and Geometry, and the influence of this experiment over the Mathematic education in Brazil. We have analyzed a few changes occurred in the secondary school in North America between 1890 and 1930, and also how Professor Euclides Roxo used that initiative as he presented his proposal for a change in the curriculum of the D. Pedro II Secondary School, creating the subject of Mathematics. We finally make a comparative analyzes of the proposals on the teaching of Mathematics both in Brazil and in the USA. In our conclusion, we justify the lack of success of both proposals, in two different contexts, whose purpose was to merge the different branches of Mathematic for teaching |
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Valente, Wagner RodriguesMiranda, Marilene Moussa2016-04-27T16:58:09Z2007-06-272003-12-16Miranda, Marilene Moussa. A experiência norte-americana de fusão da aritmética, álgebra e geometria e sua apropriação pela educação matemática brasileira. 2003. 98 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2003.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11170This dissertation is a study on the North American experiment of merging subjects such as Arithmetic, Algebra and Geometry, and the influence of this experiment over the Mathematic education in Brazil. We have analyzed a few changes occurred in the secondary school in North America between 1890 and 1930, and also how Professor Euclides Roxo used that initiative as he presented his proposal for a change in the curriculum of the D. Pedro II Secondary School, creating the subject of Mathematics. We finally make a comparative analyzes of the proposals on the teaching of Mathematics both in Brazil and in the USA. In our conclusion, we justify the lack of success of both proposals, in two different contexts, whose purpose was to merge the different branches of Mathematic for teachingO trabalho estuda a experiência norte-americana de fusão da Aritmética, Álgebra e Geometria e sua influência na Educação Matemática Brasileira. São analisadas algumas modificações ocorridas no ensino secundário norte-americano, durante o período compreendido entre 1890 a 1930, e o modo como o professor Euclides Roxo apropria-se dessas iniciativas ao apresentar sua proposta de alteração na seriação do curso secundário do Colégio Pedro II criando a disciplina Matemática. Ao final é feito um estudo comparativo das propostas para o ensino de Matemática nos EUA e no Brasil concluindo por justificar o fracasso dessas duas reformas, em contextos diferentes, que visavam fundir os ramos matemáticos para o ensinoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/24442/dissertacao_marilene_moussa_miranda.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoEducação matemáticaHistória da matemáticaMovimento de Chicago e BreslichReforma Francisco Campos e Euclides RoxoEducacao matematicaMatematica -- Estudo e ensinoMathematic educationHistory of mathematicsChicago and Breslich MovementsFrancisco Campos and Euclides Roxo ReformationCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAA experiência norte-americana de fusão da aritmética, álgebra e geometria e sua apropriação pela educação matemática brasileirainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTdissertacao_marilene_moussa_miranda.pdf.txtdissertacao_marilene_moussa_miranda.pdf.txtExtracted texttext/plain146637https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11170/3/dissertacao_marilene_moussa_miranda.pdf.txt1bdcccbf0bdbda4a1afe94731a81023bMD53ORIGINALdissertacao_marilene_moussa_miranda.pdfapplication/pdf291834https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11170/1/dissertacao_marilene_moussa_miranda.pdf692a23cfd34a77403a0f62a0d4ba4443MD51THUMBNAILdissertacao_marilene_moussa_miranda.pdf.jpgdissertacao_marilene_moussa_miranda.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11170/2/dissertacao_marilene_moussa_miranda.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/111702022-04-28 07:48:44.47oai:repositorio.pucsp.br:handle/11170Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T10:48:44Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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