O ensino de língua portuguesa: um olhar sobre a leitura

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Izidoro, Solange
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14643
Resumo: Given the state of reading in Brazil, that is more related to the failure to success, this work has the objective to analyze, from the stand point of the of the conception of reading socialinternationalcognitive, the Teacher´s Notebooks of SEE SP for the final grades of Elementary School (ES) 8TH grade and for the final grades of High School (HS) - 3RD grade and check in all the contents and activities proposed in the Notebooks, the place occupied by the reading in them. The analyzes based on the hypothesis that in most of the materials, more precisely the books, used in classrooms by teachers and students, the reading seems to be a practical focus only on the decoding, reproduction of an already-said, also be used for setting the grammatical rules. From studies about reading, addressing the notion of the concept of reading, the historical evolution of the same and some conceptions of reading. Then, we reflect about the proposal for reading practice guided by the National Curriculum Standards (NCS) of the Elementary School (ES) and the High School (HS) and, finally, we analyze the place of reading in the Teacher's Notebook cited above. This research is concerned with shedding light on a reflection about the reading, with the intention of rethinking their teaching and practice
id PUC_SP-1_d65a6747e1d0c142f96af6701d608599
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/14643
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Cintra, Anna Maria Marqueshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4206291U9Izidoro, Solange2016-04-28T19:34:49Z2010-08-192010-05-31Izidoro, Solange. O ensino de língua portuguesa: um olhar sobre a leitura. 2010. 101 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14643Given the state of reading in Brazil, that is more related to the failure to success, this work has the objective to analyze, from the stand point of the of the conception of reading socialinternationalcognitive, the Teacher´s Notebooks of SEE SP for the final grades of Elementary School (ES) 8TH grade and for the final grades of High School (HS) - 3RD grade and check in all the contents and activities proposed in the Notebooks, the place occupied by the reading in them. The analyzes based on the hypothesis that in most of the materials, more precisely the books, used in classrooms by teachers and students, the reading seems to be a practical focus only on the decoding, reproduction of an already-said, also be used for setting the grammatical rules. From studies about reading, addressing the notion of the concept of reading, the historical evolution of the same and some conceptions of reading. Then, we reflect about the proposal for reading practice guided by the National Curriculum Standards (NCS) of the Elementary School (ES) and the High School (HS) and, finally, we analyze the place of reading in the Teacher's Notebook cited above. This research is concerned with shedding light on a reflection about the reading, with the intention of rethinking their teaching and practiceDiante da situação da leitura no Brasil, que está mais relacionada ao fracasso que ao sucesso, este trabalho tem como objetivo analisar, do ponto de vista da concepção de leitura sociointeracionalcognitiva, os Cadernos do Professor da SEE-SP destinados à série final do Ensino Fundamental (EF) - 8ª série - e da série final do Ensino Médio (EM) - 3ª série e verificar, no conjunto dos conteúdos e atividades propostos nos Cadernos, a proporção de atividades de leitura em relação às de gramática. As análises partem da hipótese de que na maioria dos materiais didáticos, mais precisamente os livros, utilizados em sala de aula por professores e alunos, a leitura parece ser uma prática voltada apenas para a decodificação, reprodução de um já-dito, além de ser aproveitada para a fixação de regras gramaticais. Partimos de estudos realizados a respeito da leitura, abordando a noção do conceito de leitura, a evolução histórica do mesmo e algumas concepções de leitura. Em seguida, refletimos sobre a proposta de prática de leitura orientada pelos Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN) do Ensino Fundamental (EF) e do Ensino Médio (EM) e, por fim, analisamos o lugar da leitura nos Cadernos do professor citados acima. Esta pesquisa preocupa-se em lançar luz sobre uma reflexão acerca da leitura, com a intenção de repensar seu ensino e sua práticaapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/30776/Solange%20Izidoro.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Língua PortuguesaPUC-SPBRLíngua PortuguesaLeituraCadernos do professorLivros e leitura -- BrasilLingua portuguesa (Ensino fundamental) -- Estudo e ensinoLingua portuguesa (Ensino medio) -- Estudo e ensinoProfessores de portugues -- Livros e leituraReadingTeacher´s notebooksCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESAO ensino de língua portuguesa: um olhar sobre a leiturainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTSolange Izidoro.pdf.txtSolange Izidoro.pdf.txtExtracted texttext/plain159514https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14643/3/Solange%20Izidoro.pdf.txt5cea7e076e9348b405340f6c72c91f6eMD53ORIGINALSolange Izidoro.pdfapplication/pdf6426605https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14643/1/Solange%20Izidoro.pdf7350033629e29dc746facf8e72af50c8MD51THUMBNAILSolange Izidoro.pdf.jpgSolange Izidoro.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14643/2/Solange%20Izidoro.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/146432022-04-27 22:03:00.318oai:repositorio.pucsp.br:handle/14643Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T01:03Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv O ensino de língua portuguesa: um olhar sobre a leitura
title O ensino de língua portuguesa: um olhar sobre a leitura
spellingShingle O ensino de língua portuguesa: um olhar sobre a leitura
Izidoro, Solange
Leitura
Cadernos do professor
Livros e leitura -- Brasil
Lingua portuguesa (Ensino fundamental) -- Estudo e ensino
Lingua portuguesa (Ensino medio) -- Estudo e ensino
Professores de portugues -- Livros e leitura
Reading
Teacher´s notebooks
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
title_short O ensino de língua portuguesa: um olhar sobre a leitura
title_full O ensino de língua portuguesa: um olhar sobre a leitura
title_fullStr O ensino de língua portuguesa: um olhar sobre a leitura
title_full_unstemmed O ensino de língua portuguesa: um olhar sobre a leitura
title_sort O ensino de língua portuguesa: um olhar sobre a leitura
author Izidoro, Solange
author_facet Izidoro, Solange
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Cintra, Anna Maria Marques
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4206291U9
dc.contributor.author.fl_str_mv Izidoro, Solange
contributor_str_mv Cintra, Anna Maria Marques
dc.subject.por.fl_str_mv Leitura
Cadernos do professor
Livros e leitura -- Brasil
Lingua portuguesa (Ensino fundamental) -- Estudo e ensino
Lingua portuguesa (Ensino medio) -- Estudo e ensino
Professores de portugues -- Livros e leitura
topic Leitura
Cadernos do professor
Livros e leitura -- Brasil
Lingua portuguesa (Ensino fundamental) -- Estudo e ensino
Lingua portuguesa (Ensino medio) -- Estudo e ensino
Professores de portugues -- Livros e leitura
Reading
Teacher´s notebooks
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
dc.subject.eng.fl_str_mv Reading
Teacher´s notebooks
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
description Given the state of reading in Brazil, that is more related to the failure to success, this work has the objective to analyze, from the stand point of the of the conception of reading socialinternationalcognitive, the Teacher´s Notebooks of SEE SP for the final grades of Elementary School (ES) 8TH grade and for the final grades of High School (HS) - 3RD grade and check in all the contents and activities proposed in the Notebooks, the place occupied by the reading in them. The analyzes based on the hypothesis that in most of the materials, more precisely the books, used in classrooms by teachers and students, the reading seems to be a practical focus only on the decoding, reproduction of an already-said, also be used for setting the grammatical rules. From studies about reading, addressing the notion of the concept of reading, the historical evolution of the same and some conceptions of reading. Then, we reflect about the proposal for reading practice guided by the National Curriculum Standards (NCS) of the Elementary School (ES) and the High School (HS) and, finally, we analyze the place of reading in the Teacher's Notebook cited above. This research is concerned with shedding light on a reflection about the reading, with the intention of rethinking their teaching and practice
publishDate 2010
dc.date.available.fl_str_mv 2010-08-19
dc.date.issued.fl_str_mv 2010-05-31
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-28T19:34:49Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Izidoro, Solange. O ensino de língua portuguesa: um olhar sobre a leitura. 2010. 101 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14643
identifier_str_mv Izidoro, Solange. O ensino de língua portuguesa: um olhar sobre a leitura. 2010. 101 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14643
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Língua Portuguesa
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Língua Portuguesa
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14643/3/Solange%20Izidoro.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14643/1/Solange%20Izidoro.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14643/2/Solange%20Izidoro.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 5cea7e076e9348b405340f6c72c91f6e
7350033629e29dc746facf8e72af50c8
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1799796220971974656