O ensino de língua portuguesa: um olhar sobre a leitura
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14643 |
Resumo: | Given the state of reading in Brazil, that is more related to the failure to success, this work has the objective to analyze, from the stand point of the of the conception of reading socialinternationalcognitive, the Teacher´s Notebooks of SEE SP for the final grades of Elementary School (ES) 8TH grade and for the final grades of High School (HS) - 3RD grade and check in all the contents and activities proposed in the Notebooks, the place occupied by the reading in them. The analyzes based on the hypothesis that in most of the materials, more precisely the books, used in classrooms by teachers and students, the reading seems to be a practical focus only on the decoding, reproduction of an already-said, also be used for setting the grammatical rules. From studies about reading, addressing the notion of the concept of reading, the historical evolution of the same and some conceptions of reading. Then, we reflect about the proposal for reading practice guided by the National Curriculum Standards (NCS) of the Elementary School (ES) and the High School (HS) and, finally, we analyze the place of reading in the Teacher's Notebook cited above. This research is concerned with shedding light on a reflection about the reading, with the intention of rethinking their teaching and practice |
id |
PUC_SP-1_d65a6747e1d0c142f96af6701d608599 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/14643 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Cintra, Anna Maria Marqueshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4206291U9Izidoro, Solange2016-04-28T19:34:49Z2010-08-192010-05-31Izidoro, Solange. O ensino de língua portuguesa: um olhar sobre a leitura. 2010. 101 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14643Given the state of reading in Brazil, that is more related to the failure to success, this work has the objective to analyze, from the stand point of the of the conception of reading socialinternationalcognitive, the Teacher´s Notebooks of SEE SP for the final grades of Elementary School (ES) 8TH grade and for the final grades of High School (HS) - 3RD grade and check in all the contents and activities proposed in the Notebooks, the place occupied by the reading in them. The analyzes based on the hypothesis that in most of the materials, more precisely the books, used in classrooms by teachers and students, the reading seems to be a practical focus only on the decoding, reproduction of an already-said, also be used for setting the grammatical rules. From studies about reading, addressing the notion of the concept of reading, the historical evolution of the same and some conceptions of reading. Then, we reflect about the proposal for reading practice guided by the National Curriculum Standards (NCS) of the Elementary School (ES) and the High School (HS) and, finally, we analyze the place of reading in the Teacher's Notebook cited above. This research is concerned with shedding light on a reflection about the reading, with the intention of rethinking their teaching and practiceDiante da situação da leitura no Brasil, que está mais relacionada ao fracasso que ao sucesso, este trabalho tem como objetivo analisar, do ponto de vista da concepção de leitura sociointeracionalcognitiva, os Cadernos do Professor da SEE-SP destinados à série final do Ensino Fundamental (EF) - 8ª série - e da série final do Ensino Médio (EM) - 3ª série e verificar, no conjunto dos conteúdos e atividades propostos nos Cadernos, a proporção de atividades de leitura em relação às de gramática. As análises partem da hipótese de que na maioria dos materiais didáticos, mais precisamente os livros, utilizados em sala de aula por professores e alunos, a leitura parece ser uma prática voltada apenas para a decodificação, reprodução de um já-dito, além de ser aproveitada para a fixação de regras gramaticais. Partimos de estudos realizados a respeito da leitura, abordando a noção do conceito de leitura, a evolução histórica do mesmo e algumas concepções de leitura. Em seguida, refletimos sobre a proposta de prática de leitura orientada pelos Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN) do Ensino Fundamental (EF) e do Ensino Médio (EM) e, por fim, analisamos o lugar da leitura nos Cadernos do professor citados acima. Esta pesquisa preocupa-se em lançar luz sobre uma reflexão acerca da leitura, com a intenção de repensar seu ensino e sua práticaapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/30776/Solange%20Izidoro.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Língua PortuguesaPUC-SPBRLíngua PortuguesaLeituraCadernos do professorLivros e leitura -- BrasilLingua portuguesa (Ensino fundamental) -- Estudo e ensinoLingua portuguesa (Ensino medio) -- Estudo e ensinoProfessores de portugues -- Livros e leituraReadingTeacher´s notebooksCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESAO ensino de língua portuguesa: um olhar sobre a leiturainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTSolange Izidoro.pdf.txtSolange Izidoro.pdf.txtExtracted texttext/plain159514https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14643/3/Solange%20Izidoro.pdf.txt5cea7e076e9348b405340f6c72c91f6eMD53ORIGINALSolange Izidoro.pdfapplication/pdf6426605https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14643/1/Solange%20Izidoro.pdf7350033629e29dc746facf8e72af50c8MD51THUMBNAILSolange Izidoro.pdf.jpgSolange Izidoro.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14643/2/Solange%20Izidoro.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/146432022-04-27 22:03:00.318oai:repositorio.pucsp.br:handle/14643Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T01:03Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
O ensino de língua portuguesa: um olhar sobre a leitura |
title |
O ensino de língua portuguesa: um olhar sobre a leitura |
spellingShingle |
O ensino de língua portuguesa: um olhar sobre a leitura Izidoro, Solange Leitura Cadernos do professor Livros e leitura -- Brasil Lingua portuguesa (Ensino fundamental) -- Estudo e ensino Lingua portuguesa (Ensino medio) -- Estudo e ensino Professores de portugues -- Livros e leitura Reading Teacher´s notebooks CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
title_short |
O ensino de língua portuguesa: um olhar sobre a leitura |
title_full |
O ensino de língua portuguesa: um olhar sobre a leitura |
title_fullStr |
O ensino de língua portuguesa: um olhar sobre a leitura |
title_full_unstemmed |
O ensino de língua portuguesa: um olhar sobre a leitura |
title_sort |
O ensino de língua portuguesa: um olhar sobre a leitura |
author |
Izidoro, Solange |
author_facet |
Izidoro, Solange |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Cintra, Anna Maria Marques |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4206291U9 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Izidoro, Solange |
contributor_str_mv |
Cintra, Anna Maria Marques |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Leitura Cadernos do professor Livros e leitura -- Brasil Lingua portuguesa (Ensino fundamental) -- Estudo e ensino Lingua portuguesa (Ensino medio) -- Estudo e ensino Professores de portugues -- Livros e leitura |
topic |
Leitura Cadernos do professor Livros e leitura -- Brasil Lingua portuguesa (Ensino fundamental) -- Estudo e ensino Lingua portuguesa (Ensino medio) -- Estudo e ensino Professores de portugues -- Livros e leitura Reading Teacher´s notebooks CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Reading Teacher´s notebooks |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
description |
Given the state of reading in Brazil, that is more related to the failure to success, this work has the objective to analyze, from the stand point of the of the conception of reading socialinternationalcognitive, the Teacher´s Notebooks of SEE SP for the final grades of Elementary School (ES) 8TH grade and for the final grades of High School (HS) - 3RD grade and check in all the contents and activities proposed in the Notebooks, the place occupied by the reading in them. The analyzes based on the hypothesis that in most of the materials, more precisely the books, used in classrooms by teachers and students, the reading seems to be a practical focus only on the decoding, reproduction of an already-said, also be used for setting the grammatical rules. From studies about reading, addressing the notion of the concept of reading, the historical evolution of the same and some conceptions of reading. Then, we reflect about the proposal for reading practice guided by the National Curriculum Standards (NCS) of the Elementary School (ES) and the High School (HS) and, finally, we analyze the place of reading in the Teacher's Notebook cited above. This research is concerned with shedding light on a reflection about the reading, with the intention of rethinking their teaching and practice |
publishDate |
2010 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2010-08-19 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2010-05-31 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-28T19:34:49Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Izidoro, Solange. O ensino de língua portuguesa: um olhar sobre a leitura. 2010. 101 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14643 |
identifier_str_mv |
Izidoro, Solange. O ensino de língua portuguesa: um olhar sobre a leitura. 2010. 101 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14643 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Língua Portuguesa |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Língua Portuguesa |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14643/3/Solange%20Izidoro.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14643/1/Solange%20Izidoro.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14643/2/Solange%20Izidoro.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
5cea7e076e9348b405340f6c72c91f6e 7350033629e29dc746facf8e72af50c8 cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277994457366528 |