Desmundo, de Ana Miranda: a (des)leitura de um Brasil pela voz ficcional da mulher
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/22199 |
Resumo: | The present research aims to analyze the Brazilian writer Ana Miranda’s novel Desmundo (1996), by the means of the female characters’ voices, especially the protagonist’s one – a young woman called Oribela. Written in the form of a diary, the literary work embraces the narrative of a girl who lands in Brazil in 1555, coming from Portugal in a ship, due to the order of the Queen. Oribela faces the paradoxes between the reality of having been educated in a Portuguese convent and the savagery of a country with no identity, morality nor even been a nation. This research proposes to search the ways, on giving voice to a female character – who has traditionally been excluded from the official accounts of our History – Ana Miranda is able to develop a critical reading of the contemporary reality under the lens of the Historical Novel as theoritized by György Lukács, the Linda Hutcheon’s Historiographic Metafiction and Mary Del Priore historical role of women in colonial Brazil |
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Darin, Leila Cristina de Melohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4407477E7Holanda, Camila Vilela de2019-05-28T12:15:32Z2019-04-08Holanda, Camila Vilela de. Desmundo, de Ana Miranda: a (des)leitura de um Brasil pela voz ficcional da mulher. 2019. 128 f. Dissertação (Mestrado em Literatura e Crítica Literária) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Literatura e Crítica Literária, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2019.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/22199The present research aims to analyze the Brazilian writer Ana Miranda’s novel Desmundo (1996), by the means of the female characters’ voices, especially the protagonist’s one – a young woman called Oribela. Written in the form of a diary, the literary work embraces the narrative of a girl who lands in Brazil in 1555, coming from Portugal in a ship, due to the order of the Queen. Oribela faces the paradoxes between the reality of having been educated in a Portuguese convent and the savagery of a country with no identity, morality nor even been a nation. This research proposes to search the ways, on giving voice to a female character – who has traditionally been excluded from the official accounts of our History – Ana Miranda is able to develop a critical reading of the contemporary reality under the lens of the Historical Novel as theoritized by György Lukács, the Linda Hutcheon’s Historiographic Metafiction and Mary Del Priore historical role of women in colonial BrazilA presente pesquisa se propõe a analisar o romance Desmundo (1996), da escritora brasileira Ana Miranda, por meio das vozes das personagens femininas, sobretudo a da protagonista, Oribela. Escrita em forma de diário, a obra traz a narrativa de uma jovem que, recém-desembarcada de uma nau a mando da rainha de Portugal, em um Brasil do ano de 1555, confronta os paradoxos entre a realidade de ter sido educada em um convento português e a selvageria de um país sem identidade, moral e que não era, sequer, uma nação. Esta pesquisa busca refletir de que maneira, ao dar a voz a uma personagem feminina – tradicionalmente excluída dos relatos oficiais da nossa história –, Ana Miranda consegue promover uma leitura crítica da realidade contemporânea sob a ótica do Romance Histórico, como fundamentado por György Lukács, da Metaficção Historiográfica abarcada por Linda Hutcheon e a exposição histórica do papel da mulher no Brasil colonial, perpetrada por Mary Del PrioreCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/49126/Camila%20Vilela%20de%20Holanda.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Literatura e Crítica LiteráriaPUC-SPBrasilFaculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e ArtesFicção histórica brasileiraMulheres e literatura - BrasilMiranda, Ana [1951- ] - Desmundo - Crítica e interpretaçãoBrazilian historical fictionWomen and literature - BrazilMiranda, Ana [1951- ] - Desmundo - Criticism and interpretationCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADADesmundo, de Ana Miranda: a (des)leitura de um Brasil pela voz ficcional da mulherDesmundo, an Ana Miranda’s novel: the (dis)reading of Brazil by the fictional voice of a womaninfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTCamila Vilela de Holanda.pdf.txtCamila Vilela de Holanda.pdf.txtExtracted texttext/plain301752https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/22199/4/Camila%20Vilela%20de%20Holanda.pdf.txt2330aca4e6db192c5c08c36f5960e43dMD54LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; 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