Compreensão leitora em concurso público

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barbosa, Fábio Gomes
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14537
Resumo: The dissertation herein inserts in the research line of Portuguese Language Reading, Writing and Teaching and is aimed to analyze the strategies required to applicants in public auctions, for issues related to comprehension in Portuguese reading tests. In order to accomplish our study, we based on Textual Linguistic. To be the corpus of the research we have selected questions of textual comprehension from tests of three public auctions: Banco do Brasil, Caixa Econômica Federal and Tribunal Regional Eleitoral. Results indicate that the applicants are requested to apply several strategies, among which one can highlight: definition of the reading purposes, determination of the main idea, activation of former acquirements, prevision fulfillments about the text, summary generation, question formulation, inference generation, local coherence construction and over-structure activation. Generally speaking, the dissertation highlights the importance of teaching reading strategies so to form active and proficient readers. The comprehension of different texts under different situations requires the knowledge of reading strategies, as it specifically occurs in public auctions
id PUC_SP-1_d7efa1d4f68bb078c0b4dd8636738f85
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/14537
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Elias, Vanda Maria da Silvahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4262434T3Barbosa, Fábio Gomes2016-04-28T19:34:31Z2008-11-032008-10-21Barbosa, Fábio Gomes. Compreensão leitora em concurso público. 2008. 110 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14537The dissertation herein inserts in the research line of Portuguese Language Reading, Writing and Teaching and is aimed to analyze the strategies required to applicants in public auctions, for issues related to comprehension in Portuguese reading tests. In order to accomplish our study, we based on Textual Linguistic. To be the corpus of the research we have selected questions of textual comprehension from tests of three public auctions: Banco do Brasil, Caixa Econômica Federal and Tribunal Regional Eleitoral. Results indicate that the applicants are requested to apply several strategies, among which one can highlight: definition of the reading purposes, determination of the main idea, activation of former acquirements, prevision fulfillments about the text, summary generation, question formulation, inference generation, local coherence construction and over-structure activation. Generally speaking, the dissertation highlights the importance of teaching reading strategies so to form active and proficient readers. The comprehension of different texts under different situations requires the knowledge of reading strategies, as it specifically occurs in public auctionsEsta dissertação insere-se na linha de pesquisa Leitura, Escrita e Ensino em Língua Portuguesa e tem como objetivo analisar estratégias requeridas aos candidatos de concursos públicos nas questões de compreensão leitora das provas de Língua Portuguesa. Para a realização de nosso estudo, fundamentamo-nos na Lingüística Textual. Como corpus da pesquisa, selecionamos questões de compreensão textual das provas de três concursos públicos: Banco do Brasil, Caixa Econômica Federal e Tribunal Regional Eleitoral. Os resultados indicam que são várias as estratégias requeridas aos candidatos, dentre as quais merecem destaque: definição de objetivos de leitura, determinação da idéia principal, ativação dos conhecimentos prévios, realização de previsões sobre o texto, produção de resumo, formulação de perguntas, produção de inferências, construção de coerência local e ativação de superestruturas. De um modo geral, a dissertação ressalta a importância do ensino de leitura e, em especial, do ensino de estratégias de leitura para a formação de leitores ativos e proficientes. A compreensão de diferentes textos em diversas situações solicita o conhecimento de estratégias de leitura, como acontece, de forma especial, em concursos públicosapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/30176/Fabio%20Gomes%20Barbosa.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Língua PortuguesaPUC-SPBRLíngua PortuguesaEstratégias de leituraConcursos publicosCompreensao na leituraLeituraLingua portuguesa -- Estudo e ensinoReadingStrategiePublic auctionCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESACompreensão leitora em concurso públicoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTFabio Gomes Barbosa.pdf.txtFabio Gomes Barbosa.pdf.txtExtracted texttext/plain224834https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14537/3/Fabio%20Gomes%20Barbosa.pdf.txt7a2ba2708fc553a29e56d524463cd03bMD53ORIGINALFabio Gomes Barbosa.pdfapplication/pdf548153https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14537/1/Fabio%20Gomes%20Barbosa.pdfbc654cdbe09b5368210dbca12664ff62MD51THUMBNAILFabio Gomes Barbosa.pdf.jpgFabio Gomes Barbosa.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14537/2/Fabio%20Gomes%20Barbosa.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/145372022-04-28 10:42:10.273oai:repositorio.pucsp.br:handle/14537Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T13:42:10Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Compreensão leitora em concurso público
title Compreensão leitora em concurso público
spellingShingle Compreensão leitora em concurso público
Barbosa, Fábio Gomes
Estratégias de leitura
Concursos publicos
Compreensao na leitura
Leitura
Lingua portuguesa -- Estudo e ensino
Reading
Strategie
Public auction
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
title_short Compreensão leitora em concurso público
title_full Compreensão leitora em concurso público
title_fullStr Compreensão leitora em concurso público
title_full_unstemmed Compreensão leitora em concurso público
title_sort Compreensão leitora em concurso público
author Barbosa, Fábio Gomes
author_facet Barbosa, Fábio Gomes
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Elias, Vanda Maria da Silva
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4262434T3
dc.contributor.author.fl_str_mv Barbosa, Fábio Gomes
contributor_str_mv Elias, Vanda Maria da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Estratégias de leitura
Concursos publicos
Compreensao na leitura
Leitura
Lingua portuguesa -- Estudo e ensino
topic Estratégias de leitura
Concursos publicos
Compreensao na leitura
Leitura
Lingua portuguesa -- Estudo e ensino
Reading
Strategie
Public auction
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
dc.subject.eng.fl_str_mv Reading
Strategie
Public auction
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
description The dissertation herein inserts in the research line of Portuguese Language Reading, Writing and Teaching and is aimed to analyze the strategies required to applicants in public auctions, for issues related to comprehension in Portuguese reading tests. In order to accomplish our study, we based on Textual Linguistic. To be the corpus of the research we have selected questions of textual comprehension from tests of three public auctions: Banco do Brasil, Caixa Econômica Federal and Tribunal Regional Eleitoral. Results indicate that the applicants are requested to apply several strategies, among which one can highlight: definition of the reading purposes, determination of the main idea, activation of former acquirements, prevision fulfillments about the text, summary generation, question formulation, inference generation, local coherence construction and over-structure activation. Generally speaking, the dissertation highlights the importance of teaching reading strategies so to form active and proficient readers. The comprehension of different texts under different situations requires the knowledge of reading strategies, as it specifically occurs in public auctions
publishDate 2008
dc.date.available.fl_str_mv 2008-11-03
dc.date.issued.fl_str_mv 2008-10-21
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-28T19:34:31Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Barbosa, Fábio Gomes. Compreensão leitora em concurso público. 2008. 110 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14537
identifier_str_mv Barbosa, Fábio Gomes. Compreensão leitora em concurso público. 2008. 110 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14537
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Língua Portuguesa
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Língua Portuguesa
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14537/3/Fabio%20Gomes%20Barbosa.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14537/1/Fabio%20Gomes%20Barbosa.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14537/2/Fabio%20Gomes%20Barbosa.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 7a2ba2708fc553a29e56d524463cd03b
bc654cdbe09b5368210dbca12664ff62
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277821346906112