Compreensão leitora em concurso público
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14537 |
Resumo: | The dissertation herein inserts in the research line of Portuguese Language Reading, Writing and Teaching and is aimed to analyze the strategies required to applicants in public auctions, for issues related to comprehension in Portuguese reading tests. In order to accomplish our study, we based on Textual Linguistic. To be the corpus of the research we have selected questions of textual comprehension from tests of three public auctions: Banco do Brasil, Caixa Econômica Federal and Tribunal Regional Eleitoral. Results indicate that the applicants are requested to apply several strategies, among which one can highlight: definition of the reading purposes, determination of the main idea, activation of former acquirements, prevision fulfillments about the text, summary generation, question formulation, inference generation, local coherence construction and over-structure activation. Generally speaking, the dissertation highlights the importance of teaching reading strategies so to form active and proficient readers. The comprehension of different texts under different situations requires the knowledge of reading strategies, as it specifically occurs in public auctions |
id |
PUC_SP-1_d7efa1d4f68bb078c0b4dd8636738f85 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/14537 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Elias, Vanda Maria da Silvahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4262434T3Barbosa, Fábio Gomes2016-04-28T19:34:31Z2008-11-032008-10-21Barbosa, Fábio Gomes. Compreensão leitora em concurso público. 2008. 110 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14537The dissertation herein inserts in the research line of Portuguese Language Reading, Writing and Teaching and is aimed to analyze the strategies required to applicants in public auctions, for issues related to comprehension in Portuguese reading tests. In order to accomplish our study, we based on Textual Linguistic. To be the corpus of the research we have selected questions of textual comprehension from tests of three public auctions: Banco do Brasil, Caixa Econômica Federal and Tribunal Regional Eleitoral. Results indicate that the applicants are requested to apply several strategies, among which one can highlight: definition of the reading purposes, determination of the main idea, activation of former acquirements, prevision fulfillments about the text, summary generation, question formulation, inference generation, local coherence construction and over-structure activation. Generally speaking, the dissertation highlights the importance of teaching reading strategies so to form active and proficient readers. The comprehension of different texts under different situations requires the knowledge of reading strategies, as it specifically occurs in public auctionsEsta dissertação insere-se na linha de pesquisa Leitura, Escrita e Ensino em Língua Portuguesa e tem como objetivo analisar estratégias requeridas aos candidatos de concursos públicos nas questões de compreensão leitora das provas de Língua Portuguesa. Para a realização de nosso estudo, fundamentamo-nos na Lingüística Textual. Como corpus da pesquisa, selecionamos questões de compreensão textual das provas de três concursos públicos: Banco do Brasil, Caixa Econômica Federal e Tribunal Regional Eleitoral. Os resultados indicam que são várias as estratégias requeridas aos candidatos, dentre as quais merecem destaque: definição de objetivos de leitura, determinação da idéia principal, ativação dos conhecimentos prévios, realização de previsões sobre o texto, produção de resumo, formulação de perguntas, produção de inferências, construção de coerência local e ativação de superestruturas. De um modo geral, a dissertação ressalta a importância do ensino de leitura e, em especial, do ensino de estratégias de leitura para a formação de leitores ativos e proficientes. A compreensão de diferentes textos em diversas situações solicita o conhecimento de estratégias de leitura, como acontece, de forma especial, em concursos públicosapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/30176/Fabio%20Gomes%20Barbosa.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Língua PortuguesaPUC-SPBRLíngua PortuguesaEstratégias de leituraConcursos publicosCompreensao na leituraLeituraLingua portuguesa -- Estudo e ensinoReadingStrategiePublic auctionCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESACompreensão leitora em concurso públicoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTFabio Gomes Barbosa.pdf.txtFabio Gomes Barbosa.pdf.txtExtracted texttext/plain224834https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14537/3/Fabio%20Gomes%20Barbosa.pdf.txt7a2ba2708fc553a29e56d524463cd03bMD53ORIGINALFabio Gomes Barbosa.pdfapplication/pdf548153https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14537/1/Fabio%20Gomes%20Barbosa.pdfbc654cdbe09b5368210dbca12664ff62MD51THUMBNAILFabio Gomes Barbosa.pdf.jpgFabio Gomes Barbosa.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14537/2/Fabio%20Gomes%20Barbosa.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/145372022-04-28 10:42:10.273oai:repositorio.pucsp.br:handle/14537Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T13:42:10Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Compreensão leitora em concurso público |
title |
Compreensão leitora em concurso público |
spellingShingle |
Compreensão leitora em concurso público Barbosa, Fábio Gomes Estratégias de leitura Concursos publicos Compreensao na leitura Leitura Lingua portuguesa -- Estudo e ensino Reading Strategie Public auction CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
title_short |
Compreensão leitora em concurso público |
title_full |
Compreensão leitora em concurso público |
title_fullStr |
Compreensão leitora em concurso público |
title_full_unstemmed |
Compreensão leitora em concurso público |
title_sort |
Compreensão leitora em concurso público |
author |
Barbosa, Fábio Gomes |
author_facet |
Barbosa, Fábio Gomes |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Elias, Vanda Maria da Silva |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4262434T3 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barbosa, Fábio Gomes |
contributor_str_mv |
Elias, Vanda Maria da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Estratégias de leitura Concursos publicos Compreensao na leitura Leitura Lingua portuguesa -- Estudo e ensino |
topic |
Estratégias de leitura Concursos publicos Compreensao na leitura Leitura Lingua portuguesa -- Estudo e ensino Reading Strategie Public auction CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Reading Strategie Public auction |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
description |
The dissertation herein inserts in the research line of Portuguese Language Reading, Writing and Teaching and is aimed to analyze the strategies required to applicants in public auctions, for issues related to comprehension in Portuguese reading tests. In order to accomplish our study, we based on Textual Linguistic. To be the corpus of the research we have selected questions of textual comprehension from tests of three public auctions: Banco do Brasil, Caixa Econômica Federal and Tribunal Regional Eleitoral. Results indicate that the applicants are requested to apply several strategies, among which one can highlight: definition of the reading purposes, determination of the main idea, activation of former acquirements, prevision fulfillments about the text, summary generation, question formulation, inference generation, local coherence construction and over-structure activation. Generally speaking, the dissertation highlights the importance of teaching reading strategies so to form active and proficient readers. The comprehension of different texts under different situations requires the knowledge of reading strategies, as it specifically occurs in public auctions |
publishDate |
2008 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2008-11-03 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2008-10-21 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-28T19:34:31Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Barbosa, Fábio Gomes. Compreensão leitora em concurso público. 2008. 110 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14537 |
identifier_str_mv |
Barbosa, Fábio Gomes. Compreensão leitora em concurso público. 2008. 110 f. Dissertação (Mestrado em Língua Portuguesa) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14537 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Língua Portuguesa |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Língua Portuguesa |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14537/3/Fabio%20Gomes%20Barbosa.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14537/1/Fabio%20Gomes%20Barbosa.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14537/2/Fabio%20Gomes%20Barbosa.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
7a2ba2708fc553a29e56d524463cd03b bc654cdbe09b5368210dbca12664ff62 cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277821346906112 |