Compreensão em leitura no sétimo ano do ensino fundamental: um estudo com o Cloze
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/14511 |
Resumo: | The present work addresses the issue of reading and reading comprehension of seventh-year secondary school students. A longitudinal study was carried out, based on theoretical studies by Morais and Dehaene, as well as Kato, Solé and Marcuschi 's researches and arguments on reading and reading comprehension. The objective was to investigate the level of reading comprehension of written texts and to develop strategies that could contribute to the improvement of such understanding. Two Cloze tests were applied at two different times of the research. The study suggests a significant increase in reading comprehension of the students in the second test, applied after the intervention actions, indicating a positive impact of pedagogical actions directed to the development of reading and reading strategies. |
id |
UERJ_82088374a5c1c995b009578710f2a39f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/14511 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Abreu, Katia Nazareth Moura dehttp://lattes.cnpq.br/7704205784835680Ribeiro, Patricia Ferreira Neveshttp://lattes.cnpq.br/9482143395098351Rodrigues, Andréahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4760514Y3http://lattes.cnpq.br/1420535353637155Pinheiro, Ana Cristina2021-01-07T15:21:15Z2018-09-142018-04-26PINHEIRO, Ana Cristina. Compreensão em leitura no sétimo ano do ensino fundamental: um estudo com o Cloze. 2018. 119 f. Dissertação (Mestrado em Linguagens e Letramentos) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2018.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/14511The present work addresses the issue of reading and reading comprehension of seventh-year secondary school students. A longitudinal study was carried out, based on theoretical studies by Morais and Dehaene, as well as Kato, Solé and Marcuschi 's researches and arguments on reading and reading comprehension. The objective was to investigate the level of reading comprehension of written texts and to develop strategies that could contribute to the improvement of such understanding. Two Cloze tests were applied at two different times of the research. The study suggests a significant increase in reading comprehension of the students in the second test, applied after the intervention actions, indicating a positive impact of pedagogical actions directed to the development of reading and reading strategies.O presente trabalho aborda a questão da compreensão em leitura de alunos do sétimo ano do Ensino Fundamental. Foi feito um estudo longitudinal, tendo como base teórica os estudos de Morais e de Dehaene, além das pesquisas e considerações de Kato, Solé e Marcuschi sobre estratégias de leitura e compreensão em leitura. O objetivo foi investigar o nível de compreensão dos alunos em leitura de textos escritos e elaborar estratégias que pudessem contribuir para o aprimoramento dessa compreensão. Foram aplicados dois testes de Cloze, além de outros cinco testes durante a intervenção, em dois momentos diferentes da pesquisa. O estudo sugere um crescimento significativo em compreensão leitora dos alunos no segundo teste, aplicado após as ações de intervenção, apontando um impacto positivo de ações pedagógicas direcionadas ao desenvolvimento da leitura centradas em estratégias de leitura.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-07T15:21:15Z No. of bitstreams: 1 Ana Cristina Pinheiro.pdf: 1906386 bytes, checksum: 4d847f7cd3be5cf3cca7ec8c109e60d7 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-07T15:21:15Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Ana Cristina Pinheiro.pdf: 1906386 bytes, checksum: 4d847f7cd3be5cf3cca7ec8c109e60d7 (MD5) Previous issue date: 2018-04-26Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Letras, Mestrado Profissional (PROFLETRAS)UERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de ProfessoresReadingReading comprehensionReading strategiesCloze TestLeituraCompreensão em leituraEstratégias de leituraTeste de ClozeCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESACompreensão em leitura no sétimo ano do ensino fundamental: um estudo com o ClozeReading comprehension in seventh year of elementary school: a study with Clozeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALAna Cristina Pinheiro.pdfapplication/pdf1906386http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/14511/1/Ana+Cristina+Pinheiro.pdf4d847f7cd3be5cf3cca7ec8c109e60d7MD511/145112024-02-27 16:01:01.849oai:www.bdtd.uerj.br:1/14511Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T19:01:01Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Compreensão em leitura no sétimo ano do ensino fundamental: um estudo com o Cloze |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Reading comprehension in seventh year of elementary school: a study with Cloze |
title |
Compreensão em leitura no sétimo ano do ensino fundamental: um estudo com o Cloze |
spellingShingle |
Compreensão em leitura no sétimo ano do ensino fundamental: um estudo com o Cloze Pinheiro, Ana Cristina Reading Reading comprehension Reading strategies Cloze Test Leitura Compreensão em leitura Estratégias de leitura Teste de Cloze CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
title_short |
Compreensão em leitura no sétimo ano do ensino fundamental: um estudo com o Cloze |
title_full |
Compreensão em leitura no sétimo ano do ensino fundamental: um estudo com o Cloze |
title_fullStr |
Compreensão em leitura no sétimo ano do ensino fundamental: um estudo com o Cloze |
title_full_unstemmed |
Compreensão em leitura no sétimo ano do ensino fundamental: um estudo com o Cloze |
title_sort |
Compreensão em leitura no sétimo ano do ensino fundamental: um estudo com o Cloze |
author |
Pinheiro, Ana Cristina |
author_facet |
Pinheiro, Ana Cristina |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Abreu, Katia Nazareth Moura de |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7704205784835680 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Ribeiro, Patricia Ferreira Neves |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9482143395098351 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Rodrigues, Andréa |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4760514Y3 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1420535353637155 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pinheiro, Ana Cristina |
contributor_str_mv |
Abreu, Katia Nazareth Moura de Ribeiro, Patricia Ferreira Neves Rodrigues, Andréa |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Reading Reading comprehension Reading strategies Cloze Test |
topic |
Reading Reading comprehension Reading strategies Cloze Test Leitura Compreensão em leitura Estratégias de leitura Teste de Cloze CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Leitura Compreensão em leitura Estratégias de leitura Teste de Cloze |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
description |
The present work addresses the issue of reading and reading comprehension of seventh-year secondary school students. A longitudinal study was carried out, based on theoretical studies by Morais and Dehaene, as well as Kato, Solé and Marcuschi 's researches and arguments on reading and reading comprehension. The objective was to investigate the level of reading comprehension of written texts and to develop strategies that could contribute to the improvement of such understanding. Two Cloze tests were applied at two different times of the research. The study suggests a significant increase in reading comprehension of the students in the second test, applied after the intervention actions, indicating a positive impact of pedagogical actions directed to the development of reading and reading strategies. |
publishDate |
2018 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2018-09-14 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2018-04-26 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-07T15:21:15Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
PINHEIRO, Ana Cristina. Compreensão em leitura no sétimo ano do ensino fundamental: um estudo com o Cloze. 2018. 119 f. Dissertação (Mestrado em Linguagens e Letramentos) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2018. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/14511 |
identifier_str_mv |
PINHEIRO, Ana Cristina. Compreensão em leitura no sétimo ano do ensino fundamental: um estudo com o Cloze. 2018. 119 f. Dissertação (Mestrado em Linguagens e Letramentos) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2018. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/14511 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Letras, Mestrado Profissional (PROFLETRAS) |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de Professores |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/14511/1/Ana+Cristina+Pinheiro.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
4d847f7cd3be5cf3cca7ec8c109e60d7 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1811728681246130176 |