Mas que diabos?!: o significado do palavrão na sociedade brasileira
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28074 |
Resumo: | The obscene lexical category of words, popularly known as "swearword", is part of the world vocabulary. It has been appearing more and more in our everyday social discourse (we are in a historic moment of great questions about behaviors previously summarily classified as bad/unfit for practice), although it still arouses reactions such as surprise and negative criticism from our interlocutors. The meanings of the phenomenon of 'spoken swearword' - whether in its subjective dimension or in its social dimension - to its adherents inserted in the Brazilian context were outlined above the content in the "Dictionary of the Swearword and Related Terms" and analyzed in the light of Vygotsky's theory and the field of Brazilian socio-historical psychology. It was possible to observe that naturalized ideologies hide under the label of "swearing" and are kept. The role of gender in the raised meanings is contrasting. The woman is passive and the man active. Homoaffective orientation is meant as being almost exclusively masculine. The woman is a sign of weakness and the man one of strength. It is suggested that a renewal of studies on swearwords is necessary and that more studies in psychology are done |
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Colpo, Marcos OresteOliveira, Eliane Alves de2022-09-29T23:49:11Z2022-09-29T23:49:11Z2017-09-15Oliveira, Eliane Alves de. Mas que diabos?!: o significado do palavrão na sociedade brasileira. 2017. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Psicologia) - Faculdade de Ciências Humanas e da Saúde da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2017.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/28074The obscene lexical category of words, popularly known as "swearword", is part of the world vocabulary. It has been appearing more and more in our everyday social discourse (we are in a historic moment of great questions about behaviors previously summarily classified as bad/unfit for practice), although it still arouses reactions such as surprise and negative criticism from our interlocutors. The meanings of the phenomenon of 'spoken swearword' - whether in its subjective dimension or in its social dimension - to its adherents inserted in the Brazilian context were outlined above the content in the "Dictionary of the Swearword and Related Terms" and analyzed in the light of Vygotsky's theory and the field of Brazilian socio-historical psychology. It was possible to observe that naturalized ideologies hide under the label of "swearing" and are kept. The role of gender in the raised meanings is contrasting. The woman is passive and the man active. Homoaffective orientation is meant as being almost exclusively masculine. The woman is a sign of weakness and the man one of strength. It is suggested that a renewal of studies on swearwords is necessary and that more studies in psychology are doneA categoria léxica obscena de palavras, popularmente conhecida como “palavrões”, faz parte do vocabulário mundial. Tem aparecido mais e mais no nosso discurso cotidiano social (estamos em um momento histórico de grandes questionamentos sobre comportamentos antes sumariamente classificados como ruins/impróprios à prática), embora ainda desperte reações tais como surpresa e críticas negativas por parte de nossos interlocutores. Os significados do fenômeno de ‘falar palavrões’ – seja em sua dimensão subjetiva ou em sua dimensão social – para suas/seus adeptos inseridas/os no contexto brasileiro foram delineados em cima do conteúdo existente no “Dicionário do Palavrão e Termos Afins” e analisados à luz da teoria de Vygotsky e do campo da Psicologia Sócio-histórica brasileira. Foi possível observar que ideologias naturalizadas se escondem sob o rótulo de “palavrões” e são mantidas. O papel de gênero nos significados levantados é contrastante. A mulher é passiva e o homem ativo. A orientação homoafetiva é basicamente significada como sendo caso quase exclusivamente masculino. A mulher é signo de fraqueza e o homem de força. Sugere-se que uma renovação dos estudos sobre os palavrões é necessária e que mais estudos em Psicologia sejam feitosporPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em PsicologiaPUC-SPBrasilFaculdade de Ciências Humanas e da SaúdeCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIAPalavrãoSignificadoGêneroPsicologia Sócio-históricaSwearwordMeaningGenderSocio-historical PsychologyMas que diabos?!: o significado do palavrão na sociedade brasileirainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALELIANE ALVES DE OLIVEIRA - TCC.pdfapplication/pdf716055https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28074/1/ELIANE%20ALVES%20DE%20OLIVEIRA%20-%20TCC.pdfa4d815b7368a004b2fff67d2d2de4940MD51TEXTELIANE ALVES DE OLIVEIRA - TCC.pdf.txtELIANE ALVES DE OLIVEIRA - TCC.pdf.txtExtracted texttext/plain103236https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28074/2/ELIANE%20ALVES%20DE%20OLIVEIRA%20-%20TCC.pdf.txt640ef92d76bc089f0af5f05f4a1dba23MD52THUMBNAILELIANE ALVES DE OLIVEIRA - TCC.pdf.jpgELIANE ALVES DE OLIVEIRA - TCC.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1172https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/28074/3/ELIANE%20ALVES%20DE%20OLIVEIRA%20-%20TCC.pdf.jpg649404257ce1a36ed7c60bfd50352526MD53handle/280742022-09-30 20:17:28.389oai:repositorio.pucsp.br:handle/28074Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-09-30T23:17:28Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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