Um estudo sobre a língua e ensino do português, partindo da intolerância linguística do século XVIII

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Valle, Rosemeire Stoian de Brito
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14585
Resumo: This research on Historiography Linguistics area aims at the Linguistic Intolerance theme to contribute for reflection on Portuguese language teaching. To develop our studies we focused as general objective: to contribute with the Portuguese language teaching as of the exhibition of the first linguistic intolerance act in Brazil and specifics objectives are : to identify how the linguistic intolerance happened in Brazil, in the eighteenth century, to show how important it is to understand how was the politics of language in Brazil, in the colonial period; to understand the way language was taught when the Portuguese language was established as the nation language and compare the teaching proposal on eighteenth century with the present one so as to understand whether the theme Linguistic Intolerance is or is not present in different centuries. The research takes into consideration the first document, Diretório dos Indios, which clearly shows the first act of linguistic intolerance and the redirection of the Portuguese language with politics and economic objectives . It was the result of Such fact resulted in the re-directioning of one language and in the rupture of a form of teaching , which consolidated the linguistic hegemony
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To develop our studies we focused as general objective: to contribute with the Portuguese language teaching as of the exhibition of the first linguistic intolerance act in Brazil and specifics objectives are : to identify how the linguistic intolerance happened in Brazil, in the eighteenth century, to show how important it is to understand how was the politics of language in Brazil, in the colonial period; to understand the way language was taught when the Portuguese language was established as the nation language and compare the teaching proposal on eighteenth century with the present one so as to understand whether the theme Linguistic Intolerance is or is not present in different centuries. The research takes into consideration the first document, Diretório dos Indios, which clearly shows the first act of linguistic intolerance and the redirection of the Portuguese language with politics and economic objectives . It was the result of Such fact resulted in the re-directioning of one language and in the rupture of a form of teaching , which consolidated the linguistic hegemonyEsta dissertação situa-se na área da Historiografia Linguística e tem por tema a Intolerância Linguística, com a intenção de contribuir para a reflexão do ensino da língua portuguesa. Para a realização do nosso estudo, focamos como objetivo geral a contribuição com o ensino da língua portuguesa, apresentando o primeiro ato de intolerância linguística, no Brasil do século XVIII, caracterizado pelo documento Diretório dos Índios (Anexo I), que mostra explicitamente o tema de intolerância linguística e o redirecionamento linguístico com fins políticos e econômicos. Além disso, pretendemos, ainda, identificar a maneira como ocorreu a intolerância linguística, no Brasil do século XVIII, mostrando a importância de se compreender o que houve na política de línguas. É de suma importância apresentar o modo de ensino de língua, naquela época, em que se estabelece a língua como a língua da nação e, ainda, comparar a proposta de ensino no século XVIII e a proposta de ensino atual, a fim de compreender o tema, intolerância linguística, nos diferentes séculos. Dessa forma, a pesquisa apresenta O Verdadeiro Método de Estudar, proposta de ensino que consolidada o redirecionamento linguístico e a hegemonia linguísticaConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/30466/Rosemeire%20Stoian%20de%20Brito%20Valle.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Língua PortuguesaPUC-SPBRLíngua PortuguesaHistoriografia linguísticaIntolerância linguísticaIndios da America do Sul -- Brasil -- Relacoes com o governo -- Historia -- FontesVerney, Luis Antonio -- 1713-1792 -- Verdadeiro metodo de estudar -- Critica e interpretacaoLingua portuguesa -- Estudo e ensinoLinguistica -- HistoriografiaHistoriography linguisticsLinguistic intoleranceCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESAUm estudo sobre a língua e ensino do português, partindo da intolerância linguística do século XVIIIinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTRosemeire Stoian de Brito Valle.pdf.txtRosemeire Stoian de Brito Valle.pdf.txtExtracted texttext/plain184950https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14585/3/Rosemeire%20Stoian%20de%20Brito%20Valle.pdf.txtf169f92c0734239250050a5ec010715aMD53ORIGINALRosemeire Stoian de Brito Valle.pdfapplication/pdf1320955https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14585/1/Rosemeire%20Stoian%20de%20Brito%20Valle.pdfbe09482e77e5b55b2ff3856d802f3502MD51THUMBNAILRosemeire Stoian de Brito Valle.pdf.jpgRosemeire Stoian de Brito Valle.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2714https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14585/2/Rosemeire%20Stoian%20de%20Brito%20Valle.pdf.jpg633455f6b6e013d2de7220cbce9bb15dMD52handle/145852023-06-22 10:53:52.933oai:repositorio.pucsp.br:handle/14585Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-06-22T13:53:52Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
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description This research on Historiography Linguistics area aims at the Linguistic Intolerance theme to contribute for reflection on Portuguese language teaching. To develop our studies we focused as general objective: to contribute with the Portuguese language teaching as of the exhibition of the first linguistic intolerance act in Brazil and specifics objectives are : to identify how the linguistic intolerance happened in Brazil, in the eighteenth century, to show how important it is to understand how was the politics of language in Brazil, in the colonial period; to understand the way language was taught when the Portuguese language was established as the nation language and compare the teaching proposal on eighteenth century with the present one so as to understand whether the theme Linguistic Intolerance is or is not present in different centuries. The research takes into consideration the first document, Diretório dos Indios, which clearly shows the first act of linguistic intolerance and the redirection of the Portuguese language with politics and economic objectives . It was the result of Such fact resulted in the re-directioning of one language and in the rupture of a form of teaching , which consolidated the linguistic hegemony
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