34º Bienal de São Paulo: da política à arte
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/32258 |
Resumo: | The present work aims to analyze the 34th São Paulo Art Biennial, held in 2021, entitled Faz escuro mas eu canto. Contextualizing its sociopolitical aspects from 2013 until 2021. Searching to reflect how this edition is influenced by its historical context. Aiming to construe and discuss Jaider Esbell's work entitled Entidades (2021) and the intervention of the Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra (MST) in the Daniel de Paula, Marissa Lee Benedict and David Rueter's art installation Deposição (2018). The work has literature review as its methodology, having the 34th São Paulo Art Biennial catalog as a main reference, where it's possible to get the main ideas of the curatorial theme and the works displayed. Interviews with the curators were also used. For the review of the exhibition, news articles about the historical and sociopolitical context of Brazil between the years of 2013 and 2021 were also used. Newspaper reviews and the artists' own accounts were used for the critical analysis of the artists and works chosen. The artworks selected enable the debate concerning the respect for the fight for land, the right to life and the claim to cultural and artistic values, setting the antagonistic discourse in place of the hegemonic. Demonstrating the potential of art and the cultural institution as well as the 34th edition of the Biennial of being pedagogical spaces of dialogue and contribution for political discussions |
id |
PUC_SP-1_db6031814f779d864c59a1bd9d81d013 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/32258 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Oliveira, Rita de Cássia AlvesMoraes, Aline Aliciona Paulino de2023-05-15T18:58:55Z2023-05-15T18:58:55Z2022-12-08Moraes, Aline Aliciona Paulino de. 34º Bienal de São Paulo: da política à arte. 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Arte: História, Crítica e Curadoria) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/32258The present work aims to analyze the 34th São Paulo Art Biennial, held in 2021, entitled Faz escuro mas eu canto. Contextualizing its sociopolitical aspects from 2013 until 2021. Searching to reflect how this edition is influenced by its historical context. Aiming to construe and discuss Jaider Esbell's work entitled Entidades (2021) and the intervention of the Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra (MST) in the Daniel de Paula, Marissa Lee Benedict and David Rueter's art installation Deposição (2018). The work has literature review as its methodology, having the 34th São Paulo Art Biennial catalog as a main reference, where it's possible to get the main ideas of the curatorial theme and the works displayed. Interviews with the curators were also used. For the review of the exhibition, news articles about the historical and sociopolitical context of Brazil between the years of 2013 and 2021 were also used. Newspaper reviews and the artists' own accounts were used for the critical analysis of the artists and works chosen. The artworks selected enable the debate concerning the respect for the fight for land, the right to life and the claim to cultural and artistic values, setting the antagonistic discourse in place of the hegemonic. Demonstrating the potential of art and the cultural institution as well as the 34th edition of the Biennial of being pedagogical spaces of dialogue and contribution for political discussionsO presente trabalho de conclusão de curso tem como objetivo analisar a 34ª Bienal de São Paulo, realizada em 2021, sob o verso-título, Faz escuro mas eu canto. Contextualizando seus aspectos sociopolíticos do período de 2013 a 2021. Buscando refletir como a edição é influenciada pelo seu contexto histórico. Objetivando analisar e discutir a obra Entidades (2021) de Jaider Esbell e a intervenção do Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra (MST), na instalação Deposição (2018) de Daniel de Paula, Marissa Lee Benedict e David Rueter. O trabalho teve como metodologia a revisão de bibliografia, tendo como referência central o catálogo da 34ª Bienal de São Paulo, onde foi possível retirar as ideias principais do tema curatorial, bem como das obras expostas. Também foi utilizado entrevistas dos curadores. Para a construção crítica foi utilizado matérias de jornal sobre o contexto histórico, social e político brasileiro durante os anos de 2013 a 2021. Para análise crítica dos artistas e obras selecionados foram utilizadas críticas de jornal e relatos dos próprios artistas. As obras selecionadas possibilitaram a discussão a respeito da luta pela terra, o direito a vida e a reivindicação de valores culturais e artísticos, colocando o protagonismo de discursos antagônicos ao hegemônico. Bem como demonstrando as potencialidades da arte e da instituição cultural, bem como a 34ª edição da Bienal, em serem espaços pedagógicos de diálogo e contribuição para as discussões políticasporPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em Arte: História, Crítica e CuradoriaPUC-SPBrasilFaculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e ArtesCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::FUNDAMENTOS E CRITICA DAS ARTES::CRITICA DA ARTE34ª Bienal de São PauloArteCuradoriaPolíticacultura34th São Paulo Art BiennialArt exhibitionCuratorshipSocial discourse34º Bienal de São Paulo: da política à arteinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALALINE ALICIONA PAULINO DE MORAES - TCC.pdfapplication/pdf965313https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/32258/1/ALINE%20ALICIONA%20PAULINO%20DE%20MORAES%20-%20TCC.pdf7aa69d003cab50722387ce07d4283598MD51TEXTALINE ALICIONA PAULINO DE MORAES - TCC.pdf.txtALINE ALICIONA PAULINO DE MORAES - TCC.pdf.txtExtracted texttext/plain105515https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/32258/2/ALINE%20ALICIONA%20PAULINO%20DE%20MORAES%20-%20TCC.pdf.txtef1e41cb9c2e2518b4b4d0e06bc7de07MD52THUMBNAILALINE ALICIONA PAULINO DE MORAES - TCC.pdf.jpgALINE ALICIONA PAULINO DE MORAES - TCC.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1235https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/32258/3/ALINE%20ALICIONA%20PAULINO%20DE%20MORAES%20-%20TCC.pdf.jpg6a58aa5c40687c145f90017b96328efeMD53handle/322582023-05-16 08:49:06.327oai:repositorio.pucsp.br:handle/32258Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-05-16T11:49:06Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
34º Bienal de São Paulo: da política à arte |
title |
34º Bienal de São Paulo: da política à arte |
spellingShingle |
34º Bienal de São Paulo: da política à arte Moraes, Aline Aliciona Paulino de CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::FUNDAMENTOS E CRITICA DAS ARTES::CRITICA DA ARTE 34ª Bienal de São Paulo Arte Curadoria Política cultura 34th São Paulo Art Biennial Art exhibition Curatorship Social discourse |
title_short |
34º Bienal de São Paulo: da política à arte |
title_full |
34º Bienal de São Paulo: da política à arte |
title_fullStr |
34º Bienal de São Paulo: da política à arte |
title_full_unstemmed |
34º Bienal de São Paulo: da política à arte |
title_sort |
34º Bienal de São Paulo: da política à arte |
author |
Moraes, Aline Aliciona Paulino de |
author_facet |
Moraes, Aline Aliciona Paulino de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Oliveira, Rita de Cássia Alves |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moraes, Aline Aliciona Paulino de |
contributor_str_mv |
Oliveira, Rita de Cássia Alves |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::FUNDAMENTOS E CRITICA DAS ARTES::CRITICA DA ARTE |
topic |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::FUNDAMENTOS E CRITICA DAS ARTES::CRITICA DA ARTE 34ª Bienal de São Paulo Arte Curadoria Política cultura 34th São Paulo Art Biennial Art exhibition Curatorship Social discourse |
dc.subject.por.fl_str_mv |
34ª Bienal de São Paulo Arte Curadoria Política cultura |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
34th São Paulo Art Biennial Art exhibition Curatorship Social discourse |
description |
The present work aims to analyze the 34th São Paulo Art Biennial, held in 2021, entitled Faz escuro mas eu canto. Contextualizing its sociopolitical aspects from 2013 until 2021. Searching to reflect how this edition is influenced by its historical context. Aiming to construe and discuss Jaider Esbell's work entitled Entidades (2021) and the intervention of the Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra (MST) in the Daniel de Paula, Marissa Lee Benedict and David Rueter's art installation Deposição (2018). The work has literature review as its methodology, having the 34th São Paulo Art Biennial catalog as a main reference, where it's possible to get the main ideas of the curatorial theme and the works displayed. Interviews with the curators were also used. For the review of the exhibition, news articles about the historical and sociopolitical context of Brazil between the years of 2013 and 2021 were also used. Newspaper reviews and the artists' own accounts were used for the critical analysis of the artists and works chosen. The artworks selected enable the debate concerning the respect for the fight for land, the right to life and the claim to cultural and artistic values, setting the antagonistic discourse in place of the hegemonic. Demonstrating the potential of art and the cultural institution as well as the 34th edition of the Biennial of being pedagogical spaces of dialogue and contribution for political discussions |
publishDate |
2022 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2022-12-08 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2023-05-15T18:58:55Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2023-05-15T18:58:55Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Moraes, Aline Aliciona Paulino de. 34º Bienal de São Paulo: da política à arte. 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Arte: História, Crítica e Curadoria) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/32258 |
identifier_str_mv |
Moraes, Aline Aliciona Paulino de. 34º Bienal de São Paulo: da política à arte. 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Arte: História, Crítica e Curadoria) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/32258 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Graduação em Arte: História, Crítica e Curadoria |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/32258/1/ALINE%20ALICIONA%20PAULINO%20DE%20MORAES%20-%20TCC.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/32258/2/ALINE%20ALICIONA%20PAULINO%20DE%20MORAES%20-%20TCC.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/32258/3/ALINE%20ALICIONA%20PAULINO%20DE%20MORAES%20-%20TCC.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
7aa69d003cab50722387ce07d4283598 ef1e41cb9c2e2518b4b4d0e06bc7de07 6a58aa5c40687c145f90017b96328efe |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809278012813737984 |