Expressão de opinião de adolescentes em bate-papos e redações escolares: um estudo sob a ótica da avaliatividade
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14019 |
Resumo: | Young people have been experiencing nowadays, a new type of gathering: the virtual talks in chat rooms, in which they are able to discuss openly and straightforwardly on themes related to their age and way of life. In this special occasion, their behavior and response, concerning particular issues, are somewhat different from those observed in other contexts, like school. Said occurrence led me to conduct this research, in which I seek to resolve the following questions: How do adolescents build their point of view in different social contexts, in a real environment (school class), and in a virtual one (chat room)? What does this point out to? Furthermore: How could the diversity in responses found in distinct environments contribute in the development of more effective methodologies on the teaching of the Mother Tongue? The theoretical tool herein used by me was Martin & White s Appraisal System (2005), which is derived from metafunctional studies developed by Halliday (1989, 1994) in Systemic-functional Linguistics, more precisely the Interpersonal Metafunction which deals with the functions that people take on social relations/interactions. After the analysis of the available data, and the perception of significant differences in the adolescents written production in both researched environments, it was clear to acknowledge the link between language and context, and also the fact that chat rooms could become an excellent environment for teachers to work, once they present themselves able to perceive their students experiences and thus propose learning strategies fit to their students characteristics |
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Said occurrence led me to conduct this research, in which I seek to resolve the following questions: How do adolescents build their point of view in different social contexts, in a real environment (school class), and in a virtual one (chat room)? What does this point out to? Furthermore: How could the diversity in responses found in distinct environments contribute in the development of more effective methodologies on the teaching of the Mother Tongue? The theoretical tool herein used by me was Martin & White s Appraisal System (2005), which is derived from metafunctional studies developed by Halliday (1989, 1994) in Systemic-functional Linguistics, more precisely the Interpersonal Metafunction which deals with the functions that people take on social relations/interactions. After the analysis of the available data, and the perception of significant differences in the adolescents written production in both researched environments, it was clear to acknowledge the link between language and context, and also the fact that chat rooms could become an excellent environment for teachers to work, once they present themselves able to perceive their students experiences and thus propose learning strategies fit to their students characteristicsOs jovens vêm vivenciando um novo tipo de agrupamento, os encontros virtuais em salas de bate-papo, onde podem discutir abertamente, e com maior nível de espontaneidade, temas relevantes à sua idade e modo de viver. Nesses ambientes, a expressão de opinião sobre determinados temas revela-se diferente daquela que é observada em outros contextos, como a escola, por exemplo. Esta percepção me levou a efetuar a presente pesquisa, na qual busco responder às seguintes questões: Como adolescentes da mesma idade constroem pontos de vista em contextos sociais distintos, no ambiente presencial (sala de aula) e no ambiente virtual (sala de bate-papo)? E o que isso sinaliza? E ainda: Como a questão da diversidade de respostas em diferentes contextos de situação pode contribuir para a formulação de metodologias mais eficazes de ensino da língua materna? A ferramenta teórica por mim utilizada é o Sistema de Avaliatividade desenvolvido por Martin & White (2005), o qual deriva-se dos estudos de Metafunção desenvolvidos por Halliday (1989, 1994) na Lingüística Sistêmico- Funcional, mais precisamente a Metafunção Interpessoal, que lida com os papéis que as pessoas assumem nas relações/interações sociais. Após a análise dos dados, e da percepção de diferenças significativas na produção textual dos adolescentes nos dois ambientes pesquisados, ficou evidente a vinculação entre linguagem e contexto, e que as salas de bate-papo podem se constituir em excelentes ambientes para o trabalho do professor, desde que consiga perceber as experiências que seus alunos vivenciam nele e proporem estratégias de aprendizagem adequadas às suas característicasConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/30844/Paulo%20de%20Tarso%20Roma%20de%20Oliveira.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Linguística Aplicada e Estudos da LinguagemPUC-SPBRLingüísticaEncontros virtuaisSalas de bate-papoAnalise da conversacaoFuncionalismo (Linguistica)Grupos de bate-papo pela internetLinguagem e linguas -- Estudo e ensinoVirtual talksChat roomsCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADAExpressão de opinião de adolescentes em bate-papos e redações escolares: um estudo sob a ótica da avaliatividadeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTPaulo de Tarso Roma de Oliveira.pdf.txtPaulo de Tarso Roma de Oliveira.pdf.txtExtracted texttext/plain184213https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14019/3/Paulo%20de%20Tarso%20Roma%20de%20Oliveira.pdf.txtf663ed52ba05aa7acd1aa50e0c1125dcMD53ORIGINALPaulo de Tarso Roma de Oliveira.pdfapplication/pdf844964https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14019/1/Paulo%20de%20Tarso%20Roma%20de%20Oliveira.pdffdb0c052ff3fd8c7da83b6a1f7b54517MD51THUMBNAILPaulo de Tarso Roma de Oliveira.pdf.jpgPaulo de Tarso Roma de Oliveira.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3210https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14019/2/Paulo%20de%20Tarso%20Roma%20de%20Oliveira.pdf.jpg81f3b2ccec6fa0e51fd8b176744fe4a8MD52handle/140192022-04-27 23:08:58.753oai:repositorio.pucsp.br:handle/14019Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T02:08:58Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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