O corpo-texto no corpo-feminino em Niketche: uma performance literária
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14757 |
Resumo: | This dissertative analysis of the Mozambican writer Paulina Chiziane's Niketche: a history of polygamy (2004) represents a reading about the novel the dialogical relationship between body and text. At first, the historical background in which the Portuguese language was inserted in Africa and, in this case, in Mozambique, is privileged. In this sense, it is verified that geographical and historical factors had determined the relationships established between society and the gender feminine in the country, as well as it led to a need for a reinvention for their cultural identity. The rewriting of female otherness is verified in the novel through Niketche s dance performance, through which the rhythmic movements synthesize eroticism and the desecration of a traditional ritual, subverting it into the female body s release instrument. Through the theoretical basis of thinkers like Zumthor (1985, 1993), Bakhtin (1977, 2002), Antonacci (2013) and Irobi (2007), it is argued that the dance sacred ritual in Niketche acquires body and text form, writing an utopic performance place for femal s voice and body of Mozambique |
id |
PUC_SP-1_dd757af5b5fc1e51738717ce9582f1b3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/14757 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Palo, Maria Joséhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4852251Z9Shimbo, Renata Vaz2016-04-28T19:58:55Z2015-05-072015-03-25Shimbo, Renata Vaz. O corpo-texto no corpo-feminino em Niketche: uma performance literária. 2015. 92 f. Dissertação (Mestrado em Literatura) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14757This dissertative analysis of the Mozambican writer Paulina Chiziane's Niketche: a history of polygamy (2004) represents a reading about the novel the dialogical relationship between body and text. At first, the historical background in which the Portuguese language was inserted in Africa and, in this case, in Mozambique, is privileged. In this sense, it is verified that geographical and historical factors had determined the relationships established between society and the gender feminine in the country, as well as it led to a need for a reinvention for their cultural identity. The rewriting of female otherness is verified in the novel through Niketche s dance performance, through which the rhythmic movements synthesize eroticism and the desecration of a traditional ritual, subverting it into the female body s release instrument. Through the theoretical basis of thinkers like Zumthor (1985, 1993), Bakhtin (1977, 2002), Antonacci (2013) and Irobi (2007), it is argued that the dance sacred ritual in Niketche acquires body and text form, writing an utopic performance place for femal s voice and body of MozambiqueA presente dissertação sobre o romance Niketche: uma história de poligamia (2004), da escritora moçambicana Paulina Chiziane, representa uma leitura sobre a relação dialógica entre corpo e texto. Em um primeiro momento, privilegia-se o panorama histórico que nos oferece o tempo em que a língua portuguesa foi inserida no continente africano e, neste caso, em Moçambique. Neste sentido, verificou-se que fatores geográficos e históricos determinaram as relações estabelecidas entre a sociedade e o gênero feminino no país, assim como provocou a necessidade de uma reinvenção para sua identidade cultural. Verifica-se, no romance, a reescrita da alteridade feminina através da performance da dança niketche, por meio da qual os movimentos rítmicos sintetizam o erotismo e a profanação desse ritual tradicional, subvertendo-o em instrumento de libertação do corpo feminino. Através do embasamento teórico de pensadores como: Zumthor (1985, 1993), Bakhtin (1977, 2002), Antonacci (2013) e Irobi (2007), defende-se que o ritual sagrado da dança, em Niketche, adquire corpo e forma de texto, a escrever o lugar utópico de uma performance de liberdade para a voz e o corpo femininos de MoçambiqueCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/31006/Renata%20Vaz%20Shimbo.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Literatura e Crítica LiteráriaPUC-SPBRLiteraturaNiketcheCorpo-textoPerformanceLiteratura moçambicanaLíngua portuguesaBody-textPerformanceMozambican LiteraturePortuguese languageCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::TEORIA LITERARIAO corpo-texto no corpo-feminino em Niketche: uma performance literáriaThe body-text in the body-feminine in Niketche: a literary performanceinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTRenata Vaz Shimbo.pdf.txtRenata Vaz Shimbo.pdf.txtExtracted texttext/plain176620https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14757/3/Renata%20Vaz%20Shimbo.pdf.txte5a55c8bd603f9bb3ac38e185c74ac14MD53ORIGINALRenata Vaz Shimbo.pdfapplication/pdf762765https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14757/1/Renata%20Vaz%20Shimbo.pdf2d479ef939f4884994547c915058af73MD51THUMBNAILRenata Vaz Shimbo.pdf.jpgRenata Vaz Shimbo.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14757/2/Renata%20Vaz%20Shimbo.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/147572022-04-28 04:22:42.537oai:repositorio.pucsp.br:handle/14757Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T07:22:42Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
O corpo-texto no corpo-feminino em Niketche: uma performance literária |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The body-text in the body-feminine in Niketche: a literary performance |
title |
O corpo-texto no corpo-feminino em Niketche: uma performance literária |
spellingShingle |
O corpo-texto no corpo-feminino em Niketche: uma performance literária Shimbo, Renata Vaz Niketche Corpo-texto Performance Literatura moçambicana Língua portuguesa Body-text Performance Mozambican Literature Portuguese language CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::TEORIA LITERARIA |
title_short |
O corpo-texto no corpo-feminino em Niketche: uma performance literária |
title_full |
O corpo-texto no corpo-feminino em Niketche: uma performance literária |
title_fullStr |
O corpo-texto no corpo-feminino em Niketche: uma performance literária |
title_full_unstemmed |
O corpo-texto no corpo-feminino em Niketche: uma performance literária |
title_sort |
O corpo-texto no corpo-feminino em Niketche: uma performance literária |
author |
Shimbo, Renata Vaz |
author_facet |
Shimbo, Renata Vaz |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Palo, Maria José |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4852251Z9 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Shimbo, Renata Vaz |
contributor_str_mv |
Palo, Maria José |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Niketche Corpo-texto Performance Literatura moçambicana Língua portuguesa |
topic |
Niketche Corpo-texto Performance Literatura moçambicana Língua portuguesa Body-text Performance Mozambican Literature Portuguese language CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::TEORIA LITERARIA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Body-text Performance Mozambican Literature Portuguese language |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::TEORIA LITERARIA |
description |
This dissertative analysis of the Mozambican writer Paulina Chiziane's Niketche: a history of polygamy (2004) represents a reading about the novel the dialogical relationship between body and text. At first, the historical background in which the Portuguese language was inserted in Africa and, in this case, in Mozambique, is privileged. In this sense, it is verified that geographical and historical factors had determined the relationships established between society and the gender feminine in the country, as well as it led to a need for a reinvention for their cultural identity. The rewriting of female otherness is verified in the novel through Niketche s dance performance, through which the rhythmic movements synthesize eroticism and the desecration of a traditional ritual, subverting it into the female body s release instrument. Through the theoretical basis of thinkers like Zumthor (1985, 1993), Bakhtin (1977, 2002), Antonacci (2013) and Irobi (2007), it is argued that the dance sacred ritual in Niketche acquires body and text form, writing an utopic performance place for femal s voice and body of Mozambique |
publishDate |
2015 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2015-05-07 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2015-03-25 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-28T19:58:55Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Shimbo, Renata Vaz. O corpo-texto no corpo-feminino em Niketche: uma performance literária. 2015. 92 f. Dissertação (Mestrado em Literatura) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14757 |
identifier_str_mv |
Shimbo, Renata Vaz. O corpo-texto no corpo-feminino em Niketche: uma performance literária. 2015. 92 f. Dissertação (Mestrado em Literatura) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/14757 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Literatura e Crítica Literária |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Literatura |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14757/3/Renata%20Vaz%20Shimbo.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14757/1/Renata%20Vaz%20Shimbo.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/14757/2/Renata%20Vaz%20Shimbo.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
e5a55c8bd603f9bb3ac38e185c74ac14 2d479ef939f4884994547c915058af73 cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277841051746304 |