Política pública de educação e Proposta Curricular do Estado de São Paulo: percepções sobre a eficácia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9533 |
Resumo: | This research aims to examine the interpretation and application of a public educational policy in effect-Curricular Proposal of the State of São Paulo -, focusing on their arrival and experiential practice in the curriculum of schools in the Public School Network. As the object of study we have documents that make up the Curriculum Proposal, critical analysis published by the Association of Teacher Education Journal of São Paulo (APEOESP), criticism from some experts and opinion of teachers on the network. For their achievement are being developed, concomitantly, three types of research: theoretical research, which will assist in building concepts with foundation in Paulo Freire, Pedro Demo, Mário Sérgio Cortella and Enrique Dussel; empirical research with the collection Data from reality through expressions of opinions of academics, experts and professors from the network and actual occupants of function activity (OFA), and historical research, aiming to describe and analyze the changes undergone by the legal education over the government Serra of São Paulo, focusing on the changes that are still under implementation. The intention with this proposed study to verify the level of effectiveness of educational public policies with respect to their translation into reality from the perspective of teachers |
id |
PUC_SP-1_dd9439d3a4e6cd2dcc5ce3482152b26e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/9533 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Cortella, Mario Sergiohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4441973A4Capalbo, Roberta Braga2016-04-27T14:30:29Z2010-11-092010-10-18Capalbo, Roberta Braga. Política pública de educação e Proposta Curricular do Estado de São Paulo: percepções sobre a eficácia. 2010. 136 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9533This research aims to examine the interpretation and application of a public educational policy in effect-Curricular Proposal of the State of São Paulo -, focusing on their arrival and experiential practice in the curriculum of schools in the Public School Network. As the object of study we have documents that make up the Curriculum Proposal, critical analysis published by the Association of Teacher Education Journal of São Paulo (APEOESP), criticism from some experts and opinion of teachers on the network. For their achievement are being developed, concomitantly, three types of research: theoretical research, which will assist in building concepts with foundation in Paulo Freire, Pedro Demo, Mário Sérgio Cortella and Enrique Dussel; empirical research with the collection Data from reality through expressions of opinions of academics, experts and professors from the network and actual occupants of function activity (OFA), and historical research, aiming to describe and analyze the changes undergone by the legal education over the government Serra of São Paulo, focusing on the changes that are still under implementation. The intention with this proposed study to verify the level of effectiveness of educational public policies with respect to their translation into reality from the perspective of teachersEsta pesquisa visa analisar a interpretação e aplicação de uma política pública educacional em vigência- a Proposta Curricular do Estado de São Paulo -, tendo como foco sua chegada e prática no currículo vivencial de escolas da Rede Pública de Ensino. Como objeto de estudo temos os documentos que compõem a Proposta Curricular, a Análise Critica publicada pelo Sindicato dos Professores do Ensino Oficial do Estado de São Paulo (APEOESP), a crítica de alguns especialistas e a opinião de docentes da rede. Para sua realização estão sendo desenvolvidas, de forma concomitante, três tipos de pesquisa: a pesquisa teórica, que auxiliará na construção de conceitos, com embasamento em Paulo Freire, Pedro Demo, Enrique Dussel e Mario Sergio Cortella.; a pesquisa empírica com a coleta de dados da realidade através de expressões de opiniões de professores universitários especialistas, professores da rede efetivos e ocupantes de função atividade (OFA); e a pesquisa histórica, com o objetivo de descrever e analisar as alterações legais sofridas pela educação paulista ao longo do governo Serra, focando as mudanças que ainda estão em fase de implementação. Pretende-se com esta proposta de estudo verificar o nível de eficácia das políticas públicas educacionais no que tange a sua tradução em realidade do ponto de vista do docenteSecretaria da Educação do Estado de São Pauloapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22506/Roberta%20Braga%20Capalbo.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: CurrículoPUC-SPBREducaçãoPolíticas públicasCurrículoProposta Curricular do Estado de São PauloPublic policyCurriculumCurriculum Proposal of the State of São PauloCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOPolítica pública de educação e Proposta Curricular do Estado de São Paulo: percepções sobre a eficáciainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTRoberta Braga Capalbo.pdf.txtRoberta Braga Capalbo.pdf.txtExtracted texttext/plain304836https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9533/3/Roberta%20Braga%20Capalbo.pdf.txt5f8cc10e9501f3318e6fbfac65f62451MD53ORIGINALRoberta Braga Capalbo.pdfapplication/pdf701672https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9533/1/Roberta%20Braga%20Capalbo.pdf91a3cb02f78eba6fdd52ad2553b79733MD51THUMBNAILRoberta Braga Capalbo.pdf.jpgRoberta Braga Capalbo.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3097https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9533/2/Roberta%20Braga%20Capalbo.pdf.jpg003a12a4ef3f91a079dc1893c366e522MD52handle/95332022-04-19 16:00:40.634oai:repositorio.pucsp.br:handle/9533Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-19T19:00:40Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Política pública de educação e Proposta Curricular do Estado de São Paulo: percepções sobre a eficácia |
title |
Política pública de educação e Proposta Curricular do Estado de São Paulo: percepções sobre a eficácia |
spellingShingle |
Política pública de educação e Proposta Curricular do Estado de São Paulo: percepções sobre a eficácia Capalbo, Roberta Braga Políticas públicas Currículo Proposta Curricular do Estado de São Paulo Public policy Curriculum Curriculum Proposal of the State of São Paulo CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Política pública de educação e Proposta Curricular do Estado de São Paulo: percepções sobre a eficácia |
title_full |
Política pública de educação e Proposta Curricular do Estado de São Paulo: percepções sobre a eficácia |
title_fullStr |
Política pública de educação e Proposta Curricular do Estado de São Paulo: percepções sobre a eficácia |
title_full_unstemmed |
Política pública de educação e Proposta Curricular do Estado de São Paulo: percepções sobre a eficácia |
title_sort |
Política pública de educação e Proposta Curricular do Estado de São Paulo: percepções sobre a eficácia |
author |
Capalbo, Roberta Braga |
author_facet |
Capalbo, Roberta Braga |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Cortella, Mario Sergio |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4441973A4 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Capalbo, Roberta Braga |
contributor_str_mv |
Cortella, Mario Sergio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Políticas públicas Currículo Proposta Curricular do Estado de São Paulo |
topic |
Políticas públicas Currículo Proposta Curricular do Estado de São Paulo Public policy Curriculum Curriculum Proposal of the State of São Paulo CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Public policy Curriculum Curriculum Proposal of the State of São Paulo |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This research aims to examine the interpretation and application of a public educational policy in effect-Curricular Proposal of the State of São Paulo -, focusing on their arrival and experiential practice in the curriculum of schools in the Public School Network. As the object of study we have documents that make up the Curriculum Proposal, critical analysis published by the Association of Teacher Education Journal of São Paulo (APEOESP), criticism from some experts and opinion of teachers on the network. For their achievement are being developed, concomitantly, three types of research: theoretical research, which will assist in building concepts with foundation in Paulo Freire, Pedro Demo, Mário Sérgio Cortella and Enrique Dussel; empirical research with the collection Data from reality through expressions of opinions of academics, experts and professors from the network and actual occupants of function activity (OFA), and historical research, aiming to describe and analyze the changes undergone by the legal education over the government Serra of São Paulo, focusing on the changes that are still under implementation. The intention with this proposed study to verify the level of effectiveness of educational public policies with respect to their translation into reality from the perspective of teachers |
publishDate |
2010 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2010-11-09 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2010-10-18 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T14:30:29Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Capalbo, Roberta Braga. Política pública de educação e Proposta Curricular do Estado de São Paulo: percepções sobre a eficácia. 2010. 136 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9533 |
identifier_str_mv |
Capalbo, Roberta Braga. Política pública de educação e Proposta Curricular do Estado de São Paulo: percepções sobre a eficácia. 2010. 136 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9533 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9533/3/Roberta%20Braga%20Capalbo.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9533/1/Roberta%20Braga%20Capalbo.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9533/2/Roberta%20Braga%20Capalbo.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
5f8cc10e9501f3318e6fbfac65f62451 91a3cb02f78eba6fdd52ad2553b79733 003a12a4ef3f91a079dc1893c366e522 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277861812502528 |