Política pública de educação e Proposta Curricular do Estado de São Paulo: percepções sobre a eficácia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Capalbo, Roberta Braga
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9533
Resumo: This research aims to examine the interpretation and application of a public educational policy in effect-Curricular Proposal of the State of São Paulo -, focusing on their arrival and experiential practice in the curriculum of schools in the Public School Network. As the object of study we have documents that make up the Curriculum Proposal, critical analysis published by the Association of Teacher Education Journal of São Paulo (APEOESP), criticism from some experts and opinion of teachers on the network. For their achievement are being developed, concomitantly, three types of research: theoretical research, which will assist in building concepts with foundation in Paulo Freire, Pedro Demo, Mário Sérgio Cortella and Enrique Dussel; empirical research with the collection Data from reality through expressions of opinions of academics, experts and professors from the network and actual occupants of function activity (OFA), and historical research, aiming to describe and analyze the changes undergone by the legal education over the government Serra of São Paulo, focusing on the changes that are still under implementation. The intention with this proposed study to verify the level of effectiveness of educational public policies with respect to their translation into reality from the perspective of teachers
id PUC_SP-1_dd9439d3a4e6cd2dcc5ce3482152b26e
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/9533
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Cortella, Mario Sergiohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4441973A4Capalbo, Roberta Braga2016-04-27T14:30:29Z2010-11-092010-10-18Capalbo, Roberta Braga. Política pública de educação e Proposta Curricular do Estado de São Paulo: percepções sobre a eficácia. 2010. 136 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9533This research aims to examine the interpretation and application of a public educational policy in effect-Curricular Proposal of the State of São Paulo -, focusing on their arrival and experiential practice in the curriculum of schools in the Public School Network. As the object of study we have documents that make up the Curriculum Proposal, critical analysis published by the Association of Teacher Education Journal of São Paulo (APEOESP), criticism from some experts and opinion of teachers on the network. For their achievement are being developed, concomitantly, three types of research: theoretical research, which will assist in building concepts with foundation in Paulo Freire, Pedro Demo, Mário Sérgio Cortella and Enrique Dussel; empirical research with the collection Data from reality through expressions of opinions of academics, experts and professors from the network and actual occupants of function activity (OFA), and historical research, aiming to describe and analyze the changes undergone by the legal education over the government Serra of São Paulo, focusing on the changes that are still under implementation. The intention with this proposed study to verify the level of effectiveness of educational public policies with respect to their translation into reality from the perspective of teachersEsta pesquisa visa analisar a interpretação e aplicação de uma política pública educacional em vigência- a Proposta Curricular do Estado de São Paulo -, tendo como foco sua chegada e prática no currículo vivencial de escolas da Rede Pública de Ensino. Como objeto de estudo temos os documentos que compõem a Proposta Curricular, a Análise Critica publicada pelo Sindicato dos Professores do Ensino Oficial do Estado de São Paulo (APEOESP), a crítica de alguns especialistas e a opinião de docentes da rede. Para sua realização estão sendo desenvolvidas, de forma concomitante, três tipos de pesquisa: a pesquisa teórica, que auxiliará na construção de conceitos, com embasamento em Paulo Freire, Pedro Demo, Enrique Dussel e Mario Sergio Cortella.; a pesquisa empírica com a coleta de dados da realidade através de expressões de opiniões de professores universitários especialistas, professores da rede efetivos e ocupantes de função atividade (OFA); e a pesquisa histórica, com o objetivo de descrever e analisar as alterações legais sofridas pela educação paulista ao longo do governo Serra, focando as mudanças que ainda estão em fase de implementação. Pretende-se com esta proposta de estudo verificar o nível de eficácia das políticas públicas educacionais no que tange a sua tradução em realidade do ponto de vista do docenteSecretaria da Educação do Estado de São Pauloapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22506/Roberta%20Braga%20Capalbo.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: CurrículoPUC-SPBREducaçãoPolíticas públicasCurrículoProposta Curricular do Estado de São PauloPublic policyCurriculumCurriculum Proposal of the State of São PauloCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOPolítica pública de educação e Proposta Curricular do Estado de São Paulo: percepções sobre a eficáciainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTRoberta Braga Capalbo.pdf.txtRoberta Braga Capalbo.pdf.txtExtracted texttext/plain304836https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9533/3/Roberta%20Braga%20Capalbo.pdf.txt5f8cc10e9501f3318e6fbfac65f62451MD53ORIGINALRoberta Braga Capalbo.pdfapplication/pdf701672https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9533/1/Roberta%20Braga%20Capalbo.pdf91a3cb02f78eba6fdd52ad2553b79733MD51THUMBNAILRoberta Braga Capalbo.pdf.jpgRoberta Braga Capalbo.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3097https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9533/2/Roberta%20Braga%20Capalbo.pdf.jpg003a12a4ef3f91a079dc1893c366e522MD52handle/95332022-04-19 16:00:40.634oai:repositorio.pucsp.br:handle/9533Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-19T19:00:40Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Política pública de educação e Proposta Curricular do Estado de São Paulo: percepções sobre a eficácia
title Política pública de educação e Proposta Curricular do Estado de São Paulo: percepções sobre a eficácia
spellingShingle Política pública de educação e Proposta Curricular do Estado de São Paulo: percepções sobre a eficácia
Capalbo, Roberta Braga
Políticas públicas
Currículo
Proposta Curricular do Estado de São Paulo
Public policy
Curriculum
Curriculum Proposal of the State of São Paulo
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Política pública de educação e Proposta Curricular do Estado de São Paulo: percepções sobre a eficácia
title_full Política pública de educação e Proposta Curricular do Estado de São Paulo: percepções sobre a eficácia
title_fullStr Política pública de educação e Proposta Curricular do Estado de São Paulo: percepções sobre a eficácia
title_full_unstemmed Política pública de educação e Proposta Curricular do Estado de São Paulo: percepções sobre a eficácia
title_sort Política pública de educação e Proposta Curricular do Estado de São Paulo: percepções sobre a eficácia
author Capalbo, Roberta Braga
author_facet Capalbo, Roberta Braga
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Cortella, Mario Sergio
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4441973A4
dc.contributor.author.fl_str_mv Capalbo, Roberta Braga
contributor_str_mv Cortella, Mario Sergio
dc.subject.por.fl_str_mv Políticas públicas
Currículo
Proposta Curricular do Estado de São Paulo
topic Políticas públicas
Currículo
Proposta Curricular do Estado de São Paulo
Public policy
Curriculum
Curriculum Proposal of the State of São Paulo
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Public policy
Curriculum
Curriculum Proposal of the State of São Paulo
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This research aims to examine the interpretation and application of a public educational policy in effect-Curricular Proposal of the State of São Paulo -, focusing on their arrival and experiential practice in the curriculum of schools in the Public School Network. As the object of study we have documents that make up the Curriculum Proposal, critical analysis published by the Association of Teacher Education Journal of São Paulo (APEOESP), criticism from some experts and opinion of teachers on the network. For their achievement are being developed, concomitantly, three types of research: theoretical research, which will assist in building concepts with foundation in Paulo Freire, Pedro Demo, Mário Sérgio Cortella and Enrique Dussel; empirical research with the collection Data from reality through expressions of opinions of academics, experts and professors from the network and actual occupants of function activity (OFA), and historical research, aiming to describe and analyze the changes undergone by the legal education over the government Serra of São Paulo, focusing on the changes that are still under implementation. The intention with this proposed study to verify the level of effectiveness of educational public policies with respect to their translation into reality from the perspective of teachers
publishDate 2010
dc.date.available.fl_str_mv 2010-11-09
dc.date.issued.fl_str_mv 2010-10-18
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T14:30:29Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Capalbo, Roberta Braga. Política pública de educação e Proposta Curricular do Estado de São Paulo: percepções sobre a eficácia. 2010. 136 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9533
identifier_str_mv Capalbo, Roberta Braga. Política pública de educação e Proposta Curricular do Estado de São Paulo: percepções sobre a eficácia. 2010. 136 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9533
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9533/3/Roberta%20Braga%20Capalbo.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9533/1/Roberta%20Braga%20Capalbo.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9533/2/Roberta%20Braga%20Capalbo.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 5f8cc10e9501f3318e6fbfac65f62451
91a3cb02f78eba6fdd52ad2553b79733
003a12a4ef3f91a079dc1893c366e522
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277861812502528