Grêmio estudantil e participação do estudante
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2006 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10553 |
Resumo: | The present dissertation aims to investigate the opinion of the Grêmio Estudantil leaders about their participation in this school association as well to know what they think about the main purpose of this association at school and also to discuss the relationship between these leadears and their classmates, the teaching staff, the headmaster and all the other people who work at the school. A list of questions to be individually answered allowed me to collect statistics and at the same time to deal with scale of attitude tests. The questionnaire was got in four public schools of the state of São Paulo and collected information not only about the family of the Grêmio Estudantil leaders but also about the finality of this school association among the students. The answers were analysed according to the society critic theory, written by Adorno and Marcuse. The analyses showed that the efficacy of the institutionalization has contributed to a gradual decrease in the maintenance of different dialogues at school and has weakened, on the other hand, the critical potential of the students, what restrict the participation of members of the Grêmio Estudantil to activities that involve sociability , leisure and requests of repairs in the school building |
id |
PUC_SP-1_de7e19b2d819196e8214a4f32b15a6fa |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/10553 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Sass, OdairCarlos, Aparecida da Graça2016-04-27T16:33:14Z2007-09-052006-09-11Carlos, Aparecida da Graça. Grêmio estudantil the participation of students. 2006. 118 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10553The present dissertation aims to investigate the opinion of the Grêmio Estudantil leaders about their participation in this school association as well to know what they think about the main purpose of this association at school and also to discuss the relationship between these leadears and their classmates, the teaching staff, the headmaster and all the other people who work at the school. A list of questions to be individually answered allowed me to collect statistics and at the same time to deal with scale of attitude tests. The questionnaire was got in four public schools of the state of São Paulo and collected information not only about the family of the Grêmio Estudantil leaders but also about the finality of this school association among the students. The answers were analysed according to the society critic theory, written by Adorno and Marcuse. The analyses showed that the efficacy of the institutionalization has contributed to a gradual decrease in the maintenance of different dialogues at school and has weakened, on the other hand, the critical potential of the students, what restrict the participation of members of the Grêmio Estudantil to activities that involve sociability , leisure and requests of repairs in the school buildingO presente estudo objetiva investigar a opinião dos estudantes-dirigentes do grêmio estudantil sobre a sua participação nesta agremiação, a visão deles sobre a finalidade do grêmio estudantil na escola e a relação dos dirigentes do grêmio com os colegas de classe, demais alunos da escola, professores, professor coordenador, direção escolar, funcionários da secretaria da escola e inspetores. O estudo, que foi realizado a partir da aplicação de questionário individual, através do qual foram recolhidos dados sobre o perfil pessoal e familiar dos dirigentes do grêmio estudantil, incluía exercícios de escalas de atitudes e foi aplicado em quatro escolas da rede estadual de educação do Estado de São Paulo Por meio das escalas de atitudes, analisou-se o grau de relacionamento dos alunos com os demais setores da escola, bem como a valorização do estudante dirigente do grêmio estudantil, quanto à sua participação, além da finalidade desta agremiação no interior das escolas. Deste modo, de posse dos questionários respondidos, os conteúdos obtidos foram por mim analisados à luz da teoria crítica da sociedade, mais precisamente dos escritos frankfurtianos de Adorno e Marcuse. Assim sendo, as análises revelaram a eficácia da institucionalização ao erradicar o processo de construção e diálogo, esvaziando o potencial crítico, reservando a esta organização um espaço quase exclusivamente voltado para a sociabilidade dentro da escola, seja quanto ao entretenimento, seja quanto às demandas materiaisSecretaria do Estado e Educaçãoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23403/Dissertacao%20APARECIDA%20DA%20GRACA%20CARLOS.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, SociedadePUC-SPBREducaçãoEmancipaçãoAssociacoes estudantisEstudantes -- AtividadesEstudantes -- AtitudesemancipationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOGrêmio estudantil e participação do estudanteGrêmio estudantil the participation of studentsinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTDissertacao APARECIDA DA GRACA CARLOS.pdf.txtDissertacao APARECIDA DA GRACA CARLOS.pdf.txtExtracted texttext/plain205702https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10553/3/Dissertacao%20APARECIDA%20DA%20GRACA%20CARLOS.pdf.txtac5f938fe001e09f28688780b6eaa1a3MD53ORIGINALDissertacao APARECIDA DA GRACA CARLOS.pdfapplication/pdf1274492https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10553/1/Dissertacao%20APARECIDA%20DA%20GRACA%20CARLOS.pdf210d2e9cf7fb3004dbff2936ad69d455MD51THUMBNAILDissertacao APARECIDA DA GRACA CARLOS.pdf.jpgDissertacao APARECIDA DA GRACA CARLOS.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10553/2/Dissertacao%20APARECIDA%20DA%20GRACA%20CARLOS.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/105532022-06-28 10:47:29.845oai:repositorio.pucsp.br:handle/10553Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-06-28T13:47:29Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Grêmio estudantil e participação do estudante |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Grêmio estudantil the participation of students |
title |
Grêmio estudantil e participação do estudante |
spellingShingle |
Grêmio estudantil e participação do estudante Carlos, Aparecida da Graça Emancipação Associacoes estudantis Estudantes -- Atividades Estudantes -- Atitudes emancipation CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Grêmio estudantil e participação do estudante |
title_full |
Grêmio estudantil e participação do estudante |
title_fullStr |
Grêmio estudantil e participação do estudante |
title_full_unstemmed |
Grêmio estudantil e participação do estudante |
title_sort |
Grêmio estudantil e participação do estudante |
author |
Carlos, Aparecida da Graça |
author_facet |
Carlos, Aparecida da Graça |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Sass, Odair |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carlos, Aparecida da Graça |
contributor_str_mv |
Sass, Odair |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Emancipação Associacoes estudantis Estudantes -- Atividades Estudantes -- Atitudes |
topic |
Emancipação Associacoes estudantis Estudantes -- Atividades Estudantes -- Atitudes emancipation CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
emancipation |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
The present dissertation aims to investigate the opinion of the Grêmio Estudantil leaders about their participation in this school association as well to know what they think about the main purpose of this association at school and also to discuss the relationship between these leadears and their classmates, the teaching staff, the headmaster and all the other people who work at the school. A list of questions to be individually answered allowed me to collect statistics and at the same time to deal with scale of attitude tests. The questionnaire was got in four public schools of the state of São Paulo and collected information not only about the family of the Grêmio Estudantil leaders but also about the finality of this school association among the students. The answers were analysed according to the society critic theory, written by Adorno and Marcuse. The analyses showed that the efficacy of the institutionalization has contributed to a gradual decrease in the maintenance of different dialogues at school and has weakened, on the other hand, the critical potential of the students, what restrict the participation of members of the Grêmio Estudantil to activities that involve sociability , leisure and requests of repairs in the school building |
publishDate |
2006 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2006-09-11 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2007-09-05 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T16:33:14Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Carlos, Aparecida da Graça. Grêmio estudantil the participation of students. 2006. 118 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10553 |
identifier_str_mv |
Carlos, Aparecida da Graça. Grêmio estudantil the participation of students. 2006. 118 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10553 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10553/3/Dissertacao%20APARECIDA%20DA%20GRACA%20CARLOS.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10553/1/Dissertacao%20APARECIDA%20DA%20GRACA%20CARLOS.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10553/2/Dissertacao%20APARECIDA%20DA%20GRACA%20CARLOS.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
ac5f938fe001e09f28688780b6eaa1a3 210d2e9cf7fb3004dbff2936ad69d455 cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277953130889216 |