Uma sequência didática para o ensino de parábola enquanto lugar geométrico

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lopes, Sandra Pereira
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11008
Resumo: The goal of this study is to investigate the comprehension of the definitions of parabola as locus by second year high school students based on an instructional sequence in which the research subjects would produce treatments and conversions of Registers of Semiotic Representations, concerning the mathematical object parabola. In this sense, we seek to answer the following research question: Does a teaching sequence which articulates the conversion of registers, from the notion of locus results in ownership by the student's knowledge of the parabola? We applied the teaching sequence to five high school students and, as a theoretical foundation for the research, we adopted the Registers of Semiotic Representation of Raymond Duval and the Theory of Didactic Situations of Guy Brousseau. The approach of this research was qualitative and, as a methodology, we followed the assumptions of Engineering Curriculum. Observing the productions of the subjects in the course of the activities of the sequence, we found that they have appropriated the definition of parabola from the notion of locus in the domain of plane and analytic geometries, they performed the conversions and treatments in the registers and, at the end of the study, they could recognize that the mathematical object parabola is not only the graphic representation of a quadratic function
id PUC_SP-1_df1cb8cf2fc59fdddc449239589c8d52
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/11008
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Silva, Maria José Ferreira dahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4268114P7Lopes, Sandra Pereira2016-04-27T16:57:33Z2014-12-162014-10-07Lopes, Sandra Pereira. Uma sequência didática para o ensino de parábola enquanto lugar geométrico. 2014. 148 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11008The goal of this study is to investigate the comprehension of the definitions of parabola as locus by second year high school students based on an instructional sequence in which the research subjects would produce treatments and conversions of Registers of Semiotic Representations, concerning the mathematical object parabola. In this sense, we seek to answer the following research question: Does a teaching sequence which articulates the conversion of registers, from the notion of locus results in ownership by the student's knowledge of the parabola? We applied the teaching sequence to five high school students and, as a theoretical foundation for the research, we adopted the Registers of Semiotic Representation of Raymond Duval and the Theory of Didactic Situations of Guy Brousseau. The approach of this research was qualitative and, as a methodology, we followed the assumptions of Engineering Curriculum. Observing the productions of the subjects in the course of the activities of the sequence, we found that they have appropriated the definition of parabola from the notion of locus in the domain of plane and analytic geometries, they performed the conversions and treatments in the registers and, at the end of the study, they could recognize that the mathematical object parabola is not only the graphic representation of a quadratic functionO objetivo deste trabalho é investigar a apropriação das definições de parábola como lugar geométrico por alunos do 2º ano do Ensino Médio, a partir de uma sequência didática, na qual os sujeitos de pesquisa realizam tratamentos e conversões dos Registros de Representação Semiótica pertinentes ao objeto matemático parábola. Nesse sentido, buscamos responder a seguinte questão de pesquisa: Uma sequência de ensino que articula a conversão de registros a partir da noção de lugar geométrico resulta na apropriação por parte do aluno de conhecimentos sobre parábola? Aplicamos a sequência de ensino a cinco alunos do Ensino Médio e, como fundamentação teórica da pesquisa, embasamo-nos na Teoria dos Registros de Representação Semiótica de Raymond Duval e na Teoria das Situações Didáticas de Guy Brousseau. A abordagem dessa investigação foi qualitativa e, como metodologia, adotamos os pressupostos da Engenharia Didática. Observando as produções dos sujeitos de pesquisa no decorrer das atividades da sequência, constatamos que eles se apropriaram das definições de parábola a partir da noção de lugar geométrico no domínio da Geometria Plana e da Geometria Analítica, realizaram as conversões e os tratamentos nos registros e, ao final do estudo, puderam perceber que o objeto matemático parábola não é limitado à representação gráfica de uma função quadráticaCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/24267/Sandra%20Pereira%20Lopes.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoParábolaLugar geométricoRegistro de representação semióticaLocusRegisters of semiotic representationCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOUma sequência didática para o ensino de parábola enquanto lugar geométricoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTSandra Pereira Lopes.pdf.txtSandra Pereira Lopes.pdf.txtExtracted texttext/plain271756https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11008/3/Sandra%20Pereira%20Lopes.pdf.txt3adf52cb0b24d5294f41703c5f72cef1MD53ORIGINALSandra Pereira Lopes.pdfapplication/pdf7969018https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11008/1/Sandra%20Pereira%20Lopes.pdf8a8a4dca69a56eddecbd90a0af43e184MD51THUMBNAILSandra Pereira Lopes.pdf.jpgSandra Pereira Lopes.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11008/2/Sandra%20Pereira%20Lopes.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/110082022-04-27 13:17:24.416oai:repositorio.pucsp.br:handle/11008Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T16:17:24Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Uma sequência didática para o ensino de parábola enquanto lugar geométrico
title Uma sequência didática para o ensino de parábola enquanto lugar geométrico
spellingShingle Uma sequência didática para o ensino de parábola enquanto lugar geométrico
Lopes, Sandra Pereira
Parábola
Lugar geométrico
Registro de representação semiótica
Locus
Registers of semiotic representation
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
title_short Uma sequência didática para o ensino de parábola enquanto lugar geométrico
title_full Uma sequência didática para o ensino de parábola enquanto lugar geométrico
title_fullStr Uma sequência didática para o ensino de parábola enquanto lugar geométrico
title_full_unstemmed Uma sequência didática para o ensino de parábola enquanto lugar geométrico
title_sort Uma sequência didática para o ensino de parábola enquanto lugar geométrico
author Lopes, Sandra Pereira
author_facet Lopes, Sandra Pereira
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Silva, Maria José Ferreira da
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4268114P7
dc.contributor.author.fl_str_mv Lopes, Sandra Pereira
contributor_str_mv Silva, Maria José Ferreira da
dc.subject.por.fl_str_mv Parábola
Lugar geométrico
Registro de representação semiótica
topic Parábola
Lugar geométrico
Registro de representação semiótica
Locus
Registers of semiotic representation
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Locus
Registers of semiotic representation
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
description The goal of this study is to investigate the comprehension of the definitions of parabola as locus by second year high school students based on an instructional sequence in which the research subjects would produce treatments and conversions of Registers of Semiotic Representations, concerning the mathematical object parabola. In this sense, we seek to answer the following research question: Does a teaching sequence which articulates the conversion of registers, from the notion of locus results in ownership by the student's knowledge of the parabola? We applied the teaching sequence to five high school students and, as a theoretical foundation for the research, we adopted the Registers of Semiotic Representation of Raymond Duval and the Theory of Didactic Situations of Guy Brousseau. The approach of this research was qualitative and, as a methodology, we followed the assumptions of Engineering Curriculum. Observing the productions of the subjects in the course of the activities of the sequence, we found that they have appropriated the definition of parabola from the notion of locus in the domain of plane and analytic geometries, they performed the conversions and treatments in the registers and, at the end of the study, they could recognize that the mathematical object parabola is not only the graphic representation of a quadratic function
publishDate 2014
dc.date.available.fl_str_mv 2014-12-16
dc.date.issued.fl_str_mv 2014-10-07
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T16:57:33Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Lopes, Sandra Pereira. Uma sequência didática para o ensino de parábola enquanto lugar geométrico. 2014. 148 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11008
identifier_str_mv Lopes, Sandra Pereira. Uma sequência didática para o ensino de parábola enquanto lugar geométrico. 2014. 148 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11008
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11008/3/Sandra%20Pereira%20Lopes.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11008/1/Sandra%20Pereira%20Lopes.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11008/2/Sandra%20Pereira%20Lopes.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 3adf52cb0b24d5294f41703c5f72cef1
8a8a4dca69a56eddecbd90a0af43e184
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277815114170368