Uma sequência didática para o ensino de parábola enquanto lugar geométrico
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11008 |
Resumo: | The goal of this study is to investigate the comprehension of the definitions of parabola as locus by second year high school students based on an instructional sequence in which the research subjects would produce treatments and conversions of Registers of Semiotic Representations, concerning the mathematical object parabola. In this sense, we seek to answer the following research question: Does a teaching sequence which articulates the conversion of registers, from the notion of locus results in ownership by the student's knowledge of the parabola? We applied the teaching sequence to five high school students and, as a theoretical foundation for the research, we adopted the Registers of Semiotic Representation of Raymond Duval and the Theory of Didactic Situations of Guy Brousseau. The approach of this research was qualitative and, as a methodology, we followed the assumptions of Engineering Curriculum. Observing the productions of the subjects in the course of the activities of the sequence, we found that they have appropriated the definition of parabola from the notion of locus in the domain of plane and analytic geometries, they performed the conversions and treatments in the registers and, at the end of the study, they could recognize that the mathematical object parabola is not only the graphic representation of a quadratic function |
id |
PUC_SP-1_df1cb8cf2fc59fdddc449239589c8d52 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/11008 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Silva, Maria José Ferreira dahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4268114P7Lopes, Sandra Pereira2016-04-27T16:57:33Z2014-12-162014-10-07Lopes, Sandra Pereira. Uma sequência didática para o ensino de parábola enquanto lugar geométrico. 2014. 148 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11008The goal of this study is to investigate the comprehension of the definitions of parabola as locus by second year high school students based on an instructional sequence in which the research subjects would produce treatments and conversions of Registers of Semiotic Representations, concerning the mathematical object parabola. In this sense, we seek to answer the following research question: Does a teaching sequence which articulates the conversion of registers, from the notion of locus results in ownership by the student's knowledge of the parabola? We applied the teaching sequence to five high school students and, as a theoretical foundation for the research, we adopted the Registers of Semiotic Representation of Raymond Duval and the Theory of Didactic Situations of Guy Brousseau. The approach of this research was qualitative and, as a methodology, we followed the assumptions of Engineering Curriculum. Observing the productions of the subjects in the course of the activities of the sequence, we found that they have appropriated the definition of parabola from the notion of locus in the domain of plane and analytic geometries, they performed the conversions and treatments in the registers and, at the end of the study, they could recognize that the mathematical object parabola is not only the graphic representation of a quadratic functionO objetivo deste trabalho é investigar a apropriação das definições de parábola como lugar geométrico por alunos do 2º ano do Ensino Médio, a partir de uma sequência didática, na qual os sujeitos de pesquisa realizam tratamentos e conversões dos Registros de Representação Semiótica pertinentes ao objeto matemático parábola. Nesse sentido, buscamos responder a seguinte questão de pesquisa: Uma sequência de ensino que articula a conversão de registros a partir da noção de lugar geométrico resulta na apropriação por parte do aluno de conhecimentos sobre parábola? Aplicamos a sequência de ensino a cinco alunos do Ensino Médio e, como fundamentação teórica da pesquisa, embasamo-nos na Teoria dos Registros de Representação Semiótica de Raymond Duval e na Teoria das Situações Didáticas de Guy Brousseau. A abordagem dessa investigação foi qualitativa e, como metodologia, adotamos os pressupostos da Engenharia Didática. Observando as produções dos sujeitos de pesquisa no decorrer das atividades da sequência, constatamos que eles se apropriaram das definições de parábola a partir da noção de lugar geométrico no domínio da Geometria Plana e da Geometria Analítica, realizaram as conversões e os tratamentos nos registros e, ao final do estudo, puderam perceber que o objeto matemático parábola não é limitado à representação gráfica de uma função quadráticaCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/24267/Sandra%20Pereira%20Lopes.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoParábolaLugar geométricoRegistro de representação semióticaLocusRegisters of semiotic representationCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOUma sequência didática para o ensino de parábola enquanto lugar geométricoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTSandra Pereira Lopes.pdf.txtSandra Pereira Lopes.pdf.txtExtracted texttext/plain271756https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11008/3/Sandra%20Pereira%20Lopes.pdf.txt3adf52cb0b24d5294f41703c5f72cef1MD53ORIGINALSandra Pereira Lopes.pdfapplication/pdf7969018https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11008/1/Sandra%20Pereira%20Lopes.pdf8a8a4dca69a56eddecbd90a0af43e184MD51THUMBNAILSandra Pereira Lopes.pdf.jpgSandra Pereira Lopes.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11008/2/Sandra%20Pereira%20Lopes.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/110082022-04-27 13:17:24.416oai:repositorio.pucsp.br:handle/11008Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T16:17:24Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Uma sequência didática para o ensino de parábola enquanto lugar geométrico |
title |
Uma sequência didática para o ensino de parábola enquanto lugar geométrico |
spellingShingle |
Uma sequência didática para o ensino de parábola enquanto lugar geométrico Lopes, Sandra Pereira Parábola Lugar geométrico Registro de representação semiótica Locus Registers of semiotic representation CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
title_short |
Uma sequência didática para o ensino de parábola enquanto lugar geométrico |
title_full |
Uma sequência didática para o ensino de parábola enquanto lugar geométrico |
title_fullStr |
Uma sequência didática para o ensino de parábola enquanto lugar geométrico |
title_full_unstemmed |
Uma sequência didática para o ensino de parábola enquanto lugar geométrico |
title_sort |
Uma sequência didática para o ensino de parábola enquanto lugar geométrico |
author |
Lopes, Sandra Pereira |
author_facet |
Lopes, Sandra Pereira |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Silva, Maria José Ferreira da |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4268114P7 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lopes, Sandra Pereira |
contributor_str_mv |
Silva, Maria José Ferreira da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Parábola Lugar geométrico Registro de representação semiótica |
topic |
Parábola Lugar geométrico Registro de representação semiótica Locus Registers of semiotic representation CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Locus Registers of semiotic representation |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
description |
The goal of this study is to investigate the comprehension of the definitions of parabola as locus by second year high school students based on an instructional sequence in which the research subjects would produce treatments and conversions of Registers of Semiotic Representations, concerning the mathematical object parabola. In this sense, we seek to answer the following research question: Does a teaching sequence which articulates the conversion of registers, from the notion of locus results in ownership by the student's knowledge of the parabola? We applied the teaching sequence to five high school students and, as a theoretical foundation for the research, we adopted the Registers of Semiotic Representation of Raymond Duval and the Theory of Didactic Situations of Guy Brousseau. The approach of this research was qualitative and, as a methodology, we followed the assumptions of Engineering Curriculum. Observing the productions of the subjects in the course of the activities of the sequence, we found that they have appropriated the definition of parabola from the notion of locus in the domain of plane and analytic geometries, they performed the conversions and treatments in the registers and, at the end of the study, they could recognize that the mathematical object parabola is not only the graphic representation of a quadratic function |
publishDate |
2014 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2014-12-16 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2014-10-07 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T16:57:33Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Lopes, Sandra Pereira. Uma sequência didática para o ensino de parábola enquanto lugar geométrico. 2014. 148 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11008 |
identifier_str_mv |
Lopes, Sandra Pereira. Uma sequência didática para o ensino de parábola enquanto lugar geométrico. 2014. 148 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11008 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11008/3/Sandra%20Pereira%20Lopes.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11008/1/Sandra%20Pereira%20Lopes.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11008/2/Sandra%20Pereira%20Lopes.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
3adf52cb0b24d5294f41703c5f72cef1 8a8a4dca69a56eddecbd90a0af43e184 cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277815114170368 |