A extensão universitária como caminho reflexivo e crítico para a formação do(a) assistente social
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/24685 |
Resumo: | This research aims to investigate the contributions of university extension to the training of social workers in a critical perspective. As base theories, from the epistemological point of view, we are based on the contribution of the Transformative Learning Theory, as well as, from the methodological point of view, we are based on the Grounded Theory. From a preliminary exploratory survey, we seek to promote an approach to the theme. The survey was carried out through an electronic survey-type questionnaire, whose results guided the elaboration of indepth interview scripts. The interviews were carried out with students, teachers, and graduates from Educational Institutions of different legal natures. Literary survey and qualitative data were systematized using the IRAMUTEQ System. At the end of the research, we conclude that extension practices strongly contribute to the emergence of disorienting dilemmas from the insertion of subjects in the social reality, which expresses the political and economic dynamics of society, deeply studied in the Social Work course. This contribution is perceived and qualified by students, teachers, students, and graduates. However, the achievement of extensionist incursions leads to challenges of different orders, among which the financing and logistics stand out |
id |
PUC_SP-1_e64ba9c3eaebb905fd3f595e1201bdd7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/24685 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Rodrigues, Maria Luciahttp://lattes.cnpq.br/5969230919823134http://lattes.cnpq.br/3239107009297941Freitas, Emanuel Jones Xavier2022-02-22T15:41:53Z2022-02-22T15:41:53Z2021-12-10Freitas, Emanuel Jones Xavier. A extensão universitária como caminho reflexivo e crítico para a formação do(a) assistente social. 2021. Tese (Doutorado em Serviço Social) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Serviço Social da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2021.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/24685This research aims to investigate the contributions of university extension to the training of social workers in a critical perspective. As base theories, from the epistemological point of view, we are based on the contribution of the Transformative Learning Theory, as well as, from the methodological point of view, we are based on the Grounded Theory. From a preliminary exploratory survey, we seek to promote an approach to the theme. The survey was carried out through an electronic survey-type questionnaire, whose results guided the elaboration of indepth interview scripts. The interviews were carried out with students, teachers, and graduates from Educational Institutions of different legal natures. Literary survey and qualitative data were systematized using the IRAMUTEQ System. At the end of the research, we conclude that extension practices strongly contribute to the emergence of disorienting dilemmas from the insertion of subjects in the social reality, which expresses the political and economic dynamics of society, deeply studied in the Social Work course. This contribution is perceived and qualified by students, teachers, students, and graduates. However, the achievement of extensionist incursions leads to challenges of different orders, among which the financing and logistics stand outA presente pesquisa busca investigar as contribuições da Extensão Universitária para a formação de assistentes sociais em uma perspectiva crítica. Como teorias de base, do ponto de vista epistemológico, baseamo-nos no aporte da Teoria da Aprendizagem Transformadora e, do ponto de vista metodológico, baseamo-nos na Teoria Fundamentada em Dados. A partir de levantamento exploratório preliminar, buscamos promover uma aproximação à temática. O estudo foi realizado por meio de questionário eletrônico tipo survey, cujos resultados orientaram a elaboração de roteiros de entrevista em profundidade. As entrevistas foram realizadas com estudantes, docentes e egressos/as de Instituições de Ensino de diferentes naturezas jurídicas. O estudo literário e os dados qualitativos foram sistematizados através do Sistema IRAMUTEQ. Finalizada a pesquisa, concluímos que as práticas extensionistas contribuem fortemente para a emersão de dilemas desorientadores, a partir da inserção dos sujeitos na realidade social, o que expressa as dinâmicas política e econômica da sociedade, profundamente estudadas no curso de Serviço Social. Esta contribuição é percebida e qualificada por estudantes, docentes e egressos/as. Contudo, a consecução de incursões extensionistas resvalam em desafios de diferentes ordens, entre as quais destacam-se as de financiamento, planejamento e logísticaCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPESConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico - CNPQporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Serviço SocialPUC-SPBrasilFaculdade de Ciências SociaisCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::SERVICO SOCIALExtensão UniversitáriaServiço SocialReflexão CríticaAprendizagem TransformadoraUniversity ExtensionSocial WorkCritic ReflectionTransformative LearningA extensão universitária como caminho reflexivo e crítico para a formação do(a) assistente socialThe university extension as a reflective and critic path to the professional formation to social workersinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALEmanuel Jones Xavier Freitas.pdfapplication/pdf11485544https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24685/1/Emanuel%20Jones%20Xavier%20Freitas.pdf1936b6acf79ba958704cc90d5e798cc8MD51TEXTEmanuel Jones Xavier Freitas.pdf.txtEmanuel Jones Xavier Freitas.pdf.txtExtracted texttext/plain210057https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24685/2/Emanuel%20Jones%20Xavier%20Freitas.pdf.txtbbfca23efcf6cc608399f4d7c1663318MD52THUMBNAILEmanuel Jones Xavier Freitas.pdf.jpgEmanuel Jones Xavier Freitas.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1261https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24685/3/Emanuel%20Jones%20Xavier%20Freitas.pdf.jpg8d24f26709accd8b93f08337f1455903MD53handle/246852022-02-23 07:53:22.61oai:repositorio.pucsp.br:handle/24685Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-02-23T10:53:22Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
A extensão universitária como caminho reflexivo e crítico para a formação do(a) assistente social |
dc.title.alternative.en_US.fl_str_mv |
The university extension as a reflective and critic path to the professional formation to social workers |
title |
A extensão universitária como caminho reflexivo e crítico para a formação do(a) assistente social |
spellingShingle |
A extensão universitária como caminho reflexivo e crítico para a formação do(a) assistente social Freitas, Emanuel Jones Xavier CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::SERVICO SOCIAL Extensão Universitária Serviço Social Reflexão Crítica Aprendizagem Transformadora University Extension Social Work Critic Reflection Transformative Learning |
title_short |
A extensão universitária como caminho reflexivo e crítico para a formação do(a) assistente social |
title_full |
A extensão universitária como caminho reflexivo e crítico para a formação do(a) assistente social |
title_fullStr |
A extensão universitária como caminho reflexivo e crítico para a formação do(a) assistente social |
title_full_unstemmed |
A extensão universitária como caminho reflexivo e crítico para a formação do(a) assistente social |
title_sort |
A extensão universitária como caminho reflexivo e crítico para a formação do(a) assistente social |
author |
Freitas, Emanuel Jones Xavier |
author_facet |
Freitas, Emanuel Jones Xavier |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Rodrigues, Maria Lucia |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5969230919823134 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3239107009297941 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Freitas, Emanuel Jones Xavier |
contributor_str_mv |
Rodrigues, Maria Lucia |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::SERVICO SOCIAL |
topic |
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::SERVICO SOCIAL Extensão Universitária Serviço Social Reflexão Crítica Aprendizagem Transformadora University Extension Social Work Critic Reflection Transformative Learning |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Extensão Universitária Serviço Social Reflexão Crítica Aprendizagem Transformadora |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
University Extension Social Work Critic Reflection Transformative Learning |
description |
This research aims to investigate the contributions of university extension to the training of social workers in a critical perspective. As base theories, from the epistemological point of view, we are based on the contribution of the Transformative Learning Theory, as well as, from the methodological point of view, we are based on the Grounded Theory. From a preliminary exploratory survey, we seek to promote an approach to the theme. The survey was carried out through an electronic survey-type questionnaire, whose results guided the elaboration of indepth interview scripts. The interviews were carried out with students, teachers, and graduates from Educational Institutions of different legal natures. Literary survey and qualitative data were systematized using the IRAMUTEQ System. At the end of the research, we conclude that extension practices strongly contribute to the emergence of disorienting dilemmas from the insertion of subjects in the social reality, which expresses the political and economic dynamics of society, deeply studied in the Social Work course. This contribution is perceived and qualified by students, teachers, students, and graduates. However, the achievement of extensionist incursions leads to challenges of different orders, among which the financing and logistics stand out |
publishDate |
2021 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2021-12-10 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2022-02-22T15:41:53Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2022-02-22T15:41:53Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Freitas, Emanuel Jones Xavier. A extensão universitária como caminho reflexivo e crítico para a formação do(a) assistente social. 2021. Tese (Doutorado em Serviço Social) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Serviço Social da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2021. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/24685 |
identifier_str_mv |
Freitas, Emanuel Jones Xavier. A extensão universitária como caminho reflexivo e crítico para a formação do(a) assistente social. 2021. Tese (Doutorado em Serviço Social) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Serviço Social da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2021. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/24685 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Serviço Social |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências Sociais |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24685/1/Emanuel%20Jones%20Xavier%20Freitas.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24685/2/Emanuel%20Jones%20Xavier%20Freitas.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24685/3/Emanuel%20Jones%20Xavier%20Freitas.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
1936b6acf79ba958704cc90d5e798cc8 bbfca23efcf6cc608399f4d7c1663318 8d24f26709accd8b93f08337f1455903 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809278011819687936 |