A extensão universitária como caminho reflexivo e crítico para a formação do(a) assistente social

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freitas, Emanuel Jones Xavier
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/24685
Resumo: This research aims to investigate the contributions of university extension to the training of social workers in a critical perspective. As base theories, from the epistemological point of view, we are based on the contribution of the Transformative Learning Theory, as well as, from the methodological point of view, we are based on the Grounded Theory. From a preliminary exploratory survey, we seek to promote an approach to the theme. The survey was carried out through an electronic survey-type questionnaire, whose results guided the elaboration of indepth interview scripts. The interviews were carried out with students, teachers, and graduates from Educational Institutions of different legal natures. Literary survey and qualitative data were systematized using the IRAMUTEQ System. At the end of the research, we conclude that extension practices strongly contribute to the emergence of disorienting dilemmas from the insertion of subjects in the social reality, which expresses the political and economic dynamics of society, deeply studied in the Social Work course. This contribution is perceived and qualified by students, teachers, students, and graduates. However, the achievement of extensionist incursions leads to challenges of different orders, among which the financing and logistics stand out
id PUC_SP-1_e64ba9c3eaebb905fd3f595e1201bdd7
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/24685
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Rodrigues, Maria Luciahttp://lattes.cnpq.br/5969230919823134http://lattes.cnpq.br/3239107009297941Freitas, Emanuel Jones Xavier2022-02-22T15:41:53Z2022-02-22T15:41:53Z2021-12-10Freitas, Emanuel Jones Xavier. A extensão universitária como caminho reflexivo e crítico para a formação do(a) assistente social. 2021. Tese (Doutorado em Serviço Social) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Serviço Social da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2021.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/24685This research aims to investigate the contributions of university extension to the training of social workers in a critical perspective. As base theories, from the epistemological point of view, we are based on the contribution of the Transformative Learning Theory, as well as, from the methodological point of view, we are based on the Grounded Theory. From a preliminary exploratory survey, we seek to promote an approach to the theme. The survey was carried out through an electronic survey-type questionnaire, whose results guided the elaboration of indepth interview scripts. The interviews were carried out with students, teachers, and graduates from Educational Institutions of different legal natures. Literary survey and qualitative data were systematized using the IRAMUTEQ System. At the end of the research, we conclude that extension practices strongly contribute to the emergence of disorienting dilemmas from the insertion of subjects in the social reality, which expresses the political and economic dynamics of society, deeply studied in the Social Work course. This contribution is perceived and qualified by students, teachers, students, and graduates. However, the achievement of extensionist incursions leads to challenges of different orders, among which the financing and logistics stand outA presente pesquisa busca investigar as contribuições da Extensão Universitária para a formação de assistentes sociais em uma perspectiva crítica. Como teorias de base, do ponto de vista epistemológico, baseamo-nos no aporte da Teoria da Aprendizagem Transformadora e, do ponto de vista metodológico, baseamo-nos na Teoria Fundamentada em Dados. A partir de levantamento exploratório preliminar, buscamos promover uma aproximação à temática. O estudo foi realizado por meio de questionário eletrônico tipo survey, cujos resultados orientaram a elaboração de roteiros de entrevista em profundidade. As entrevistas foram realizadas com estudantes, docentes e egressos/as de Instituições de Ensino de diferentes naturezas jurídicas. O estudo literário e os dados qualitativos foram sistematizados através do Sistema IRAMUTEQ. Finalizada a pesquisa, concluímos que as práticas extensionistas contribuem fortemente para a emersão de dilemas desorientadores, a partir da inserção dos sujeitos na realidade social, o que expressa as dinâmicas política e econômica da sociedade, profundamente estudadas no curso de Serviço Social. Esta contribuição é percebida e qualificada por estudantes, docentes e egressos/as. Contudo, a consecução de incursões extensionistas resvalam em desafios de diferentes ordens, entre as quais destacam-se as de financiamento, planejamento e logísticaCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPESConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico - CNPQporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Serviço SocialPUC-SPBrasilFaculdade de Ciências SociaisCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::SERVICO SOCIALExtensão UniversitáriaServiço SocialReflexão CríticaAprendizagem TransformadoraUniversity ExtensionSocial WorkCritic ReflectionTransformative LearningA extensão universitária como caminho reflexivo e crítico para a formação do(a) assistente socialThe university extension as a reflective and critic path to the professional formation to social workersinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALEmanuel Jones Xavier Freitas.pdfapplication/pdf11485544https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24685/1/Emanuel%20Jones%20Xavier%20Freitas.pdf1936b6acf79ba958704cc90d5e798cc8MD51TEXTEmanuel Jones Xavier Freitas.pdf.txtEmanuel Jones Xavier Freitas.pdf.txtExtracted texttext/plain210057https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24685/2/Emanuel%20Jones%20Xavier%20Freitas.pdf.txtbbfca23efcf6cc608399f4d7c1663318MD52THUMBNAILEmanuel Jones Xavier Freitas.pdf.jpgEmanuel Jones Xavier Freitas.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1261https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24685/3/Emanuel%20Jones%20Xavier%20Freitas.pdf.jpg8d24f26709accd8b93f08337f1455903MD53handle/246852022-02-23 07:53:22.61oai:repositorio.pucsp.br:handle/24685Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-02-23T10:53:22Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv A extensão universitária como caminho reflexivo e crítico para a formação do(a) assistente social
dc.title.alternative.en_US.fl_str_mv The university extension as a reflective and critic path to the professional formation to social workers
title A extensão universitária como caminho reflexivo e crítico para a formação do(a) assistente social
spellingShingle A extensão universitária como caminho reflexivo e crítico para a formação do(a) assistente social
Freitas, Emanuel Jones Xavier
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::SERVICO SOCIAL
Extensão Universitária
Serviço Social
Reflexão Crítica
Aprendizagem Transformadora
University Extension
Social Work
Critic Reflection
Transformative Learning
title_short A extensão universitária como caminho reflexivo e crítico para a formação do(a) assistente social
title_full A extensão universitária como caminho reflexivo e crítico para a formação do(a) assistente social
title_fullStr A extensão universitária como caminho reflexivo e crítico para a formação do(a) assistente social
title_full_unstemmed A extensão universitária como caminho reflexivo e crítico para a formação do(a) assistente social
title_sort A extensão universitária como caminho reflexivo e crítico para a formação do(a) assistente social
author Freitas, Emanuel Jones Xavier
author_facet Freitas, Emanuel Jones Xavier
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Rodrigues, Maria Lucia
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5969230919823134
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3239107009297941
dc.contributor.author.fl_str_mv Freitas, Emanuel Jones Xavier
contributor_str_mv Rodrigues, Maria Lucia
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::SERVICO SOCIAL
topic CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::SERVICO SOCIAL
Extensão Universitária
Serviço Social
Reflexão Crítica
Aprendizagem Transformadora
University Extension
Social Work
Critic Reflection
Transformative Learning
dc.subject.por.fl_str_mv Extensão Universitária
Serviço Social
Reflexão Crítica
Aprendizagem Transformadora
dc.subject.eng.fl_str_mv University Extension
Social Work
Critic Reflection
Transformative Learning
description This research aims to investigate the contributions of university extension to the training of social workers in a critical perspective. As base theories, from the epistemological point of view, we are based on the contribution of the Transformative Learning Theory, as well as, from the methodological point of view, we are based on the Grounded Theory. From a preliminary exploratory survey, we seek to promote an approach to the theme. The survey was carried out through an electronic survey-type questionnaire, whose results guided the elaboration of indepth interview scripts. The interviews were carried out with students, teachers, and graduates from Educational Institutions of different legal natures. Literary survey and qualitative data were systematized using the IRAMUTEQ System. At the end of the research, we conclude that extension practices strongly contribute to the emergence of disorienting dilemmas from the insertion of subjects in the social reality, which expresses the political and economic dynamics of society, deeply studied in the Social Work course. This contribution is perceived and qualified by students, teachers, students, and graduates. However, the achievement of extensionist incursions leads to challenges of different orders, among which the financing and logistics stand out
publishDate 2021
dc.date.issued.fl_str_mv 2021-12-10
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2022-02-22T15:41:53Z
dc.date.available.fl_str_mv 2022-02-22T15:41:53Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Freitas, Emanuel Jones Xavier. A extensão universitária como caminho reflexivo e crítico para a formação do(a) assistente social. 2021. Tese (Doutorado em Serviço Social) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Serviço Social da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2021.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/24685
identifier_str_mv Freitas, Emanuel Jones Xavier. A extensão universitária como caminho reflexivo e crítico para a formação do(a) assistente social. 2021. Tese (Doutorado em Serviço Social) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Serviço Social da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2021.
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/24685
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Serviço Social
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Ciências Sociais
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24685/1/Emanuel%20Jones%20Xavier%20Freitas.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24685/2/Emanuel%20Jones%20Xavier%20Freitas.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24685/3/Emanuel%20Jones%20Xavier%20Freitas.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 1936b6acf79ba958704cc90d5e798cc8
bbfca23efcf6cc608399f4d7c1663318
8d24f26709accd8b93f08337f1455903
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809278011819687936