Ensino de filosofia em Moçambique: Filosofia como Potência para Aprendizagem Significativa
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2006 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9949 |
Resumo: | This dissertation examines the conditions under which happens Philosophy teaching in ESG II (Grades 11 and 12) in Mozambique, by testing the hypothesis that the way Pilosophy is taught at the moment does not contribute to enhacing its potencial for significant learning in the classroom. The work departs from observations of Philosophy teaching practice carried out by teacher trainees from the Universidade Pedagógica. It was made a revision of specialized and complementary literature and a field research in three selected schools one for pre-testing and the other two for in-depth research. The methodological approach is based on qualitative research in the form of a case study. The results of this research lead to the conclusion that there is a need of urgent changes in the conditions under which Philosophy and other ESG II subjects are taught, such as: precarious working conditions, lack of teachinglearning materials, lack of stimuli for the teachers, excess of rigor in MEC planning. This dissertation demonstrate the potential contributions of Philosophy in enhancing the teaching-learning process in Philosophy and other subjects of the curriculum and it has as a purpose the improvement of teaching, especially of Philosophy teaching in Mozambique |
id |
PUC_SP-1_e8b41a5c254e0896e6afa023d3a8e44d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/9949 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Rios, Terezinha AzerêdoChambisse, Ernesto Daniel2016-04-27T14:31:54Z2007-05-222006-08-03Chambisse, Ernesto Daniel. Ensino de filosofia em Moçambique: Filosofia como Potência para Aprendizagem Significativa. 2006. 142 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9949This dissertation examines the conditions under which happens Philosophy teaching in ESG II (Grades 11 and 12) in Mozambique, by testing the hypothesis that the way Pilosophy is taught at the moment does not contribute to enhacing its potencial for significant learning in the classroom. The work departs from observations of Philosophy teaching practice carried out by teacher trainees from the Universidade Pedagógica. It was made a revision of specialized and complementary literature and a field research in three selected schools one for pre-testing and the other two for in-depth research. The methodological approach is based on qualitative research in the form of a case study. The results of this research lead to the conclusion that there is a need of urgent changes in the conditions under which Philosophy and other ESG II subjects are taught, such as: precarious working conditions, lack of teachinglearning materials, lack of stimuli for the teachers, excess of rigor in MEC planning. This dissertation demonstrate the potential contributions of Philosophy in enhancing the teaching-learning process in Philosophy and other subjects of the curriculum and it has as a purpose the improvement of teaching, especially of Philosophy teaching in MozambiqueEste estudo analisa as condições em que o ensino de filosofia se realiza no Ensino Secundário Geral do 2º ciclo em Moçambique, procurando testar a hipótese segundo a qual a forma como aí se ensina a Filosofia não contribui para a realização da sua potência de aprendizagem significativa na sala de aulas. O estudo tem origem em preocupações vivenciadas no acompanhamento das práticas e estágios pedagógicos dos futuros professores de filosofia em formação na Universidade Pedagógica. Foi realizada uma revisão da bibliografia referente ao tema e um trabalho de campo em 3 escolas previamente seleccionadas, sendo uma para pré-testagem e outras duas para o trabalho mais profundo. A abordagem metodológica baseou-se na investigação quantitativa e foi orientada para o estudo do caso. Os resultados da pesquisa apontam para uma necessidade premente da mudança nas condições em que decorre o ensino de Filosofia e de outras disciplinas nas escolas moçambicanas do 2º ciclo. Constatou-se a existência de falhas que se revelam, entre outras, em condições precárias de trabalho, falta de material didáctico, superlotação das turmas, falta de estímulos para os professores, rigidez nas planificações do Ministério da Educação e Cultura. Na conclusão procura-se apresentar uma breve proposta tendo em vista o melhoramento das condições do ensino e muito especialmente do ensino de Filosofia em Moçambiqueapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23077/Dissertacao%20%20ERNESTO%20DANIEL%20CHAMBISSE.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: CurrículoPUC-SPBREducaçãoMoçambiqueEnsino Secundário GeralCurrículoEnsino de FilosofiaAprendizagem significativaAprendizagemFilosofia -- Estudo e ensinoEducacao -- MocambiqueMozambiqueSecond phase of Secondary Education (ESG II)CurriculumSignificant learning Philosophy syllabusCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOEnsino de filosofia em Moçambique: Filosofia como Potência para Aprendizagem Significativainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALDissertacao ERNESTO DANIEL CHAMBISSE.pdfapplication/pdf302415https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9949/1/Dissertacao%20%20ERNESTO%20DANIEL%20CHAMBISSE.pdfda2f26ae38346f8abd51bad512289378MD51TEXTDissertacao ERNESTO DANIEL CHAMBISSE.pdf.txtDissertacao ERNESTO DANIEL CHAMBISSE.pdf.txtExtracted Texttext/plain234311https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9949/2/Dissertacao%20%20ERNESTO%20DANIEL%20CHAMBISSE.pdf.txt4d830d53d47a45010edd25617e9bc534MD52THUMBNAILDissertacao ERNESTO DANIEL CHAMBISSE.pdf.jpgDissertacao ERNESTO DANIEL CHAMBISSE.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9949/3/Dissertacao%20%20ERNESTO%20DANIEL%20CHAMBISSE.pdf.jpg8c1280dca4077478b5fad29883580c72MD53handle/99492022-04-27 09:51:23.958oai:repositorio.pucsp.br:handle/9949Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T12:51:23Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Ensino de filosofia em Moçambique: Filosofia como Potência para Aprendizagem Significativa |
title |
Ensino de filosofia em Moçambique: Filosofia como Potência para Aprendizagem Significativa |
spellingShingle |
Ensino de filosofia em Moçambique: Filosofia como Potência para Aprendizagem Significativa Chambisse, Ernesto Daniel Moçambique Ensino Secundário Geral Currículo Ensino de Filosofia Aprendizagem significativa Aprendizagem Filosofia -- Estudo e ensino Educacao -- Mocambique Mozambique Second phase of Secondary Education (ESG II) Curriculum Significant learning Philosophy syllabus CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Ensino de filosofia em Moçambique: Filosofia como Potência para Aprendizagem Significativa |
title_full |
Ensino de filosofia em Moçambique: Filosofia como Potência para Aprendizagem Significativa |
title_fullStr |
Ensino de filosofia em Moçambique: Filosofia como Potência para Aprendizagem Significativa |
title_full_unstemmed |
Ensino de filosofia em Moçambique: Filosofia como Potência para Aprendizagem Significativa |
title_sort |
Ensino de filosofia em Moçambique: Filosofia como Potência para Aprendizagem Significativa |
author |
Chambisse, Ernesto Daniel |
author_facet |
Chambisse, Ernesto Daniel |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Rios, Terezinha Azerêdo |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Chambisse, Ernesto Daniel |
contributor_str_mv |
Rios, Terezinha Azerêdo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Moçambique Ensino Secundário Geral Currículo Ensino de Filosofia Aprendizagem significativa Aprendizagem Filosofia -- Estudo e ensino Educacao -- Mocambique |
topic |
Moçambique Ensino Secundário Geral Currículo Ensino de Filosofia Aprendizagem significativa Aprendizagem Filosofia -- Estudo e ensino Educacao -- Mocambique Mozambique Second phase of Secondary Education (ESG II) Curriculum Significant learning Philosophy syllabus CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Mozambique Second phase of Secondary Education (ESG II) Curriculum Significant learning Philosophy syllabus |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This dissertation examines the conditions under which happens Philosophy teaching in ESG II (Grades 11 and 12) in Mozambique, by testing the hypothesis that the way Pilosophy is taught at the moment does not contribute to enhacing its potencial for significant learning in the classroom. The work departs from observations of Philosophy teaching practice carried out by teacher trainees from the Universidade Pedagógica. It was made a revision of specialized and complementary literature and a field research in three selected schools one for pre-testing and the other two for in-depth research. The methodological approach is based on qualitative research in the form of a case study. The results of this research lead to the conclusion that there is a need of urgent changes in the conditions under which Philosophy and other ESG II subjects are taught, such as: precarious working conditions, lack of teachinglearning materials, lack of stimuli for the teachers, excess of rigor in MEC planning. This dissertation demonstrate the potential contributions of Philosophy in enhancing the teaching-learning process in Philosophy and other subjects of the curriculum and it has as a purpose the improvement of teaching, especially of Philosophy teaching in Mozambique |
publishDate |
2006 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2006-08-03 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2007-05-22 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T14:31:54Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Chambisse, Ernesto Daniel. Ensino de filosofia em Moçambique: Filosofia como Potência para Aprendizagem Significativa. 2006. 142 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9949 |
identifier_str_mv |
Chambisse, Ernesto Daniel. Ensino de filosofia em Moçambique: Filosofia como Potência para Aprendizagem Significativa. 2006. 142 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9949 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9949/1/Dissertacao%20%20ERNESTO%20DANIEL%20CHAMBISSE.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9949/2/Dissertacao%20%20ERNESTO%20DANIEL%20CHAMBISSE.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9949/3/Dissertacao%20%20ERNESTO%20DANIEL%20CHAMBISSE.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
da2f26ae38346f8abd51bad512289378 4d830d53d47a45010edd25617e9bc534 8c1280dca4077478b5fad29883580c72 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277988370382848 |