Escola e cidadania: balanço das concepções expressas pelas dissertações e teses das universidades brasileiras
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10339 |
Resumo: | In this project it is intended to develop a survey that aims to raise and analyze the concepts about the relationship between school and citizenship. These concepts were brought up by the educational research, and expressed by dissertations and thesis in the Brazilian Graduate Programs. The dissertations and the thesis were chosen based on the fact that they are accessible to a possible development of a master's thesis, and because if these productions cannot be classified as high-end work, they express the production of the Brasilian Graduate Programs that can be considered as the locus of the most advanced social research in the country. The analysis of the content has been employed as the procedure for the analysis of research to demonstrate the subjects pointed out in the work. It is based on the contributions of Marshall (1967), Bobbio (2004), Castilho (2011), Arendt (2009), Carvalho (2011), and other authors that use research in education with the focus on the concept of citizenship. Sacristán (2000; 2002) and Gentili (1998; 2001). Intend to make in-depth balance with review of research involving school-citizenship through the following indicators: the concept of citizenship, and school-citizenship |
id |
PUC_SP-1_e8b7641b58ce7ed84bd19de6ae2093b8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/10339 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Albuquerque, Helena Machado de Paulahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4404078Y9Cavalcante, Vanessa Luiz2016-04-27T16:32:35Z2012-03-142012-02-29Cavalcante, Vanessa Luiz. Schooll and citizenship: overview of the concepts expressed by dissertations and theses from Brazilian universities. 2012. 104 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10339In this project it is intended to develop a survey that aims to raise and analyze the concepts about the relationship between school and citizenship. These concepts were brought up by the educational research, and expressed by dissertations and thesis in the Brazilian Graduate Programs. The dissertations and the thesis were chosen based on the fact that they are accessible to a possible development of a master's thesis, and because if these productions cannot be classified as high-end work, they express the production of the Brasilian Graduate Programs that can be considered as the locus of the most advanced social research in the country. The analysis of the content has been employed as the procedure for the analysis of research to demonstrate the subjects pointed out in the work. It is based on the contributions of Marshall (1967), Bobbio (2004), Castilho (2011), Arendt (2009), Carvalho (2011), and other authors that use research in education with the focus on the concept of citizenship. Sacristán (2000; 2002) and Gentili (1998; 2001). Intend to make in-depth balance with review of research involving school-citizenship through the following indicators: the concept of citizenship, and school-citizenshipEsta pesquisa teve, como objetivo, levantar e analisar as concepções sobre a relação escola e cidadania que estão sendo construídas pelas dissertações e teses defendidas nos programas de Pós-Graduação brasileira. A escolha das dissertações e teses fundou-se no fato de estarem acessíveis a um levantamento possível para uma dissertação de mestrado. Se essas produções não podem ser classificadas como produções de ponta , expressam, porém, a produção dos programas de Pós-Graduação brasileira. Empregou-se, como procedimento, a análise qualitativa do conteúdo das pesquisas, com o intuito de demonstrar os aspectos abordados nos trabalhos. Utilizou-se, como apoio teórico, Marshall (1967), Bobbio (2004), Castilho (2011), Arendt (2009), Carvalho (2011) e autores que, em seus estudos, em educação, focalizam a questão da cidadania Sacristán (2000; 2002) e Gentili (1998; 2001). Pretendeu-se efetuar balanço em profundidade das pesquisas que envolvem a relação entre escola e cidadania, por meio dos seguintes indicadores: concepção de cidadania e a relação escolacidadania. Constatou-se que as pesquisas analisadas relacionam a cidadania aos direitos e deveres, é concebida como histórica modifica-se de acordo com as transformações da sociedade , é tida como sinônimo de direitos humanos, difere das leis proclamadas e das práticas vivenciadas pelas pessoas e, por fim, focaliza os excluídos dos direitos da cidadania. Para tratar da relação escola-cidadania, adotada pelas investigações, pode-se verificar a predominância dos estudos na perspectiva propositiva, as quais consideram o acesso à educação como condição de acesso à cidadaniaCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22935/Vanessa%20Luiz%20Cavalcante.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, SociedadePUC-SPBREducaçãoCidadaniaEscolaPesquisas acadêmicasCitizenshipSchoolAcademic researchCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOEscola e cidadania: balanço das concepções expressas pelas dissertações e teses das universidades brasileirasSchooll and citizenship: overview of the concepts expressed by dissertations and theses from Brazilian universitiesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTVanessa Luiz Cavalcante.pdf.txtVanessa Luiz Cavalcante.pdf.txtExtracted texttext/plain223349https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10339/3/Vanessa%20Luiz%20Cavalcante.pdf.txt9d0453221b4a54bc7732409adef3288bMD53ORIGINALVanessa Luiz Cavalcante.pdfapplication/pdf547867https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10339/1/Vanessa%20Luiz%20Cavalcante.pdf1adcaf40a9a1885514d180f68cfea079MD51THUMBNAILVanessa Luiz Cavalcante.pdf.jpgVanessa Luiz Cavalcante.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10339/2/Vanessa%20Luiz%20Cavalcante.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/103392022-06-28 09:40:20.123oai:repositorio.pucsp.br:handle/10339Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-06-28T12:40:20Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Escola e cidadania: balanço das concepções expressas pelas dissertações e teses das universidades brasileiras |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Schooll and citizenship: overview of the concepts expressed by dissertations and theses from Brazilian universities |
title |
Escola e cidadania: balanço das concepções expressas pelas dissertações e teses das universidades brasileiras |
spellingShingle |
Escola e cidadania: balanço das concepções expressas pelas dissertações e teses das universidades brasileiras Cavalcante, Vanessa Luiz Cidadania Escola Pesquisas acadêmicas Citizenship School Academic research CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
title_short |
Escola e cidadania: balanço das concepções expressas pelas dissertações e teses das universidades brasileiras |
title_full |
Escola e cidadania: balanço das concepções expressas pelas dissertações e teses das universidades brasileiras |
title_fullStr |
Escola e cidadania: balanço das concepções expressas pelas dissertações e teses das universidades brasileiras |
title_full_unstemmed |
Escola e cidadania: balanço das concepções expressas pelas dissertações e teses das universidades brasileiras |
title_sort |
Escola e cidadania: balanço das concepções expressas pelas dissertações e teses das universidades brasileiras |
author |
Cavalcante, Vanessa Luiz |
author_facet |
Cavalcante, Vanessa Luiz |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Albuquerque, Helena Machado de Paula |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4404078Y9 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cavalcante, Vanessa Luiz |
contributor_str_mv |
Albuquerque, Helena Machado de Paula |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cidadania Escola Pesquisas acadêmicas |
topic |
Cidadania Escola Pesquisas acadêmicas Citizenship School Academic research CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Citizenship School Academic research |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
description |
In this project it is intended to develop a survey that aims to raise and analyze the concepts about the relationship between school and citizenship. These concepts were brought up by the educational research, and expressed by dissertations and thesis in the Brazilian Graduate Programs. The dissertations and the thesis were chosen based on the fact that they are accessible to a possible development of a master's thesis, and because if these productions cannot be classified as high-end work, they express the production of the Brasilian Graduate Programs that can be considered as the locus of the most advanced social research in the country. The analysis of the content has been employed as the procedure for the analysis of research to demonstrate the subjects pointed out in the work. It is based on the contributions of Marshall (1967), Bobbio (2004), Castilho (2011), Arendt (2009), Carvalho (2011), and other authors that use research in education with the focus on the concept of citizenship. Sacristán (2000; 2002) and Gentili (1998; 2001). Intend to make in-depth balance with review of research involving school-citizenship through the following indicators: the concept of citizenship, and school-citizenship |
publishDate |
2012 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2012-03-14 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2012-02-29 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T16:32:35Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Cavalcante, Vanessa Luiz. Schooll and citizenship: overview of the concepts expressed by dissertations and theses from Brazilian universities. 2012. 104 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10339 |
identifier_str_mv |
Cavalcante, Vanessa Luiz. Schooll and citizenship: overview of the concepts expressed by dissertations and theses from Brazilian universities. 2012. 104 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10339 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10339/3/Vanessa%20Luiz%20Cavalcante.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10339/1/Vanessa%20Luiz%20Cavalcante.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10339/2/Vanessa%20Luiz%20Cavalcante.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
9d0453221b4a54bc7732409adef3288b 1adcaf40a9a1885514d180f68cfea079 cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809278001906450432 |